Η Daimler αναμένεται να συνεδριάσει για να αποφασίσει αν θα αποσύρει την ομάδα της Mercedes από τη Formula 1, αποδεικνύοντας πως η οικονομική πραγματικότητα υπερισχύει των τίτλων και της αγωνιστικής αναγνώρισης.
Οι φήμες που ήθελαν τη Mercedes με το ένα πόδι εκτός Formula 1 εξαλείφθηκαν όταν φάνηκε πως ο Lewis Hamilton θα μείνει στην ομάδα και μετά το πέρας του 2020. Θα έλεγε κανείς πως αυτά τα δύο μοιάζουν αλληλένδετα, κι από τη στιγμή που ο Βρετανός πρωταθλητής προτίθετο (σύμφωνα με την Gazzetta dello Sport) να ανανεώσει τη συνεργασία του για μία ακόμα διετία, το μέλλον των Γερμανών φαινόταν εξασφαλισμένο.
Κάτι τέτοιο, όμως, μάλλον είναι αμφίβολο.
Όλες οι ομάδες έχουν συμβόλαιο με την FOM ως και το τέλος του 2020 που τους δεσμεύουν να συμμετέχουν κανονικά στο πρωτάθλημα, ως μέρος της Συμφωνίας Ομονοίας (Concorde Agreement) που υπέγραψαν το 2013.
Αυτό σημαίνει πως -θεωρητικά- καμία ομάδα δεν έχει δέσμευση να συμμετάσχει το 2021. Ωστόσο, είναι σχεδόν σίγουρο πως, μετά τις διαβεβαιώσεις προς τις μεγάλες ομάδες ότι δεν θα χάσουν τα bonuses τους, και με την σχετική συμφωνία όλων απέναντι στο budget cap, κανείς δεν θα αποχωρήσει – κανείς, εκτός από τη Mercedes.
Η Daimler, ο όμιλος που ενέχει τη Mercedes και που ορίζει τις τύχες της ομάδας της F1, αναμένεται να συνεδριάσει εντός δύο εβδομάδων για να αποφασίσει για το μέλλον της, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ των RaceFans και Autocar.
Ο λόγος είναι καθαρά οικονομικός. Η Mercedes, όσο επιτυχημένη κι αν είναι με έξι συνεχόμενα double από το 2014, δεν παύει να αποτελεί ένα κομμάτι του ομίλου που, αν κριθεί πως δεν είναι προσοδοφόρο, θα κοπεί.
Σε αυτό συνηγορεί και το γεγονός πως η Daimler ταλανίζεται από το σκάνδαλο της εκπομπής ρύπων, που τον περασμένο Σεπτέμβριο της επέφερε πρόστιμο ύψους 1 δις δολαρίων, ενώ για το 2019, προβλέπεται πως θα έχει μείωση εσόδων της τάξης του 1,5 δις δολαρίων εξαιτίας αυτού.
Και είναι γνωστό πως, όταν ένας κατασκευαστής πάσχει οικονομικά, η πρώτη κίνησή του είναι να περιορίσει (ή να εξαλείψει) την παρουσία του από το motorsport. Τα παραδείγματα των Honda και Toyota το 2008 και 2009, αντίστοιχα, είναι αρκετά για να καταδείξουν το μοτίβο που παρατηρείται διαχρονικά (κι όχι μόνο στην F1).
Το μέλλον της ομάδας με έδρα το Brackley, πάντως, δεν τίθεται εν αμφιβόλω. Το ίδιο ρεπορτάζ αναφέρει πως ο Lawrence Stroll (μεγαλομέτοχος της Racing Point) και ο Toto Wolff (νυν επικεφαλής της Mercedes και μέτοχος σε αυτήν) προτίθενται να αγοράσουν την ομάδα από τους Γερμανούς και να τη μετονομάσουν σε ‘Aston Martin’, μετά και την εξαγορά μέρους των μετοχών της βρετανικής φίρμας από τον Stroll.
Όσο για το εργοστάσιο στο Brixworth, που από το 1994 ακόμα κατασκευάζει τους κινητήρες της γερμανικής εταιρείας στη Formula 1, τα πράγματα μοιάζουν να παραμένουν ως έχουν. Αυτό σημαίνει πως η συνεργασία με τη McLaren, που θα ξεκινήσει από το 2021, καθώς κι εκείνες που ήδη υφίστανται με Williams και Racing Point δεν κινδυνεύουν.
