Οι επιβατικές εκδόσεις (Combi) των ελαφρών επαγγελματικών μοντέλων (LCV), οι οποίες διατίθενται στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία αυτοκινήτων πολλαπλών ρόλων που αξίζει προσοχής.
Οι επιβατικές εκδόσεις (Combi) των ελαφρών επαγγελματικών μοντέλων (LCV) που διατίθενται στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία, που δεν μπορεί να κριθεί μόνο από τον μικρό αριθμό ταξινομήσεων του 2022 (804 μονάδες, το 0,76% του συνόλου της αγοράς νέων επιβατικών), καθώς έχει μια δική της δυναμική. Τα μοντέλα Combi ταξινομούνται στην συντριπτική πλειοψηφία τους με την μέθοδο leasing, αφού χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο από ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικές επιχειρήσεις, για τις υψηλού επιπέδου μετακινήσεις (VIP) των πελατών τους. Παράλληλα, έχουν το δικό τους μερίδιο και ως οχήματα μεταφοράς προσωπικού σε όλα τα επίπεδα, από τις κατασκευάστριες εταιρείες μεγάλων έργων υποδομών ως τις μικρότερης εμβέλειας, που μετακινούν κόσμο προς τους τόπους εργασίας τους. Ρόλο έχουν επίσης και στα μοναστηριακά συγκροτήματα, ιδιαίτερα στα πιο οργανωμένα, όπως επίσης και στις πολύτεκνες οικογένειες. Τέλος, το μικρό μερίδιό τους στην αγορά μας δεν αντιπροσωπεύει και τον συνολικό τους τζίρο, που είναι αρκετά σημαντικός, καθώς τα περισσότερα από αυτά τα μοντέλα ξεκινούν από τα 30.000 ευρώ και άνω.
Άξιες αναφοράς είναι ασφαλώς και οι αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, που κάνουν την εμφάνισή τους και στην αγορά μας, απολαμβάνοντας και αυτές τα κίνητρα του προγράμματος επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ». Γραμμή σχεδόν όλων των κατασκευαστών διεθνώς είναι να διατίθενται στην αγορά μόνον ηλεκτροκίνητα Combi και, όπως θα δείτε παρακάτω, αυτό ήδη έχει αρχίσει να συμβαίνει.
Πρωταγωνιστής του 2022 στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, στην κατηγορία των Combi, αναδείχτηκε το Toyota Proace City Verso. H δεύτερη θέση καταλήφθηκε από το V-Series της Mercedes και η τρίτη από το αρκετά μικρότερο σε διαστάσεις και διαφορετικού ρόλου από τα προαναφερόμενα Citroen Berlingo. Aυτά τα τρία μοντέλα ήταν και τα μόνα που ξεπέρασαν τις 100 πωλήσεις στην Ελλάδα την προηγούμενη χρονιά (η νέα χρονιά ξεκίνησε με τους ίδιους πρωταγωνιστές, όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία του Ιανουαρίου 2023). Πέρα από την πρακτικότητα, το Toyota Proace City Verso οφείλει την πρωτιά του και στο δέλεαρ της χαμηλής τιμής του (20.740 ευρώ στην έκδοση με τον 1.2 βενζίνης των 110 ίππων, διατίθεται και σε δύο ακόμη, με κινητήρες diesel).
Για το 2023 η Citroen έχει πλαισιώσει τη γκάμα των ελαφρών επαγγελματικών της μοντέλων στην Ελλάδα και με την ηλεκτρική έκδοση του επιτυχημένου Berlingo Van, η οποία στην επιβατική της εκδοχή των 136 ίππων κοστίζει 38.150 ευρώ και στην επαγγελματική 39.800.
Αντίστοιχα, διαθέτει και το μεγαλύτερο επίσης ηλεκτρικό e-Spacetourer, πάλι με τον ηλεκτρικό κινητήρα των 136 ίππων, του οποίου η βασική έκδοση κοστίζει 48.500 ευρώ.
