Θεωρητικά, το 2018 θα έπρεπε να είναι η χρονιά του Σεμπάστιαν Φέτελ και της Ferrari. H ιταλική ομάδα διαθέτει το πιο ευέλικτο μονοθέσιο φέτος, ικανό να πετύχει κορυφαία απόδοση στους περισσότερους τύπους πίστας, καθώς επίσης και την καλύτερη μονάδα ισχύος του grid. Ο Γερμανός θεωρείται ένας από τους καλύτερους οδηγούς του grid και με τέσσερις τίτλους στο παλμαρέ του θα έπρεπε να είναι ιδανικός για να φέρει πίσω στο Μαρανέλο τον τίτλο. Εντούτοις, μετά το μέσο του καλοκαιριού, τα πράγματα δεν έχουν εξελιχθεί προς την κατεύθυνση που θα ήθελε η Scuderia. Εξετάζουμε το γιατί…
Ας πάρουμε τα πράγματα από το Γαλλικό GP, όπου ο Φέτελ διέπραξε ένα ζημιογόνο -για τη βαθμολογική κατάσταση- λάθος στις πρώτες στροφές, προσκρούοντας στην Mercedes του Valtteri Bottas. Επρόκειτο για το δεύτερο στραβοπάτημα του Γερμανού, έπειτα από το απελπισμένο «βούτηγμα» στην πρώτη στροφή στο Μπακού εναντίον του Bottas -ξανά-, καθώς προσπαθούσε να ανακτήσει την πρωτοπορία την οποία του είχε στερήσει η παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας. Το λάθος του Μπακού τόνισε ένα από τα μεγαλύτερα ελαττώματα του Φέτελ: την ευκολία με την οποία χάνει την ψυχραιμία του αρκετά συχνά. Ωστόσο, στη Γαλλία δεν είχε την ίδια δικαιολογία, καθώς πέταξε στον κάλαθο των αχρήστων πολλούς βαθμούς, προσπαθώντας και πάλι να «χωθεί» στην εσωτερική του Bottas και πληρώνοντας το τίμημα.
Ωστόσο, ο Γερμανός κατάφερε να ανακάμψει με μια επιβλητική νίκη στο Silverstone. Νίκη η οποία «πόνεσε» περισσότερο τους αντιπάλους του καθώς το εργοστάσιο της Mercedes που βρίσκεται μερικά χιλιόμετρα μακριά από το εργοστάσιο της Mercedes και είναι φυσικά ο αγώνας της πατρίδας του Lewis Hamilton., Mercedes και Lewis Hamilton, καθώς πρόκειται για τον αγώνα της πατρίδας του επίσης τετράκις πρωταθλητή, ενώ το εργοστάσιο της γερμανικής ομάδας εδρεύει στη Βρετανία.
Ο επόμενος αγώνας διεξήχθη στην πατρίδα του Φέτελ, τη Γερμανία και την πίστα του Hockenheim, η οποία είναι λίγο… καταραμένη για τον οδηγό της Ferrari, αφού δεν έχει καταφέρει ποτέ να στεφθεί νικητής εκεί και η παράδοση αυτή συνεχίστηκε και φέτος. Παρ’ ότι ο Hamilton βρέθηκε στο πίσω μέρος της σειράς εκκίνησης λόγω ενός προβλήματος υδραυλικών στο μονοθέσιό του κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών, γεγονός που θεωρητικά θα άφηνε τον Φέτελ χωρίς ουσιαστικό αντίπαλο, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν με τον καλύτερο τρόπο για τον Γερμανό.
Κατά τη διάρκεια του αγώνα διαδραματίστηκε το πρώτο φετινό περιστατικό στο οποίο είδαμε τη Ferrari και τον Vettel να έρχονται σε αντιπαράθεση. Η Scuderia είχε επιλέξει διαφορετική στρατηγική για τον Kimi Raikkonen και ο Vettel –επικεφαλής καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια του αγώνα- βρέθηκε έπειτα από το pit stop του πίσω από τον πιο αργό team mate του. Ο Γερμανός βρέθηκε να φθείρει τα καινούργια του ελαστικά ακολουθώντας την άλλη Ferrari από κοντά. Έπειτα από μερικές έντονες συνομιλίες στον ασύρματο, ο Kimi έκανε στην άκρη. Ενδεχομένως όμως ο Vettel είχε ήδη χάσει -και πάλι- την ψυχραιμία του και διέπραξε το πιο σοβαρό φετινό του λάθος, βγαίνοντας εκτός πίστας στην είσοδο του σταδίου, καταστρέφοντας τη Ferrari του και χάνοντας 25 «σίγουρους» βαθμούς, τους οποίους χάρηκε ο Hamilton, με μια εντυπωσιακή ανάκαμψη.
