Οι Elfyn Evans και Kalle Rovanpera διαμορφώνουν το 1-2 για την Toyota μετά από τη δραματική πρώτη ημέρα του Ράλλυ Πορτογαλίας, που χαρακτηρίστηκε από τις εγκαταλείψεις των δύο Seb και προβλήματα ή κλαταρίσματα για σχεδόν όλους τους πρωταγωνιστές.
Η πρώτη ημέρα του Ράλλυ Πορτογαλίας, 4ου γύρου της σεζόν, αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολη για τους πρωταγωνιστές του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ.
Αν και οι ομάδες φοβούνταν την απόδοση των υβριδικών κιτ στον πρώτο χωμάτινο αγώνα των αυτοκινήτων προδιαγραφών Rally1, η πλειονότητα των δυσκολιών προήλθε από κλαταρίσματα κατά το απογευματινό loop.
Μετά από 9 ειδικές διαδρομές, επικεφαλής βρίσκονται οι Elfyn Evans-Scott Martin, που έχουν διαφορά 13,6” από τους Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen, αμφότεροι με Toyota GR Yaris Rally1, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκονται οι Dani Sordo-Candido Carrera με Hyundai i20 N Rally1.
Η πρώτη ημέρα του πορτογαλικού αγώνα χαρακτηρίστηκε από τις εγκαταλείψεις των Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1) και Sebastien Ogier-Benjamin Veillas (Toyota GR Yaris Rally1).
Οι δύο πολυπρωταθλητές δεν ήταν οι μόνοι που γνώρισαν το σκληρό πρόσωπο του αγώνα, αφού οι περισσότεροι πρωταγωνιστές, αντιμετώπισαν προβλήματα.
Πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe και Ott Tanak-Martin Jarveoja, οι οποίοι έχασαν χρόνο και θέσεις για διαφορετικούς λόγους, με τα Hyundai i20 N Rally1.
Οι εγκαταλείψεις των Seb στο Ράλλυ Πορτογαλίας
Η αυλαία του Ράλλυ Πορτογαλίας άνοιξε το βράδυ της Πέμπτης 19 Μαΐου με υπερειδική στην Coimbra, όμως άπαντες γνώριζαν πως ο πραγματικός αγώνας ξεκινούσε σήμερα, Παρασκευή 20 Μαΐου.
Το πρόγραμμα της ημέρας περιλάμβανε 8 ειδικές διαδρομές συνολικού μήκους 121,68 αγωνιστικών χλμ., οι οποίες χωρίζονταν σε δύο loops των 3 (Lousa 1, Gois 1, Arganil 1 συνολικού μήκους 50,08 χλμ.) και 5 (Lousa 2, Gois 2, Arganil 2, Mortagua, SSS Lousada συνολικού μήκους 71,59 χλμ.) ειδικών διαδρομών αντίστοιχα.
Αν και το πρωινό loop κύλησε ομαλά, χωρίς σημαντικά προβλήματα για τα εργοστασιακά πληρώματα, το απόγευμα υπήρξε ιδιαίτερα σκληρό για ανθρώπους και μηχανές.
Δεν ήταν μόνο το μεγαλύτερο μήκος των ειδικών διαδρομών, όσο κυρίως η αύξηση της θερμοκρασίας (περίπου 30 βαθμοί Κελσίου) και η καταπόνηση του οδοστρώματος ενόψει των δεύτερων περασμάτων, αφού τα αυλάκια από τις αγωνιστικές γραμμές ήταν βαθιά και μεγάλες πέτρες είχαν έρθει στο οδόστρωμα, καθιστώντας τις ειδικές διαδρομές κατά γενική ομολογία, πολύ σκληρές.
Έτσι, η αποφυγή κλαταρισμάτων αναδείχθηκε σε κύριο μέλημα των οδηγών, χωρίς ωστόσο να αποφευχθεί.
Πρώτα “θύματα” της εναρκτήριας ημέρας του Ράλλυ Πορτογαλίας ήταν οι Sebastien Loeb-Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1), οι οποίοι προηγούνταν, έστω με βραχεία κεφαλή, μετά από το πρωινό loop.
Όμως, μόλις στην πρώτη ειδική του απογευματινού loop, ο 9 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής έκανε το πιο “ανόητο” λάθος της καριέρας του, όπως ο ίδιος το χαρακτήρισε.
Μόλις στην πρώτη στροφή και ενώ ακόμη βρισκόταν σε ασφάλτινο τερέν, η σκληρή γόμα των ελαστικών της Pirelli προσέφερε λιγότερη πρόσφυση από όση θεωρούσε, με αποτέλεσμα να χάσει την κορυφή της στροφής στο πρώτο φρενάρισμα, χτυπώντας σε χαμηλό τοιχάκι, και προκαλώντας ζημιά στην πίσω δεξιά ανάρτηση.
“Φάγαμε σκόνη σήμερα… με κάθε έννοια της λέξης”, δήλωσε στα προσωπικά του social media ο Loeb. “Για να είμαστε πρωτοπόροι, ενώ ξεκινούσαμε 4οι στο δρόμο, έπρεπε να επιτεθούμε πολύ σκληρά. Και ένιωσα ικανοποίηση που βρισκόμασταν στο ρυθμό (κορυφής) στο χώμα μετά από δύο χρόνια απουσίας.
“Αλλά τότε έκανα το πιο “ανόητο” λάθος που έχω κάνει ποτέ στα ράλλυ, με αυτή τη μικρή επαφή σε έναν χαμηλό τοίχο στην αρχή της 5ης ειδικής διαδρομής. Όταν έλεγα πως για να είσαι μπροστά στο WRC, πρέπει να τα δώσεις όλα από τα πρώτα μέτρα, δεν ήταν λόγια του αέρα.
“Συγγνώμη από την ομάδα της M-Sport, την Isabelle και όλους τους ανθρώπους που με υποστηρίζουν όπως πάντα”.
Ο Loeb δεν ήταν ο μοναδικός Sebastien που ατύχησε σήμερα, αφού ούτε ο νεότερος ηλικιακά συνονόματός του, κατάφερε να ολοκληρώσει την ημέρα.
Παρά την θεωρητικά καλή σειρά εκκίνησης (8οι), οι Sebastien Ogier-Benjamin Veillas (Toyota GR Yaris Rally1) βρίσκονταν στην 6η θέση μετά από το πρώτο loop, με τον 8 φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή να φαίνεται προβληματισμένος.
Στην πρώτη απογευματινή ειδική διαδρομή, οι Γάλλοι πέτυχαν τον ταχύτερο χρόνο και ανελίχθηκαν στην τρίτη θέση, πριν από ένα κλατάρισμα στην αμέσως επόμενη διαδρομή.
Το πλήρωμα της Toyota σταμάτησε για αλλαγή ελαστικού χάνοντας περίπου 2 λεπτά, με τον Ogier να δηλώνει στον τερματισμό πως “η ειδική ήταν πολύ σκληρή και έχουμε Pirelli”, συνεχίζοντας τις επικρίσεις για τους Ιταλούς κατασκευαστές ελαστικών.
Καθώς είχαν επιλέξει να έχουν μαζί τους μόνο μια ρεζέρβα -όπως οι περισσότεροι από τους κορυφαίους συνδυασμούς, σε μια λανθασμένη όπως αποδείχθηκε εκτίμηση, η οποία επικρίθηκε από τον Marcus Gronholm που βρέθηκε στο σχολιασμό για λογαριασμό του WRC All Live- και ενώ απέμεναν τρεις ειδικές διαδρομές για την ολοκλήρωση της ημέρας, το ρίσκο ήταν μεγάλο.
Πράγματι, στην 7η ειδική διαδρομή του αγώνα, οι Ogier-Veillas είχαν ακόμη ένα κλατάρισμα, οπότε δεν τερμάτισαν καν τη διαδρομή, επιλέγοντας να επιστρέψουν στο σέρβις.
Ράλλυ Πορτογαλίας: Από τη “νηνεμία” του πρωινού στην “καταιγίδα” του απογεύματος
Οι εγκαταλείψεις των δύο Seb δεν ήταν τα μοναδικά απρόοπτα των απογευματινών ειδικών διαδρομών, αφού ελάχιστα πληρώματα έμειναν μακριά από προβλήματα.
Οι Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), νικητές του αγώνα πέρυσι, κατάφεραν να “επιβιώσουν”, ολοκληρώνοντας την ημέρα στην κορυφή της κατάταξης.
Οι Βρετανοί της Toyota ξεκίνησαν δυναμικά και σημείωσαν δύο ταχύτερους χρόνους το πρωί, προτού χάσουν προσωρινά την πρωτοπορία από τους Γάλλους της M-Sport Ford.
Η εγκατάλειψη του Loeb, έφερε ξανά στην κορυφή τον Evans, ο οποίος πέτυχε ακόμη δύο ταχύτερους χρόνους και διατηρήθηκε μακριά από κλαταρίσματα ή τεχνικά προβλήματα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Στη δεύτερη θέση, αλλά σαφώς κερδισμένοι από την εξέλιξη της ημέρας, βρίσκονται οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1), που απέχουν 13,6” από τους teammates τους.
Ο νεαρός Φινλανδός ταξίδεψε στην Πορτογαλία ως πρωτοπόρος της βαθμολογίας και κατά συνέπεια, επωμίστηκε τον άχαρο ρόλο να ξεκινά πρώτος στις σημερινές ειδικές διαδρομές.
Επιδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ωριμότητα, ο Rovanpera δεν έκανε λάθη και διατήρησε σταθερό ρυθμό.
Στο πρώτο loop το άνοιγμα της αγωνιστικής γραμμής δεν ήταν ευρύ, οπότε ο οδηγός της Toyota διατηρήθηκε κοντά στην κορυφή, ενώ στη συνέχεια υπήρχε μεν “καθάρισμα”, όμως το κύριο μέλημα ήταν να μείνει μακριά από κλαταρίσματα και προβλήματα, παρόλα αυτά σημείωσε και δύο ταχύτερους χρόνους.
Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο βρίσκεται στη δεύτερη θέση έχοντας σημαντικές ελπίδες για τη νίκη, αλλά απέκτησε σημαντικό πλεονέκτημα από τους κυριότερους αντιπάλους του σε βαθμολογικό επίπεδο, που είχαν ατυχίες για τις οποίες θα διαβάσετε παρακάτω.
Τρίτοι, με διαφορά 44,4” από την κορυφή, ολοκλήρωσαν τη σημερινή τους προσπάθεια οι Dani Sordo-Candido Carrera (Hyundai i20 N Rally1).
Στην πρώτη του φετινή εμφάνιση, αφού εναλλάσσεται στο τρίτο αυτοκίνητο της Hyundai με τον Oliver Solberg και έχοντας αγωνιστεί για τελευταία φορά στο περσινό Ράλλυ Monza, ο πολύπειρος Ισπανός υιοθέτησε έναν ρυθμό ασφαλείας, αποφεύγοντας τα ρίσκα.
Αυτή η επιλογή του αποδείχθηκε σωστή, αφού σχεδόν όλοι γύρω του και κυρίως, οι δύο teammates του, αντιμετώπισαν προβλήματα, οπότε είναι αυτή τη στιγμή ο κορυφαίος οδηγός της ομάδας του.
Τα πολλά προβλήματα πρωταγωνιστών, έφεραν σε υψηλές θέσεις ορισμένα πληρώματα που συνήθως μάχονται για χαμηλότερες θέσεις της δεκάδας.
