Μετά από διάλειμμα ενός μηνός, το WRC επιστρέφει στη δράση με την τέλεση ενός από τους πλέον κλασσικούς και εντυπωσιακούς αγώνες του θεσμού. Το Ράλλυ Φινλανδίας.
Πλέον, βρισκόμαστε στα μισά του φετινού Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ και ο θίασος του WRC έχει ήδη στρατοπεδεύσει στη Φινλανδία για τον 8ο γύρο του θεσμού. Ο φινλανδικός αγώνας είναι ένας από τους πλέον κλασσικούς του θεσμού και αναμφίβολα από τους πιο εντυπωσιακούς. Η υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα που αναπτύσσεται στις ειδικές διαδρομές αγγίζοντας τα 120 χλμ./ώρα, οι εξαιρετικές χωμάτινες επιφάνειες και τα μεγάλα άλματα συνθέτουν ένα μοναδικό κοκτέιλ θεάματος για τους θεατές του αγώνα. Παράλληλα, αποτελεί πρόκληση για τους οδηγούς, αφού το παραμικρό λάθος δεν θα οδηγήσει απλά εκτός δρόμου, αλλά λογικά στην καταστροφή. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίος ο χαρακτηρισμός που του έχουν αποδώσει στο παρελθόν, ως το Grand Prix των Ράλλυ.
Όλες οι παραπάνω ιδιαιτερότητες, καθιστούσαν στο παρελθόν τον φινλανδικό αγώνα, ως απόρθητο κάστρο για τους μη-Σκανδιναβούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι να σπάσει αυτή την παράδοση ο Carlos Sainz το 1990 με την Toyota Celica στο δρόμο για τον πρώτο του παγκόσμιο τίτλο, μόνο Φινλανδοί και Σουηδοί είχαν καταφέρει να κερδίσουν στον συγκεκριμένο αγώνα. Από εκεί και πέρα, ακολούθησαν και άλλοι, με τον Sebastien Loeb να μετράει τρεις, τις περισσότερες από οποιονδήποτε άλλο μη-Σκανδιναβό. Ποια είναι στα στοιχεία που κάνουν τον συγκεκριμένο αγώνα τόσο ιδιαίτερο; Καταρχήν, τα πολλά και μεγάλα άλματα, που συνήθως βρίσκονται κρύβονται από χασίματα. Κάτι που σημαίνει ότι οι οδηγοί δεν γνωρίζουν τι ακριβώς ακολουθεί. Από εκεί και πέρα, η πολύ υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα, στις πολύ φαρδιές ειδικές, που απαιτεί να είσαι τέρμα γκάζι στο μεγαλύτερο μέρος της ε.δ. Όποιος γλυστράει περισσότερο και άσκοπα, το πιο πιθανό είναι να χάσει χρόνο, απαιτώντας ουσιαστικά πλήρη εκμετάλλευση όλου του δρόμου. Όλα αυτά συνηγορούν στο ότι η γνώση του δρόμου έχει τεράστια σημασία και για αυτόν ακριβώς το λόγο οι Σκανδιναβοί πάντα είχαν τον πρώτο λόγο.
Ο αγώνας τα τελευταία χρόνια έχει επίκεντρο την πόλη της Γιουβάσκιλα, η οποία και βρίσκεται 270 χιλιόμετρα βόρεια από το Ελσίνκι. Η φετινή εκδοχή του Ράλλυ, έχει σημαντικές διαφορές σε σχέση με πέρσι. Πρώτη και βασικότερη, είναι το γεγονός ότι ο τερματισμός φέτος θα γίνει την Κυριακή, και όχι το Σάββατο, όπως πέρσι. Αυτό σημαίνει ότι η αγωνιστική δράση θα έχει διάρκεια τεσσάρων ημερών, αφού την Πέμπτη μετά το σέικνταουν θα ακολουθήσουν τέσσερις απογευματινές ειδικές. Μία από αυτές, είναι η ε.δ. Jarju, η οποία θα διεξαχθεί μέσα στην πόλη της Γιουβάσκιλα σε μικτή επιφάνεια, και επανέρχεται στο προσκήνιο μετά από 15 ολόκληρα χρόνια! Σε σχέση με τις ε.δ. που είδαμε το 2013, μόλις τέσσερις παραμένουν ίδιες φέτος, ενώ η πασίγνωστη Ouninpohja διατηρείται στον αγώνα, αλλά με μικρότερο συνολικό μήκος.
