Βίοι αντίθετοι για τους πρωταγωνιστές σε δεύτερο συνεχόμενο αγώνα, με την Hyundai να ξεκινάει πιο δυναμικά, αλλά την Toyota και τον Sebastien Ogier να χαμογελούν στο τέλος.
Το Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, 5ος γύρος του WRC, είχε ανατρεπτική εξέλιξη με τους Sebastien Ogier-Julien Ingrassia να φτάνουν στην 52η νίκη τους .
Αρκετά είναι τα σημεία συζήτησης που προέκυψαν από τον αγώνα, με τις πολλές εγκαταλείψεις, τη (μη) αξιοπιστία της Hyundai, την αέναη προσπάθεια διαχείρισης ελαστικών, αλλά και επιμέρους επιδόσεις, να κλέβουν την παράσταση.
Για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα, το ερώτημα που θα μπορούσε να τεθεί είναι: Κέρδισε η Toyota, ή έχασε η Hyundai;
Toyota Debrief: Νικητές σε κάθε επίπεδο
Συνειδητά, αφού για να τερματίσεις πρώτος, πρέπει πρώτα να τερματίσεις, θεωρούμε πως κέρδισε η Toyota και δεν έχασε η Hyundai.
Η ομάδα του Jari Matti Latvala έδειξε ξανά, μετά από την άσφαλτο της Κροατίας και το χώμα της Πορτογαλίας, πως διαθέτει ένα πλήρες πακέτο, σε κάθε μάλιστα έδαφος.
Highlights από το shakedown
Αν και οι Sebastien Ogier-Julien Ingrassia και Elfyn Evans-Scott Martin, αποτελούσαν τα δύο πρώτα πληρώματα στο δρόμο κατά την πρώτη ημέρα, σε έναν αγώνα που “διακρίνεται” για το καθάρισμα της αγωνιστικής γραμμής, κατάφεραν στο τέλος να πετύχουν για τρίτη φορά φέτος σε 5 αγώνες, το 1-2.
Ο Ogier, που αμέσως μετά από την τρίτη θέση στο Ράλλυ Πορτογαλίας ήξερε τι αναζητούσε για να βελτιώσει το Toyota Yaris WRC ενόψει Σαρδηνίας, έδειξε εξαρχής τις προθέσεις του.
Μπορεί να μην ακολουθούσε το ρυθμό του Tanak, ο οποίος εκμετταλεύθηκε την καλύτερη σειρά εκκίνησης για να αποκτήσει διαφορά ασφαλείας, όμως ήταν στη μάχη του βάθρου.
Όταν ο Εσθονός της Hyundai εγκατέλειψε, ο 7 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής βρέθηκε στην κορυφή και ελάχιστοι αμφέβαλλαν αν θα παρέμενε εκεί.
Ενώ οι περισσότεροι οδηγοί παραπονούνταν για έλλειψη εμπιστοσύνης στο αυτοκίνητό τους, είτε λόγω στησίματος είτε ελαστικών, ο Ogier δεν δυσκολεύτηκε σε κανένα σημείο -εκτός από ένα σβήσιμο σε πέρασμα από νερά στην Power Stage,- κατακτώντας την 52η νίκη της καριέρας του, που ήταν και η πρώτη στη Σαρδηνία έπειτα από το 2015.
Πλάνα από τις ειδικές διαδρομές 1-3
Ο συνδυασμός ταχύτητας και αξιοπιστίας, φάνηκε και στις επιδόσεις του υπόλοιπων Toyota Yaris WRC. Οι νικητές της Πορτογαλίας, Elfyn Evans-Scott Martin -οι οποίοι πάντως επίσης καρδιοχτύπησαν στο ίδιο πέρασμα από νερά στην Power Stage, όταν έσβησε και ο δικός τους κινητήρας- δεν κινήθηκαν στο ρυθμό των Γάλλων, με τον Evans να μη νιώθει 100% αυτοπεποίθηση, στο πρώτο loop.
Μια αλλαγή στη γεωμετρία και ιδιαίτερα στη γωνία κάμπερ, σε συνδυασμό με τη διαφορετική διαχείριση ελαστικών, έφεραν βελτίωση στις επιδόσεις του Ουαλού.
