top icon
Blog

Αναμνήσεις και προοπτική: Ford Escort και άλλα…

Στο «κάδρο» το Historic Acropolis Rally, και ο «Στρατισίνο», που ξεκίνησε τη διαδρομή του με Escort, θυμάται και ονειρεύεται.

Ο «Ιαβέρης» μας δίδαξε το σωστό, με την κίνηση πίσω, λίγα κιλά και ιπποδύναμη, ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις δυνατότητες.

Ανθρώπων έργο η εξέλιξη στο αντικείμενο-πρωταγωνιστή, που στους αγώνες παραμένει η «μηχανή». Στο χέρι σου, στο μυαλό σου και στην εμπειρία σου η επιλογή και η εξέλιξη. Συνδεδεμένη με τους ανθρώπους σου τεχνικούς· το κλειδί της επιτυχίας, ειδικά στους αγώνες ράλλυ με Iστορικά αυτοκίνητα, όπου σήμερα λάμπει μια άτυπη παρέα τεχνικών με εμπειρία, αλλά και με την απαραίτητη κουλτούρα.

Escort

Ταπεινοί και ικανοί, μένουν πίσω από τη σκηνή άνθρωποι με τέχνη και ψυχή, όπως ο Μανώλης Κατσαρέλιας, ο Δημήτρης Τσούργιαννης, ο Άρης Λυκουρέσης, ο Χρήστος Χρηστακίδης κ.ά. Χρεώνουν τυπικά, για να χρεώσουν το χαμόγελο της ικανοποίησης, δίνοντας υπεραξία με την τέχνη τους, και έτσι προκύπτει υψηλός συντελεστής απόλαυσης και αξιοπιστίας στους ελληνικούς αγώνες με Ιστορικά αυτοκίνητα.

Μας έχει αναστατώσει η αναβάθμιση της κατηγορίας, που επέστρεψε για να μείνει. Έχει ξεφύγει ο αγώνας στο WRC, απλησίαστα τα όπλα της κατηγορίας «R» και, αφού θέλεις να ζεις τη στιγμή και να μη βολεύεσαι-κρύβεσαι πίσω από φτερούγες που παραμένουν αξιόπιστες και ενδιαφέρουσες, αλλά εκτός της κουλτούρας του γνώστη, Sporting-Ιστορικό θα επιλέξεις. Ο βετεράνος αλλά και νεότεροι, και συναρπάζει αυτό το κοκτέιλ αθλητών με κλειδί της προσπάθειας τους τεχνικούς τους, αλλά και έξυπνα σχεδιασμένους αγώνες.

Παρακολουθείς τα ελληνικά ράλλυ με δύο ή και τρεις επαναλαμβανόμενες ε.δ., όπως «μεθαύριο» το Στερεάς από την ΕΛ.Λ.Α.Δ.Α., ή αύριο, περίπου σήμερα, την κλασική Φτέρη από την ΑΛΜΑ με έδρα το Αίγιο. Σωματείο Πρωταθλητών, και ο Χάρης, ο Φάνης, ο κ. Μίχαλος και άλλοι αφανείς της οργάνωσης ξέρουν πως η Φτέρη είναι μία· ο κατήφορος, και δεν είναι τυχαίο ότι εκεί, αφού έχεις κατέβει σβέλτα με βρεγμένη τη διαδρομή-θρύλο, ενώ ως θεατής έχεις απολαύσει Σπάρταλη και Χατζητσοπάνη, είσαι φτωχός αν δεν έχεις παρακολουθήσει τον Πάνο Σπυρόπουλο. Με δικά του, μη επαναλαμβανόμενα πατήματα, ταχύς όπως και οι Αυγερόπουλοι. Ο senior Γιάννης σε πτήση τότε, όπως ο Χρήστος με τον Στράτο δίπλα του, στη σύγχρονη εποχή. Άνθρωποι για τη διαφορά σε δραστηριότητες και εκτός μπάκετ.

Escort

Escort RS2000

Made in Greece, και ήταν το 1977 που ο δημιουργικός και ανήσυχος Δημήτρης Παντελεημονίτης εμπιστεύθηκε τον «Ιαβέρη». Στην Κοντέλλης στις εγκαταστάσεις της Αργυρούπολης προέκυψε το ελληνικό Boram και ο καθηγητής Κώστας Βάτζος δίδαξε την τέχνη της αγωνιστικής εξέλιξης προσαρμοσμένη και στην ελληνική πραγματικότητα.

