Ο επικεφαλής της Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala, πρότεινε τη χρήση air condition στα αγωνιστικά προδιαγραφών Rally1, ως μια λύση για αντιμετώπιση της αυξημένης θερμοκρασίας στο εσωτερικό κατά τη διάρκεια των αγώνων.
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αναδείχθηκαν στο πρόσφατο Ράλλυ Πορτογαλίας, ήταν η υψηλή θερμοκρασία που αναπτυσσόταν στο εσωτερικό των αυτοκινήτων προδιαγραφών Rally1.
Ο πορτογαλικός αγώνας, 4ος γύρος της σεζόν και πρώτος χωμάτινος στην υβριδική εποχή του WRC, δοκίμασε τα όρια ανθρώπων και μηχανών, αφού κυρίως κατά την πρώτη ημέρα, η θερμοκρασία στο εσωτερικό των αυτοκινήτων υπολογίστηκε να φτάνει ή και να ξεπερνά τους 50 βαθμούς Κελσίου.
Μια σημαντική παράμετρος για αυτό, αφορά στην αλλαγή θέσης του τούνελ της εξάτμισης, που μετακινήθηκε στη δεξιά πλευρά των αυτοκινήτων, δηλαδή κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού.
Μέχρι την προηγούμενη γενιά αυτοκινήτων, το εν λόγω τούνελ βρισκόταν στο κέντρο, όμως αυτό διαφοροποιήθηκε φέτος, ώστε να μην βρίσκεται ακριβώς κάτω από το υβριδικό κιτ των αγωνιστικών προδιαγραφών Rally1.
Αν και η αύξηση της θερμοκρασίας στο κόκπιτ είχε επισημανθεί από τις δοκιμές εξέλιξης, οι αγώνες που είχαν διεξαχθεί μέχρι στιγμής (Μόντε Κάρλο, Σουηδία, Κροατία) χαρακτηρίστηκαν από χαμηλότερες θερμοκρασίες, οπότε το εν λόγω πρόβλημα δεν αναδείχθηκε σε βαθμό που να θεωρηθεί ως πρόβλημα.
Η άποψη του Latvala που βρίσκει σύμφωνη την Hyundai
Ωστόσο, στο Ράλλυ Πορτογαλίας η θερμοκρασία ήταν αυξημένη, με τα πληρώματα να δυσκολεύονται ιδιαίτερα κατά την πρώτη ημέρα.
Χαρακτηριστικά, ο Dani Sordo ήταν ιδιαίτερα καταπονημένος στον τερματισμό της προτελευταίας ειδικής διαδρομής της ημέρας, ενώ στη συνέχεια ανέφερε πως την Παρασκευή έχασε 2 κιλά, από τον ιδρώτα.
Επίσης, οι πάτοι στις μπότες του Paul Nagle, συνοδηγού του Craig Breen, άρχισαν να λιώνουν από την αυξημένη θερμοκρασία, ο Takamoto Katsuta ανέφερε μια άσχημη μυρωδιά στον τερματισμό ειδικής διαδρομής, ενώ ο επικεφαλής της Hyundai, Julien Moncet, σχολίασε πως με αυτές τις συνθήκες, τα πληρώματα θα δυσκολευτούν να τερματίσουν τις ειδικές διαδρομές του Ράλλυ Safari.
Στην Πορτογαλία το πρόβλημα δεν ξέφυγε από τα όρια, καθώς η θερμοκρασία μειώθηκε κατά τη δεύτερη και τρίτη ημέρα, όταν υπήρξε και βροχή.
Ωστόσο, η ανησυχία ενόψει των πολύ θερμών Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας (2-5 Ιουνίου) και κυρίως, Σαφάρι (23-26 Ιουνίου), έχει φέρει το θέμα σε πρώτη προτεραιότητα για τις ομάδες, οι οποίες ζητούν από την FIA να λάβει δράση, μέσω των κανονισμών.
Χαρακτηριστικά, ο νικητής στην Πορτογαλία και πρωτοπόρος στη βαθμολογία Kalle Rovanpera, δήλωσε πως στους πιο θερμούς αγώνες θα υπάρχει ζήτημα ασφάλειας, αφού σε υψηλές θερμοκρασίες το μυαλό δε λειτουργεί όπως πρέπει.
