To Ράλλυ Πορτογαλίας, πρώτος χωμάτινος αγώνας στην υβριδική εποχή του WRC, αναμένεται με αυξημένο ενδιαφέρον λόγω της παρουσίας των Sebastien Ogier και Sebastien Loeb – Ενημερωθείτε και για το πρόγραμμα τηλεοπτικών μεταδόσεων.
Έπειτα από τη συναρπαστική εξέλιξη στις ασφάλτινες ειδικές διαδρομές της Κροατίας, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ περνά σε χωμάτινο οδόστρωμα, με το Ράλλυ Πορτογαλίας να αποτελεί τον 4ο γύρο της σεζόν, στις 19-22 Μαΐου.
Η πρεμιέρα σε χώμα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα, από τη στιγμή που θα είναι ταυτόχρονα το ντεμπούτο των υβριδικών αυτοκινήτων Rally1 στη συγκεκριμένη επιφάνεια, οπότε κανείς δε μπορεί να προδικάσει με βεβαιότητα, τη δυναμική των ομάδων.
Σε επίπεδο συμμετοχών, η παρουσία 12 αυτοκινήτων Rally1, μεταξύ των οποίων εντάσσονται εκείνα των Sebastien Ogier-Benjamin Veillas (Toyota GR Yaris Rally1) και Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1), έχει εκτοξεύσει το ενδιαφέρον.
Αν στα παραπάνω προσθέσετε τις πάντοτε θεαματικές, χωμάτινες ειδικές διαδρομές της ιβηρικής χώρας και τον ενθουσιασμό των θεατών, τότε αντιλαμβάνεστε γιατί το Ράλλυ Πορτογαλίας αναμένεται με τόση ανυπομονησία από σύσσωμη την κοινότητα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ.
Διόλου τυχαία, η FIA και ο Promoter του WRC επέλεξαν τον συγκεκριμένο αγώνα για τις εκδηλώσεις εορτασμού των 50 ετών της ιστορίας του θεσμού.
Η διαχρονικότητα του Ράλλυ Πορτογαλίας
Το Ράλλυ Πορτογαλίας βρισκόταν στο πρόγραμμα του παρθενικού Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ το 1973 και με την πάροδο των δεκαετιών, αναδείχθηκε σε κλασικό αγώνα του θεσμού.
Αν και το 2002 έμεινε προσωρινά εκτός προγράμματος, η δυναμική του ήταν τέτοια που επέστρεψε το 2007, παραμένοντας στο πρόγραμμα του WRC αδιαλείπτως μέχρι σήμερα, με την ειδική διαδρομή Fafe και το περίφημο άλμα της, να αποτελούν highlight ολόκληρης της χρονιάς.
Ωραίο video για την ιστορία του αγώνα
Μοναδική περίπτωση μη διεξαγωγής ήταν το 2020, λόγω της πανδημίας, όμως η περσινή επιστροφή, με νικητές τους Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota Yaris WRC) υπό το βλέμμα χιλιάδων θεατών, υπενθύμισε σε όλους τη σημασία του αγώνα.
Στο… θρόνο του πολυνίκη βρίσκονται δύο οδηγοί, οι οποίοι έχουν ανέβει από 5 φορές στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου.
Ο λόγος τους Markku Alen (1975, 1977, 1978, 1981, 1987) και Sebastien Ogier (2010, 2011, 2013, 2014, 2017), με τον Γάλλο να είναι παρών και φέτος, στοχεύοντας να γίνει ο “απόλυτος άρχοντας” στην Πορτογαλία.
Οι προκλήσεις του Ράλλυ Πορτογαλίας
Το γεγονός ότι οι οδηγοί αδημονούν να βρεθούν στις ειδικές διαδρομές της Πορτογαλίας, δεν καθιστά τον αγώνα εύκολο.
Τουναντίον, ο συνδυασμός γρήγορων ή τεχνικών σημείων, με αρκετά χασίματα, απαιτούν εξαιρετική συνεργασία μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, ενώ προφανώς οι σημειώσεις οφείλουν να είναι άψογες.
Το μαλακό και σε αρκετά σημεία αμμώδες οδόστρωμα, φέρνει σε πρώτο πλάνο το “καθάρισμα” της αγωνιστικής γραμμής.
