Η υπεραξία του αγώνα από τα στελέχη ευθύνης και τους χρονομέτρες, κριτές και ενδιάμεσους που γράφουν την ιστορία. Ο «Στρατισίνο» δεν ξεχνάει και σχολιάζει…
Ο ηγέτης δημιουργεί επιτυχώς μέσα από τη σωστή επιλογή και δράση των συνεργατών του, και στη βάση της προσπάθειας. Γεγονός πως το Ράλλυ Ακρόπολις στηρίζεται στο πάθος μιας σημαντικής και πλέον πολυπληθούς ομάδας εθελοντών, αφού έτσι χαρακτηρίζεις την προσφορά όταν διαχρονικά η αμοιβή καλύπτει οριακά τα έξοδά τους.
Ήρωες δε θεωρούνται επειδή δίνουν μάχες με τα στοιχεία της φύσης, συχνά και υπό το φως των προβολέων με παρέα τους το φεγγάρι, τη στιγμή που κοπιάζουν για τη δουλειά τους. Ήρωες τους χαρακτηρίζεις για τον τρόπο τους και την αντίδρασή τους στο απρόοπτο, αποτέλεσμα γνώσης και εμπειρίας που αποκτάται ακολουθώντας τα ιερά τέρατα της ΕΛΠΑ, κριτές του παρελθόντος. Κριτές κολοσσοί, με την ιστορία σήμερα να εκπροσωπείται υποδειγματικά από τον αρχαιότερο, τον κ. Γιάννη Παπαπαναγιώτου, που είχε το θαυμασμό μας όντας τα μέγιστα δημιουργικός, και το σεβασμό μας, αποτέλεσμα της εντιμότητάς του σε όλους τους ρόλους ευθύνης όπου αναρριχήθηκε σεμνά και υπεύθυνα.
Σε κάθε περίπτωση, είναι υποχρέωση του παλαιού να προσφέρει τη γνώση του στους νεότερους, ενώ πλέον έχει και τον τρόπο να ενημερώνεται μέσα από τη δουλειά των θεσμικών. Υποχρέωση όλων η ενημέρωση και η προσπάθεια για ανανέωση, με τη Motorsport Greece να ανταποκρίνεται στην πιεστική ανάγκη και, φυσιολογικά, να ξεπερνάει την ΟΜΑΕ. Η Ομοσπονδία σε αμηχανία, αλλά και κερδισμένη στο τέλος κάθε πρόσφατου Ακρόπολις με την ποιοτική αναβάθμιση των στελεχών, σημαντικών και στην εθνική έκφραση των αγώνων. H ΟΜΑΕ, εκτεθειμένη επί του προκειμένου από τα Σωματεία της. Εξαίρεση ο σύγχρονος ΑΟΘ, που στην κυριολεξία διδάσκει ξεπερνώντας τα σύνορα της δεύτερης πρωτεύουσας της χώρας, όπως και το ΑΣΜΑ. Με ευαισθησία στη συγκρότηση συνεργείων κριτών, και βέβαια στην εκπαίδευσή τους. Υποθέτουμε και σε άλλα που μας διαφεύγουν, το ζητούμενο όμως δεν είναι η αναφορά τους, αλλά η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στη βάση.
