Η δεδομένη εδώ και εβδομάδες… “ανταλλαγή” ανάμεσα σε Toyota και Citroen επισημοποιήθηκε σήμερα, και το ερώτημα είναι για ποιους λόγους αμφότεροι οι οδηγοί άλλαξαν στρατόπεδο;
Αναμφίβολα, οι σημερινές ανακοινώσεις των Citroen και Toyota δεν προκάλεσαν καμία απολύτως εντύπωση. Ο Esapekka Lappi και ο Kris Meeke είχαν συμφωνήσει εδώ και αρκετές εβδομάδες για τον επόμενο σταθμό της καριέρας τους και ουσιαστικά οι δύο ομάδες “έπαιζαν” κρυφτούλι (χωρίς επιτυχία) με τον Τύπο και τους φίλους του σπορ, την ώρα μάλιστα που είχε διαρρεύσει πως σήμερα θα ανακοινωθούν οι “γάμοι” με κάθε επισημότητα. Είναι χαρακτηριστικό, ότι τα email της Citroen Racing και Toyota Gazoo Racing με τις σχετικές επισημοποιήσεις έφτασαν ακριβώς το ίδιο λεπτό στο προσωπικό μας inbox! “1,2,3, πάτα send”, πρέπει να ήταν η στιχομυθία ανάμεσα στους PR των δύο ομάδων πάνω από τον υπολογιστή…
Στην Toyota αναφέραμε πριν από μέρες τους λόγους που οδήγησαν τον Tomi Makkinen σε αυτή την απόφαση. Το επικοινωνιακό παιχνίδι έχει κερδηθεί αρχικά, αν και το φανοποιείο άρχισε ήδη να εργάζεται υπερωρίες, αφού σύμφωνα με πληροφορίες και εικόνες που διέρρευσαν στο διαδίκτυο ο Βρετανός πρόλαβε να βγάλει από το δρόμο το Yaris WRC στην πρώτη του δοκιμή… Τα λόγια είναι λίγα για τον Meeke και απομένει να δούμε αν θα αποτελέσει ακόμα ένα στοίχημα που ο Makinen θα κερδίσει στην καριέρα του ως team manager, ή αν o Bρετανός θα καταφέρει να απογοητεύσει ακόμα μία φορά. Αυτό που πέρασε στα ψιλά ήταν η ανανέωση του Jari Matti Latvala, αλλά ήταν κάτι που επίσης οι περισσότεροι περιμέναμε και αναμφίβολα άξιζε ο Φινλανδός με την παρουσία του στις ειδικές διαδρομές, αλλά και στο εσωτερικό της ομάδας.
Πάμε, όμως, στον Esapekka Lappi και τους λόγους που τον έφεραν στην Citroen. Καταρχήν, από τη στιγμή που ανέλαβε ο Pierre Boudar και αποχώρησε ο Yves Matton, οι Γάλλοι άφησαν την υπεροψία τους στην άκρη. Η λογική “το αυτοκίνητο κάνει τον οδηγό” θεωρήθηκε αστεία και ο Γάλλος μάνατζερ ξεκαθάρισε ότι αν θέλουν να πετύχουν πρέπει να έχουν στις τάξεις τους κορυφαίους οδηγούς, και όχι πειράματα με φθηνούς σε κόστος και φέρελπις νεαρούς. Η υπέρβαση έγινε με τον Sebastien Ogier, αλλά το ενθαρρυντικό είναι ότι στη Citroen δεν σταμάτησαν εκεί. Ήθελαν κάποιον που είναι αποδεδειγμένα ανταγωνιστικός να πλαισιώσει τον πέντε φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή. Οι Neuville, Tanak βγήκαν εξαρχής από την εξίσωση, αφού αμφότεροι ήταν πρώτα βιολιά στις ομάδες τους, και ουσιαστικά δεν θα μπορούσαν να συμβιώσουν με τον Ogier. Ποιος ήταν ο επόμενος καλύτερος που θα μπορούσαν να προσελκύσουν; Μία ματιά στη βαθμολογία σήμερα θα σας διαφωτίσει πλήρως. Ο Boudar ανέλαβε το δύσκολο έργο να πείσει τον Lappi και η θέληση, αλλά ακόμα περισσότερο ο τρόπος που τον προσέγγισε, έφεραν τον Φινλανδό στη Citroen για να συνθέσουν με τον Ogier ένα πολύ ισχυρό δίδυμο για τη νέα χρονιά.
Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς, για ποιο λόγο να φύγει ο 27χρονος από έναν κολοσσό όπως η Toyota, και να αφήσει ένα αυτοκίνητο (Yaris) αποδεδειγμένα ικανό να κερδίσει παντού… Καταρχήν, μην ξεχνάμε ότι και η Citroen είναι τεράστια αυτοκινητοβιομηχανία και εμπλέκεται ως Κατασκευαστής στο WRC. Κάτι που σημαίνει ότι κανείς δεν γνωρίζει αν και πόσο θα αλλάξει ο προϋπολογισμός της ομάδας για τα επόμενα χρόνια στο WRC. Πέρα από αυτό όμως, ο Φινλανδός είχε αποφασίσει να αποχωρήσει τη μέρα που ήρθε ο Ott Tanak στην Toyota… Ο Lappi είναι από τους πλέον ανταγωνιστικούς οδηγούς που υπάρχουν σήμερα στο WRC. Σε αντίθεση με αρκετούς, δεν τον ενδιαφέρει απλά να είναι μέρος του “τσίρκου”, αλλά θέλει να γίνει Πρωταθλητής. Είναι ξεκάθαρο. Είναι αφοσιωμένος και προσηλωμένος σε αυτόν τον στόχο. Τον είχαμε γνωρίσει σε δοκιμές πριν το Ράλλυ Ακρόπολις το 2014 με τη Skoda και είχαμε εντυπωσιαστεί από το βαθμό επαγγελματισμού του. Τόσο ο “μέντορας του” ο Lasse Lampi, όσο και ο επικεφαλής της Skoda Motorsport Pavel Hortek, μας είχαν πει με τεράστια σιγουριά ότι ο 27χρονος θα κατακτήσει νίκες και τίτλο στο άμεσο μέλλον.
Ο Lappi ήξερε ότι με τον Ott Tanak στην ομάδα, και όντας το αγαπημένο παιδί του Makinen, δύσκολα θα γινόταν το πρώτο βιολί στην Toyota. Θα γίνει στην Citroen; Όχι στο άμεσο μέλλον. Αλλά με δεδομένη την επιθυμία των Γάλλων για μακροχρόνια εμπλοκή στο θεσμό, ξέρει ότι σύντομα θα είναι αυτός που θα αναλάβει τα ηνία, σε αντίθεση με την Toyota που πλέον είναι η ομάδα του Εσθονού. Αυτή την προοπτική του παρουσίασε ο Pierre Boudar, ο οποίος επιθυμούσε διακαώς να τον φέρει στις Βερσαλίες και με τον τρόπο του κατάφερε αρχικά να τον κερδίσει και στο τέλος να αποσπάσει την υπογραφή του. Και ο Lappi από τη μεριά του θα έχει την ευκαιρία να μάθει δίπλα στον κορυφαίο αυτή τη στιγμή εν ενεργεία οδηγό του WRC (κάτι που έκανε ο Tanak μία χρονιά δίπλα στον Ogier), αλλά και από τον καλύτερο της ιστορίας, αν ο Sebastien Loeb συνεχίσει τη συνεργασία του με το γαλλικό εργοστάσιο. Και τέλος, όσον αφορά τη σύγκριση ανάμεσα σε Yaris και C3, διότι πολλά γράφονται αναφορικά με τη δυναμική και τις διαφορές των αυτοκινήτων, όταν μερικές μέρες νωρίτερα έχει υπογράψει ο 5 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής (αφού οδήγησε το C3) δεν έχεις ιδιαίτερες αμφιβολίες ότι θα είναι άκρως ανταγωνιστικό…
Εν κατακλείδι, ο Φινλανδός έκανε την καλύτερη επιλογή για την καριέρα του, ενώ η Citroen πέτυχε διάνα με την επιλογή του. Την ίδια ώρα, σαφώς ικανοποιημένος θα είναι και ο Ogier, αφού στο πλευρό του θα έχει έναν οδηγό ικανό να κόψει βαθμούς από τους αντιπάλους του, κάτι που θα τον βοηθήσει στην προσπάθεια διεκδίκησης του τίτλου τη νέα χρονιά. Βέβαια, το ερώτημα που απομένει να απαντηθεί από πλευράς Citroen είναι πως θα κινηθεί από εδώ και έπειτα! Και τι εννοούμε; Αν οι Γάλλοι θέλουν ρεαλιστικά να διεκδικήσουν τον τίτλο των Κατασκευαστών θα πρέπει να έχουν τρία αυτοκίνητα σε κάθε αγώνα. Κάτι που ακόμα δεν έχουν διευκρινίσει. Αν η φημολογούμενη συμφωνία με τη Red Bull είναι πραγματικότητα, τότε είναι πολύ πιθανό να δούμε τρία C3 σε κάθε αγώνα του θεσμού. Ποιος θα οδηγεί το 3ο αυτοκίνητο; Και σε πόσους αγώνες; Αυτό είναι μία άλλη ιστορία, την οποία έχουμε καιρό αναλύσουμε. Απλά, σημειώστε ότι αν η M-Sport πορευτεί με τους Breen, Paddon και Sunninen όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ποιος οδηγός με προσωπικό χορηγό την Red Bull μένει χωρίς μπάκετ;_Π.Τ.