Επισκευές αυτοκινήτων. Αυτοί είναι οι λόγοι που η τέχνη του μαστορέματος έχει εκλείψει στη σημερινή εποχή.
Ένα «μιμίδιο» που κυκλοφορεί στο Διαδίκτυο σχολιάζει με έναν ιδιαίτερα έξυπνο τρόπο το χάσμα γενεών: «Αν νομίζεις πως είσαι εξυπνότερος από τους μεγαλύτερούς σου, πενήντα χρόνια πριν, το εγχειρίδιο ενός αυτοκινήτου σού έδειχνε πώς να ρυθμίζεις τις βαλβίδες. Σήμερα σε προειδοποιεί να μην πιεις το περιεχόμενο της μπαταρίας»…
Η αλήθεια είναι πως οι παλιότεροι είχαν καλύτερη σχέση με τα μαστορέματα, τόσο στο σπίτι όσο και στο αυτοκίνητο. Επρόκειτο για μια καθαρά ανδρική υπόθεση και, καθώς πριν από κάμποσες δεκαετίες οι περισσότεροι κατοικούσαν σε μονοκατοικίες, υπήρχε και ο κατάλληλος χώρος για όλες αυτές τις βρόμικες δουλειές. Αυτό δε σημαίνει ότι όσοι έμεναν σε διαμερίσματα αποθαρρύνονταν από το να κάνουν, για παράδειγμα, κάποιες ξυλουργικές εργασίες στο σαλόνι ή ακόμα και να καθαρίσουν το καρμπιρατέρ στο τραπέζι της κουζίνας.
Το να «βάλεις χέρι», βέβαια, σε μια παλιά ηλεκτρική συσκευή ή ακόμα και στο αυτοκίνητό σου ήταν κάποτε πολύ πιο απλή υπόθεση, για να μην πούμε ότι επιβαλλόταν. Τα αυτοκίνητα τότε, ακόμα και τα καινούργια, παρουσίαζαν πολύ πιο συχνά βλάβες, οι οποίες μπορούσαν ακόμα και να σε αφήσουν στη μέση του δρόμου. Ο γνώστης ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει τις περισσότερες από αυτές και να συνεχίσει την πορεία του. Μια στοιχειώδης εργαλειοθήκη δεν απουσίαζε από κανένα πορτ μπαγκάζ, εμπλουτισμένη με αναλώσιμα όπως λυχνίες, μπαλώματα για τα ελαστικά, μπουζί, σετ πλατίνες, ντίζες κτλ.
Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι πολλές φορές τα εγχειρίδια των παλαιών αυτοκινήτων περιλάμβαναν οδηγίες επισκευής, στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες τους ενδιαφέρονταν να τα μαστορέψουν οι ίδιοι.
«Παλιά, ως ιδιοκτήτης, ήσουν ένα είδος συνεργάτη με τον κατασκευαστή», αναφέρει ο Τζέι Λένο, ο διάσημος Αμερικανός τηλεπαρουσιαστής και από τους πλέον γνωστούς συλλέκτες αυτοκινήτων, σε ένα σχετικό άρθρο στο Popular Mechanics. Συνήθως οι οδηγίες συντήρησης στα εγχειρίδια της εποχής αφορούσαν τα πιο βασικά πράγματα, όπως τη ρύθμιση των προβολέων, των καρμπιρατέρ, ή τη λίπανση του πλαισίου, ενώ δεν έλειπαν και πιο ακραίες περιπτώσεις, όπως στο εγχειρίδιο μιας προπολεμικής μοτοσυκλέτας, που προέτρεπε τον ιδιοκτήτη της να αποσυναρμολογήσει ολόκληρο τον κινητήρα ύστερα από 1.000 μίλια, προκειμένου να πραγματοποιήσει έναν διεξοδικό έλεγχο.
Ακόμα κι όταν τα επίσημα βιβλία των κατασκευαστών δεν ήταν τόσο αναλυτικά ή σε κάποιες περιπτώσεις ήταν κακομεταφρασμένα, έβρισκες στα ξενόγλωσσα βιβλιοπωλεία αναλυτικά service manual για τα περισσότερα μοντέλα. Πολλοί ιδιοκτήτες αυτοκινήτων διατηρούσαν ένα τέτοιο βιβλίο, ακόμα κι αν στο τέλος δεν έμπαιναν στον κόπο να λερώσουν τα χέρια τους.
«Ίσως οι αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν σήμερα ότι είμαστε πραγματικά ηλίθιοι και, αν μας προτείνουν να κάνουμε κάποια δουλειά μόνοι μας, όχι μόνο θα την κάνουμε λάθος, αλλά θα κάνουμε και ζημιά, και μετά θα προσπαθήσουμε να τους μηνύσουμε», αναφέρει σχετικά ο Τζέι Λένο, όμως η αλήθεια είναι πως τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο περίπλοκα και απαιτούν εξειδικευμένο εξοπλισμό για τη διάγνωση και την επισκευή των βλαβών.
Όπως και να έχει, γεγονός παραμένει πως στη σύγχρονη εποχή τα εγχειρίδια των κατασκευαστών αφιερώνουν τον περισσότερο χώρο στις προειδοποιήσεις ασφαλείας και στη λειτουργία του συστήματος πολυμέσων, παρά σε αυτό καθαυτό το αυτοκίνητο…_ Μ. Σ.
Photo credit: ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