Σε αγωνιστικό επίπεδο, ο αγώνας είναι αρκετά σημαντικός αναφορικά με τη μάχη του Πρωταθλήματος Οδηγών. Αν ο Sebastien Ogier σημειώσει ακόμα μία νίκη, τότε μόνο με θαύμα θα χάσει και το φετινό τίτλο. Ο Jari Matti Latvala έχασε έδαφος και στην Πολωνία, και γνωρίζει ότι μόνο με νίκη θα μπορέσει να παραμείνει στο παιχνίδι του τίτλου. Σίγουρα, για τον τίτλο των Κατασκευαστών δεν γίνεται συζήτηση, αφού αυτό που απομένει να δούμε είναι σε ποιον αγώνα η Volkswagen θα τον εξασφαλίσει και μαθηματικά. Ας δούμε, όμως, τι μπορούμε να περιμένουμε από κάθε μία ομάδα στον φινλανδικό αγώνα._Π.Τ.
VW MOTORSPORT
Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, η Volkswagen πρέπει να θεωρείται ήδη κάτοχος του τίτλου Κατασκευαστών και απομένει να δούμε σε ποιον αγώνα θα τον πανηγυρίσει και μαθηματικά. Όπως σε κάθε αγώνα φέτος, στη ράμπα της εκκίνησης θα βρεθούν τρία Polo R WRC για τους Ogier, Latvala, αλλά και τον νεαρό Andreas Mikkelsen. Ο Γάλλος Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 2013, είναι γνωστό ότι λατρεύει τους γρήγορους αγώνες, όπως η Σουηδία και η Φινλανδία, και το έχει αποδείξει έχοντας επικρατήσει στο παρελθόν και στους δύο. Και φέτος θα προσπαθήσει να κάνει το ίδιο, αφού είναι γνωστή η επιθυμία του για νίκη σε κάθε αγώνα και επιφάνεια. Βέβαια, ο Seb με τη διαφορά που έχει υπέρ του, δεν πρόκειται να πάρει περιττά ρίσκα, αφού μία ενδεχόμενη εγκατάλειψη θα μπορούσε να φέρει τα πάνω κάτω στη βαθμολογία. Ο Latvala από την πλευρά του, έχει ξεκαθαρίσει από την Πολωνία ότι στοχεύει στη νίκη. Ο Φινλανδός που έχει επικρατήσει μία φορά στο παρελθόν στην πατρίδα του, επιθυμεί διακαώς να διπλασιάσει τις νίκες του στον φινλανδικό αγώνα. Όχι μόνο για βαθμολογικούς λόγους, αλλά και για να προσφέρει χαρά στους συμπατριώτες του που δεδομένα θα πλημμυρίσουν όπως κάθε χρόνο τις ειδικές διαδρομές. Σίγουρα, ο Jari Matti έχει όλα τα φόντα να τα καταφέρει, αφού διαθέτει κορυφαίο αυτοκίνητο και ομάδα, ταχύτητα και φυσικά γνώση του δρόμου. Το θέμα είναι αν θα καταφέρει να αποφύγει το λάθος, κάτι στο οποίο είναι ως γνωστόν επιρρεπής. Ο Latvala, όμως, τόνισε πριν τον αγώνα ότι ένας από τους οδηγούς που θα πρέπει να προσέξουμε είναι ο Andreas Mikkelsen, που θεωρεί ότι θα είναι ανταγωνιστικός όπως και στην Πολωνία. Ο Φινλανδός έχει απόλυτο δίκιο, αφού ο νεαρός Νορβηγός είναι μεταμορφωμένος μετά τους πρώτους αγώνες της χρονιάς, όντας στη μάχη της κορυφής στην Πολωνία, και όχι μόνο. Ο Mikkelsen ως Σκανδιναβός αναμένεται να έχει ανταγωνιστικές επιδόσεις και στη Φινλανδία και απομένει να δούμε αν λόγω εμπειρίας θα μπορέσει να παραμείνει στη μάχη της τριάδας.
