Η νέα ονομασία των κατηγοριών ράλλυ έχει ήδη τεθεί σε ισχύ και θα ολοκληρωθεί την επόμενη χρονιά, όταν τα αυτοκίνητα της κορυφαίας εξ αυτών, θα χαρακτηρίζονται ως Rally1 – Διαβάστε για τις προδιαγραφές, καθώς και τα αυτοκίνητα που υπάρχουν στην εκάστοτε κατηγορία.
Θέλοντας να προσδώσει πιο λογική σειρά στη δομή των κατηγοριών για τους αγώνες ράλλυ, η FIA προέβη σε αλλαγή της ονομασίας τους. Μετά από την αναδιοργάνωσή τους, με το χαρακτηριστικό “Rally” να αποτελεί κοινό στοιχείο, οι 4 από τις 5 κατηγορίες έχουν ήδη υιοθετηθεί.
Ποιες είναι όμως αυτές οι κατηγορίες, ποια αυτοκίνητα εντάσσονται στην καθεμιά και ποιες είναι οι προδιαγραφές τους, βάσει κανονισμών; Ας τις εξερευνήσουμε υπό μορφή πυραμίδας, δηλαδή από τη μεγαλύτερη Rally1, έως τη μικρότερη Rally5.
Rally1
Θα τεθεί σε ισχύ από το 2022 και αφορά στα πιο ισχυρά αυτοκίνητα των εργοστασιακών ομάδων, τα οποία από το 1997 ήταν γνωστά ως World Rally Cars (WRC), στη μεγαλύτερη αλλαγή κανονισμών την τελευταίων δεκαετιών.
Βασικό στοιχείο θα είναι η προσθήκη ηλεκτροκινητήρα ισχύος 100 kW (136 ίππων), σε συνδυασμό με σύστημα ανάκτησης ενέργειας MGU-K και μπαταρία για αποθήκευση ενέργειας, που θα τα καταστήσει υβριδικά. Την ευθύνη ανάπτυξης του συστήματος, το οποίο θα συμπράττει με τον γνωστό βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης 1,6 λίτρων που αποδίδει επίσημα περίπου 380 ίππους, έχει η γερμανική Compact Dynamics. Η ύπαρξη του κινητήρα εσωτερικής καύσης, εγγυάται πως ο ήχος δε θα χαθεί, όπως πολλοί φίλοι του σπορ μπορεί να φοβούνται.
Από εκεί και έπειτα, τα αγωνιστικά προδιαγραφών Rally1 θα είναι τετρακίνητα και θα διατηρήσουν τα θεαματικά αεροδυναμικά τους βοηθήματα, αν και αυτά θα απλοποιηθούν. Στο πλαίσιο μείωσης κόστους θα “δανείζονται” και στοιχεία από τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2, όπως σειριακό κιβώτιο 5 σχέσεων, μικρότερη διαδρομή των αναρτήσεων και κατάργηση του κεντρικού διαφορικού.
Ακόμη, απλοποιημένα θα είναι τα αμορτισέρ, ο σχεδιασμός στις πλύμνες των τροχών και στις αντιστρεπτικές δοκούς και το ρεζερβουάρ καυσίμων. Τα φρένα δε θα είναι υδρόψυκτα και τα ψαλίδια, θα είναι ενιαίου τύπου.
Προς το παρόν, την εμπλοκή τους για το 2022 έχουν επιβεβαιώσει η Toyota, με το Yaris Rally1 και η M-Sport, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως τη θέση του Fiesta θα πάρει το Puma. Η Hyundai δεν έχει οριστικοποιήσει τη συμμετοχή της, καθώς το μπάτζετ για την επόμενη σεζόν δεν έχει εγκριθεί από τα κεντρικά της μάρκας, στην Κορέα.
Όπως συμβαίνει από το 2017, τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1 θα είναι τα ταχύτερα και πλέον θεαματικά, αποτελώντας πόλο έλξης για τους θεατές στους αγώνες του WRC.
Rally2
Η κατηγορία που έγινε γνωστή ως “R5” και τα τελευταία χρόνια έχει αναχθεί στην πιο δημοφιλή για χρήση από ιδιώτες οδηγούς. Από την εμφάνιση των αυτοκινήτων αυτής της κατηγορίας, το 2013 μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί περισσότερα από 1000 αγωνιστικά, ενώ πολλές εταιρείες έχουν δημιουργήσει τις δικές τους προτάσεις.