Χαρακτηριστικά, ο Evans έλεγχε σε όλο τον αγώνα τον Thierry Neuville, οπότε ήταν έτοιμος να εκμεταλλευθεί το λάθος του Dani Sordo, διαμορφώνοντας ακόμη ένα 1-2 για την Toyota.
Από εκεί και έπειτα, η πορεία των νεότερων οδηγών της Toyota στους τελευταίους αγώνες, είναι αντίθετη. Στη Σαρδηνία, ο Takamoto Katsuta δεν επέδειξε την ταχύτητα της Πορτογαλίας, αλλά κινήθηκε ώριμα στις δύσκολες και σκληρές ειδικές διαδρομές του ιταλικού νησιού, τερματίζοντας παρά τα προβλήματα ξανά στην 4η θέση, με συνοδηγό τον Dan Barritt.
Από την άλλη, ο Kalle Rovanpera τέθηκε ξανά εκτός, όπως και στην Πορτογαλία, από πρόβλημα στην ανάρτηση. Η τρίτη συνεχόμενη εγκατάλειψη μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στην ψυχολογία του 20χρονου Φινλανδού, ο οποίος καλείται να μη χάσει την αυτοπεποίθησή του και κατά συνέπεια, την ταχύτητα, σε βάρος της αξιοπιστίας.
Όπως λένε στον κόσμο του WRC, ένας γρήγορος οδηγός μπορεί να γίνει και αξιόπιστος, αλλά ένας απλά αξιόπιστος οδηγός, πολύ δύσκολα θα γίνει γρήγορος, οπότε το συγκεκριμένο αποτελεί ένα κρίσιμο σημείο καμπής για τον Rovanpera…
Highlights από τις ειδικές διαδρομές 4-8
Για όλα τα παραπάνω, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε την θετική επίδραση του Jari Matti Latvala. Μετά από την “εντός έδρας ήττα” στο Arctic, ο Φινλανδός manager αντέδρασε με ηρεμία, την οποία επιδεικνύει τόσο στην αντιμετώπιση των οδηγών του, πλην του Ogier που προφανώς αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση και δε χρειάζεται συμβουλές.
Πρόσφατα, ο Latvala είχε καλύψει πλήρως τον Rovanpera, τακτική που αναμένεται να ακολουθήσει και στο μέλλον, αφού εκ των πραγμάτων αποδίδει.
Hyundai Debrief: Γρήγορη αλλά εύθραυστη
Για δεύτερο συνεχόμενο χωμάτινο αγώνα, έπειτα από το Ράλλυ Πορτογαλίας, η Hyundai έδειξε να διαθέτει την ταχύτητα για νίκη, όχι όμως την αξιοπιστία. Από την πρώτη ημέρα, είχε φανεί πως τα πληρώματα της Toyota είχαν μειώσει τη διαφορά σε σύγκριση με την Πορτογαλία.
Όμως, η καλύτερη σειρά εκκίνησης των Ott Tanak-Martin Jarveoja και Dani Sordo-Borja Rozada έκανε τη διαφορά, με τα δύο πληρώματα των i20 Coupe WRC να έχουν πετύχει τον ταχύτερο χρόνο σε όλες τις ειδικές διαδρομές της πρώτης ημέρας.
Την επόμενη, ένα πέρασμα από νερά προκάλεσε προσωρινό σβήσιμο στον κινητήρα του αυτοκινήτου του Sordo, ο οποίος παλεύοντας να διαχειριστεί τα ελαστικά του, δεν κατάφερε να διατηρήσει πίσω τον “μαινόμενο Ogier”. Παρόλα αυτά, ο Tanak έδειχνε να διατηρεί τον έλεγχο, με τη διαφορά από τον Ogier να είναι στα 40,5”.
Οι ειδικές διαδρομές 9-12 έκριναν την τελική έκβαση του αγώνα
Τότε, ήρθε η καταστροφή για τη Hyundai. Ένα χτύπημα σε πέτρα που βρισκόταν στη γραμμή -και ενώ νωρίτερα οι Katsuta, Ogier είχαν χτυπήσει σε πέτρες χωρίς απώλειες- των Tanak-Jarveoja, προκάλεσε για ακόμη μια φορά πρόβλημα σε ανάρτηση και τροχό του i20 Coupe WRC, στη συγκεκριμένη περίπτωση πίσω αριστερά.
