top icon
Αγώνες

Ράλλυ Πορτογαλίας: Με μια ματιά

Τέταρτος γύρος του WRC και οι πρωταγωνιστές του θεσμού επέστρεψαν στην Ευρώπη για έναν από τους πλέον παραδοσιακούς αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, το Ράλλυ Πορτογαλίας.

Επιστροφή στην Ευρώπη και μετά τις ιδιαιτερότητες του Ράλλυ Μεξικό, οι πρωταγωνιστές του WRC ετοιμάζονται για την τέταρτη μάχη της χρονιάς, η οποία και θα διεξαχθεί σε πιο… συμβατικές συνθήκες. Ο 4ος γύρος του θεσμού αποτελεί ένα από τους πλέον κλασσικούς αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, όντας και ένας από τους μακροβιότερους στο καλεντάρι του WRC, μετρώντας συνολικά 32 παρουσίες. Ο λόγος για το Ράλλυ Πορτογαλίας, ενός αγώνα που το 2002 βρέθηκε εκτός θεσμού και επέστρεψε πέντε χρόνια μετά βελτιωμένος στα περισσότερα σημεία του. Βέβαια, μπορεί να άλλαξε επίκεντρο και να μεταφέρθηκε στο Algarve, γεγονός που είχε σαν αποτέλεσμα να είναι σαφώς μικρότερη η προσέλευση του κόσμου, αλλά παρουσιάστηκε σύμφωνος με τις απαιτήσεις της FIA σε θέματα ασφαλείας. 

 
Φέτος, η οργανωτική επιτροπή του αγώνα αποφάσισε να αλλάξει λίγο το format του αγώνα, με τον αγώνα να ξεκινά την Πέμπτη από τη Λισαβόνα και να διεξάγονται συνολικά τέσσερις ειδικές διαδρομές. Η πρώτη εκ αυτών θα πραγματοποιηθεί στο κέντρο της Λισαβόνας, την ώρα που οι υπόλοιπες θα είναι νυκτερινές, στο δρόμο της επιστροφής προς το Algarve που αποτελεί και το επίκεντρο του αγώνα. Η τέλεση των τριών νυκτερινών ειδικών διαδρομών, και ιδιαίτερα μετά από όσα συνέβησαν πέρσι στο Ράλλυ Ισπανίας, είναι για πολλούς ρίσκο. Βλέπετε, το πρόβλημα με την σκόνη η οποία και δεν «κάθεται» εύκολα τη νύκτα λόγω της χαμηλής έντασης των ανέμων, έχει σαν αποτέλεσμα τα πληρώματα να έχουν σημαντικό πρόβλημα ορατότητας. Εδώ, υπάρχει και το σημείο κλειδί για πολλούς στην εξέλιξη του αγώνα, το οποίο και είναι άμεσα συνδεδεμένο με την Qualifying Stage. Η τελευταία, που για την περίσταση θα πραγματοποιηθεί μία ημέρα νωρίτερα (Τετάρτη) θα κρίνει τη σειρά εκκίνησης της Πέμπτης, με αποτέλεσμα πολλοί να θεωρούν ότι όποιος σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο εκεί θα επιλέξει να ξεκινήσει πρώτος στις νυκτερινές ειδικές και θα έχει μία τεράστια ευκαιρία να «χτίσει» μία διαφορά που θα προσπαθήσει να διατηρήσει στην υπόλοιπη διάρκεια του αγώνα.

Από εκεί και πέρα, σχεδιαστικά, την πρώτη ημέρα τα πληρώματα θα επιστρέψουν για πρώτη φορά από το 2007 στην περιοχή Tavira, ενώ το Σάββατο και την Κυριακή θα είναι στις ίδιες από πέρσι ειδικές διαδρομές. Η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου αγώνα έγκειται στην ποικιλία των ειδικών διαδρομών, οι οποίες και περιλαμβάνουν σχεδόν τα πάντα. Αυτός ο συνδυασμός κλειστών και ανοικτών κομματιών έχει σαν αποτέλεσμα και την σχετικά υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα. Βέβαια, κάτι που γνωρίζουν πολύ καλά οι οδηγοί είναι ότι στην Πορτογαλία το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στα ελαστικά, τα οποία ελέω του χώματος έχουν μεγάλη φθορά. Για αυτό και η στρατηγική στην επιλογή, αλλά και τη χρήση τους, είναι για πολλούς κριτήριο στον αγώνα.
 