Από τα μισά της περσινής χρονιάς, τα αυτοκίνητα που διαθέτουν νέα εξαρτήματα χαρακτηρίζονται ως “Rally2”. Κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η ύπαρξη τούρμπο βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων ισχύος περί τους 280 ίππους, σειριακού κιβωτίου 5 σχέσεων και τετρακίνησης. Από το 2023, τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally2 αναμένεται να εφοδιάζονται με ήπια υβριδικό σύστημα, που θα προσφέρει επιπλέον ισχύ 10 ίππων μέσω γεννήτριας/μίζας 48V.
Πολλές εταιρείες έχουν δείξει ενδιαφέρον για την κατηγορία Rally2, αυτοκίνητα της οποίας κοσμούν πλέον τα περισσότερα εθνικά πρωταθλήματα του κόσμου και διεθνείς θεσμούς, στους οποίους αποτελούν τις πιο ισχυρές κατασκευές, με εξαίρεση το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.
Αναλυτικά, η M-Sport παρουσίασε πρόσφατα τη βελτιωμένη έκδοση του Fiesta Rally2, ενώ οι Skoda και Citroen βελτίωσαν περαιτέρω τα Fabia Rally2 evo και C3 Rally2. Ακόμη, η Hyundai που αυτή την περίοδο έχει πουλήσει αρκετά i20 R5, εξελίσσει το νέο i20 Rally2, την ώρα που ενεργό παραμένει το Volkswagen Polo R5 και αυτοκίνητο αντίστοιχων προδιαγραφών, ενδιαφέρεται να ετοιμάσει και η Toyota. Σε όλα τα παραπάνω, να προσθέσουμε όλες τις προηγούμενες γενιές των εν λόγω αυτοκινήτων, καθώς και τα Peugeot 208 T16 και Citroen DS3 R5, που βρέθηκαν στο προσκήνιο κυρίως τα προηγούμενα χρόνια. Το κόστους κτήσης των νέων αυτοκινήτων Rally2, ξεπερνά τα 150.000 και προσεγγίζει τις 200.000 ευρώ.
Αυτοκίνητα: Citroen C3, Ford Fiesta, Hyundai i20, Skoda Fabia evo, Volkswagen Polo
Rally3
Μια νέα κατηγορία, που αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον οδηγών και εταιρειών. Επί της ουσίας, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα ισχυρότερα δικίνητα αυτοκίνητα, τα Rally4 και στα σαφώς πιο δυνατά, αλλά και ακριβά, Rally2. Πρόκειται για αυτοκίνητα με προδιαγραφές αντίστοιχες των Rally4, δηλαδή με υπετροφοδοτούμενο κινητήρα ισχύος μεταξύ 210 και 220 ίππων, αλλά με ύπαρξη τετρακίνησης και φυσικά, σειριακό κιβώτιο 5 σχέσεων.
Με τιμή της τάξης των 100.000 ευρώ, στόχος της FIA ήταν μέσω της κατηγορίας Rally3 να προσφέρει μια “entry-level” επιλογή για τον κόσμο της τετρακίνησης, χωρίς να προκύπτει το κόστος ενός αυτοκινήτου Rally2, σε κτήση και συντήρηση. Η κατηγορία Rally3 φαντάζει ως η πλέον κοντινή σε εκείνη των αυτοκινήτων Group N (Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza), που μεσουράνησαν κατά τις προηγούμενες δεκαετίες, ενώ σε χώρες όπου δεν υπάρχουν αρκετά αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2, θα μπορούσε να αποτελέσει και την κορυφαία κατηγορία για περιφερειακά ή εθνικά πρωταθλήματα.
Προς τα παρόν, η μοναδική εταιρεία που έχει ετοιμάσει αυτοκίνητο στην κατηγορία Rally3 είναι η M-Sport, με το Fiesta να διαθέτει τούρμπο κινητήρα 1,5 Ecoboost ισχύος 218 ίππων και ροπής 400 Nm, ενώ πρόθεση “εισόδου” έχει εκφράσει και η Toyota.