Ίδια φιλοσοφία ακολουθεί και η Peugeot, που μάλιστα διαθέτει και ηλεκτρική έκδοση σε κάθε καθαρά επαγγελματικό της μοντέλο.
Σε ό,τι αφορά τις επιβατικές εκδόσεις των Rifter και Traveller, προσφέρονται ως αμιγώς ηλεκτρικές με ισχύ 136 ίππων, με τις τιμές των βασικών τους εκδόσεων να βρίσκονται στα 43.500 και 49.000 ευρώ αντίστοιχα.
Η Mercedes-Βenz είναι η εταιρεία με τις περισσότερες προτάσεις, όσον αφορά τον αριθμό των μοντέλων. Ξεκινά με το μικρό Citan Tourer (από 33.600), συνεχίζει με Τ-Class (από 38.000) και Vito Tourer (από 64.700, 68.200 το ηλεκτρικό). Μετά έχει Μarco Polo (από 65.000) και V-Class, ο πιο δυνατός παίκτης στη μετακίνηση VIP προσώπων (από 93.600, 100.600 η ηλεκτρική EQV).
H γκάμα κλείνει με το Sprinter Tourer με τις 12θέσιες και 18θέσιες εκδόσεις (πολύ χρήσιμο και δημοφιλές μοντέλο) που ξεκινάνε από τα 63.000 ευρώ. Στην επαγγελματική του έκδοση, το Sprinter διατίθεται και ως ηλεκτρικό (e-Sprinter με 68.400 ευρώ).
H Οpel παίζει στην αγορά με τo μικρό (μέχρι επταθέσιο) Combo και το μεγαλύτερο Zafira, με τη στρατηγική του εργοστασίου να είναι προσανατολισμένη περισσότερο στην προώθηση των αμιγώς ηλεκτρικών εκδόσεών τους. Το Combo e-Life ξεκινά από τα 46.700 ευρώ, ενώ για το Zafira e-Life απαιτούνται 56.500 ευρώ. Από εκεί και πέρα υπάρχει το πολύ ενδιαφέρον Vivaro e-Combi των 136 ίππων στην τιμή των 55.100 ευρώ. Το Movano-e βγαίνει μόνο ως επαγγελματικό και κοστίζει 107.900 ευρώ.
H Ford έχει κάτι νέο για το 2023, το 9θέσιο Tourneo Custom, που θα διαθέτει και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Υπάρχει επίσης πάντα στη γκάμα, ως σταθερή αξία, το Transit Minibus των 12-18 θέσεων. Στη νέα γενιά του, οι τιμές ξεκινούν από τα 40.000 ευρώ περίπου, με τον κινητήρα των 170 ίππων. Παράλληλα, επεκτείνονται και οι επιλογές για το αμιγώς ηλεκτροκίνητο e-Transit. Ακολουθώντας τις επιταγές των καιρών, η Fiat Professional προσφέρει μόνο ηλεκτροκίνητα τα Combi προϊόντα της γκάμας της, στρατηγική που ακολουθεί άλλωστε ολόκληρος ο Όμιλος Stellantis. Στη φαρέτρα της υπάρχει το e-Scudo των εννέα θέσεων με τη μεγάλη μπαταρία, του οποίου οι τιμές αρχίζουν από τα 59.400 ευρώ. Υπάρχει επίσης και η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του Ducato που είναι minibus, η e-Ducato. Όμως, αυτή την εποχή δεν είναι διαθέσιμη.
Σε αυτό το περιβάλλον έρχεται να προστεθεί και το αμιγώς ηλεκτρικό Volkswagen ID. Buzz, με πολλές φιλοδοξίες και με βαρύ όνομα από το παρελθόν. Η βασική του έκδοση κοστίζει 66.500 ευρώ και η έκδοση plus 70.500 (οι τιμές αυτές είναι χωρίς την επιδότηση των 8.000 ευρώ), ενώ στο μοντέλο ισχύει δωρεάν service για επτά χρόνια.