CITROEN TOTAL ABU DHABI WRT
Χωρίς τον Khalid Al Qassimi και στη Φινλανδία θα δούμε μόλις δύο DS3 WRC για τους εργοστασιακούς οδηγούς της ομάδας, Mads Ostberg και Kris Meeke. Στο γαλλικό στρατόπεδο είναι αισιόδοξοι για τον συγκεκριμένο αγώνα, αφού είναι ένας από τους λίγους στον οποίο το δίδυμο των οδηγών της έχει σημαντική εμπειρία, ενώ το DS3 WRC είναι αποδεδειγμένα ανταγωνιστικό. Ο Νορβηγός, έχει συμμετάσχει οκτώ φορές στο παρελθόν στο Ράλλυ Φινλανδίας και αποτελεί έναν από τους αγαπημένους του, ενώ ο Meeke έχει εκκινήσει έξι φορές, και μάλιστα πέρσι με το DS3 WRC στα χρώματα της εργοστασιακής ομάδας. Ο Ostberg έχει αποδείξει ότι είναι ταχύς, απλά θα πρέπει να αποκτήσει και συνέπεια στις επιδόσεις του. Η εμφάνιση του στο Helsinki Battle το Σαββατοκύριακο που πέρασε σίγουρα θα βοηθήσει στην ψυχολογία και αυτοπεποίθηση του. Σίγουρα, θα είναι ανάμεσα στα φαβορί για την τριάδα, και αν ισχύει ότι αισθάνεται πολύ άνετα με το DS3 μετά τη σειρά δοκιμών που πραγματοποιήθηκε εν όψει του αγώνα, σίγουρα θα διεκδικήσει και το κάτι παραπάνω. Μεγαλύτερη σημασία έχει ο αγώνας, όμως, για τον Kris Meeke. Ο Βρετανός είχε σε όλο το πρώτο μισό της χρονιάς την δικαιολογία ότι δεν γνώριζε τους αγώνες και δεν είχε εμπειρία. Αυτό πλέον ισχύει, αφού από εδώ και έπειτα έχει αγωνιστεί στους περισσότερους. Στη Φινλανδία με έξι συμμετοχές στο παρελθόν, πρέπει να αποδείξει ότι δικαίως έχει θέση εργοστασιακού οδηγού στην κατά τεκμήριο δεύτερη καλύτερη ομάδα του θεσμού. Γεγονός που το γνωρίζει και σίγουρα θα αποτελέσει μειονέκτημα από πλευράς άγχους.
M-SPORT WRT
Στη Φινλανδία, η M-Sport θα κάνει την πρώτη της εμφάνιση με το νέο Ford Fiesta WRC. Το αυτοκίνητο, δεν θα έχει σημαντικές αλλαγές, με εξαίρεση τις εισαγωγές αέρα του εμπρός μέρους, και ουσιαστικά η μεταμόρφωση του πραγματοποιήθηκε για να συμβαδίζει το αγωνιστικό αυτοκίνητο με την ανανεωμένη έκδοση παραγωγής. Τα δύο Fiesta με τα νέα φωτιστικά σώματα, θα οδηγήσουν οι συνήθεις οδηγοί της ομάδας, Mikko Hirvonen και Elfyn Evans, όπως και ο Robert Kubica της RK WRT. Αναμφίβολα, ο Φινλανδός θα αποτελέσει το πρώτο βιολί της ομάδας και σύμφωνα με τη λογική θα είναι ο πλέον ανταγωνιστικός από όλους. Μάλιστα, με την εμπειρία του από τον αγώνα, μετρώντας και μία νίκη το 2009, και φυσικά τη γνώση του δρόμου, αναμένεται να είναι και ένας από τους ελάχιστους αγώνες (μαζί με το Ράλλυ Μ. Βρετανίας) όπου ο Mikko έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει μέχρι και τη νίκη. Ο ίδιος παραπονέθηκε ότι φέτος δεν πραγματοποιεί αρκετές δοκιμές με το αυτοκίνητο πριν τον εκάστοτε αγώνα, αλλά στη Φινλανδία αυτό δεν ισχύει, αφού είχε την ευκαιρία να οδηγήσει το Fiesta WRC και να προετοιμαστεί όσο το δυνατόν καλύτερα. Ο Elfyn Evans