Ο θίασος του WRC βρίσκεται ήδη στη Σουηδία για τη δεύτερη φετινή του παράσταση, και μάλιστα σε επιφάνειες που οι “σπεσιαλίστες” του είδους, θα έχουν και πάλι τον πρώτο λόγο.
Η αυλαία του WRC για το 2014 άνοιξε στις ειδικές διαδρομές του Ράλλυ Μόντε Κάρλο, σε έναν αγώνα που οι μετρ της ασφάλτου και φυσιολογικά οι πιο έμπειροι συνδυασμοί, είχαν τον πρώτο λόγο. Η δεύτερη φετινή αναμέτρηση του θεσμού είναι και αυτή μία από τις πλέον “ιδιαίτερες” του Πρωταθλήματος. Παραδοσιακά, στο Ράλλυ Σουηδίας οι Σκανδιναβοί είναι αυτοί που έχουν τον πρώτο λόγο, όντας αυτό που ονομάζουμε “σπεσιαλίστες” του είδους. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου, ότι στις 37 εκδοχές του αγώνα μόλις δύο φορές έχουμε δει μη Σκανδιναβό νικητή του αγώνα. Συγκεκριμένα, την αρχή έκανε το 2004 ο Sebastien Loeb, ενώ την επιτυχία του επανέλαβε ο Sebastien Ogier πέρσι. Θα γίνει κάτι ανάλογο και φέτος; Κάτι τέτοιο μόνο απίθανο δεν είναι.
Η επιτυχία και ο βαθμός δυσκολίας του αγώνα, εξαρτάται κάθε χρόνο από τις καιρικές συνθήκες, και πόσο χιόνι υπάρχει στις ειδικές διαδρομές. Τις χρονιές που η θερμοκρασία είναι υψηλή και οι δρόμοι έχουν έναν συνδυασμό λιωμένου χιονιού, με λάσπη και χώμα, ο αγώνας είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος για τους οδηγούς, αφού καταστρέφονται τα καρφιά με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν και τα επιθυμητά επίπεδα πρόσφυσης. Σε συνδυασμό με την πολύ υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα του αγώνα (η τρίτη μεγαλύτερη μετά τα Ράλλυ Φινλανδίας και Γαλλίας), ο βαθμός επικινδυνότητας αυξάνεται κατακόρυφα σε αυτή την περίπτωση. Φέτος, το δελτίο καιρού αναφέρει ότι θα υπάρχει χιονόπτωση γύρω από το Hagfors και στις ειδικές του αγώνα, κάτι που εγγυάται και το θέαμα στις ειδικές διαδρομές. Τα ελαστικά που χρησιμοποιούνται στη Σουηδία και στους αγώνες σε χιονισμένες επιφάνειες, είναι τόσο ιδιαίτερα όσο και οι αγώνες καθ’ αυτοί. Κάθε ελαστικό, έχει 384 καρφιά μήκους 20 χλστ., εκ των οποίων τα επτά χλστ. έχουν επαφή με το δρόμο και ο τύπος τους ονομάζεται Michelin Alpin και οι οδηγοί θα έχουν 24 σε όλο τον αγώνα, και τέσσερα επιπλέον για το shakedown. Σύμφωνα με τους οδηγούς, όταν υπάρχει χιόνι στις ειδικές η πρόσφυση που παρέχουν είναι αντίστοιχη (αν όχι μεγαλύτερη) από αυτή που έχουν τα WRCars στους χωμάτινους αγώνες.