Στην 4η θέση, όπου είχαν τερματίσει και πέρυσι, σκαρφάλωσαν οι Takamoto Katsuta-Aaron Johnston, οι οποίοι μάλιστα βρίσκονται 5,2” πίσω από τους Ισπανούς. Οδηγώντας το GR Yaris Rally1 της ομάδας Toyota Gazoo Racing Next Generation, ο Ιάπωνας ακολούθησε αντίστοιχη στρατηγική με τους teammates του, θέλοντας να μείνει μακριά από κακοτοπιές.
Σε γενικές γραμμές το κατάφερε, αφού ένα τετ-α-κε σε στενό σημείο της 6ης ειδικής διαδρομές, που στοίχισε περίπου μισό λεπτό, θεωρείται… πταίσμα για τα δεδομένα της ημέρας.
Μια θέση και 11,1” πιο πίσω, στην 5η γενικής, φιγουράρουν οι Gus Greensmith-Jonas Andersson (Ford Puma Rally1), που είναι το κορυφαίο πλήρωμα της M-Sport Ford.
Έχοντας χαρακτηρίσει το Ράλλυ Πορτογαλίας ως αγαπημένο του αγώνα, ο 25χρονος Βρετανός έθεσε ως στόχο τον τερματισμό στο βάθρο. Πράγματι ξεκίνησε δυναμικά, όντας δεύτερος στην εναρκτήρια ειδική διαδρομή της ημέρας.
Όμως, στη συνέχεια το εσωτερικό του Ford Puma Rally1 έπαιρνε σκόνη, δυσκολεύοντας την προσπάθεια του νεαρού, ενώ το απόγευμα έχασε χρόνο με δύο κλαταρίσματα.
Ένα πλήρωμα της M-Sport Ford που παρά τις δυσκολίες, είχε μια θετική ημέρα, είναι οι Pierre Louis Loubet-Vincent Landais, οι οποίοι βρίσκονται 14,9” πίσω από τους teammates τους.
Μόλις στη δεύτερή του εμφάνιση με το Ford Puma Rally1, ο 24χρονος Κορσικανός επέδειξε ταχύτητα, πετυχαίνοντας δύο φορές τον δεύτερο χρόνο σε ειδική διαδρομή.
Η εξέλιξη της ημέρας δεν ήταν τέλεια για τον Loubet, αφού το πρωί είχε χάσει λίγο χρόνο όταν καθυστέρησε στα φρένα για μια κλειστή δεξιά στροφή, ενώ στην προτελευταία ειδική διαδρομή είχε μικρή έξοδο, που του στοίχισε περίπου 35 δλ. και πιθανώς, μια θέση στην τριάδα.
Ακόμη και έτσι πάντως, η 6η θέση όπου βρίσκεται και συνολικά η απόδοση του νεαρού, είναι η καλύτερη στην καριέρα του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ ως τώρα.
Πίσω από τους Loubet-Landais, ολοκλήρωσαν την ημέρα οι απογοητευμένοι Thierry Neuville-Martijn Wydaaghe (Hyundai i20 N Rally1).
Αν και ξεκινούσαν δεύτεροι στο δρόμο, οι Βέλγοι διατηρήθηκαν στη μάχη, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση μετά από το πρωινό loop.
Το απόγευμα και ενώ αρκετοί αντίπαλοί τους αντιμετώπιζαν προβλήματα, είχαν ανελιχθεί στη δεύτερη θέση, όπου βρίσκονταν μέχρι λίγο πριν από το τέλος της ημέρας.
Πριν από την προτελευταία -και τελευταία κανονική αφού ακολουθούσε η υπερειδική Lousada- διαδρομή, ο Neuville είδε τον τροχό να φεύγει στην απλή διαδρομή, εξαιτίας ενός χαλαρού μπουλονιού, ενώ στην προσπάθεια επισκευής προέκυψε ένα σπασμένο ημιαξόνιο, οπότε πραγματοποίησε δύο ειδικές διαδρομές μόνο με κίνηση πίσω.
Όπως μας έχει συνηθίσει, επισκεύασε στο βαθμό που μπορούσε το πρόβλημα, όμως έχασε περισσότερο από ένα λεπτό και υποχώρησε στην 7η θέση, 1:32,8” μακριά από την κορυφή.
Ιδιαίτερα δύσκολη ήταν η ημέρα και για τους Craig Breen-Paul Nagle (Ford Puma Rally1), οι οποίοι βρίσκονται στην 8η θέση, με διαφορά 2,9” από τους πρώην teammates τους στην Hyundai.
Οι Ιρλανδοί της M-Sport Ford δυσκολεύτηκαν το πρωί όταν εισήλθε σκόνη και στο δικό τους αυτοκίνητο. Το απόγευμα προσπάθησαν να βρουν ρυθμό, όμως ένα κλατάρισμα στην 6η ειδική διαδρομή, μια μικρή έξοδος στην προτελευταία της ημέρας και ένα πρόβλημα με το boost στο υβριδικό κιτ, τους έριξαν πίσω στην κατάταξη τους.
Αν και έμειναν μακριά από μεγάλα προβλήματα, οι Adrien Fourmaux-Alexandre Coria (Ford Puma Rally1), που ακολουθούν στην 9η θέση, δεν κατάφεραν να αποφύγουν ένα κλατάρισμα σήμερα.
Ο νεαρός Γάλλος, ο οποίος προέρχεται από 3 εγκαταλείψεις με δύο εξόδους (Μόντε Κάρλο, Κροατία), θέλει όσο τίποτα τον τερματισμό, αφού η πίεση για να φέρει ορισμένα καλά αποτελέσματα έχει αρχίσει να αυξάνεται.
Για αυτόν τον λόγο, ξεκίνησε τον πορτογαλικό αγώνα, όπου πέρυσι έκανε ντεμπούτο με αυτοκίνητο προδιαγραφών WRC σε χώμα, έχοντας ως κύριο μέλημα τον τερματισμό.
Παρόλα αυτά, οι Γάλλοι είχαν κλατάρισμα στην πρώτη ειδική διαδρομή του απογευματινού loop (ΕΔ5), όπου μέχρι εκείνο το σημείο ήταν ταχύτεροι όλων στα splits.
Έχοντας μία ρεζέρβα την οποία αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν άμεσα, προτίμησαν να μειώσουν το ρυθμό τους, ώστε να μη ρισκάρουν δεύτερο κλατάρισμα που αυτόματα θα σήμαινε εγκατάλειψη, όπως συνέβη με τους Ogier-Veillas.
Τη βαθμολογούμενη δεκάδα συμπληρώνουν οι Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1).
Αν και το πρωί παραπονιόταν πως δεν έχει ιδανική αίσθηση με την ισορροπία του αυτοκινήτου, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής 2019 βρισκόταν κοντά στην κορυφή μετά από το πρώτο loop.
Στο δεύτερο loop όμως, ήταν ο πρώτος που άνοιξε το… χορό των κλαταρισμάτων, σταματώντας για να κάνει αλλαγή ελαστικού μαζί με τον συνοδηγό του.
Η απώλεια χρόνου έριξε τους Εσθονούς εκτός διεκδίκησης των θέσεων του βάθρου, ενώ ευτυχώς για τους ίδιους, ήταν από τα λίγα πληρώματα που προτίμησαν να έχουν μαζί δύο ρεζέρβες.
Αυτό αποδείχθηκε ευεργετικό στη συνέχεια, όταν ένα δεύτερο κλατάρισμα τους κόστισε και άλλο χρόνο, όμως θα μπορούσε να τους έχει θέσει εκτός αγώνα.