Στο αγωνιστικό μέρος, μία γεύση πήραμε στη Fafe Rally sprint, με τον Petter Solberg και το Ford Fiesta WRC να δίνουν τα διαπιστευτήρια τους για τον 4ο γύρο του θεσμού. Βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί κριτήριο για τον αγώνα, αφού εκεί οι συνθήκες θα είναι τελείως διαφορετικές, αλλά δεν αναιρεί τις εξαιρετικές επιδόσεις του συνδυασμού. Η αλήθεια είναι ότι η ψαλίδα δείχνει να έχει μικρύνει στις χωμάτινες επιφάνειες, ανάμεσα σε Ford και Citroen. Τα εργοστασιακά Fiesta WRC ήταν άκρως ανταγωνιστικά στο Μεξικό, με τον ίδιο τον Sebastien Loeb να παραδέχεται ότι η βρετανική ομάδα τους «έπιασε» στον ύπνο. Ο οκτάκις Παγκόσμιος Πρωταθλητής, μετά από τρεις αγώνες βρίσκεται στην κορυφή της βαθμολογίας μετρώντας ήδη δύο νίκες. Στην Πορτογαλία θα προσπαθήσει να τις τριπλασιάσει, αν και δεν έχει το άγχος της νίκης. Ο Γάλλος δεν έχει και την καλύτερη παράδοση στον πορτογαλικό αγώνα, μετρώντας δύο νίκες, αν και ποτέ δεν του έλειπε η ταχύτητα σε αυτές τις ειδικές. Ο ομόσταυλος του Mikko Hirvonen, για ακόμα μία χρονιά εκμεταλλευόμενος την αξιοπιστία που τον διακρίνει στις επιδόσεις του, συγκεντρώνει βαθμούς και παραμένει στο παιχνίδι του τίτλου. Ο Φινλανδός ακόμα προσπαθεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του Citroen DS3 WRC. Ο ίδιος εντόπισε αρκετά λάθη που έκανε στο Μεξικό, τα οποία και βελτίωσε, όντας περισσότερο επιθετικός από ότι χρειάζεται. Είναι χαρακτηριστικό, όπως δήλωσε ο ίδιος, ότι οι άνθρωποι της ομάδας μεταξύ σοβαρού και αστείου του πρότειναν να αφαιρέσουν το χειρόφρενο από το DS3! Πάντως, μοιάζει δεδομένο ότι ο Hirvonen θα διεκδικήσει μία θέση στο βάθρο.
 
Στη Ford μπορεί να είναι ικανοποιημένοι τόσο από τις επιδόσεις του Ford Fiesta, όσο και του Petter Solberg, αλλά προβληματισμός επικρατεί αναφορικά με τις δύο εγκαταλείψεις σε τρεις αγώνες του Jari Matti Latvala. Ο νεαρός Φινλανδός, που στην αρχή της χρονιάς περιμέναμε ότι θα διεκδικήσει τον τίτλο από τον Loeb, έχει ήδη χάσει σημαντικό έδαφος και στην Πορτογαλία είναι με την πλάτη στον τοίχο. Μία ενδεχόμενη εγκατάλειψη είναι ικανή να αλλάξει τις ισορροπίες και αυτό είναι κάτι που ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλά. Η ταχύτητα αναμφισβήτητα δεν του λείπει, και οι χρόνοι στις ειδικές διαδρομές πιστοποιούν του λόγου το αληθές, όμως η αδυναμία του να διαχειριστεί συνθήκες και καταστάσεις είναι αυτή που του στοιχίζει. Κάτι που καταφέρνει θαυμάσια ο Petter Solberg. Με δύο τερματισμούς στο βάθρο σε τρεις αγώνες, αλλά και την τύχη να μην είναι με το μέρος του, ο Νορβηγός κάνει ακριβώς ότι έχει ζητήσει η Ford από τον ίδιο. Ο πρώην Πρωταθλητής του 2003 δικαιώνει όσους τον επέλεξαν, αφού συγκεντρώνει βαθμούς για την ομάδα του, ενώ διεκδικεί σε κάθε αγώνα τη νίκη. Αποτέλεσμα που ο ίδιος κυνηγάει με περίσσιο πάθος και αν η τύχη του χαμογελάσει μπορεί (και αξίζει) φέτος να καταφέρει. Στην Πορτογαλία η ταχύτητα δεν του λείπει, την ώρα που η έχει και σημαντική εμπειρία από τις συγκεκριμένες ειδικές διαδρομές, χωρίς να λησμονούμε και την πρώτη του «άτυπη» νίκη στο Fafe Rally sprint.
 
Στις ειδικές διαδρομές της Πορτογαλίας, όμως, θα έχουμε και την πρώτη εμφάνιση της εξέλιξης του Mini JCW WRC, με τον κωδικό 01Β. Ουσιαστικά, πρόκειται για την έκδοση του αυτοκινήτου με τη νέα ομολογκασιόν που εκδόθηκε στο Μάρτιο, η οποία και έχει βελτιώσεις σε πολλά σημεία, όπως στη ψύξη του κινητήρα, στην απόδοση του, στις αναρτήσεις, στην πίσω αεροτομή, και όχι μόνο. Αυτό που αξίζει να σημειώσουμε, όμως, είναι ότι μόνο ο πρώτος οδηγός της Prodrive WRT (η πρώτη εμφάνιση της ομάδας του David Richards ως ημιεργοστασιακή συμμετοχή) ο Dani Sordo, θα οδηγήσει το καινούργιο αυτοκίνητο. Πέρα από τον Ισπανό, ο ομόσταυλος του Patrick Sandell αλλά και ο επίσημος οδηγός της Mini, Armindo Araujo, θα έχουν στα αυτοκίνητα τους σε αυτόν τον αγώνα, μόνο τη βελτιωμένη ανάρτηση. Ο Sordo, πάντως, έδειξε ότι το αυτοκίνητο αλλά και ο ίδιος διαθέτουν την απαιτούμενη ταχύτητα στο Fafe Rally sprint. Ενδιαφέρον θα έχει όμως να δούμε τι θα καταφέρει ο Αraujo στον αγώνα της πατρίδας του, ο οποίος και εκμεταλλευόμενος την εμπειρία και τη γνώση του δρόμου θα προσπαθήσει για την υπέρβαση. Πάντως, στο παρελθόν έχει σημειώσει εξαιρετικές επιδόσεις στον πορτογαλικό αγώνα. Αντίθετα, ο Sandell να τερματίσει σχετικά ψηλά στους βαθμούς, θα πρόκειται για επιτυχία.
 
Η M-Sport θα έχει και πάλι στη διάθεση της δύο από τους πλέον ταλαντούχους οδηγούς του WRC. Ο λόγος για τους Ot Tanak και Evgeny Novikov οι οποίοι θα προσπαθήσουν με τα Ford Fiesta WRC να τερματίσουν ακόμα μία φορά στους βαθμούς. Ο Εσθονός, στο Μεξικό έμεινε μακριά από τα λάθη και κατάφερε να συνδυάσει τις επιδόσεις του με το αποτέλεσμα. Ο Tanak λογικά στην Πορτογαλία θα πιέσει ακόμα περισσότερο, αφού έχει και εμπειρία από παλιότερη συμμετοχή του στον συγκεκριμένο αγώνα. Μην σας προκαλέσει έκπληξη αν επικρατήσει σε κάποια ή κάποιες ειδικές διαδρομές. Από την άλλη μεριά ο Novikov μετά την έξοδο στο Μεξικό, θέλει να επιστρέψει στους τερματισμούς και τους βαθμούς. Ο νεαρός Ρώσος που αποτέλεσε την ευχάριστη έκπληξη στο Μόντε και τη Σουηδία, έκανε το λάθος στο Μεξικό που τον έβγαλε από το δρόμο, προκαλώντας και την έξοδο του Latvala λίγο μετά, αποσπώντας την προσοχή του οδηγού της Ford. Σίγουρα, ένας τερματισμός στην πεντάδα είναι εφικτός για τον Ρώσο, αν και αυτός που αποδεικνύεται φέτος ως ο καλύτερος των «best of the rest» είναι ο Mads Ostberg. Ο Νορβηγός που φέτος τρέχει με το Ford Fiesta WRC στα χρώματα της δικής του ομάδας, τερμάτισε στο βάθρο της Σουηδίας, ενώ το ίδιο προσπάθησε και παραλίγο να καταφέρει στο Μεξικό. Στην Πορτογαλία, η λογική λέει ότι θα είναι και πάλι αυτούς που θα ακολουθήσει τις εργοστασιακές συμμετοχές, αν και οι δύο προαναφερθέντες θα προσπαθήσουν να του κάνουν τη ζωή δύσκολη, όπως και ο Dani Sordo.
 