Η εκδοχή του αγώνα για το 2014 δεν έχει σημαντικές αλλαγές αναφορικά με τη σχεδίαση της. Η μεγαλύτερη εκ αυτών έχει να κάνει με τη διαφοροποίηση του προγράμματος. Συγκεκριμένα, το πρώτο σκέλος θα ξεκινήσει την Πέμπτη και ο αγώνας θα ολοκληρωθεί το Σάββατο, λόγω των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων που ξεκινούν την επόμενη εβδομάδα στο Sochi. Έτσι, την Τετάρτη το βράδυ θα ξεκινήσει με την τέλεση της σούπερ ειδικής στο Karlstadt, ενώ την Πέμπτη το αγωνιστικό σκέλος θα περιλαμβάνει μόλις 68,42 αγωνιστικά χιλιόμετρα. Μάλιστα, το πρώτο σκέλος περιλαμβάνει τις ε.δ. που διεξάγονται σε νορβηγικό έδαφος, κάτι που μέχρι πρότινος συναντούσαμε την τελευταία ημέρα του αγώνα. Βέβαια, αξίζει να σημειώσουμε ότι η δυσκολία του πρώτου σκέλους είναι ότι δεν υπάρχει ενδιάμεσο σέρβις ανάμεσα στις ε.δ. κάτι που σημαίνει ότι οι οδηγοί θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα αυτοκίνητα τους. Τέλος, σημαντικό είναι το στοιχείο ότι την τελευταία ημέρα του αγώνα περιλαμβάνονται και τα περισσότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα, περίπου 150, κάτι που σημαίνει ότι μέχρι και το τέλος όλα θα μπορούν να ανατραπούν! Ας δούμε, όμως, αναλυτικά τα νέα των ομάδων, αλλά και ας δούμε ποιοι “ισχυροί” και γρήγοροι ιδιώτες θα κάνουν την εμφάνιση τους στον αγώνα, αφού στη Σουηδία θα εκκινήσουν συνολικά 19 αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC!_Π.Τ.
VOLKSWAGEN MOTORSPORT
Όπως σε κάθε αγώνα της φετινής χρονιάς, η VW θα είναι η ομάδα που θέλουν να κερδίσουν όλο. Οι “Γερμανοί” ταξιδεύουν στη Σουηδία, έχοντας ίσως την ιδανική σύνθεση για τον αγώνα. Πρώτο βιολί, όπως είναι λογικό, θα αποτελέσει ο Sebastien Ogier, με τον Γάλλο Παγκόσμιο Πρωταθλητή να είναι ο νικητής του περσινού αγώνα, σε έναν από τους πλέον συναρπαστικούς των τελευταίων ετών. Βλέπετε, το 2013 ο Ogier σημείωσε την παρθενική νίκη της VW στο WRC στον σουηδικό αγώνα, και μάλιστα μετά από σπουδαία μάχη με τον Sebastien Loeb. Ο Γάλλος οδηγός της VW είναι μαζί με τον Loeb ο μοναδικός μη Σκανδιναβός που έχει κερδίσει τον αγώνα και έχει όλα τα φόντα για να επαναλάβει την επιτυχία του και φέτος. Όμως, ένας από τους οδηγούς που αναμένεται να του κάνει τη ζωή δύσκολη, θα είναι ο ομόσταυλος του Jari Matti Latvala, ο οποίος έχει εξαιρετική παράδοση στον συγκεκριμένο αγώνα. Ο Φινλανδός έχει επικρατήσει δύο φορές στο παρελθόν και πέρσι βρέθηκε εκτός μάχης λόγω της μικρής εξοικείωσης του με το Polo R WRC. Κάτι που όμως δεν ισχύει σε καμία περίπτωση φέτος, και για αυτόν ακριβώς το λόγο θεωρείται ένας από τους διεκδικητές της νίκης. Όμως, δεν είναι μόνο οι δύο κορυφαίοι οδηγοί της VW που θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του αγώνα, αλλά και το νεότερο ηλικιακά μέλος της ομάδας, ο Andreas Mikkelsen. Ο Νορβηγός έχει σημαντική εμπειρία από αγώνες σε χιονισμένες επιφάνειες και πριν την εκκίνηση του σουηδικού Ράλλυ δηλώνει ανοικτά ότι αυτή η συνάντηση του θεσμού συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες για να πετύχει το μεγαλύτερο στόχο που έχει θέσει για φέτος, την κατάκτηση μίας θέσης στο βάθρο.