Τόσο ο αγώνας στην Ιταλία όσο και εκείνος στην Κένυα θα διεξαχθούν αρκετά σύντομα ώστε να υπάρξουν μεγάλες αλλαγές, αφού το Ράλλυ Σαρδηνίας έχει προγραμματιστεί για την επόμενη εβδομάδα, ενώ η Toyota κάνει ήδη δοκιμές ενόψει του Ράλλυ Safari, όπου θα αγωνιστεί και ο Sebastien Ogier.
Μια μικρή αλλαγή, που δεν αποτελεί καινοφανή πρόταση για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, θα μπορούσε να είναι η υιοθέτηση air condition, υπό συγκεκριμένους όμως όρους σε επίπεδο κανονισμών, όπως πρότεινε ο επικεφαλής της Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala.
“Η αλλαγή πρέπει να έρθει από την πλευρά των κανονισμών, γιατί οι ομάδες έχουμε περιορισμό ως προς αυτά που μπορούμε να κάνουμε”, δήλωσε ο Φινλανδός στο DirtFish. “Θα μπορούσαμε να έχουμε air conditioning στο αυτοκίνητο, όμως θα πρέπει να είναι ίδιο για όλους. Ίδιο μοντέλο, ίδιο βάρος και όλα, αυτό θα μπορούσε να είναι μια λύση”.
Βέβαια, ο Φινλανδός αναγνωρίζει πως μια τέτοια λύση δε θα είναι εφικτή έως το Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας: “Όμως εντάξει, θα αναζητήσουμε προσωρινές λύσεις για τη Σαρδηνία, τώρα χρειαζόμαστε χρόνο να σκεφτούμε τι μπορούμε να κάνουμε και σίγουρα πρέπει να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι”.
Την άποψη του Latvala συμμερίζεται ο ομόλογός του στην Hyundai, Julien Moncet, που μιλώντας στο ίδιο Μέσο, θεωρεί πως αυτό μπορεί να καταστεί εφικτό για το Ράλλυ Safari: “Ναι, το είδαμε κατά το παρελθόν από προηγούμενα αυτοκίνητα. Έχει νόημα, δεν είναι πολύ αργά για την Κένυα”.
Ένας οδηγός που συμφωνεί με αυτή την προσέγγιση, είναι ο Thierry Neuville, ο οποίος ανέφερε ότι οι ομάδες γνωρίζουν το θέμα εδώ και καιρό.
“Θα συμφωνούσα με αυτό”, είπε ο Βέλγος σχετικά με την πρόταση του Latvala. “Είναι κάτι στο οποίο εργαζόμαστε εδώ και αρκετό καιρό, θεωρούσαμε πως θα γίνει χειρότερο με τα τωρινά αυτοκίνητα και πράγματι, ήταν.
“Ήμασταν τυχεροί που το Σάββατο και την Κυριακή ο καιρός ήταν συννεφιασμένος και όχι τόσο ζεστός όσο την Παρασκευή. Αλλά η Παρασκευή ήταν εξαιρετικά σκληρή και ήμασταν όλοι εξουθενωμένοι”.
Αν και οι κανονισμοί δεν συνηθίζεται να αλλάζουν κατά τη διάρκεια της σεζόν, αυτό έχει ήδη συμβεί με την ανακοίνωση διαφοροποίησης της χρονικής ποινής, για εγκατάλειψη εξαιτίας προβλήματος στο υβριδικό κιτ.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των δοκιμών εξέλιξης υπήρξαν αντιδράσεις για το αυξημένο ύψος στο οποίο έχουν τοποθετηθεί τα καθίσματα των συνοδηγών, οπότε μετά από σχετικές προτάσεις των ομάδων, αυτό μειώθηκε.
Ακόμη και έτσι πάντως, οι ανασκευασμένοι κανονισμοί προβλέπουν συγκεκριμένο ύψος απόστασης των καθισμάτων από το πάτωμα, κάτι που δεν υπήρχε νωρίτερα.
Η χρήση air conditioning στα αγωνιστικά δεν είναι κάτι νέο, αφού είχε υιοθετηθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000 από την Peugeot, στα 206 WRC.
Photos: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport