top icon
Αγώνες

WRC-Ράλλυ Σουηδίας: Το κάστρο των Σκανδιναβών

Το Ράλλυ Σουηδίας έχει τη δική του ιστορία στο WRC, όντας ιδιαίτερος, μοναδικός στο είδος του και μέχρι πρότινος απόρθητο κάστρο των Σκανδιναβών.

Κάθε αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ έχει το χαρακτήρα και τη φιλοσοφία του. Το Ράλλυ Σουηδίας, διακρίνεται όχι μόνο από τα παραπάνω, αλλά και από το γεγονός ότι είναι ο μοναδικός αγώνας του θεσμού που πραγματοποιείται σε χιονισμένες επιφάνειες. Τα αγωνιστικά ταξιδεύουν με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα επάνω σε χιόνι και πάγο, εκμεταλλευόμενα στο έπακρο την πρόσφυση που τους προσφέρουν τα ελαστικά με τα καρφιά. Παράλληλα, η χρήση των σκληρών και παγωμένων τοιχίων στην άκρη του δρόμου, είναι σε αρκετές περιπτώσεις επιβεβλημένη για να παραμείνουν τα αυτοκίνητα στην πορεία τους. Αυτές οι διαφορές τον καθιστούν τόσο ιδιαίτερο, που απαιτεί συγκεκριμένο τρόπο οδήγησης για να κάνεις τη διαφορά και να διεκδικήσεις τη νίκη, με τους μετρ του είδους να έχουν παραδοσιακά το πλεονέκτημα. Δεν είναι τυχαίο, ότι μέχρι το 2004, όταν και είχε επικρατήσει ο Sebastien Loeb, κανείς μη Σκανδιναβός δεν είχε καταφέρει να κερδίσει τον σουηδικό αγώνα, όντας ένα από τα τελευταία απόρθητα κάστρα του WRC.

Αποτελεί μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος από την πρώτη χρονιά τέλεσης του, το 1973, αν και οι πρώτοι αγώνες χρονολογούνται αρκετά πίσω, και συγκεκριμένα τη δεκαετία του ’50. Mέχρι το ‘65 ο αγώνας γινόταν τους καλοκαιρινούς μήνες κι έφερε την ονομασία «The Rallye to the Midnight Sun» καθώς ο ήλιος του μεσονυχτίου φώτιζε τον τόπο, όπως πάντα τέτοια εποχή, σε όλη τη διάρκεια του 24ωρου. Παρά το γεγονός είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα του Eυρωπαϊκού πρωταθλήματος από το ‘53, κατάφερε να γίνει περισσότερο γνωστό στο ευρύ κοινό μόλις στα τέλη της δεκαετίας του ‘60. Ως τότε βέβαια οι Σκανδιναβοί οδηγοί κυριαρχούσαν στο χιόνι, κάθε Φλεβάρη πια από το ‘65 και μετά, κερδίζοντας κυρίως με Porsche, Volvo PV 544 και Saab 96. Κυρίαρχος εκείνη την εποχή ήταν ο Bjorn Waldergard, που με την Porsche 911 S σημείωσε τρεις νίκες, μέχρι να αρχίσει το δικό του σερί ο μέχρι και σήμερα πολυνίκης του αγώνα με επτά νίκες, Stig Blomqvuist. Ο Σουηδός σημείωσε την πρώτη του νίκη το ’71 με το Saab 96, ενώ ήταν αυτός που ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου το ’73, τη χρονιά καθιέρωσης του WRC.

Tη δεκαετία του ’80 ξεκίνησε η κυριαρχία των αγωνιστικών κατασκευών με κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Η Audi σε αυτές τις συνθήκες βρίσκει ιδανικό έδαφος να κυριαρχήσει επικρατώντας για τέσσερα χρόνια, με τα Peugeot 205 να κλείνουν την εποχή του Group B με δύο νίκες το ’85 και το ’86, με τους Ari Vatanen και Juha Kankkunen. Από το 1987, οπότε και αρχίζει η άνθηση του Group A, οι Σκανδιναβοί συνεχίζουν το σερί τους, με τις νίκες να μοιράζονται σε οδηγούς και κατασκευαστές. Είναι χαρακτηριστικό, ότι η αυτοκράτειρα της εποχής Lancia, επικρατεί μόλις μία φορά το 1988 με τον Markku Alen να οδηγεί την οκταβάλβιδη Integrale. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μετρ του είδους ιδιώτες, όπως ο Mats Jonsson κερδίζει δύο φορές το 1992 και το 1993, ενώ το ίδιο κάνει και ο συμπατριώτης του Kenneth Eriksson με τα χρώματα της Mitsubishi. O τελευταίος θεωρούταν από τους κορυφαίους του είδους, μετρώντας συνολικά τρεις νίκες, όσες και ο 4άκις Πρωταθλητής Tommi Makinen. Ο Φινλανδός Πρωταθλητής ήταν αυτός που πήρε τη σκυτάλη στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και με τα χρώματα της Mitsubishi έμοιαζε ανίκητος στις χιονισμένες ειδικές διαδρομές.

