Ο André Villas-Boas, καταξιωμένος προπονητής ποδοσφαίρου στην Ευρώπη, μας μίλησε για τη συμμετοχή του στο Ράλλυ Πορτογαλίας, για το "Race for Good" και την καριέρα του.
Υπήρξε “παιδί-θαύμα” της προπονητικής και σήμερα, σε ηλικία 43 ετών, ο Πορτογάλος André Villas-Boas αποτελεί έναν καταξιωμένο προπονητή ποδοσφαίρου, με μεγάλες εμπειρίες και τίτλους.
Η πορεία του André Villas-Boas
Το 2010-2011, σε ηλικία μόλις 32 ετών, κατέκτησε το “treble” (Europa League, Πρωτάθλημα και Κύπελλο Πορτογαλίας) με την Πόρτο. Η συνέχεια τον βρήκε, με μεταγραφή-ρεκόρ για προπονητή, στην αγγλική Chelsea έναντι 15 εκατομμυρίων ευρώ.
Αργότερα, ο André Villas-Boas προπόνησε μεταξύ άλλων την αγγλική Tottenham, τη ρωσική Zenit, με την οποία κατέκτησε πρωτάθλημα (2015) και κύπελλο (2016) και τη γαλλική Marseille.
Συμμετοχές του André Villas-Boas σε αγώνες αυτοκινήτου και “Race For Good”
Εσχάτως, ο André Villas-Boas ανέδειξε ακόμη δύο πτυχές του εαυτού του. Τη αγάπη του για τα αυτοκίνητα, και τη φιλανθρωπική του ανησυχία, οι οποίες μάλιστα “παντρεύτηκαν” στο πρόσφατο Ράλλυ Πορτογαλίας , μέσω του οργανισμού “Race for Good”.
Η αρχή είχε γίνει το 2018 με αγώνες rally raid όμως φέτος, ο Villas-Boas έκανε ντεμπούτο στο WRC, τερματίζοντας με συνοδηγό σε ένα Citroen C3 Rally2 τον φίλο του Goncalo Magalhaes στην 32η θέση γενικής, που ήταν η 21η ανάμεσα σε αυτοκίνητα τέτοιων προδιαγραφών και η 12η στο WRC3.
Αυτή η συμμετοχή, υπήρξε η κατάλληλη αφορμή ώστε να επικοινωνήσουμε με τον 43χρονο προπονητή ποδοσφαίρου. Ο οποίος, με ευγένεια και πολύ καλή διάθεση, απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις μας, από το Ράλλυ Πορτογαλίας και το όραμά του για το Race for Good, μέχρι τον τελικό του φετινού Champions League και τους στόχους του για το μέλλον.
Διαβάστε αναλυτικά όσα συζητήσαμε με τον André Villas–Boas
Η αγωνιστική του εμπλοκή:
Πρώτα από όλα, πώς κύλησε το Ράλλυ Πορτογαλίας για εσάς; Πρέπει να ήταν περιπετειώδης αγώνας… > “Ναι, ήταν δύσκολο. Περάσαμε συνολικά 5 ημέρες (2 για αναγνωρίσεις και 3 για τον αγώνα) και 12 ώρες ανά ημέρα μέσα στο αυτοκίνητο. Ήταν τόσο έντονο. Φυσικά, στην Πορτογαλία οι απλές διαδρομές είναι μεγάλες. Όμως όλα πήγαν καλά“.
Πώς προέκυψε η αγάπη για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό; > “Μέσα από την οικογένεια. Όταν ήμουν μικρός, ο πατέρας και ο θείος μου με πήγαιναν στον αγώνα της Formula 1 στο Estoril, σε αγώνες ράλλυ και πίστας.
“Ο θείος μου έλαβε μέρος στο Dakar δύο φορές, οπότε η αγάπη για τους αγώνες υπήρχε στην οικογένεια, περνούσε από γενιά σε γενιά. Ελπίζω να την περάσω και στα δικά μου παιδιά και μια μέρα, να τα δω να αγωνίζονται”.