CITROEN TOTAL ABU DHABI WRT
Μετά το θετικό αποτέλεσμα στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, που τη φέρνει σε απόσταση βολής από την VW στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, οι Γάλλοι πηγαίνουν στη Σουηδία με ακόμα μεγαλύτερες βλέψεις στον αγώνα του Πριγκιπάτου. Και ο βασικός λόγος για την αισιοδοξία τους, είναι ο Mads Ostberg. Το Ράλλυ της Σουηδίας είναι ο αγώνας στον οποίο ο Νορβηγός οδηγός της Citroen συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες από κάθε άλλον να κερδίσει. Μετρ του είδους, αφού έχει σημαντική εμπειρία από αγώνες του είδους, ενώ διαθέτει και εξαιρετική παράδοση τερματίζοντας στο βάθρο τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από μερικές ημέρες, ο Ostberg έλαβε μέρος σε αγώνα στην Νορβηγία με το DS3 WRC, έτσι ώστε να προετοιμαστεί όσο το δυνατόν καλύτερα για το σουηδικό Ράλλυ. Στον αντίποδα, ο Kris Meeke ετοιμάζεται ίσως για τον πιο δύσκολο -για τον ίδιο τουλάχιστον- αγώνα της χρονιάς. Ο Βρετανός οδηγός της Citroen θα λάβει μέρος για πρώτη φορά στην καριέρα του σε χιονισμένες επιφάνειες, κάτι που σημαίνει ότι έχει μηδενική εμπειρία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις δοκιμές που έκανε η Citroen πριν τον αγώνα, ο Meeke δέχθηκε ιδιαίτερα μαθήματα από τον Ostberg, στου οποίου το πλευρό βρέθηκε στο εσωτερικό του DS3 WRC, έτσι ώστε να μάθει τα μυστικά της οδήγησης στο χιόνι. Τέλος, στη Σουηδία την πρώτη του φετινή εμφάνιση θα κάνει και ο… βασικός χορηγός της ομάδας, ο Khalid Al Qassimi από το Άμπου Ντάμπι. Σημαντικό για τον ίδιο, είναι ότι στο δεξί του μπάκετ θα έχει έναν πολύπειρο συνοδηγό, τον Chris Patterson, ο οποίος φυσιολογικά θα τον βοηθήσει σε κάθε επίπεδο.
Αναμφίβολα, πρόκειται για ίσως την σημαντική συνάντηση της χρονιάς, όχι τόσο για την M-Sport και τον Elfyn Evans, όσο για τον Mikko Hirvonen. Μετά τις απογοητευτικές του επιδόσεις στο Μόντε Κάρλο στην πρώτη εμφάνιση μετά την επιστροφή του στην M-Sport, ο Φινλανδός πρέπει να αποδείξει καταρχήν στον εαυτό του, πως δεν έχει χάσει την ταχύτητα του. Το Ράλλυ της Σουηδίας είναι ένας αγώνας που γνωρίζει όσο λίγοι, διαθέτοντας σημαντική εμπειρία και έχοντας μάλιστα κερδίσει δύο φορές στο παρελθόν, όντας ανταγωνιστικός σχεδόν σε κάθε του εμφάνιση εκεί. Αν όμως δεν καταφέρει να διεκδικήσει το κάτι παραπάνω και στις σουηδικές ειδικές, τότε θα είναι πλέον φανερό ότι ο Mikko που ελπίζαμε όλοι ότι θα επιστρέψει, μάλλον δεν θα τον δούμε ποτέ. Ίσως να είναι η σημαντικότερη αναμέτρηση των τελευταίων ετών για τον ίδιο. Αντίθετα, ο Elfyn Evans μετά την εξαιρετική του επίδοση – απόδοση στο Μόντε Κάρλο, έναν αγώνα που απαιτεί τεράστια εμπειρία, ταξιδεύει στην Σουηδία σαφώς με λιγότερο άγχος και με αυξημένη αυτοπεποίθηση. Αν ο Βρετανός καταφέρει να τερματίσει και πάλι στην εξάδα, τότε ο στόχος για τον ίδιο, αλλά και τον Malcolm Wilson (μάνατζερ της M-Sport) θα έχει επιτευχθεί.