Σαν να μην έφταναν τα κλαταρίσματα, οι Tanak-Jarveoja αντιμετώπισαν προβλήματα και με τη μετάδοση, οπότε βρίσκονται 3:24,8” μακριά από την κορυφή.
WRC 2 και Junior WRC κατά την πρώτη ημέρα του Ράλλυ Πορτογαλίας
Στο WRC 2, για αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2 που συγκέντρωσε 41 (!) συμμετοχές, επικεφαλής βρίσκονται οι Andreas Mikkelsen-Torstein Eriksen (Skoda Fabia Rally2 evo), παρά ένα πρόβλημα με τον κινητήρα, ο οποίος λειτουργούσε με 3 κυλίνδρους, στο απογευματινό loop. Μένει να δούμε κατά πόσο θα συνεχίσουν αύριο.
Σε γενική και WRC 2 ακολουθούν οι Teemu Suninen-Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally2), οι οποίοι προηγούνταν μέχρι την 7η ειδική διαδρομή, όταν έχασαν χρόνο από κλατάρισμα, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πια 37” πίσω από τους Νορβηγούς.
Στην τρίτη θέση του WRC 2 βρίσκονται οι Yohan Rossel-Valentin Sarreaud (Citroen C3 Rally2), ακολουθούμενοι από τους Oliver Solberg-Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally2).
Στο Junior WRC, για οδηγούς ηλικίας έως 30 ετών με Ford Fiesta Rally3 που προετοιμάζει η M-Sport Πολωνίας, προηγούνται μετά από 8 ειδικές διαδρομές οι Φινλανδοί Sami Pajari-Enni Malkonen, έχοντας διαφορά που ξεπερνά τα 3 λεπτά από τους συμπατριώτες τους Lauri Joona-Mikael Korhonen.
Αν νομίζατε πως οι δυσκολίες τελείωσαν, κάνετε λάθος, αφού η αυριανή, δεύτερη ημέρα στο Ράλλυ Πορτογαλίας, είναι η μεγαλύτερη του αγώνα, με 7 ειδικές διαδρομές συνολικού μήκους 164,98 αγωνιστικών χιλιομέτρων.
Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται δύο περάσματα από την μεγαλύτερη διαδρομή του τετραημέρου, Amarante μήκους 37,24 αγωνιστικών χιλιομέτρων.
Η πρώτη αυριανή ειδική διαδρομή (Vieira do Minho 1) ξεκινά στις 09:30 ώρα Ελλάδος.
Ράλλυ Πορτογαλίας – Το πανόραμα της πρώτης ημέρας
Ε.Δ.: 9
Μήκος: 124,49 χλμ.
Κατάταξη Top10 (9/21 ειδικές διαδρομές)
Ταχύτεροι Ε.Δ.: Evans 4, Rovanpera 2, Neuville-Loeb-Ogier 1
Επικεφαλής ανά Ε.Δ.: 1 Neuville, 2-3 Evans, 4 Loeb, 5-9 Evans
Επιμέρους ειδικές διαδρομές της δεύτερης ημέρας του Ράλλυ Πορτογαλίας θα μεταδοθούν ζωντανά από την Cosmote Sport 8HD
Ωράριο μεταδόσεων (ώρα Ελλάδος) – Σάββατο 21 Μαΐου
SS10 Vieira do Minho 1 (21,57 χλμ.), 09:30
SS11 Cabeceiras de Basto 1 (22,03 χλμ.), 10:35
SS12 Amarante 1 (37,24 χλμ.), 11:50
SS13 Vieira do Minho 2 (21,57 χλμ.), 16:30
Για να παρακολουθήσετε live όλες τις ειδικές διαδρομές του αγώνα, μπορείτε να κάνετε συνδρομή στο WRC+ All Live.
Ωράριο, live αποτελέσματα, εξέλιξη και το WRC+, μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του WRC.
Photos: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford, Red Bull Content Pool
Δείτε highlights από το πρωινό loop της πρώτης ημέρας του Ράλλυ Πορτογαλίας