5 λόγοι για να παρακολουθήσετε το Ράλλυ Πορτογαλίας
Αυτό πρακτικά, σημαίνει πως αν δεν υπάρχει βροχή, όπως προβλέπεται και για τον φετινό αγώνα, οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen που θα βρεθούν πρώτοι στις ειδικές διαδρομές της εναρκτήριας ημέρας με το Toyota GR Yaris Rally1, θα “ανοίγουν” την αγωνιστική γραμμή, χάνοντας χρόνο.
Με την πάροδο των διελεύσεων η γραμμή θα καθαρίζει, ενώ συνήθως η καλύτερη σειρά εκκίνησης θεωρείται πως βρίσκεται στις διελεύσεις 5-8, αφού από εκεί και έπειτα στο δρόμο εμφανίζονται και αρκετές πέτρες.
Στο δεύτερο πέρασμα, τα μεγάλα αυλάκια σε συνδυασμό με την προσπάθεια αποφυγής κλαταρισμάτων, διαμορφώνουν την εξίσωση που, προσθέτοντας ταχύτητα, καλούνται να λύσουν τα πληρώματα.
Όπως γίνεται κατανοητό, η επιλογή και διαχείριση των ελαστικών θα έρθει ξανά σε πρώτο πλάνο. Η Pirelli θα διαθέτει στην Πορτογαλία τη μαλακή και σκληρή γόμα των ελαστικών Scorpion.
Κάθε οδηγός αυτοκινήτου Rally1 θα έχει τη δυνατότητα χρήσης έως 28 ελαστικών (συμπεριλαμβανομένου του shakedown), επιλέγοντας ανάμεσα σε 24 και 8 ελαστικά με σκληρή (KX WRC ΗΑ) και μαλακή γόμα (KX WRC SA), αντίστοιχα.
Η σκληρή γόμα φαντάζει ως η πιο λογική επιλογή, αφού η διάρκεια απόδοσης σε πιο υψηλή θερμοκρασία (15-25 βαθμοί Κελσίου) θα παίξει σημαντικό ρόλο.
Η χρήση της μαλακής γόμας συνιστά λύση για περιπτώσεις με πιο χαμηλή θερμοκρασία ή προφανώς βροχή, ενώ πιθανώς θα προτιμηθεί και στα πρώτα περάσματα από τις ειδικές διαδρομές, ιδιαίτερα από οδηγούς που θα βρίσκονται νωρίς στο δρόμο και θα κληθούν να διαχειριστούν τη λιγότερη πρόσφυση στην “πούδρα”, αναζητώντας ταχύτερη θέρμανση στα ελαστικά.
Βέβαια, σημαντικό ρόλο παίζει και η φθορά ελαστικών, η οποία ιδιαίτερα στους σκληρούς χωμάτινους αγώνες όπως η Πορτογαλία, είναι σχεδόν αναπόφευκτη και παρουσιάζεται σαφώς περισσότερο στη μαλακή γόμα.
Οπότε, οι οδηγοί που θα κάνουν την καλύτερη διαχείριση, θα αποκτήσουν πλεονέκτημα.
Πάντως, με το “σταύρωμα” να αποτελεί σύνηθες φαινόμενο πια, ο συνδυασμός μαλακών και σκληρών ελαστικών δεν πρέπει να αποκλειστεί.
Ράλλυ Πορτογαλίας Preview: Ο αγώνας
Το Ράλλυ Πορτογαλίας, είναι ο μεγαλύτερος αγώνας από πλευράς αγωνιστικών χιλιομέτρων στο φετινό πρωτάθλημα μέχρι στιγμής, καθώς αποτελείται από 21 ειδικές διαδρομές συνολικού μήκους 338,34 αγωνιστικών χιλιομέτρων.
Για ακόμη μια χρονιά, το επίκεντρό του θα βρίσκεται στο εκθεσιακό κέντρο της χώρας, στο Matosinhos του Πόρτο, με τις ειδικές διαδρομές να εκτείνονται στην κεντρική και βόρεια πλευρά της Πορτογαλίας.
Θυμηθείτε τι έγινε το 2021
Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος για τον αγώνα, είναι το γεγονός ότι θα υπάρξουν 3 υπερειδικές σε διαφορετικά σημεία, οι Coimbra (Πέμπτη), Lousada (Παρασκευή) και Porto – Foz (Σάββατο).
Η αρχή θα γίνει την Πέμπτη 19 Μαΐου, με το πρωινό shakedown (11:01 ώρα Ελλάδος) και αργότερα, με την υπερειδική διαδρομή μήκους 2,82 χλμ. στην πόλη Coimbra (21:03).