Η πρώτη εμφάνιση της Hyundai στο WRC αναμφίβολα δεν ήταν ακριβώς την περίμεναν οι άνθρωποι της κορεάτικης εταιρίας. Και τα δύο i20 WRC εγκατέλειψαν για διαφορετικούς λόγους και μάλιστα νωρίς, χωρίς να καταφέρουν να καλύψουν τον επιθυμητό αριθμό αγωνιστικών χιλιομέτρων που θα βοηθούσαν στην εξέλιξη του αυτοκινήτου. Στη Σουηδία, ο στόχος θα είναι ξεκάθαρα τα αυτοκίνητα να ολοκληρώσουν τον αγώνα. Στο πρώτο i20 WRC φυσικά θα βρίσκεται ο Thierry Neuville, ενώ τη θέση του Dani Sordo στο δεύτερο Hyundai αντί του Dani Sordo, θα πάρει ο πρώην Πρωταθλητής Ευρώπης Juho Hanninen. Ο Βέλγος, δεν έχει σημαντική εμπειρία από τον συγκεκριμένο αγώνα, αν και πέρσι έκανε κάποιους χρόνους στην τριάδα με το Fiesta WRC. Από την άλλη πλευρά, ο Juho Hanninen είναι συνηθισμένος σε επιφάνειες του είδους, και σίγουρα θα προσπαθήσει να αποδείξει ότι δικαίως βρίσκεται στην ομάδα της Hyundai, όντας εργοστασιακός οδηγός, αλλά και προσπαθώντας παράλληλα να πείσει τον Michele Nandan (επικεφαλής της Hyundai WRT) ότι δικαιούται περισσότερες εμφανίσεις με το i20 WRC σε σχέση με τους Sordo και Atkinson. Σε κάθε περίπτωση, και οι δύο γνωρίζουν ότι πρέπει να καλύψουν αρκετά περισσότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα από ότι στο Μόντε Κάρλο.
Αναμφίβολα, πρόκειται για την μεγαλύτερη και πλέον ευχάριστη έκπληξη της πρώτης συνάντησης της χρονιάς στο Μόντε Κάρλο. Ο λόγος για τον Robert Kubica, ο οποίος στην παρθενική του εμφάνιση με το Ford Fiesta WRC στον αγώνα του Πριγκιπάτου, πρόλαβε μέχρι τη στιγμή που βγήκε από το δρόμο να κερδίσει δύο ειδικές, να τεθεί επικεφαλής του αγώνα, αλλά και να διεκδικήσει μέχρι την εγκατάλειψη του μία θέση στο βάθρο. Ο Πολωνός πρώην πιλότος της F1, σίγουρα θα έχει πολύ πιο δύσκολο έργο στην Σουηδία, αφού αυτή θα είναι η πρώτη φορά στην καριέρα του που θα λάβει μέρος σε Ράλλυ σε χιονισμένες επιφάνειες. Όπως ξεκαθαρίζει και ο ίδιος, στόχος του είναι να αποκομίσει όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες από την οδήγηση στο χιόνι και φυσικά να “μείνει” στο δρόμο. Μάλιστα, για να προετοιμαστεί όσο το δυνατόν καλύτερα πραγματοποίησε μία σειρά δοκιμών στην οποία και είχε μαζί του τον δύο φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή, και πέντε φορές νικητή του σουηδικού αγώνα Marcus Gronholm. Αν ισχύσει το γνωστό ρητό: “Με όποιον δάσκαλο καθήσεις…”, τότε ο Πολωνός έχει ελπίδες να εντυπωσιάσει από φέτος κιόλας!