Το ηθικό εντός της Ferrari όμως δεν κάμφθηκε, αφού ακολουθούσε το Ουγγρικό GP, σε μια πίστα η οποία θεωρητικά ευνοούσε τα χαρακτηριστικά του ιταλικού μονοθεσίου. Ωστόσο, η βροχή στις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου, έκανε τις Ferrari να μην είναι… πουθενά όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα, πιθανότατα λόγω των θερμοκρασιών των ελαστικών. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν άλλη μια νίκη του Hamilton και περαιτέρω βαθμολογική απώλεια για τον Vettel.
Με αυτά τα αποτελέσματα στην πλάτη τους, Ferrari και Vettel δεν εισήλθαν στις καλοκαιρινές διακοπές με την καλύτερη ψυχολογία, ωστόσο η νίκη στο Spa, κατά την επιστροφή στην αγωνιστική δράση, έδειχνε ότι παρά τα στραβοπατήματα, το δίδυμο Ferrari-Vettel διέθετε τα κατάλληλα εφόδια για να κατακτήσει τον τίτλο.
Σειρά είχε το Ιταλικό GP, στο οποίο η Ferrari πάντοτε βρίσκεται υπό υψηλή πίεση να παραδώσει στους tifosi που κατακλύζουν το βασιλικό πάρκο της Monza κάθε χρόνο. Ήδη από το Σάββατο όμως, η Ferrari έκανε τα πράγματα δύσκολα για τον Vettel, τοποθετώντας τον Raikkonen ακριβώς πίσω του στο κρίσιμο Q3 του Σαββάτου. Με αυτό τον τρόπο, ο Φινλανδός επωφελήθηκε από το slipstreaming του team mate του για να κατακτήσει την pole position. H Ferrari εναλλάσσει τον τρόπο με τον οποίο παρατάσσονται στην πίστα η οδηγοί της σε κάθε αγώνα. Ωστόσο, εφόσον ο Vettel κυνηγάει τον τίτλο, η ομάδα θα έπρεπε να του δώσει προτεραιότητα. Ή τουλάχιστον έτσι ένιωθε ο Γερμανός. Για αυτό ίσως και να προσπάθησε να επιτεθεί στις πρώτες στροφές στον team mate του, αφήνοντας την πόρτα ανοιχτή για τον Hamilton στο chicane της Roggia. O Βρετανός δε χρειάστηκε δεύτερη πρόσκληση, ο Vettel προσπάθησε να αμυνθεί αλλά έχασε το πίσω μέρος της Ferrari, ακούμπησε με την Mercedes και βρέθηκε ανάποδα στην πίστα, πέφτοντας στην τελευταία θέση. Επιπλέον, η Scuderia δε διαχειρίστηκε σωστά τα ελαστικά της και ο Raikkonen έχασε τη νίκη από τον Hamilton.
Επρόκειτο για ταπεινωτική ήττα εντός έδρας για τη Scuderia. Παράλληλα, το αποτέλεσμα αυτό κατέφερε ακόμη ένα ισχυρό πλήγμα στις ελπίδες του Vettel για τον τίτλο. Έπειτα ήρθε η Σιγκαπούρη, άλλη μια θεωρητικά ευνοϊκή πίστα για την Ferrari. O Vettel προσέκρουσε στον τοίχο στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής, καταστρέφοντας την ανάρτησή του και την ελπίδα της ομάδας να πραγματοποιήσει την εξαιρετικά χρήσιμη προσομοίωση αγώνα με το μονοθέσιο Νο. 5. Στη συνέχεια, η Scuderia, επέλεξε λανθασμένα την supersoft γόμα στο Q2 και διατάραξε το ρου των κατατακτήριων δοκιμών για τους οδηγούς της. Ο Hamilton κατέκτησε την pole position και ο Vettel κατέληξε στην 3η θέση. Στον αγώνα, η ομάδα επέλεξε λανθασμένη στρατηγική, καλώντας πολύ νωρίς τον Γερμανό για αλλαγή ελαστικών, προσπαθώντας να παρασύρει με αυτό τον τρόπο στα pits την Mercedes, η οποία όμως δεν… «τσίμπησε» το δόλωμα.
Ο Vettel κατέληξε πίσω και από τον Max Verstappen, τον οποίο είχε προσπεράσει στον πρώτο γύρο, για να τερματίσει 3ος και να βρεθεί 40 βαθμούς πίσω από τον Hamilton στη βαθμολογία, με έξι GP να απομένουν. Θεωρητικά, ο Vettel έχει ακόμη τη δυνατότητα να κατακτήσει τον τίτλο. Αν νικήσει όλα τα υπόλοιπα GP, είναι δεδομένο ότι θα στεφθεί Πρωταθλητής. Αλλά θα είναι εξαιρετικά δύσκολο -αν όχι αδύνατο- να συμβεί κάτι τέτοιο, καθώς Mercedes και Hamilton βρίσκονται στην καλύτερη φόρμα τους αυτή τη στιγμή.