Αυτοκίνητα: Ford Fiesta
Rally4
Ακόμη μια δημοφιλής κατηγορία, που τα προηγούμενα χρόνια ήταν γνωστή ως R2. Με την υιοθέτηση των τούρμπο να είναι πια σχεδόν καθολική, τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2 εφοδιάζονται με κινητήρες ισχύος μεταξύ 200 και 220 ίππων, σειριακό κιβώτιο 5 σχέσεων και είναι δικίνητα (κίνηση στους εμπρός τροχούς). Η επιλογή κινητήριων συνόλων, ποικίλει ανάλογα με την επιλογή της κάθε εταιρείας, ενώ οι αναρτήσεις και τα φρένα έχουν βελτιωθεί, καθιστώντας τα σε “πραγματικά” αγωνιστικά ή Gr.A.
Στο πλαίσιο του “Ladder of Opportunity”, η M-Sport προσφέρει αυτοκίνητο και σε αυτή την κατηγορία, ούσα η μοναδική που διαθέτει αυτοκίνητο σε κάθε κατηγορία. Το Ford Fiesta Rally4, εφοδιάζεται με 3κύλινδρο τούρμπο κινητήρα 1 λίτρου και ισχύος περί τους 200 ίππους.
Πέραν της M-Sport, στο “κόλπο” έχει μπει και το Groupe PSA. Στα μισά της περσινής χρονιάς παρουσιάστηκε το Peugeot 208 Rally4, που διαθέτει 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1.2 λίτρων και ισχύος 208 ίππων, ενώ μέσα στο 2021 αναμένεται να κάνει αγωνιστικό ντεμπούτο και το “αδελφάκι” Opel Corsa, με αντίστοιχες τεχνικές προδιαγραφές.
Ακόμη ένας “μνηστήρας” στην κατηγορία, θα είναι το Renault Clio Rally4, που διαθέτει τον 4κύλινδρο τούρμπο κινητήρα 1,3 Tce της γαλλικής μάρκας, αποδίδοντας ισχύ 218 ίππων και ροπή 350 Nm.
Η τιμή αυτών των αυτοκινήτων, ορίζεται περί τα 65.000 ευρώ.
Αυτοκίνητα: Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio, Opel Corsa
Rally5
H μικρότερη και πιο προσιτή νέα κατηγορία, το κόστος κτήσης των δικίνητων αγωνιστικών της οποίας φλερτάρει με τις 50.000 ευρώ. Τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally5 είναι νορμάλ αυτοκίνητα σε αναρτήσεις ή φρένα, ενώ διαθέτουν βελτιώσεις σε επιμέρους σημεία και φυσικά, πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας της FIA.
Φυσικά, η M-Sport δίνει το “παρών” με το Fiesta Rally5, που εφοδιάζεται με 3κύλινδρο τούρμπο 1000άρη κινητήρα ισχύος περί τους 150 ίππους. Με ένα τέτοιο Ford Fiesta, οι Νώντας Καρανικόλας-Γιώργος Βασιλάκης αναδείχθηκαν Πρωταθλητές Ράλλυ Χώματος F2 (για δικίνητα αυτοκίνητα) για το 2020 στη χώρα μας.
Πέραν του Ford Fiesta, ακόμη μια επιλογή στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι από τη χρονιά που μας πέρασε και το Renault Clio. Ο λόγος για τη “νορμάλ” παραλλαγή του Clio Rally4, που διαθέτει τούρμπο κινητήρα 1,3 Tce, που αποδίδει ισχύ 180 ίππων και σύμφωνα με τη Renault.
Αυτοκίνητα: Ford Fiesta, Renault Clio
Bonus: RGT
Ακόμη μια κατηγορία, η οποία όμως δεν εντάσσεται στην πυραμίδα της FIA, είναι η R-GT. Σε αυτήν περιλαμβάνονται εξεζητημένα αυτοκίνητα, κυρίως coupe, με κίνηση στους πίσω τροχούς. Σε αυτά εντάσσονται από πιο ισχυρές Porsche 911, μέχρι Alpine A110 και Abarth 124, που συνεχίζουν την αγωνιστική παράδοση δεκαετιών.
Photos: Νίκος Κατίκης-Rallypixels, FIA-ERC, M-Sport, Hyundai, Alpine