top icon
Πωλήσεις

Το υπόμνημα των Ελληνικών Πετρελαίων

Την τετραετία 2002-2005 κατέληξε στα ταμεία του Δημοσίου με τη μορφή φόρων και δασμών το 53,4% του συνολικού τζίρου της ελληνικής αγοράς βενζινών

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το υπόμνημα των διυλιστηρίων των Ελληνικών Πετρελαίων προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς περιγράφει από τη δική τους πλευρά ορισμένα από τα κακώς κείμενα της εγχώριας αγοράς καυσίμων.
 
Σύμφωνα με αυτό, τα προβλήματα στη λιανική πώληση προκύπτουν σε μεγάλο βαθμό από τα πολλά πρατήρια που λειτουργούν στην Ελλάδα (περίπου 8.200). Οι όγκοι πωλήσεων που κάνει το καθένα είναι σχετικά λίγοι, ενώ το κόστος διαχείρισής τους μεγάλο, με αποτέλεσμα να πρέπει να πουλήσουν σε υψηλές τιμές για να επιβιώσουν.
 
Εκτός των άλλων, φορολογούνται με βάση τις αγορές τους και όχι το τζίρο τους, όπως όλες οι άλλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Αν υπήρχαν λιγότερα πρατήρια, αλλά κυρίως αν λειτουργούσαν εδώ supermarket εμπορίας καυσίμων όπως στη Γαλλία και στη Γερμανία, ο ανταγωνισμός θα ήταν πιο δυνατός και οι τιμές χαμηλότερες λόγω των προσφορών.
 
Ολοκληρώνοντας, εξάγουν το συμπέρασμα πως για τις υψηλές τιμές στα καύσιμα ευθύνονται τα μεγάλα περιθώρια κέρδους που μοιράζονται οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και τα πρατήρια, αλλά και οι υπέρ του Δημοσίου φόροι που ισχύουν στην Ελλάδα.
 
Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως την περίοδο 2002-2005 στην τελική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης προς τον καταναλωτή 28,5% ήταν το κόστος της πρώτης ύλης, ενώ το μικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων ήταν 14,4%. Το μικτό περιθώριο κέρδους από τη διύλιση ήταν 3,7%, ενώ οι φόροι και οι δασμοί έφθασαν το 53,4%.
 
Υπογραμμίζοντας και το γεγονός ότι το αργό πετρέλαιο και τα παράγωγά του είναι χρηματιστηριακά εμπορεύματα και οι τιμές τους δεν είναι δυνατό να προβλεφθούν, τα διυλιστήρια των Ελληνικών Πετρελαίων καταλήγουν ότι ολιγοπώλια (ένα και δύο διυλιστήρια) δεν υπάρχουν μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε περισσότερες από 11 ακόμη ευρωπαϊκές χώρες, επειδή οι επενδύσεις του είδους είναι πολύ δύσκολα αποδοτικές.  
 
Με την έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε εξέλιξη, για την ύπαρξη καρτέλ στο χώρο των καυσίμων, τα διυλιστήρια των Ελληνικών Πετρελαίων λένε εν κατακλείδι πως για το «φούσκωμα» των τιμών φταίνε το κράτος και τα πρατήρια.
 
Τα Ελληνικά Πετρέλαια κατέχουν το 75% της ελληνικής αγοράς διύλισης και το 2005 αποκόμισαν κέρδη-ρεκόρ, της τάξης των 455 εκατ. ευρώ, υπερδιπλάσια σχεδόν από το 2004. Για τη Motor Oil, τα κέρδη του 2005 ανήλθαν σε 131,64 εκατ. ευρώ.
 
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