Μπορεί το GP Ρωσίας που διεξάγεται αυτό το σαββατοκύριακο να σηματοδοτήσει την αρχή της ανάκαμψης για τον Vettel; H ιστορία είναι εναντίον του Γερμανού, αφού στα τέσσερα GP που έχουν διεξαχθεί στο Sochi, η Mercedes έχει κατακτήσει ισάριθμες νίκες. Πέρυσι, η Ferrari έχασε τη δυνατότητα να διεκδικήσει τον τίτλο λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας. Φέτος όμως που δεν υπάρχουν αυτά, είναι εμφανές ότι έχουν διαπραχθεί σημαντικά λάθη διαχείρισης τόσο από το ιταλικό pit wall, όσο και από τον Vettel.
Ο Γερμανός έχει δείξει φέτος αλλά και τις προηγούμενες σεζόν να μην έχει την ίδια εμπιστοσύνη στις αποφάσεις του pit wall της Ferrari όσο είχε σε αυτές της Red Bull με την οποία κατέκτησε τους τέσσερις τίτλους του. Από την πλευρά της, η Ferrari ίσως έχει αρχίσει να χάνει πίστη στον ακριβοπληρωμένο οδηγό της, δεδομένου αυξημένου αριθμού λαθών που τον έχει δει να διαπράττει. Κατά πόσο πολλά από αυτά οφείλονται σε εκνευρισμό του Γερμανού από πράξεις της Ferrari που του κάνουν τη ζωή πιο δύσκολη, μονάχα ο ίδιος μπορεί να γνωρίζει. Πάντως, η πρόσληψη του Charles Leclerc στο Maranello, έπειτα από μόλις μια σεζόν του Μονεγάσκου στην F1, ίσως προδίδει τις προθέσεις της Scuderia. Στο πρόσωπο του Leclerc ίσως η Ferrari βλέπει τον οδηγό στον οποίο θέλει να βασίζεται στο μέλλον, όντας ενδεχομένως κάπως απογοητευμένη από τον Vettel. Υπάρχει μάλιστα η άποψη ότι ο νεαρός Μονεγάσκος θα κάνει στον Vettel ότι του έκανε και ο Daniel Ricciardo το 2014 στην πρώτη του σεζόν στη Red Bull. Αυτό θα είναι αρκετά δύσκολο, αλλά δε φαντάζει εντελώς αδύνατο.
Ίσως η ένταση στις σχέσεις του Vettel με τη Ferrari να είχε αποφευχθεί αν ο Sergio Marchionne βρισκόταν ακόμη ανάμεσά μας. Ο Ιταλός πρώην πρόεδρος της Ferrari ήταν άμεσα αναμεμιγμένος στη λειτουργία και τη διοίκηση της ομάδας, σε αντίθεση με τον προκάτοχο της θέσης του, Luca Montezemolo, που προτιμούσε να… προεδρεύει από την καρέκλα του. Οι ηγετικές ικανότητες του Marchionne ήταν αδιαμφισβήτητες και ίσως έβλεπε τους λόγους της ρήξης εκ των έσω και είχε τον τρόπο να την αποφύγει. Το γεγονός ότι «έφυγε» πρόωρα όμως, άφησε τη Ferrari σε μια δυσμενή κατάσταση αποδιοργάνωσης. Μάλιστα, κάποιοι σύγκριναν το θάνατο του Marchionne με αυτόν του Enzo Ferrari το 1988, o οποίος οδήγησε τη Scuderia σε πλήρη αποδιοργάνωση, με τους βυζαντινισμούς που επικρατούσαν στα υψηλότερα κλιμάκιά της να την βλάπτουν επί σειρά ετών. Η κατάσταση δε φαίνεται να είναι ακόμη τόσο άσχημη αυτή τη στιγμή. Εντούτοις, η αλήθεια είναι ότι ο φετινός τίτλος θα μπορούσε να είναι δικός της και το μοναδικό πράγμα που δείχνει ότι θα της τον στερήσει -πέραν ενός άψογου Hamilton και μιας Mercedes πάντοτε έτοιμης να αντεπιτεθεί- θα είναι τα δικά της λάθη και αυτά του οδηγού της. Και ήδη έχουν περάσει πάνω από 10 χρόνια από το τελευταίο της πρωτάθλημα (οδηγών)… Ο κώδων κινδύνου έχει ήδη σημάνει στο Maranello, καθώς φέτος, υπήρχαν όλα τα συστατικά της επιτυχίας, αλλά αυτή τη στιγμή, δείχνουν όλα να έχουν ήδη χαθεί, από λανθασμένους χειρισμούς._Φ.Λ.