Η πορεία σας ξεκίνησε με συμμετοχή σε Rally–Raid (Dakar). Πώς αποφασίσατε να συμμετάσχετε σε ράλλυ; > “Πράγματι, έχω μεγαλύτερη εμπειρία στα Rally–Raid. Μετά από το Dakar αγωνιστήκαμε και στο Ράλλυ Μαρόκου, αλλά και στο τοπικό πρωτάθλημα SSV. Είχαμε καλά αποτελέσματα, στο Μαρόκο τερματίσαμε στην 6η θέση των SSV.
“Μια ημέρα, έλαβα την πρόκληση να οδηγήσω, υπό μορφή σύγκρισης, το Toyota Hilux από το Dakar και ένα Citroen C3 Rally2. Έκανα ορισμένους γύρους με το Toyota, που έχει κινητήρα V8 αλλά είναι αρκετά βαρύ, αφού ζυγίζει σχεδόν 2000 κιλά. Έπειτα, οδήγησα το Citroen C3 Rally2. Η διαφορά σε βάρος, ταχύτητα και ευελιξία, ήταν συναρπαστική. Η αίσθηση με ξετρέλανε και αποφασίσαμε να κάνουμε έναν αγώνα του εθνικού πρωταθλήματος. Πράγματι το κάναμε και πήγαμε αρκετά καλά, τερματίσαμε στη 10η θέση”.
Γιατί επιλέξατε το Ράλλυ Πορτογαλίας; > “Πέραν της εμπειρίας που απέκτησα στον τοπικό αγώνα, ετοίμαζα το Ίδρυμα “Race for Good“. Η προβολή από το WRC και το Ράλλυ Πορτογαλίας, που είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός, αλλά φυσικά και η οδήγηση του Citroen C3 Rally2, ήταν οι παράγοντες που με ώθησαν να κάνω τον αγώνα”.
Πόσο σημαντικό είναι το Ράλλυ Πορτογαλίας για εσάς προσωπικά και για τους Πορτογάλους συνολικά; > “Πολύ σημαντικά, θα έλεγα εμβληματικό. Είναι ένας πολύ γνωστός αγώνας, που εκτιμούν οι φίλοι του σπορ και οι οδηγοί, οι οποίοι μιλούν με τα καλύτερα λόγια.
“Για τους Πορτογάλους και για εμένα προσωπικά, αυτό το ράλλυ σημαίνει πολλά, καθώς το παρακολουθούσα όταν ήμουν μικρός. Θαύμαζα από κοντά τους Carlos Sainz, Miki Biasion, Juha Kankkunen, Colin McRae, στις ίδιες ειδικές που έκανα φέτος.
“Έχουμε μεγάλο πάθος για τους αγώνες αυτοκινήτου. Όπως και στην Ελλάδα, το ποδόσφαιρο είναι το κύριο σπορ μας. Όμως όταν πάμε σε ένα ράλλυ, ξεχνάμε τις ποδοσφαιρικές μας αντιπαλότητες, όλοι βρίσκονται εκεί για τα αυτοκίνητα και το περιβάλλον είναι εξαιρετικό”.
Σημειώσεις, κατανόηση όσων λέει ο συνοδηγός, διαχείριση ελαστικών και βέβαια, οδήγηση στο όριο. Φαίνεται σαν ένα δύσκολο παζλ, ειδικά όταν κάποιος κάνει ντεμπούτο στο WRC. Είναι έτσι; > “Ξέρετε και ο συνοδηγός μου (Goncalo Magalhaes) είναι σαν και εμένα, εντελώς ερασιτέχνης. Είμαστε φίλοι που παρακολουθούσαμε από παλιά τις δοκιμές της Formula 1, κάναμε “κοπάνα” από το σχολείο για να πάμε στο Estoril να δούμε αυτοκίνητα.
“Στον αγώνα, όλα ήταν νέα για εμάς. Αγοράσαμε το Easywrite, που προσφέρει σήμανση στο τιμόνι για τη γωνία της στροφής. Όμως στην αρχή, οι σημειώσεις μας ήταν απλώς “αριστερή, δεξιά, αριστερή 6, δεξιά 6”. Πολύ κακές σημειώσεις. Βήμα-βήμα βελτιωθήκαμε, τώρα μπορούμε να αναγνωρίσουμε τις στροφές μικρής ή μεγάλης διάρκειας, τις ανοιχτές στροφές (γέλια). Ο Eric Camilli με βοήθησε πολύ. Το καλύτερο σύστημα για εμάς είναι αυτό με γωνίες από 1 έως 9, εκείνο με γωνίες 0-6 δεν ήταν τόσο ακριβές.