Αποφοίτησαν αριστούχοι μηχανικοί, προέκυψαν σημαντικοί οδηγοί-πρωταθλητές, όπως ο αείμνηστος Παύλος Μοσχούτης και ο Νίκος Μακρυγιάννης, ενώ πολλοί βρεθήκαμε κυρίως στην αγωνιστική άσφαλτο, χάρη στο Escort. Γήινο στην εξέλιξή του, εύκολο σε ρυθμούς της αξιοπρέπειας, ενώ δε σε κοιτούσαν στην τσέπη οι αρμόδιοι, όταν είχες στη διάθεσή σου τους κινητήρες του «Μπούμπη», κλάσης KWS, και κυρίως την τέχνη και την εμπειρία του «Ιαβέρη». Με πάθος να αναβαθμίζει τους νεότερους, εφ’ όλης της ύλης.

Γεγονός πως στην αρχή τα Escort ταλαιπωρήθηκαν στο χώμα, ενώ έλαμψαν σε Αναβάσεις, και κυρίως σε ασφάλτινα ράλλυ, λειτουργώντας και ως μηχανές εκπαίδευσης σε επίπεδα μεταπτυχιακού. Με καλλιτέχνες στα μπάκετ, όπως είναι ο Αντώνης Κουνάνης (σε άλλη χώρα θα ήταν επαγγελματίας), ο παντός καιρού Χάρης Μανουσαρίδης, με ποιότητα που αντέχει στο χρόνο, και άλλοι ικανοί. Ειδικά στις Αναβάσεις όπου «Τσαφ», Λιγνός, Παπάζογλου, Αποσπόρης, Μαρασλής, Πουπάκης άλλαζαν τις προβλέψεις σε κάθε αγώνα. Τα δεδομένα άλλαξαν οι αείμνηστοι Αντώνης Κορφιάτης και Γιώργος Παναγιάρης, άνθρωποι γεννημένοι νικητές με ταλέντο και άποψη, ενώ ο Βασίλης Αναγνώστου ήταν ανίκητος, τουλάχιστον στην Πιτίτσα.

Escort

Ο Λεωνίδας Κύρκος είχε την ευθύνη ενός ιστορικού restart, συνδυάζοντας το 2/1 του μηχανικού-οδηγού που τον χαρακτηρίζει. Αρχές 1980, και την αξιοπιστία τους πλέον στο χώμα, έργο των Καρανικόλα και Γιαλούρη να τα καθιερώνει παντού, αξιοποίησαν οι Γιώργος Πολίτης, Σωτήρης Χατζητσοπάνης, ο τεράστιος Γάκης Καλεμτζάκης, ο αποτελεσματικός Κώστας Χαμπής κ.ά. Όπως ο Καψάσκης και ο ΡΟΝ-Χαλιβελάκης, με το DNA τους να έχει περάσει στα παλικάρια τους. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίες οι επιδόσεις του Αλέξανδρου -«Καψάσκη»- Χαλιβελάκη που αξιοποιεί ένα ομοιογενές ΜΚ2 και την εμπειρία του Θάνου Παπαγεωργίου, από τους εναπομείναντες gentlemen του χώρου. Συνδυασμός που λάμπει στο Πρωτάθλημα και στο Κύπελλο Ιστορικών, σύνολο που χειροκροτείς στις ε.δ. και στη συνέχεια τρέχεις στο SP να τους συγχαρείς. Βροχή ονομάτων, πρωταγωνιστές άλλοτε και τώρα, γιατί απλώς ο Έλληνας που ξέρει και θέλει να επενδύσει βρήκε το κατάλληλο περιβάλλον συνδυάζοντας τη διασκέδαση με το αποτέλεσμα μέσα από δοκιμασμένες λύσεις. Μαγικό όλο αυτό και θα πρέπει να το ζήσεις για να το εκτιμήσεις.

Ονειρεύεσαι…

Το Escort έρχεται στο όνειρό σου και σε αναστατώνει. Το ξέρεις ότι αρκεί ένα Escort ΜΚ 1 ή 2 με κινητήρα από Ford Pinto, σύνολο από το χέρι του Δημήτρη Γιαλούρη, ώστε να χαρείς και να ζήσεις τη στιγμή.

