Πτωτικά κινήθηκε και τον Ιανουάριο η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη, όπως καταδεικνύουν τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Jato.
Η ευρωπαϊκή αγορά σημείωσε τον Ιανουάριο πτώση, και μάλιστα για πέμπτο διαδοχικό μήνα, καθώς οι εγγραφές ανήλθαν στα 1,22 εκ. οχήματα, ούσες μειωμένες κατά 4,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018. Ωστόσο, το ποσοστό της πτώσης ήταν το χαμηλότερο που παρατηρείται από την περίοδο εισαγωγής του πρωτοκόλλου WLTP τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Οι μοναδικές αγορές που κατέγραψαν άνοδο τον περασμένο μήνα ήταν εκείνες της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Δανίας, της Πορτογαλίας και της Ελλάδας. Ωστόσο, η περιορισμένη από πλευράς όγκου δυναμική των εν λόγω αγορών δεν ήταν αρκετή για να αντισταθμίσει τις απώλειες των «μεγάλων», πολλώ δε μάλλον τα διψήφια ποσοστά καθίζησης που παρατηρήθηκαν, για παράδειγμα, σε Ολλανδία, Βέλγιο και Τσεχία.
Η πτώση στη ζήτηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων συνεχίστηκε και κατά τον πρώτο μήνα του 2019, καθώς ο όγκος πωλήσεων των αυτοκινήτων του είδους μειώθηκε κατά 18%. Έτσι, το μήνα που πέρασε το μερίδιο των ντίζελ οχημάτων στην Ευρώπη περιορίστηκε από το 39% που ήταν πριν 12 μήνες, σε 33% επί των συνολικών ταξινομήσεων. Σε αυτό «συνεισέφερε» σημαντικά η πρωταθλήτρια, έως τώρα, χώρα στον τομέα της πετρελαιοκίνησης: η Ιταλία (-30% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2018). Οι μοναδικές δύο χώρες στη γηραιά ήπειρο στις οποίες οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων αυξήθηκαν ήταν η Γερμανία (+8%) και η Εσθονία.
Οι μόνες δε μάρκες που κατάφεραν να αυξήσουν τις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων τους στην Ευρώπη τον Ιανουάριο του 2019 ήταν η VW, η Volvo, η Seat και η DS.
Τα βενζινοκίνητα μοντέλα κατέλαβαν μερίδιο 58%, από 54% που ήταν κατά τον πρώτο μήνα του 2019. Τα οχήματα AFV (Alternative Fuel Vehicle), στα οποία περιλαμβάνονται όλα τα υβριδικά καθώς και τα ηλεκτρικά, αύξησαν κατά 22% την εμπορική του επιρροή καταλαμβάνοντας μερίδιο επί των συνολικών πωλήσεων της τάξης του 7,1%. Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες (BEV) ήταν «υπεύθυνα» για την αύξηση αυτή, με τις εγγραφές τους σχεδόν να διπλασιάζονται – από 10.200 τον Ιανουάριο του 2018, σε 19.600 τον περασμένο μήνα. Αν μη τι άλλο, η «έκρηξη» των BEV δεν θα ήταν δυνατή χωρίς τα εξαιρετικά αποτελέσματα του Renault Zoe (κορυφαίο BEV στην Ευρώπη), του Nissan Leaf και του Hyundai Kona. Εν τω μεταξύ, η Kia κατέγραψε 666 ταξινομήσεις για το e-Niro, η Jaguar 509 για την I-Pace και η Audi 430 για το e-Tron.