“Το πιο σημαντικό είναι πως μετά από την εμπειρία σε Rally Raid, γνωρίσαμε κάτι διαφορετικό”.
Πώς αισθάνεστε που ήσασταν από τους λίγους Πορτογάλους που τερμάτισαν; > “Αισθάνομαι χαρούμενος και λυπημένος ταυτόχρονα. Χαρούμενος, για το προφανές. Λυπημένος, επειδή χτυπήσαμε χρόνο 3 λεπτά νωρίτερα σε ένα Σ.Ε.Χ., οπότε δεχτήκαμε ποινή 3 λεπτών. Αργότερα, καθυστερήσαμε να μπούμε στο Park Ferme, οπότε λάβαμε ακόμη 40 δλ. ποινής, με το άθροισμα να είναι 3:40.
“Χωρίς αυτό θα είχαμε τερματίσει στην 28η θέση, δηλαδή 4 θέσεις παραπάνω. Επιπλέον, είχαμε πει ότι θα θέλαμε να βρεθούμε στους πρώτους 30, οπότε ο τερματισμός στην 28η θέση θα ήταν κάτι ιδιαίτερο”.
Ποιος είναι ο αγαπημένος σας οδηγός; > “Όταν ήμουν μικρός, παρακολουθούσα από κοντά τις ειδικές διαδρομές. Τότε, ήταν η εποχή του Carlos Sainz. Οι Carlos Sainz–Luis Moya ήταν το αγαπημένο μου πλήρωμα.
“Μου άρεσε ακόμη ο Miki Biasion. Όταν έγινε η αλλαγή γενιάς με τους Sainz, Didier Auriol και παρέμενε ενεργός ο Kankkunen, ήρθε και ο Colin McRae. Μετά από αυτό, είχαμε τη γενιά του Loeb, όμως είχα ήδη ξεκινήσει την καριέρα μου και δεν είχα χρόνο, οπότε δεν ένιωσα το ίδιο δέσιμο που αισθάνομαι με τον Carlos Sainz.
“Έπειτα, γνώρισα τον Ari Vatanen, που όπως και o Carlos Sainz έχουν αναδειχθεί Παγκόσμιοι Πρωταθλητές Ράλλυ και έχουν κερδίσει το Dakar, οπότε συνδυάζουν τα δύο μου πάθη. Τους γνώρισα αμφότερους, είχαμε ωραίες συζητήσεις.
“Επίσης εκτιμώ τον Ogier, κατάγεται από την Provence στη Γαλλία, οπότε υποστηρίζει τη Marseille. Είναι ιδιαίτερος άνθρωπος, πολύ γενναιόδωρος, που χάρισε τα γάντια του και άλλα πράγματα”.
Το φιλανθρωπικό έργο του André Villas-Boas
Ας πάμε στο Ίδρυμα Race for Good. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα; > “Άρχισα να χρησιμοποιώ το #RaceforGood όταν έκανα το Dakar. Τότε, σκέφτηκα πως είτε θα πουλήσω σημεία του αυτοκινήτου σε χορηγούς είτε θα κάνω κάτι διαφορετικό. Ήμουν ήδη πρεσβευτής σε τρεις οργανισμούς και εντάξει, σε μια άνετη θέση οικονομικά, οπότε δε χρειαζόταν να βρω χορηγούς. Οπότε, σκέφτηκα να βάλω τα ονόματα των οργανισμών στο αυτοκίνητο, έτσι πάνω σε αυτό αναγράφονταν τα Ace Africa, APPACDM και Laureus Sport Foundation.
“Με το Ace Africa βοηθούμε παιδιά στην Αφρική, ενώ η APPACDM είναι μια Ένωση για παιδιά με διανοητική αναπηρία. Όταν ξεκίνησα, ήθελα να ευαισθητοποιήσω για αυτά, χρησιμοποιώντας το hashtag Race for Good, όπως στο Ράλλυ Μαρόκου. Έπειτα, άρχισα να κάνω χορηγίες σε αυτοκίνητα του WRC, όπως για παράδειγμα στον Eric Camilli με το Ace Africa στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο.