Νέος και ωραίος, όμως, δεν είναι μόνο ο Ostberg, αλλά και ο Thierry Neuville. Ο νεαρός Βέλγος στον οποίο επενδύει η Citroen, με εξαίρεση τη Σουηδία όπου και συμμετείχε για πρώτη φορά σε χιονισμένες επιφάνειες, έχει σημειώσει πολύ καλές επιδόσεις, αν και δεν έχει αποφύγει τα λάθη. Στην Πορτογαλία θα πρέπει να συνδυάσει και τους χρόνους με το αποτέλεσμα, αφού και ο ίδιος γνωρίζει ότι πρέπει να αρχίσει να αποκτά εμπειρίες, και αυτό γίνεται μόνο με τα αγωνιστικά χιλιόμετρα. Κάτι που προσπαθεί να κάνει και ο Nasser Al Attiyah στην πρώτη του χρονιά με αυτοκίνητο προδιαγραφών WRC. Ο Ολυμπιονίκης στην σκοποβολή και νικητής του Dakar, μπορεί να ήταν απογοητευτικός στη Σουηδία, αλλά στο Μεξικό εμφανίστηκε μεταμορφωμένος κερδίζοντας μάλιστα και την πρώτη του ειδική διαδρομή! Σίγουρα, όσο περνάει ο καιρός και αυξάνονται τα αγωνιστικά χιλιόμετρα θα είναι όλο και καλύτερος.
 
Στην Πορτογαλία, όμως, θα δούμε και οδηγούς που έλειψαν από το Ράλλυ του Μεξικό, ελέω και του αυξημένου κόστους του υπερατλαντικού αγώνα της λατινικής Αμερικής. Ο λόγος καταρχήν για τον πολύπειρο Henning Solberg, ο οποίος μετά αρκετό καιρό αντιμετωπίζει δυσκολίες για να συγκεντρώσει τον απαραίτητο προϋπολογισμό για να ακολουθήσει ολόκληρο το Πρωτάθλημα. Την 3η του φετινή συμμετοχή με αυτοκίνητο προδιαγραφών θα πραγματοποιήσει από την πλευρά του ο Martin Prokop, ενώ στον αγώνα θα κάνει την επανεμφάνιση του μετά τη Σουηδία με αντίστοιχο αυτοκίνητο και ο ταλαντούχος Jari Ketomaa. Τέλος, ντεμπούτο για το 2012 θα κάνουν και οι Daniel Oliveira και Dennis Kuipers, με τον Βραζιλιάνο να αντικαθιστά το Mini JCW WRC με ένα Ford Fiesta WRC._Π.Τ.
 
Ράλλυ Πορτογαλίας
Ημερομηνίες διεξαγωγής: 28 Μαρτίου – 1 Απριλίου
Επιφάνεια: Χώμα
Πρώτος αγώνας στο WRC: 1973
Αγώνες που έχουν προσμετρήσει στο WRC: 32
Συν. Μήκος: 1.564,26 χλμ.
Ειδικές Διαδρομές: 22
Συν. Χλμ. Ειδικών: 434,77 χλμ.
Μεγαλύτερη Ε.Δ.: 18η – 21η Santana de Sera (31,04 χλμ.)
Μικρότερη Ε.Δ.: 1η SSS Lisboa (3,27 χλμ.)
Μέση Ωριαία Ταχύτητα 2011: 92,16 χλμ./ώρα (Οζιέ-Ινγκρασία Citroen DS3 WRC))
Mεγαλύτερη Μέση Ωραία Ταχύτητα: 2009 – 92,97 χλμ./ώρα (Λεμπ-Ελενά/Citroen C4 WRC)
Νίκες Οδηγών: Άλεν 5, Μπιαζιόν 3, Μίκολα 3, Κάνκουνεν 2, Λεμπ 2, Σάινθ 2, Οζιέ 2, ΜακΡέι 2, Μάκινεν 2
Νίκες Κατασκευαστών: Fiat 6, Lancia 6, Citroen 4, Audi 3, Ford 3, Subaru 3
Βάθρο 2011
1 Οζιέ – Ινγκρασία (Citroen DS3)
2 Λεμπ – Ελενά (Citroen DS3)
3 Λάτβαλα – Αντίλα (Ford Focus)
Συμμετοχές
Συνολικά: 57
Οδηγοί P1: 19
Οδηγοί P2: 1
SWRC: 5
WRC Academy: 13
Ωράριο Αγώνα
Τετάρτη
Ελεύθερες δοκιμές: 08:00 – 10:00 πμ
Qualifying Stage: 10:40 πμ
Πέμπτη
Εκκίνηση: 14:25 μμ – Λισσαβόνα
Ωράριο: 14:30 – 22:30
Ε.Δ.+χλμ.: 4 + 38,85
Παρασκευή                   
Ωράριο: 11:00 πμ – 18:20 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 6 + 132,68
Σάββατο
Ωράριο: 08:30 πμ – 18:40 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 6 + 148,16
Κυριακή
Ωράριο: 06:30 πμ – 15:30 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 6 + 115,8
 
Ενημέρωση
Επίσημο site αγώνα: www.rallydeprotugal.pt
Επίσημο site WRC: www.wrc.com
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