Σε ότι αφορά στα SUV, η άνοδος (τι άλλο;) κυμάνθηκε τον Ιανουάριο στο 6.1%. Τα μικρά SUV είχαν και πάλι τον πρώτο λόγο με 171.700 καταγεγραμμένες ταξινομήσεις τον Ιανουάριο. Ο όγκος τους αυξήθηκε κατά 13%, με το νέο VW T-Roc να οδηγεί για πρώτη φορά την κούρσα. Η VW αποτέλεσε την ηγέτιδα δύναμη και στα compact SUV, που «ανέβηκαν» κατά 4% (191.000 μονάδες). Τα αυτοκίνητα πόλης ήταν η κατηγορία με τις τέταρτες καλύτερες πωλήσεις και παρουσίασαν επίσης αύξηση, χάρη στα ισχυρά αποτελέσματα των PSA, Toyota και Renault-Nissan. Εντούτοις, η FCA συνέχισε να ηγείται, καταγράφοντας σχεδόν το 30% του μεριδίου αγοράς της συγκεκριμένης κλάσης.
Ο όμιλος VW συνέχισε να ηγείται της αγοράς, παρά το γεγονός ότι το μερίδιό του μειώθηκε από 24,6% τον Ιανουάριο του 2018, σε 24,2% τον περασμένο μήνα – ο όμιλος επηρεάστηκε αρνητικά από τις μεγάλες μειώσεις στις δύο κύριες premium μάρκες του (Audi και Porsche). Αξιοσημείωτο είναι πως για πρώτη φορά, το VW Group πούλησε περισσότερα SUV από οποιοδήποτε άλλο τύπο αυτοκινήτου.
Η PSA ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος όμιλος κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου, καθώς ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε μόνο κατά 2% σε 206.100 ταξινομήσεις – αριθμός που ισοδυναμεί με μόλις 90.000 λιγότερα από το VW Group. Η FCA παρουσίασε τη μεγαλύτερη πτώση σε μερίδιο αγοράς – από 6,6% τον Ιανουάριο του 2018 σε 5,8% τον περασμένο μήνα. Αντίθετα, η Volvo ήταν ο νικητής σε μερίδια αγοράς και συνάμα το μόνο εμπορικό σήμα που κατέγραψε αύξηση ανάμεσα στους κορυφαίους 10 κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Στη σύμπραξη Renault-Nissan, το χάσμα μεταξύ της Dacia και της Nissan συνέχισε να αυξάνεται, καθώς η πρώτη αύξησε τις πωλήσεις της κατά 14%, ενώ η δεύτερη κατέγραψε μείωση κατά 24% με το Qashqai να χάνει τον τίτλο το best seller SUV στην Ευρώπη.
Η Ford αντιμετώπισε ένα δύσκολο μήνα, καθώς ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 16% στη Γαλλία, κατά 15% στο Ηνωμένο Βασίλειο και κατά 11% στην Ιταλία. Παρόλα αυτά, σημείωσε θετικό αποτέλεσμα στη Γερμανία, όπου οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 15%, σε 21.100 εγγραφές, καθώς η χώρα έγινε η μεγαλύτερη αγορά της Ford στην Ευρώπη. Το Ford Ecosport διακρίθηκε τον Ιανουάριο, με τον όγκο του να αυξάνεται κατά 166%, ενώ το Fiesta παρουσίασε μείωση κατά 31%.
Το VW Golf ήταν και πάλι το κορυφαίο μοντέλο σε πωλήσεις, αν και αυτές μειώθηκαν κατά 20%. Το δε Tiguan ήταν το πιο δημοφιλές SUV, παρά το γεγονός ότι σημείωσε πτώση 12% αντιμετωπίζοντας αυξανόμενο ανταγωνισμό από τα Peugeot 3008 (+6%) και Nissan Qashqai, που όμως είδε τις πωλήσεις του να κάμπτονται κατά 17% (-28% στα ντίζελ).
Στα μοντέλα – εκτός των κορυφαίων 25 – που είδαν μεγάλες βελτιώσεις τον Ιανουάριο περιλαμβάνονται το Nissan Leaf (+469%), το Ford Ecosport (+166%) και η BMW X3 (+60%). Πρόοδος σημειώθηκε επίσης και για τα Skoda Karoq (+115%), Renault Zoe (+97%), Hyundai Kona (+71%), Seat Arona (+71%), Mitsubishi Outlander (+64%), Lancia Ypsilon (+55%) και Dacia Logan (+49%)._Χ.Α.