“Είναι καλό να ευαισθητοποιούμε, όμως το θέμα είναι πως αυτοί οι οργανισμοί επιβιώνουν χάρη στις δωρεές ιδιωτών, χρειάζονται χρήματα. Όχι τόσο ο Laureus, που έχει συνεργασία και με τη Mercedes–Benz, αλλά τα ACE Africa και APPACDM, που είναι μικρά.
“Έτσι, αποφάσισα να δημιουργήσω το Ίδρυμα Race for Good, ώστε να τα βάλω στην ομπρέλα του. Μας ενδιαφέρει να χρηματοδοτήσουμε projects που σχετίζονται με αγώνες και περιβάλλον, όπως αγώνες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ή να βοηθήσουμε ανθρώπους με αναπηρία.
“Σε αυτό το πλαίσιο συμμετείχα στο Ράλλυ Πορτογαλίας, λάβαμε χορηγίες αξίας 50.000 ευρώ και τις δώσαμε στους οργανισμούς”.
Έχετε ήδη εντάξει στο Ίδρυμα ως πρέσβεις, αθλητές. Σχεδιάζετε να κάνετε το ίδιο και με οδηγούς ή συνοδηγούς; > “Το ελπίζω. Καταλαβαίνω πως στο ψηλό επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού χρειάζονται χορηγίες. Οι αγώνες motorsport είναι πολύ ακριβοί και οι μεγάλες ομάδες έχουν χορηγίες από μεγάλες εταιρείες, αυτό είναι φυσιολογικό.
“Φιλοδοξία μου είναι φέτος να ευαισθητοποιήσω για αυτούς τους οργανισμούς, οπότε αναζητούμε πρεσβευτές. Μιλάμε με μερικούς ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένων των Carlos Sainz και Sebastien Ogier.
“Στο Ράλλυ Πορτογαλίας διπλασιάσαμε το ενδιαφέρον στα social media, που είναι εξαιρετικό και βήμα-βήμα, θέλουμε να ευαισθητοποιούμε ευελπιστώντας να αυξηθούν οι δωρεές”.
Κεφάλαιο: Ποδόσφαιρο και André Villas–Boas
Αν συγκρίνουμε το ποδόσφαιρο με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, τι είναι πιο αγχωτικό για εσάς. Η στιγμή πριν την εκκίνηση μιας ειδικής διαδρομής, ή εκείνη πριν από το πρώτο σφύριγμα του διαιτητή; Πόσο διαφορετικές είναι μεταξύ τους αυτές οι συνθήκες; > “Πρώτα από όλα, το ποδόσφαιρο είναι η δουλειά μου. Έχω ευθύνη να έρθουν αποτελέσματα και πληρώνομαι για να κερδίζουμε αγώνες. Στα ράλλυ, η πίεση προέρχεται από το προσωπικό κίνητρο.
“Είχα κοινωνική και ανθρωπιστική πίεση, αφού ήθελα να γίνει αναγνωρίσιμο το Race for Good και για να συμβεί αυτό, έπρεπε να κάνω όσες περισσότερες ειδικές διαδρομές γινόταν. Φαντάζεστε να εγκατέλειπα στην πρώτη ειδική;
“Η επίδραση του Race for Good αυξανόταν μετά από κάθε ειδική διαδρομή. Υπήρξε ενδιαφέρον από τη Red Bull, από την πορτογαλική τηλεόραση, από διεθνή ΜΜΕ όπως εσείς. Οπότε, είχα αυτή την πίεση, που είναι διαφορετική από ότι στο ποδόσφαιρο, όπου κάθε φορά χρειάζεται να κερδίσεις τους 3 βαθμούς της νίκης”.