Η πρώτη ημέρα θα συνεχιστεί την Παρασκευή 20 Μαΐου, με ακόμη 8 ειδικές διαδρομές συνολικού μήκους 121,68 αγωνιστικών χλμ και θα ολοκληρωθεί στην Lousada.
Το Σάββατο 21 Μαΐου θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη ημέρα του Ράλλυ Πορτογαλίας, αφού περιλαμβάνει 3 επαναλαμβανόμενες ειδικές διαδρομές (εκ των οποίων η Amarante μήκους 37,24 χλμ. που είναι η μεγαλύτερη του αγώνα) και υπερειδική στο Πόρτο, με συνολικό μήκος 164,98 αγωνιστικά χιλιόμετρα.
Η αυλαία του Ράλλυ Πορτογαλίας θα πέσει την Κυριακή 22 Μαΐου, με 5 ειδικές διαδρομής μήκους 48,87 χιλιομέτρων, εκ των οποίων δεσπόζει η περίφημη “Fafe” με το μεγάλο άλμα λίγο πριν από τον τερματισμό, που θα είναι και Power Stage.
Οι πρωταγωνιστές του Ράλλυ Πορτογαλίας
Ο πρώτος χωμάτινος αγώνας της σεζόν συγκέντρωσε 100 συμμετοχές, οι 12 εκ των οποίων ανήκουν σε αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1, που αναμένεται να διεκδικήσουν τη νίκη.
Toyota Gazoo Racing WRT
Μετά από δύο συνεχόμενες νίκες σε Σουηδία και Κροατία, οι Πρωταθλητές και πρωτοπόροι στη φετινή βαθμολογία Κατασκευαστών, ταξιδεύουν στην Πορτογαλία με ακμαίο ηθικό, παρατάσσοντας συνολικά 4 Toyota GR Yaris Rally1.
Οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen θα κληθούν να “ανοίξουν” για πρώτη φορά το δρόμο, ως πρωτοπόροι της βαθμολογίας Οδηγών/Συνοδηγών, οπότε η απόδοση του νεαρού Φινλανδού σε νέες για αυτόν συνθήκες, έχει μεγάλο ενδιαφέρον.
Ξεχωριστή βαρύτητα έχει η επιστροφή των Sebastien Ogier-Benjamin Veillas, με τον Γάλλο να ξεκινά 8ος κατά την πρώτη ημέρα και κατά πολλούς, να φαντάζει ως φαβορί για τη νίκη.
Να σημειωθεί, πως το ντοκιμαντέρ για την καριέρα του Sebastien Ogier με τίτλο “The Final Season” που παρουσιάστηκε από το Apple TV, θα είναι διαθέσιμο από τις 19 Μαΐου και μέσω της Red Bull TV.
Οι Sebastien Ogier και Benjamin Veillas σε δοκιμές
Από την πλευρά τους, οι περσινοί νικητές στην Πορτογαλία, Elfyn Evans-Scott Martin, θέλουν να κάνουν “restart” μετά από την κακή εκκίνηση στη χρονιά, γεγονός στο οποίο μπορεί να τους βοηθήσει η καλή σειρά εκκίνησης (9οι).
Όπως σε κάθε αγώνα, ακόμη ένα υβριδικό GR Yaris Rally1 θα μοιραστούν οι Takamoto Katsuta-Aaron Johnston, που βαθμολογούνται υπό το banner της ομάδας Toyota Gazoo Racing Next Generation.
Hyundai Shell Mobis WRT
Ακόμη μια ομάδα με σαφώς ανεβασμένο ηθικό ενόψει Πορτογαλίας, είναι η Hyundai.
Μετά από το δύσκολο ξεκίνημα στο Μόντε Κάρλο, οι Πρωταθλητές Κατασκευαστών 2019 και 2020 επέδειξαν σαφή βελτίωση αρχικά στη Σουηδία και κυρίως στην Κροατία, όπου τερμάτισαν με δύο αυτοκίνητα στο βάθρο.
Οι Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe θα ξεκινούν δεύτεροι κατά την πρώτη ημέρα, γεγονός που λογικά θα τους κοστίσει σε χρόνο, με τον Βέλγο να θέτει ως ρεαλιστικό στόχο τον τερματισμό στην πεντάδα.
