Για τη Seat ο λόγος. Τη φιλοσοφία της τη χαρακτηρίζει, άλλωστε, ο τίτλος. Άλλοτε ήταν οι Ιταλοί, τα σύγχρονα χρόνια οι Γερμανοί, και πάντα είναι αυτοί οι λίγοι ανήσυχοι Ισπανοί με άποψη που επιμένουν να τιμούν την καταγωγή τους, αρνούμενοι να γονατίσουν και να προσκυνήσουν τον κατακτητή με το μανδύα του λυτρωτή.
Σημαντικός ο ρόλος και του Ισπανού καταναλωτή στην «αντίσταση», και όλοι σε Βαρκελώνη και Βόλφσμπουργκ γνωρίζουν πως ο Ισπανός καταναλωτής δε θα συγχωρήσει την πλήρη υποχώρηση. Το πλήρωσαν μάλιστα και από τα λόγια τα μεγάλα, πάντα στα γερμανικά, όπως εκείνο το ανέκδοτο που συνδέει τη συμπαθή αυτή μάρκα με την Alfa σε σχέση με το ρόλο της στο γερμανικό κολοσσό, ενώ δεν έλειψαν και οι τρικλοποδιές συνδεδεμένες με οικονομική πολιτική, αλλά και με τεχνολογία.
Υποθέτουμε πως ούτε ο δεινός διαπραγματευτής, όσο και διαχρονικά ευγενής Γιώργος Θ. Βασιλάκης κατάφερε να τους ταρακουνήσει σημειώνοντας τεκμηριωμένα και με την άποψη που τον χαρακτηρίζει πως είναι αδύνατον να πληρώνει το Leon, το Ibiza και το Mii αντίστοιχα ή και ακριβότερα από τα VW (σε σχέση με τα Skoda, Πρόεδρε;). Από την άλλη, είναι σίγουρο πως καλούδια ή όπλα της αγοράς, αν προτιμάτε, όπως ο 1.000άρης βενζινοκινητήρας με ή χωρίς τούρμπο και τα καλά κιβώτια με συμπλέκτη τύπου DSG, έφταναν στα Seat τελευταία και ενδεχομένως κουρασμένα στο μυαλό και στη λίστα του καταναλωτή.
Συμπληρώνει τριάντα χρόνια στην ελληνική αγορά η Seat, όντας στα πεντακάθαρα όσο και αποδεδειγμένα δημιουργικά «χέρια» του Ομίλου Βασιλάκη, που με την πορεία της Hertz εδώ και με την κατάληψη του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου από την Aegean (πρόκειται για το όγδοο θαύμα σε επιχειρηματικό επίπεδο, τι δεν είναι αντιληπτό;) λάμπει στον κόσμο όλο. Να θυμίσουμε με την ευκαιρία πως η Τεχνοκάρ έλαμψε στην ελληνική αγορά την καλή εποχή, όντας και επικοινωνιακή και δημιουργική, με επιλογές που ακόμα και σήμερα κρίνονται πρωτοποριακές και οι οποίες συνδέονται με την πώληση μέσα από πολύ καλά χτισμένη πολιτική – το λένε και μάρκετινγκ. Άλλα χρόνια, σύμφωνοι, και αν είσαι αντικειμενικός και εκτιμάς και σέβεσαι την ομάδα των ανθρώπων που δημιουργούν σήμερα για τη Seat στον τόπο μας, αναγνωρίζεις πως πολεμούν με 3,5 προϊόντα χωρίς ουσιαστικό πλεονέκτημα. Για να είμαστε ακριβείς, με ατού το κύρος και την ποιότητα του ομίλου, το πάθος και το πείσμα των ανθρώπων που συντονίζουν την προσπάθεια, αλλά και κάποιων ντίλερ με άποψη και σπάνια εργατικότητα, όπως είναι ο φίλος Αποστόλης Μακρής, ένας πολύ ειδικός άνθρωπος, ένας φίλος του αγοραστή που ξέρει τη μάρκα, δεν το κρύβει και έχει μείνει προσγειωμένος απαντώντας στην κρίση με σκληρή, πολύ σκληρή δουλειά.