Γεγονός πως εξαιρετικό κριτή και φιλότιμο ενδιάμεσο, με τους μικρούς σήμερα αγώνες, το πιθανότερο είναι ότι θα βρεις. Η αγωνία έχει να κάνει με τα ικανά στελέχη που ελέγχουν σε διαφορά επίπεδα. Όπου ευτυχώς κάποιοι -αλλά ελάχιστοι- διδάσκουν. Όπως σε επίπεδο αγωνοδικών ο κ. Γιάννης Καντάς και Τεχνικού εφόρου ο κ. Νάσος Παπακώστας. Παγκόσμιοι που θα μπορούσαν να εδρεύουν στη Γενεύη, στη FIA, και να δημιουργήσουν κοινότητα με θηρία όπως είναι ο Φίλιππος Παπασταθόπουλος και ο «ΕΛ-ΕΜ». Μάλιστα, να προσκαλούν στελέχη Έλληνες, όπως τον μπλε άνθρωπο, τον Δημήτρη Αθανασέκο, τον master Νικόλα Καραλή και τον κ. Γιώργο Κυρίτση. Έναν Sir από την άγια πόλη της Λαμίας. Ελληνική ομάδα που μπορεί να διδάσκει σε σεμινάρια για το WRC, χωρίς μεταφραστές… Άνθρωποι της προσφοράς με γνώση και τακτ, όπως και οι Μανώλης, Πασαλής, οι Σωματοφύλακες, και μεθαύριο απολαύστε Ζήβα και Αμαξόπουλο σε ρόλους ευθύνης, όταν έρχεται φουριόζος και με άποψη ο σεμνός κ. Παραβάντης.
Στελέχη με φιλοσοφία που δε συνδέεται με το έσοδό τους, αλλά με την κατάθεση της εμπειρίας τους ως πυροβολαρχών, με τον τρόπο που από παιδιά διδάχθηκαν. Η απάντηση και στους λίγους του μεροκάματου, που προοδευτικά απομακρύνονται.
Ο Έλληνας κριτής στο ΡΑ-WRC
Η ποιότητά τους και η εξέλιξή τους, καθρέφτης του πάθους της Ανίτας Πασαλή να ενημερώνει, να εκπαιδεύει ώστε να εμπιστεύεται, να δίνει ευκαιρίες και να αξιοποιεί προς κάθε κατεύθυνση. Άλλωστε, η έννοια «εθελοντής» στο ΡΑ, και ειδικά στο WRC, είναι έργο της, υπεράνω της εξέλιξής του που αντιμετώπισε εμπόδια, όπως και η λαθεμένη νοοτροπία παλιών. Ίσως μάλιστα σε αυτό οφείλεται ότι η ανανέωση γίνεται αργά, αλλά τουλάχιστον σταθερά, όταν οι παλαιοί αποδεικνύονται σκληρά καρύδια.
Κάποτε εμπιστευόμασταν την αείμνηστη Μαρία Λαΐου, το θηρίο την Ντέπυ Δράκου, όπως και το συνεργείο της κ. Χαλιβελάκη και του Κώστα Βάλιτς (Σ.Χ.: μέλος της παρέας τους, σημάδεψε θετικά τη ζωή μου).
Σήμερα δεν τους ξεχωρίζεις. Γυαλίζει το μάτι τους, δεν προκύπτουν κουρασμένοι και σου μεταφέρουν εμπιστοσύνη. Άλλωστε, κάτι παραπάνω είχες να πεις το 2022 με τον Δήμο Ριζικάρη, φέτος στο «000», ό,τι είπες και το 2021, και θα πεις το 2023 με τους Σπύρο Ζηρόπουλο και Πανανακάκη, όπως και με τον κ. Κώστα Τσέτσο αλλά και με τον Άγη Χαραλάμπους, που συνδέει εποχές με τακτ και υπομονή.
Είναι οι επικεφαλής κάθε ομάδας κριτών και οι υπεύθυνοι ασφαλείας με δομή που θα έπρεπε να διδάσκεται σε διάφορες δραστηριότητες. Είναι οι κριτές στο ΣΕΧ και οι χρονομέτρες σε αφετηρία, flying και stop. Η σιγουριά του αγωνιζόμενου από τον Οζιέ μέχρι τον Καλτσούνη και από τον Στράτη και τον Δημήτρη μέχρι τον Στέφανο, στο ουραγό HiLux.