Παραδοσιακά, στη Σουηδία (όπως και στη Φινλανδία) την εμφάνιση του στον αγώνα κάνουν μία σειρά από οδηγούς με αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC, που έχουν σαν στόχο να συγκεντρώσουν τα βλέμματα με τις επιδόσεις τους. Ένας από αυτούς τους συνδυασμούς είναι ο Pontus Tidemand, ο οποίος πέρσι κατέκτησε το JWRC. Ο Σουηδός οδηγός, που πατριός του είναι ο Henning Solberg, θα οδηγήσει ένα Ford Fiesta WRC με στόχο να πετύχει ακόμα καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με το 2013. Πέρσι ο Pontus είχε εντυπωσιάσει όντας μέσα στη μάχη του βάθρου μέχρι τη στιγμή που εγκατέλειψε. Αν φέτος μείνει στο δρόμο, είναι δεδομένο ότι είναι ικανός για το καλύτερο, όντας ότι καλύτερο έχει να παρουσιάσει η Σουηδία σήμερα στους αγώνες. Ενδιαφέρον, όμως, θα έχει η επιστροφή του Ott Tanak σε κορυφαίο επίπεδο, ο οποίος και θα οδηγήσει επίσης ένα Ford Fiesta WRC. Ο Εσθονός (πνευματικό παιδί του Markko Martin) μετά την μέτρια χρονιά που είχε το 2012 με την M-Sport όταν και ακολούθησε τους περισσότερους αγώνες του θεσμού με Fiesta WRC, ψάχνει έναν τρόπο να κάνει και πάλι αισθητή την παρουσία του στο θεσμό και να δείξει ότι έχει ωριμάσει και δεν είναι ο οδηγός που έκανε επανειλημμένα λάθη δύο χρόνια πριν. Ακόμα ένας νεαρός οδηγός που θα έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε τις επιδόσεις του είναι ο Βρετανός Craig Breen! Ο επίσημος οδηγός της Peugeot στο ERC εξασφάλισε τον απαραίτητο προϋπολογισμό και θα λάβει μέρος στον αγώνα οδηγώντας -τι άλλο;- ένα Ford Fiesta WRC. Αυτή θα είναι η πρώτη του φορά σε αυτοκίνητο του είδους και σίγουρα στόχος του θα είναι η αρχικά η εξοικείωση και εν συνεχεία οι ανταγωνιστικοί χρόνοι. Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι μετά από σχεδόν δύο χρόνια απουσίας, την επανεμφάνιση του στο θεσμό θα κάνει και ο Henning Solberg οδηγώντας επίσης ένα Fiesta WRC (χρυσές δουλειές ο Malcolm Wilson). Ο Νορβηγός πολύπειρος οδηγός, έχει καλή παράδοση στον αγώνα, αλλά η πολυετής αποχή του είναι δεδομένο ότι θα παίξει το ρόλο της. Μάλιστα, ο Henning θα κάνει χρήση ελαστικών της Pirelli, κάτι που ο ίδιος θεωρεί ότι θα του χαρίσει πλεονέκτημα (!), το οποίο και θα προσπαθήσει να εκμεταλλευθεί και να διεκδικήσει μία θέση στο βάθρο! Λίγο δύσκολο, θα προσθέσουμε εμείς.
Ημερομηνίες διεξαγωγής: 5 – 8 Φεβρουαρίου
Πρώτος αγώνας στο WRC: 1973
Αγώνες που έχουν προσμετρήσει στο WRC: 37
Συν. Μήκος: 1.588,33 χλμ.
Συν. Χλμ. Ειδικών: 323,54 χλμ.
Μεγαλύτερη Ε.Δ.: 19η – 23η Vargasen 1-2 (24,63 χλμ.)
Μικρότερη Ε.Δ.: 11η – 15η Hagfors 1-2 (1,87 χλμ.)
Μέση Ωριαία Ταχύτητα 2013: 106.08 χλμ./ώρα Οζιέ-Ινγκρασία (VW Polo RWRC)
Mεγαλύτερη Μέση Ωραία Ταχύτητα: 2000 – 112,61 χλμ./ώρα Γκρένχολμ-Ραουτιάινεν (Peugeot 206 WRC)
Νίκες Οδηγών: Μπλόμκβιστ 5, Γκρένχολμ 5, Έρικσον 3, Μάκινεν 3
Νίκες Κατασκευαστών: Ford 7, Peugeot 6, Mitsubishi 5, Lancia 4, Saab 4
1 Οζιέ – Ινγκρασία (VW Polo R WRC)
2 Λεμπ – Ελενά (Citroen DS3 WRC)
3 Όστμπεργκ-Άντερσον (Ford Fiesta WRC)
Shakedown: 08:00 – 12:00 πμ (P1+P2)
Εκκίνηση: 20:00 (Κάρλσταντ)
Ωράριο σκέλους: 08:20 πμ – 18:12 μμ
Ωράριο σκέλους: 07:00 πμ – 17:29 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 8 + 117,46
Ωράριο σκέλους: 05:50 πμ – 17:27 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 8 + 142,16
Επίσημο site αγώνα: www.rallysweden.com
Ραδιόφωνο: http://www.wrc.com/fanzone/world-rally-radio/