Πρώτο μοντέλο το Tesla Model 3, στην αναπτυσσόμενη κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που σε ένα χρόνο αύξησε το μερίδιό της στην ελληνική αγορά από το ασθενικό 0,3% στο ελπιδοφόρο 1,8%. Και έπεται συνέχεια…
Παρά το γεγονός ότι η πανδημία του κορονοϊού Covid-19 έχει καταπονήσει υγειονομικά και οικονομικά τους πάντες, τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα ακολουθούν μια σταθερά ανοδική πορεία στην αγορά, ακόμη κι αν η τεχνολογία τους παραμένει προς το παρόν ακριβή επηρεάζοντας την τελική τιμή τους. Η αυξητική τάση τους δεν είναι τόσο διακριτή σε απόλυτους αριθμούς στη χώρα μας, όμως δείχνει καθαρά τη δυναμική της σε ποσοστιαίες μονάδες. Αρκεί να αναφέρουμε πως ένα χρόνο πριν (στο πρώτο τρίμηνο του 2020) το μερίδιό τους στην αγορά ήταν μόλις 0,3%, με τις ταξινομήσεις τους στις 71 μονάδες.
Δώδεκα μήνες αργότερα, με την καθοριστική συμβολή του κρατικού προγράμματος επιδοτήσεων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» οι ταξινομημένες μονάδες τους έφτασαν εν μέσω πανδημίας τις 419 (αύξηση 490,1%), με το συνολικό μερίδιό τους στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου να ανέρχεται στο 1,8%. Η άνοδος αυτή διακρίνεται ακόμη περισσότερο στο ολικό ποσοστό των επαναφορτιζόμενων μοντέλων (αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά) που στο πρώτο τρίμηνο του 2020 ήταν 0,7%, ενώ στο αντίστοιχο διάστημα της χρονιάς που διανύουμε εκτοξεύτηκε στο 5,5%. Για τη συνέχεια, το μόνο βέβαιο είναι η διαρκής αριθμητική και ποσοστιαία άνοδος.
Προφανώς η Ελλάδα δεν είναι Γερμανία, όπου οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλησίασαν τις 400.000 το 2020 (έναντι των 110.000 το 2019) με τους δημόσια προσβάσιμους φορτιστές να ξεπερνούν τους 40.000 (9.000 είναι οι ταχυφορτιστές), όμως έχουμε και εμείς κάτι να επιδείξουμε πλέον: οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) με αιχμή του δόρατος το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», έχουν οδηγήσει σε μείωση του κόστους αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος μαζί με όλες τις παροχές κατά 30% περίπου, καθιστώντας το σχετικά πιο προσιτό.
Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη από τους Δήμους της χώρας η χωροθέτηση σημείων φόρτισης σε όλη την επικράτεια («Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων»-ΣΦΗΟ, στο οποίο έχουμε κατά επανάληψη αναφερθεί στην ιστοσελίδα μας). Επίσης, έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη σύσταση του Μητρώου Υποδομών Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, ενός ψηφιακού εργαλείου, στο οποίο θα καταγράφονται όλα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης.
Οι πρωταγωνιστές
Στο πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς το ΒΕV (battery electric vehicle) μοντέλο που προηγείται στον εμπορικό πίνακα της αμιγούς ηλεκτροκίνησης είναι το Tesla Model 3, έχοντας μάλιστα πάρει και σημαντική διαφορά από τους ανταγωνιστές του. Με δεδομένο όμως ότι η αμερικανική εταιρεία δεν αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα, δεν είναι απόλυτα βέβαιο ότι θα συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό. Η Tesla είναι στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων ηλεκτρικών μοντέλων από πλευράς εταιρειών. Τα Peugeot 208 και 2008 κλείνουν την πρώτη τριάδα, με το γαλλικό crossover να φτάνει στην τρίτη θέση παρά το γεγονός ότι έχει λίγο καιρό στην αγορά της χώρας μας.
Ακολουθούν το Nissan Leaf και το Volkswagen ID.3, το πρώτο με την πλειοψηφία των ταξινομήσεών του στην έκδοση με την μπαταρία των 40 kWh (29 μονάδες από τις συνολικά 33) και το δεύτερο στην έκδοση με την μπαταρία των 150 kWh (21 μονάδες από τις συνολικά 22). Για να μη μακρηγορούμε όμως, δείτε τους παρακάτω πίνακες…
ΒΕV ΠΡΩΤΟ ΤΡΙΜΗΝΟ 2021
ΤΑ 10 ΠΡΩΤΑ ΜΟΝΤΕΛΑ
1 Tesla Model 3 168
2 Peugeot 208 42
3 Peugeot 2008 41
4 Nissan Leaf 33
5 Volkswagen ID.3 22
6 Fiat 500e 16
7 Opel Corsa 15
8 Smart Fortwo EQ 15
9 BMW i3 13
10 Citroen e-C4 10
ΒΕV ΠΡΩΤΟ ΤΡΙΜΗΝΟ 2021
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
1 Tesla 168
2 Peugeot 83
3 Nissan 33
4 Volkswagen 27
5 Fiat 16
6 Smart 16
7 Opel 15
8 BMW 15
9 Citroen 12
10 Hyundai 9
11 Mini 7
12 Skoda 5
13 Mercedes 5
14 Jaguar 5
15 Audi 2
16 Porsche 1