Η αποχώρηση της ομάδας Mercedes, όμως, αναπόδραστα θα έχει μία σειρά συνεπειών, επιφέροντας μεγάλες αλλαγές που θα επηρεάσουν και το υπόλοιπο grid, πάνω στην πιο κρίσιμη καμπή του αθλήματος.
Στο οδηγικό κομμάτι, οι Hamilton και Bottas μένουν χωρίς συμβόλαιο μετά το 2020, που σημαίνει πως, αν το επιθυμούν, μπορούν να αποχωρήσουν από το Brackley εφόσον αυτό δεν θα είναι πια ιδιοκτησίας Mercedes. Φυσικά, το ενδιαφέρον στρέφεται κατά κύριο λόγο στο τι θα κάνει ο 6κις πρωταθλητής, που πλέον θα πρέπει να εξετάσει ξανά τις επιλογές του. Αναμφίβολα μία από αυτές θα είναι η Ferrari, η οποία με τη σειρά της κρατά ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για το 2021, έχοντας εξασφαλίσει τις υπηρεσίες μόνο του ανερχόμενου αστέρα της, Charles Leclerc.
Το προσωπικό και οι εγκαταστάσεις είναι μετά το μεγάλο ερωτηματικό. Αν είναι κάτι που ξεχωρίζει τους πρωταθλητές τα τελευταία 6-7 χρόνια, είναι οι άνθρωποι που έχουν επιστρατεύσει, από τα πιο υψηλόβαθμα στελέχη μέχρι τους 1000+ υπαλλήλους που απασχολεί στο εργοστάσιο. Η αλλαγή επωνυμίας και η μετατροπή της ομάδας σε μία «ιδιωτική», μικρότερου πρεστίζ (και δυνατοτήτων;) συμμετοχή δεν αποκλείεται να αποθαρρύνει ορισμένους από το να συνεχίσουν σε αυτήν. Βέβαια, τα χρήματα του Stroll και η ηγεσία του Wolff είναι ικανά να πείσουν και τον πιο δύσπιστο για το ταβάνι της… Aston Martin.
Στο ερώτημα «αφού ο Stroll έχει το πλειοψηφικό πακέτο της Racing Point, πώς θα μπορέσει να συντηρήσει και τη νέα ομάδα;», δεν υπάρχει απάντηση ακόμα. Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως ο Καναδός μεγιστάνας δεν είναι μόνος του στην ιδιοκτησία και διαχείριση της ομάδας του Silverstone, οπότε το ενδεχόμενο να πουλήσει το μερίδιό του και να αποχωρήσει δεν φαντάζει απίθανο.
Τέλος, η αποχώρηση ενός μεγάλου εργοστασίου ενδέχεται να προκαλέσει τριγμούς στο εσωτερικό της Formula 1, που το 2021 θα μπει σε μία νέα εποχή, κατά την οποία ελπίζει να προσελκύσει και νέες ομάδες για να εμπλουτίσει το grid της. Αν η Daimler αποσύρει τη συμμετοχή της Mercedes μετά από 6 τίτλους (ενδεχομένως κι επτά μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρονιάς), θα καταστεί πιο ξεκάθαρο από ποτέ ότι η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα σε μία επένδυση που αξίζει και μία επένδυση που κάποτε είχε αξία για έναν μεγάλο κατασκευαστή, είναι το ίδιον συμφέρον που πλέον αφορά περισσότερο το μάρκετινγκ και το οικονομικό, κι όχι τόσο το κύρος της παρουσίας σε έναν κορυφαίο θεσμό.
Κοινώς, η Formula E, όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται αυτό, είναι απείρως περισσότερο ελκυστικός θεσμός από τη Formula 1, μπροστά στον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης και την ανάγκη των αυτοκινητοβιομηχανίων να δείξουν με κάθε τρόπο τη στροφή τους στις μπαταρίες.
Οι επόμενες εβδομάδες θα είναι καθοριστικές για μία σειρά θεμάτων. Το ντόμινο που θα αρχίσει να πέφτει με μία πιθανή αποχώρηση της Mercedes θα έχει επιπτώσεις που ίσως να μην φανούν άμεσα. Και η τελική απόφαση είναι άγνωστη. Το σκεπτικό της Daimler είναι αυτό που οι πιο παλιοί θα θυμούνται με τους Ιάπωνες της Honda και Toyota, ή με εκείνο του PSA ή του VW Group αναφορικά με το WRC. Κι όλοι ξέρουμε πώς κατέληξαν εκείνες οι ομάδες._Δ.Μ.