Όλα αυτά, βέβαια, μέχρι να εμφανιστεί το 2000 ο Marcus Gronholm, που μαζί με τον Blomqvuist θεωρείται ο κορυφαίος στον συγκεκριμένο αγώνα. Ο πανύψηλος Φινλανδός έμοιαζε να γνωρίζει ακριβώς τι χρειάζεται για να κερδίσει στις συγκεκριμένες ε.δ. και το κατάφερε συνολικά έξι φορές, διατηρώντας την παράδοση των Σκανδιναβών. Μάλιστα, το κατάφερε τόσο με το κορυφαίο Peugeot 206, όσο και με το Ford Focus στη συνέχεια, επικρατώντας συνολικά πέντε φορές.

Όμως, το κάστρο δεν έμελλε να μείνει απόρθητο, αφού ο Sebastien Loeb φρόντισε να καταρρίψει ακόμα ένα μύθο και να προσθέσει ένα παράσημο στο παλμαρέ του. Ο Γάλλος 9 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής κατάφερε το 2004 με τη Citroen Xsara WRC να γίνει ο πρώτος μη Σκανδιναβός που κερδίζει στην έδρα των Σκανδιναβικών. Βέβαια, ο Γάλλος δεν κατάφερε ποτέ να επαναλάβει την επιτυχία του, αφού τόσο ο Gronholm, όσο και μία σειρά από οδηγούς όπως οι Jari Matti Latvala, Mikko Hirvonen και Petter Solberg, φρόντισαν να κάνουν προσωπική υπόθεση τον αγώνα. Όλα αυτά, βέβαια, μέχρι το 2013 που εμφανίστηκε ο Sebastien Ogier. Ο Γάλλος πεντάκις Πρωταθλητής όποτε ταξιδεύει στη Σουηδία θυμίζει περισσότερο Σκανδιναβικό παρά νοτιοευρωπαίο, και μέχρι σήμερα μετράει 3 νίκες στον αγώνα, όλες με το VW Polo WRC.

Οι Blomqvuist και Gronholm μοιράζονται την πρώτη θέση με τις περισσότερες νίκες στον αγώνα, αλλά η Ford είναι μόνη πρώτη στη σχετική λίστα των Κατασκευαστών, έχοντας επικρατήσει μία φορά με το Ford Escort RS1800, αλλά συνολικά έξι με το Ford Focus, το οποίο στη Σουηδία είχε μία παράδοση αντίστοιχη με το δικό μας Ακρόπολις. Η αλήθεια είναι ότι το Ράλλυ Σουηδίας συγκαταλέγεται σήμερα ανάμεσα στους κλασσικούς αγώνες του WRC. Δεν είναι τυχαίο πως μετά τα Ράλλυ Μ. Βρετανίας και Φινλανδίας είναι ο αγώνας με τις περισσότερες παρουσίες στο πρόγραμμα του θεσμού. Και αυτό το Σαββατοκύριακο απομένει να δούμε αν θα διατηρηθεί η παράδοση, ή αν ο Ogier θα χτίσει λίγο ακόμα περισσότερο τον δικό του σουηδικό μύθο._Π.Τ.

Το Ράλλυ Σουηδίας με αριθμούς

ΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΩΝ: Blomqvuist 7, Gronholm 5, Waldergard 5, Latbala 4, Eriksson 3, Makinen 3, Ogier 3, Hirvonen 2, Jonsson 2, Mikkola 2, Skogh 2, Soderstrom 2, Trana 2

ΝΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ: Ford 7, Peugeot 6, Mitsubishi 5, Audi 4, Saab 4, Volkswagen 4, Toyota 3, Lancia 2, Mazda 2, Subaru 2

ΠΟΝΤΙΟΥΜ: Blomqvuist 16, Waldergard 9, Makinen 7, Gronholm 6, Latvala 6, Sainz 6, Hirvonen 5, Loeb 5, Ostberg 5, Alen 4, Eklund 4, Eriksson 4, Jonsson 4, Kankkunen 4, Lampinen 4, McRae 4, Ogier 4, Radstrom 4, Skogh 4, Trana 4

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ: Blomqvuist 35, Eklund 27, Jonsson 23, Danielsson 21, Roman 21, Storm 21, H. Solberg 19, Eriksson 18, G. Blomqvuist, Walfridson 18, Carlsson 17, Gronholm 16, Johansson 16

ΝΙΚΗΤΕΣ Ε.Δ.: Blomqvuist 131, Gronholm 56, Mikkola 50, Makinen 49, Eriksson 46, McRae 45, Loeb 44, Salonen 44, Alen 42, Latvala 41, Ogier 39, Jonsson 36, Vatanen 35, Radstrom 31, Kankkunen 30, Waldergard 28, Eklund 26, Sainz 24

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