Όσον αφορά στους Ott Tanak-Martin Jarveoja, οι Εσθονοί θέλουν να συνεχίσουν τα θετικά αποτελέσματα μετά από τη δεύτερη θέση στην Κροατία.
Για πρώτη φορά φέτος, το τρίτο Hyundai i20 N Rally1 θα μοιραστούν οι Dani Sordo-Candido Carrera, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να επωφεληθούν από το γεγονός πως θα αποτελούν τη 12η διέλευση κατά την πρώτη ημέρα.
M-Sport Ford WRT
Σε αντίθεση με τις Toyota και Hyundai, η Μ-Sport Ford διάγει καθοδική πορεία σε επίπεδο αποτελεσμάτων, την οποία θέλει να αντιστρέψει στην Πορτογαλία.
Η βρετανική ομάδα θα συμμετάσχει στον πρώτο χωμάτινο αγώνα της χρονιάς με 5 Ford Puma Rally1, ούσα η πρώτη ομάδα που πετυχαίνει κάτι τέτοιο.
Σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια επιστροφής στα καλά αποτελέσματα, διαδραματίζει η ενεργοποίηση των Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche, που κατέκτησαν τη νίκη στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, παρθενικό αγώνα της υβριδικής εποχής και κατά συνέπεια, του Ford Puma Rally1.
Πέραν των Loeb-Galmiche, βαθμούς στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών θα προσφέρουν οι Craig Breen-Paul Nagle και Adrien Fourmaux-Alexandre Coria.
Σημειωτέον, πως ο 26χρονος Γάλλος συμμετέχει κανονικά, παρά την αμφισβήτηση έπειτα από την έξοδο στην Κροατία, αλλά έχει ήδη αρχίσει να αισθάνεται πίεση για να πετύχει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ακόμη δύο Puma Rally1, χωρίς να προσφέρουν βαθμούς στους Κατασκευαστές, θα μοιραστούν οι Gus Greensmith-Jonas Andersson και Pierre Louis Loubet-Vincent Landais.
WRC 2 και Junior WRC στο Ράλλυ Πορτογαλίας
Μπορεί τα πληρώματα των αυτοκινήτων Rally1 να ξεχωρίζουν, όμως το WRC 2 δεν πάει πίσω, αφού περιλαμβάνει την καλύτερη λίστα συμμετοχών των τελευταίων ετών.
Ανάμεσα στα 41 (!) πληρώματα που θα αγωνιστούν στο πλαίσιο του πρωταθλήματος για αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2, φαβορί θεωρούνται οι Πρωταθλητές και φετινοί πρωτοπόροι Andreas Mikkelsen-Torstein Eriksen (Skoda Fabia Rally2 evo), νικητές σε Μόντε Κάρλο και Σουηδία, που επανέρχονται στη δράση.
Πάντως, οι Νορβηγοί θα έχουν ισχυρό ανταγωνισμό, από διψήφιο αριθμό πληρωμάτων.
Με αντίστοιχα Skoda Fabia Rally2, θα συμμετάσχουν μεταξύ άλλων οι Marco Bulacia-Marcelo Der Ohanessian, Kajetan Kajetanowicz-Maciej Szczepanjak, Chris Ingram-Craig Drew και Bruno Bulacia-Marc Marti, ενώ οι Nikolay Gryazin-Konstantin Aleksandrov δε βαθμολογούνται στο WRC 2.
Στην Πορτογαλία θα αγωνιστεί για πρώτη φορά και η Hyundai Motorsport N, παρατάσσοντας μάλιστα για την περίσταση, τρία i20 N Rally2.
Οι Oliver Solberg-Elliott Edmondson, που μετά από 3 αγώνες έδωσαν τη θέση τους στους Sordo-Carrera στο πλαίσιο του “rotation” στην πρώτη ομάδα, θα επανέλθουν στα πηδάλια του αυτοκινήτου προδιαγραφών Rally2.
Ακόμη δύο Hyundai i20 N Rally2 θα μοιραστούν οι Teemu Suninen-Mikko Markkula και Fabrizio Zaldivar-Carlos Del Barrio, που θα αγωνιστούν σε 7 αγώνες φέτος, συμπεριλαμβανομένου και του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις.
Παρόντα με ρόλο πρωταγωνιστή, θα είναι και αξιόλογα πληρώματα με Citroen C3 Rally2, όπως οι νικητές του WRC 2 στην Κροατία, Γάλλοι Yohan Rossel-Valentin Sarreaud, οι συμπατριώτες τους Eric Camilli-Thibault de la Haye, καθώς οι Ισπανοί Jan Solans-Rodrigo Sanjuan.