Escort

Γεγονός ότι δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις νεότερους οδηγούς-πυραύλους, όπως τον Δημήτρη Αμαξόπουλο ή τον πολύπειρο Θέμη Χαλκιά, ενώ σε πνίγει θετικά και σε παρασύρει ο ποιοτικός ενθουσιασμός των Σωτήρη Σκαλτσά και Άγγελου Ζήβα.

Ο σεβασμός στη μέγιστη τιμή για τους Νίκο Τσάδαρη και Δημήτρη Βαζάκα, όταν ο Τάκης Κουτσίκος, στην έκτη του ωριμότητα, οδηγεί με ποιότητα που δε διέκρινες στη νιότη του. Αντίστοιχα, γνωρίζεις πού μπορούν να φτάσουν οι Γρηγόρης Πιερρουτσάκος-Αλέκος Ματαλιωτάκης με ένα οποιοδήποτε Peugeot που θα διαλέξει ο Γ.Π. με σύμβουλο την ευφυΐα του. Αξιόπιστος Γάλλος, μαγεία και στο χώμα, όπως το APR-205 του GEO, που λάτρεψε το χώμα και δεν το κρύβει. Αξιόπιστο και το Escort του «Χάριμαν», που όταν πηγαίνεις βουνό απολαμβάνεις, όπως βέβαια τον «μικρό» του Καψάσκη και σε πλήρη σύνθεση το «στάβλο Παραδείση». Αδυνατείς να σβήσεις από τη μνήμη το DMack-ΜΚ1, που ξεχωρίζει.

Αρκούν οι 8 βαλβίδες για να ζεις, οπότε και ακολουθώντας νοητά τον δάσκαλο «Ιαβέρη», βρίσκεις μέχρι κάποιο σημείο άκρη και με τη δύστροπη πίσω ανάρτηση.

Σε πρώτο πρόσωπο

Τυχερός, δοκίμασα τα Γκρουπ 4 των Μιχάλη Λυκάκη, Άλεξ Κίκιζα σε ΜΚ1 και το «Δημήτρης Σάτον-ΜΚ2» που σήμερα οδηγεί ο κ. Γιώργος Παραδείσης.

Escort

Αντίστοιχα σε γκρουπ Ε, το εξαιρετικό ΜΚ2 του Σπύρου Ροϊνιώτη με τον 2λιτρο Cosworth, σε εκδοχή χωρίς τούρμπο. Σε ακούσματα προΐσταται το κόσμημα Χατζηγάκη με κινητήρα-έργο Γιώργη Σεβνταλή, και μείνετε συντονισμένοι.

Escort

Στο top-10 σε εμπειρίες 45χρονης διαδρομής παραμένει η βόλτα με τον δάσκαλο «Ιαβέρη» στο Ράλλυ Έλμπα το 1981 στην πρώτη ε.δ. με τον «Πλαπούτα». Τότε που ο Τάσος με τον Ανδρέα Αρκέντη ήταν ταχύτεροι από τον Αϊρίκαλα με το Rothmans Γκρουπ 4. Όπως το Momo του Μέλα που οδήγησα στην Πιτίτσα, κερδίζοντας δύσκολα τον εξαιρετικό Γιώργη Λιγνό. Χεράς και παλίκαρος. Όπως και άλλοι τότε. Τύποι που θα βρεις στην κοινότητα του Sporting IA η οποία συναρπάζει, και είναι αυτή η βάση που σου επιτρέπει να αισιοδοξείς.

Μακάρι να έρθουν και ξένοι στο ΙΡΑ, αγώνα με χορηγό επικοινωνίας την Cosmote, ώστε να απολαύσουν ελληνικό χωματόδρομο, ελληνική φιλοξενία και οργάνωση WRC. Άλλωστε, ο καλός ξένος θα μας πεισμώσει και θα μας αναβαθμίσει, σε ένα περιβάλλον με διαφορές που απαιτείται να καλύπτεις…_ Σ. Χ.

ΥΓ.: Επειδή θα προκύψουν υπονοούμενα, δεν επιτρέπεται η συμμετοχή μου. Απλώς, αποτελεί οξυγόνο να ονειρεύεσαι και να εκφράζεις την έμπνευσή σου, ακόμα και από το μπάκετ συναθλητών σου…

Escort

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Iaveris
  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