Η διαφορά γα όλους, από τον ενδιάμεσο, «φύλακα» όπως λεγόταν από το ’88 που τον θέσπισε ο Δαρδούφας και τον καθιέρωσε η Πασαλή, με τον Νικόλα να ακολουθεί άμεσα και να βρίσκει μιμητές, αυτό το μοντέλο συνδεδεμένο με την ασφάλεια και στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα. Σημαντικός κριτής πλέον ο ενδιάμεσος, αφού αυτοί οι τύποι με τα έγχρωμα γιλέκα-σαλιάρες, τη σφυρίχτρα και το φορητό VHF, που συχνά έρχονται σε αντιπαράθεση με τον απείθαρχο θεατή, σώζουν ζωές. Όταν από αστοχία τους μπορεί να καταστραφεί η συνολική προσπάθεια. Σεβασμός, και αν το καλό και ως υπέρβαση χάνεται μέσα στη λάμψη του WRC, το κακό θα δημιουργήσει καραμπόλες και εξελίξεις που ξεπερνούν το motorsport σε όλα τα επίπεδα.
Κλειδί, λοιπόν, αυτή η ομάδα των στελεχών, «Στρατιά Ακρόπολις Ράλλυ» με ταξίαρχο, άτυπο HR manager τον Νικόλα Παπασταθόπουλο, που, όπως ο Κωνσταντίνος Σταύρου στα pits, αναβάθμισαν τους ρόλους τους, οι οποίοι από χρήσιμοι εξελίχθηκαν σε σημαντικούς.
Με την ευκαιρία, ο Νικόλας, ο κ. Πασαλής, είναι ο άνθρωπος που σε εθνικό επίπεδο αναβάθμισε τις αμοιβές τους (Σ.Χ.: πληγώνοντας και το στομάχι του φίλου μου Δημήτρη Χιωτίδη). Εκτιμώντας το ρόλο του κριτή και αξιολογώντας σοφά ότι έτσι θα έχουμε καλύτερους και ασφαλείς αγώνες, ενώ θα προσεγγίσουν το χώρο και λιγότερο ειδικοί, που θα δέσουν με τους πολύπειρους και θα προκύψει διαφορά.
Σημαντικό, ότι σε αυτήν τη στρατηγική κίνηση του Νικόλα μετά το 2003, ανταποκρίθηκαν οι έχοντες κατά καιρούς και την οικονομική ευθύνη. Οι Αλέξανδρος Μανιατόπουλος και Παύλος Αθανασούλας, που άλλωστε τους στοίχισε, όπως και οι θεσμικοί Μανώλης Χαλιβελάκης και Δημήτρης Μιχελακάκης. Με τον κ. Νικόλα Κερερέ να υπογράφει την καθιέρωσή τους ως διεθνών στελεχών με αξιοπρεπή αμοιβή, εγκαινιάζοντας και συμπεριφορά που προδίδει σεβασμό στο ρόλο τους.
Απλώς οι «Άγνωστοι Ήρωες», και δεν αραδιάζουμε ονόματα, θεωρώντας όλους σημαντικούς, ενώ έχουμε ζωντανή την εικόνα τους και καθαρή στα αυτιά μας τη φωνή τους. Οι κριτές και οι ενδιάμεσοι, το κυρίαρχο στοιχείο της γοητείας των ελληνικών αγώνων αυτοκινήτου, σε απόλυτη ισορροπία με τον ακούραστο θεατή στη φυσική κερκίδα.
Αιχμή του δόρατος το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις στο WRC, έργο της πολιτείας με ονοματεπώνυμο γραμμένο με χρυσά γράμματα στη Βίβλο. Στο λεύκωμα για τα 70 χρόνια του αγώνα, που οριακά προλαβαίνουμε να προμηθευτούμε.
Ό,τι ισχύει και για τα εισιτήρια για την SS, όταν η ζακέτα σε XXL με τα ιερά λογότυπα έγινε ανάρπαστη, και είναι ήδη συλλεκτική… Το T-shirt με τις Καρούτες; Αναζητείται, και όλοι ζούμε όνειρο που το μοιραζόμαστε σε μια κοινότητα που συγκλονίζει, και δεν είναι τυχαίο ότι τα αγκάθια και τα σκουπίδια ξεριζώθηκαν, και λάμπει η εξωστρέφεια. Ευχαριστούμε._ «Στρατισίνο»