Με Ford Fiesta Rally2 MkII θα αγωνιστούν οι Τσέχοι Erik Cais-Petr Tesinsky και Martin Prokop-Michal Ernst, ενώ ισάριθμα Volkswagen Polo R5 θα μοιραστούν οι Georg Linnamae-James Morgan και Eerik Pietarinen-Antti Linnaketo.
Από πορτογαλικά πληρώματα, ξεχωρίζουν οι Armindo Araujo-Luis Ramalho (Skoda Fabia Rally2 evo), Miguel Correia-Jorge Carvalho (Skoda Fabia Rally2 evo), Bruno Magalhaes-Carlos Magalhaes (Hyundai i20 N Rally2), Ricardo Teodosio-Jose Teixeira (Hyundai i20 N Rally2), Pedro Meireles-Pedro Alves (Hyundai i20 N Rally2) και Jose Pedro Fontes-Ines Ponte (Citroen C3 Rally2).
Το Ράλλυ Πορτογαλίας αποτελεί και τον τρίτο γύρο του Junior WRC, για οδηγούς ηλικίας έως 30 ετών, που διεξάγεται με Ford Fiesta Rally3 ενιαίων προδιαγραφών που προετοιμάζει η M-Sport Πολωνίας.
Στο πλαίσιο αυτού του θεσμού θα αγωνιστούν οι Lauri Joona-Mikael Korhonen. Jon Armstrong-Brian Hoy, Sami Pajari-Enni Malkonen, Robert Virves-Aleks Lesk, William Creighton-Liam Regan και McRae Kimathi-Stuart Loudon.
Ράλλυ Πορτογαλίας Preview
WRC 2022, 4ος γύρος, 19-22 Μαΐου
Επιφάνεια: Χώμα
Ημέρες: 3
Ειδικές Διαδρομές: 21
Συνολικό μήκος: 330,17 χλμ.
Συμμετοχές: 100
Αποτελέσματα 2021
- Εvans-Martin (Toyota Yaris WRC)
2. Sordo-Rozada (Hyundai i20 Coupe WRC)
3.Ogier-Ingrassia (Toyota Yaris WRC)
Βαθμολογία (μετά από 3 αγώνες):
Οδηγοί: 1. Rovanpera 76, 2. Neuville 47 , 3. Breen 30, 4. Loeb-Tanak 27, 6. Katsuta 26, 7. Greensmith 20, 8. Ogier 19, 9. Evans 17, 10. Lappi 15
Κατασκευαστές: 1. Toyota 126, 2. Hyundai 84, 3. M-Sport Ford 80, 4. Toyota Next Generation 30
Επιμέρους ειδικές διαδρομές του Ράλλυ Πορτογαλίας θα μεταδοθούν ζωντανά από την Cosmote Sport 8HD
Πρόγραμμα μεταδόσεων (ώρα Ελλάδος)
Παρασκευή 20 Μαΐου
SS2 Lousa 1 (12,03 χλμ.), 10:05
SS3 Gois 1 (19,33 χλμ.), 11:05
SS4 Arganil 1 (18,72 χλμ.), 12:05
SS5 Lousa 2 (12,03 χλμ.), 14:30
Σάββατο 21 Μαΐου
SS10 Vieira do Minho 1 (21,57 χλμ.), 09:30
SS11 Cabeceiras de Basto 1 (22,03 χλμ.), 10:35
SS12 Amarante 1 (37,24 χλμ.), 11:50
SS13 Vieira do Minho 2 (21,57 χλμ.), 16:30
Κυριακή 22 Μαΐου
SS20 Felgueiras 2 (8,91 χλμ.), 12:05
SS21 Fafe 2 Power Stage (11,18 χλμ.), 14:00
Για να παρακολουθήσετε live όλες τις ειδικές διαδρομές του αγώνα, μπορείτε να κάνετε συνδρομή στο WRC+ All Live.
Ωράριο, live αποτελέσματα, εξέλιξη, βαθμολογίες και το WRC+, μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του WRC.
Συνημμένα μπορείτε να βρείτε το ωράριο και τις συμμετοχές του Ράλλυ Πορτογαλίας
Photos: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford, Red Bull Content Pool
Video-preview του Ράλλυ Πορτογαλίας