Αναμενόμενος ο πρόλογος, απαραίτητη η παρένθεση, όταν πληκτρολογείς ταξιδεύοντας στο δρόμο της επιστροφής από τη Βαρκελώνη, όπου η στατική παρουσίαση του νέου, εντελώς νέου Seat Ateca. «Ένα SUV, μόλις μικρότερο Tiguan», σχολιάζει δίπλα μου ο Σεμπάστιαν, ο Σλοβένος συνάδελφος, «Στράτη, αντι-Qashqai» συμπληρώνουν οι Ισπανοί επίσης μέλη της επιτροπής για το COTY. Όλοι εκεί, παρόντες σε στατική παρουσίαση, αφού είναι αγαπησιάρικη μάρκα η Seat και όλοι τη θέλουν δυνατή και με πλήρη γκάμα, ώστε να μείνει ζωντανή και να παίξει το ρόλο της.
Άλλωστε, μόνο τυχαία δε μετακόμισε στη Βαρκελώνη, με άνωθεν εντολή, όντας σε δύσκολη αποστολή, ο Λούκα Ντε Μέο και ανέλαβε την Προεδρία. Σκέφτεσαι, καλοδεχούμενος ο Ιταλός, παρά την αμηχανία του στην «πρεμιέρα». Είναι σαφές. Θα προσθέσει χρώμα και θα σφραγίσει την ταυτότητα της Seat, που κάποιες φορές νιώθεις πως μένει απροστάτευτη στο ράφι του τεράστιου μαγαζιού με έδρα το Βόλφσμπουργκ, εκεί, λίγα χιλιόμετρα από το Ανόβερο. Μετρ στην επικοινωνία, καθηγητής με μεταπτυχιακό στο μάρκετινγκ ουσίας, ο σωστός άνθρωπος στη σωστή θέση, σχολιάζεις, και μακάρι να επιβεβαιώσει τις προσδοκίες. Άλλωστε, πρόκειται και για τη δική του ευκαιρία, αν θέλει να μείνει στο χώρο ως επιτυχημένος. Πονάει ο κατήφορος, σκοτώνει η στασιμότητα, αλλά ας μείνουμε στο προϊόν.
Σύγχρονο σχεδιαστικά, σε λογική Leon, αφού ευτυχώς έχουν αποφευχθεί οι υπερβολές και οι νεωτερισμοί. Ευρύχωρο και για τους πίσω, ανταγωνιστικός ο χώρος αποσκευών, προσαρμοσμένο στο σήμερα εσωτερικά. Δεν ανατριχιάζεις με το ταμπλό, αλλά και δεν απογοητεύεσαι. Άλλωστε, η κατεύθυνση είναι σαφής και έξυπνη, όπως προδίδουν και οι επιλογές σε κινητήρα και σύστημα μετάδοσης. Ο 1.000άρης των 115 ίππων θα συνδυάζεται μόνο με 2WD, ενώ οι εκδόσεις 4×4 συνδυάζονται με τον 1.4 βενζίνης των 150 ίππων ή με τον 2λιτρο ντίζελ με 150 και 192 ίππους. Δική μας πρώτη επιλογή ο καλός 1.4 ACT των 150 ίππων, με DSG και κίνηση στους δύο τροχούς και το πολύ καλό πακέτο εξοπλισμού, αφού θέλει να σου φτιάχνει τη διάθεση, και δεν το κρύβει.
Εκτίμησή μας πως Ντε Μέο και Ateca συνδυάζονται ιδανικά και ταιριάζουν με το DNA του Ισπανού κατασκευαστή, που αντιστέκεται μετατρέποντας το χάντικαπ σε ατού. Γιατί μπορεί οι Γερμανοί να πήγαν και να έμειναν και να τους ταλαιπώρησαν εξαργυρώνοντας το ότι τους έσωσαν, αλλά να μην ξεχνάμε πως και τεχνογνωσία διαθέτουν, και κύρος, και κυρίως την οικονομική επιφάνεια που απαιτείται ώστε να ξεπερνάς τις καταστροφές δημιουργώντας.
Κακά τα ψέματα. Μπορεί να αμφισβητούμε τον τρόπο διαχείρισης της αστοχίας, ενώ ενοχλεί που έχουν μαλώσει με το «σεμνά και ταπεινά». Με την ευκαιρία, η αλαζονεία πρόκειται για ίωση που, όπως πρόσφατα διαπιστώσαμε, μεταδίδεται ακόμα και σε τύπους που τους ξεπερνούν τα εξαιρετικά προϊόντα που διαχειρίζονται και νομίζουν πως τους νομιμοποιούν να κουνάνε το δάχτυλό τους με ύφος και μηδενικό στυλ. Σε κάθε περίπτωση, άλλος κατασκευαστής στη θέση τους θα είχε πτωχεύσει πριν χαράξει η αυγή, τότε που ανακοινώθηκε το περιβόητο dieselgate._ Σ. Χατζηπαναγιώτου