Οι Εσθονοί βρέθηκαν σε ρόλο θεατή και ακόμη μια νίκη, μετά από το Ράλλυ Πορτογαλίας, έκανε φτερά.
Η έξοδος των Sordo-Rozada λίγο αργότερα, ενώ οι Evans-Martin είχαν αυξήσει την πίεση, ήρθε ως… πικρό κερασάκι στην ακόμη πιο πικρή τούρτα για τον Andrea Adamo.
Ταυτόχρονα, οι Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe βρίσκονταν μακριά από τον καλό τους εαυτό. Ο Βέλγος δε βολεύτηκε στις “ρυθμίσεις Safari”, όπως ο ίδιος δήλωσε, που προτιμήθηκαν.
Παράλληλα, διαρκώς τόνιζε ότι δεν ένιωθε εμπιστοσύνη να πιέσει στα πιο σκληρά κομμάτια, προφανώς φοβούμενος χτυπήματα από πέτρες κατά το “βύθισμα” που προκαλείται στο αμάξωμα κατά το φρενάρισμα.
Onboard με τους Neuville-Wydaeghe
Συμπερασματικά, όπως δήλωσε και ο Tanak, η ταχύτητα των Hyundai i20 Coupe WRC σε σκληρό χώμα είναι αδιαμφισβήτητη, όμως η αξιοπιστία συνεχίζει να αναζητείται.
Και η αμφιβολία είναι ο χειρότερος σύμβουλος, ιδιαίτερα αν σκεφτούμε ότι ακολουθούν το σκληρότερο όλων, Ράλλυ Σαφάρι και τον Σεπτέμβριο, το δικό μας Ακρόπολις.
M-Sport Ford Debrief: Προσγείωση
Μετά από δύο αγώνες (Κροατία, Πορτογαλία) όπου άφησε θετικές εντυπώσεις, στη σκληρότερη Σαρδηνία η M-Sport Ford βρέθηκε ξανά σε… δεύτερο ρόλο.
Δυστυχώς για την ομάδα του Malcolm Wilson, το Ford Fiesta WRC του Gus Greensmith, ο οποίος είχε ως συνοδηγό για έναν αγώνα τον Stuart Loudon, καθώς ο Chris Patterson είχε προσωπικές υποχρεώσεις, παρουσίασε προβλήματα αξιοπιστίας, γεγονός σπάνιο.
Η έξοδος του Sordo έδωσε το “τελειωτικό χτύπημα” στη Hyundai
Ο νεαρός Βρετανός εγκατέλειψε δύο φορές και αντιμετώπισε πολλά τεχνικά προβλήματα, που συνδέονταν με κιβώτιο, μετάδοση και εσχάτως, κινητήρα.
Καθαρά αγωνιστικά, αν και ο Loudon απέδωσε, όπως τόνισε και ο Greensmith, εξαιρετικά, η απουσία του Patterson ήταν φανερή, αφού ο πολύπειρος Βορειοϊρλανδός συνοδηγός γεμίζει με αυτοπεποίθηση τον νεαρό Βρετανό.
Από την άλλη, απογοητευτική ήταν η επιστροφή των Teemu Suninen-Mikko Markkula στα πηδάλια του Ford Fiesta WRC. Έπειτα από δύο αγώνες με αυτοκίνητο προδιαγραφών Rally2, ο 27χρονος Φινλανδός επέστρεψε σε αυτοκίνητο κορυφαίας κατηγορίας, σε έναν αγώνα που γνωρίζει καλά και έχει πετύχει την καλύτερη επίδοση της καριέρας του (2ος το 2019).
Φανερά πιεσμένος από την ανάγκη να αποδείξει ότι ανήκει στην υψηλότερη κατηγορία, ο Suninen είχε έξοδο στην πρώτη ειδική διαδρομή, όπως και στο Μόντε Κάρλο, καταστρέφοντας για προσπάθειά του.
Στη συνέχεια επέστρεψε στον αγώνα, αφού η ζημιά ήταν μικρή, όμως πέρασε τις υπόλοιπες δύο ημέρες
“ανοίγοντας” την αγωνιστικήγραμμή ως πρώτος στο δρόμο, οπότε η επίδοσή του δε μπορεί να κριθεί με κριτήρια άμεσου συναγωνισμού.