Αν έπρεπε να διαλέξετε έναν άνθρωπο του ποδοσφαίρου για συνοδηγό, ποιος θα ήταν αυτός; > “Πιθανώς κάποιος πολύ μεθοδικός για τις σημειώσεις. Ίσως ο Pep Guardiola. Είναι ο δημιουργός μιας διαφορετικής λογικής για το ποδόσφαιρο, οπότε γιατί να μη μπορούσε να εφεύρει κάτι νέο σχετικά με τις σημειώσεις”;
Μια και αναφερθήκατε στον Pep Guardiola, παρακολουθήσατε τον πρόσφατο τελικό του Champions League? Αν και συνέντευξη για motorsport, δε μπορούμε να αντισταθούμε στον πειρασμό να κάνουμε μια τέτοια ερώτηση… > “Οι Τελικοί είναι συνδεδεμένοι με το συναίσθημα, το άγχος και την αδημονία. Νομίζω ότι δεν είδαμε την πλήρη δυναμική της Manchester City. Η Chelsea κυριάρχησε από το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό. Ήταν η καλύτερη ομάδα επιθετικά, αμυντικά, από πλευράς επιθετικότητας, φυσικής κατάστασης. Ήταν από τους Τελικούς όπου η καλύτερη ομάδα επικράτησε.
“Φυσικά η City προσπάθησε, είχε πολύ την μπάλα στην κατοχή της, όμως ο αγώνας δεν πήγε όπως θα ήθελαν. Η Chelsea είχε προετοιμαστεί καλά και άξιζε τη νίκη”.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας στο ποδόσφαιρο; > “Η αγορά ήταν πολύ σταθερή πέρυσι το καλοκαίρι, όμως φέτος θα υπάρξουν αλλαγές σε ομάδες, οπότε θα υπάρξουν κενές θέσεις. Θα δούμε!
“Σχέδιό μου είναι να κάνω μια καριέρα διάρκειας 15 ετών, ως τώρα έχω κάνει τα 11, οπότε μου μένουν 4 χρόνια. Θέλω να προπονήσω ομάδα σε Μουντιάλ, οπότε τώρα κοιτάζω τις Εθνικές Ομάδες. Θα δω μετά από το Euro. Όμως όλα είναι πιθανά και για Σύλλογο, αφού κάποιες φορές συμβαίνει κάτι απροσδόκητο”.
Ας επιστρέψουμε στα ράλλυ. Θα κάνετε άλλους αγώνες; > “Δε νομίζω. Το Ράλλυ Πορτογαλίας έγινε στο σωστό timing για το Race for Good. Τα ράλλυ είναι, ιδιαίτερα για τους ερασιτέχνες όπως εγώ, πολύ ακριβά. Για εμένα, η προβολή για το Race For Good και ότι πέρασα καλά, ήταν αρκετά. Τώρα έχω ως προτεραιότητα το ποδόσφαιρο.
“Γενικά, θεωρώ πως τα Rally–raid, η φύση, το περιβάλλον και η διάρκεια 300 χιλιομέτρων κάθε ομάδα, μου ταιριάζουν πιο πολύ από τα ράλλυ. Τα ράλλυ κρίνονται στα δευτερόλεπτα. Για εμένα το πιο δύσκολο σημείο ήταν μετά από μια απλή, να σταματήσω το αυτοκίνητο και να ξεκινήσω, οδηγώντας στο maximum για 20 λεπτά. Στο Rally–raid πρέπει να είσαι γρήγορος αλλά κυρίως, να έχεις διάρκεια και θα έρθουν καλά αποτελέσματα”.
Πόσο πιθανό είναι να σας δούμε στο Ράλλυ Ακρόπολις; > Νομίζω ότι είναι πιο πιθανό να με δείτε απέναντι σε ελληνική ομάδα. Είχαμε παίξει με τη Marseille απέναντι στον Ολυμπιακό, είχαμε χάσει στον Πειραιά και κερδίσαμε στη Μασσαλία. Έχω όμορφες αναμνήσεις από την παραμονή στην Αθήνα, η χώρα σας και η φιλοξενία, ήταν πολύ όμορφα”.
Άλλωστε, Έλληνες και Πορτογάλοι έχουμε κοινά… > Ναι, είμαστε τρελοί (γέλια)!
Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στους Έλληνες; > “Θα ήθελα να τους πω να παρακολουθούν την πορεία του Race For Good, στην ιστοσελίδα και τη σελίδα στα social media. Εκεί υπάρχουν όλες μας οι εργασίες και τα projects που χρηματοδοτούμε”.
Περισσότερες πληροφορίες για το Race for Good μπορείτε να βρείτε στο επίσημο website, καθώς και στo Facebook του Ιδρύματος.
Photos: Andre Villas-Boas & Race for Good Social Media, Red Bull Content Pool, Citroen Racing