Ως τρίτοι παρατηρητές, που προφανώς δε γνωρίζουμε λεπτομέρειες, διαπιστώνουμε ότι σε δύο περιπτώσεις (Μόντε Κάρλο, Σαρδηνία) ο Suninen είχε έξοδο μόλις στην πρώτη ειδική διαδρομή, σχεδόν με τον ίδιο τρόπο (έφτασε με περισσότερα χιλιόμετρα στη στροφή).
Στιγμιότυπα από την τρίτη ημέρα του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας
Ομολογουμένως, αυτές είναι άτυχες στιγμές για κάθε οδηγό, που πάντως στην περίπτωση του Φινλανδού ήταν σαφώς λιγότερες, όσο δίπλα του βρισκόταν ο έμπειρος και ηγετική προσωπικότητα εντός και εκτός μπάκετ, Jarmo Lehtinen, ο οποίος προφανώς είχε συνολική επίδραση στην απόδοση του Suninen.
Με το επίπεδο στο WRC να έχει ανέβει κατακόρυφα, τέτοιες λεπτομέρειες μπορεί να κάνουν τη διαφορά, όπως φαίνεται και από τη βελτιωμένη απόδοση του Greensmith, με συνοδηγό τον Patterson.
Περί εγκαταλείψεων και ελαστικών
Οι σκληρές χωμάτινες ειδικές διαδρομές της Σαρδηνίας, είχαν πολλά… θύματα προδιαγραφών WRC. Χαρακτηριστικά, 6 από τα 10 αυτοκίνητα εγκατέλειψαν σε κάποιο σημείο του αγώνα.
Μπορεί τα αυτοκίνητα να είναι ιδιαίτερα θεαματικά, όμως τα αεροδυναμικά βοηθήματα που τα καθιστούν… εξωγήινα σε απαλό χώμα ή άσφαλτο, είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στο σκληρό χώμα.
Το ίδιο και οι αναρτήσεις, όπως αποδεικνύουν οι εγκαταλείψεις των Tanak και Rovanpera.
Σε συνδυασμό με τα νέα ελαστικά της Pirelli, των οποίων η διαχείριση δεν έχει βελτιστοποιηθεί, οι ιδανικές επιδόσεις των αυτοκινήτων στα σκληρά χώματα, ακόμη αναζητείται.
Με την απόδοση της μαλακής και της σκληρής γόμας ελαστικών να έχουν μεγάλη διαφορά, οι οδηγοί καλούνται να συνδυάσουν ελαστικά διαφορετικής γόμας σε αρκετές περιπτώσεις.
Αυτό δυσκολεύει οδηγούς που αναζητούν σταθερές συνθήκες πρόσφυσης όπως ο Dani Sordo, που διαρκώς γκρινιάζει για τα ελαστικά του.
Από την άλλη, οδηγοί όπως ο Ogier ή o Tanak έχουν κάνει τη διαφορά σε αυτόν τον τομέα, αφού δείχνουν να έχουν το πάνω χέρι στη διαχείριση των ελαστικών και συνολικά, των αυτοκινήτων τους.
Πάντως, τα κλαταρίσματα δεν έλειψαν, με τον Mads Ostberg να βγαίνει εκτός εαυτού σε stop λίγο πριν το τέλος, ενέργεια που του επέφερε πρόστιμο και ποινή .
Άλλωστε, αυτό το πρόβλημα ήταν το τελειωτικό χτύπημα στις ελπίδες του Νορβηγού για νίκη στο WRC2, κατηγορία με αυτοκίνητα Rally2 και εξαιρετικό ενδιαφέρον, όπου στη Σαρδηνία επικράτησαν οι Jari Huttunen-Mikko Lukka, χαρίζοντας μια νίκη στη Hyundai με το i20 R5.
Η συζήτηση για την αξιοπιστία των αυτοκινήτων και τη διαχείριση ελαστικών θα συνεχιστεί, αφού η συνέχεια του θεσμού περιλαμβάνει το Ράλλυ Safari (24-27 Ιουνίου), ενώ στο βάθος υπάρχει και το δικό μας Ράλλυ Ακρόπολις, στις 9-12 Σεπτεμβρίου.
Photos: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport Ford
Highlights από την Power Stage