από την πλευρά του, σίγουρα έχει μία σειρά από πολύ καλές εμφανίσεις, μέσα από τις οποίες κερδίζει εμπειρίες εν όψει της νέας χρονιάς. Ο νεαρός Βρετανός συνδυάζει την συνέπεια στις επιδόσεις του με την ταχύτητα και αν τερματίσει στην πρώτη εξάδα θα είναι επιτυχία αν αναλογιστούμε τις δυσκολίες που κρύβει ο φινλανδικός αγώνας. Από την άλλη πλευρά, ο Robert Kubica ξεκίνησε με τον χειρότερο τρόπο την προετοιμασία του για τον αγώνα. Ο Πολωνός βγήκε από το δρόμο στις δοκιμές, με αποτέλεσμα να προκαλέσει σημαντική ζημιά τόσο στο αμάξωμα, όσο και στην πίσω ανάρτηση του Fiesta WRC. Ο μηχανικοί της M-Sport έκαναν αγώνα δρόμου για να επιδιορθώσουν το αυτοκίνητο και να μπορέσει ο Πολωνός να ολοκληρώσει τις δοκιμές του στη συνέχεια. Σε κάθε περίπτωση, ο Kubica πρέπει να αλλάξει την προσέγγιση του και να προσπαθήσει να μείνει στο δρόμο. Ο Πολωνός είναι φύσει ανταγωνιστικός και θέλει να κερδίζει όπου και αν βρίσκεται. Όμως, στους αγώνες Ράλλυ κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να καταφέρει αυτή τη στιγμή και πρέπει να το συνειδητοποιήσει.
HYUNDAI SHELL WRT
Στο στρατόπεδο της Hyundai επικρατεί αισιοδοξία και αγωνιά! Η αισιοδοξία προέρχεται από το αποτέλεσμα της Πολωνίας, αφού ο Neuville κατάφερε να τερματίσει στο βάθρο, την ώρα που για πρώτη φορά τερμάτισαν όλα τα i20 WRC σε αγώνα του θεσμού. Αναφορικά με την αγωνία, αυτή έγκειται στο γεγονός ότι το Hyundai θα είναι βελτιωμένο σε σχέση με τους προηγούμενους αγώνες της χρονιάς, αφού θα διαθέτει αναβαθμισμένο μπλοκ, γεγονός που αναμένεται να βελτιώσει τις επιδόσεις του κινητήρα. Οι δύο οδηγοί της εργοστασιακής ομάδας, διαθέτουν αμφότεροι τη δυνατότητα να διακριθούν στο φινλανδικό αγώνα, και το έχουν αποδείξει στο παρελθόν. Ο Neuville είχε εντυπωσιάσει πέρσι οπότε και τερμάτισε δεύτερος, ενώ είναι δεδομένο ότι είναι ανταγωνιστικός στους αγώνες με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα. Βέβαια, όπως και ο Κubica, και αυτός είχε μία έξοδο κατά τη διάρκεια των δοκιμών πριν τον αγώνα, γεγονός που ξεπεράστηκε γρήγορα για τον Βέλγο. Ο Hanninen από την πλευρά του, είναι μία από τις ελπίδες των Φινλανδών για ένα κορυφαίο αποτέλεσμα. Ο πρώην Πρωταθλητής του IRC και του ERC, είναι δεδομένο ότι είναι ταχύς και δεν αποτελεί μυστικό. Παραδοσιακά στην πατρίδα του σημείωνε καλές επιδόσεις στις ειδικές, αλλά ποτέ δεν κατάφερνε ελέω του ενθουσιασμού του να τις μετουσιώσει σε αποτέλεσμα. Αν αυτό το καταφέρει φέτος, και φυσικά το i20 WRC δεν παρουσιάσει κάποιο μηχανικό πρόβλημα, ο Juho είναι ικανός για το καλύτερο στην πατρίδα του! Τέλος, ο Hayden Paddon συμμετέχει με το τρίτο i20 WRC για πρώτη φορά φέτος σε έναν αγώνα που γνωρίζει στο παρελθόν. Αυτό σημαίνει ότι θα προσπαθήσει να πιέσει περισσότερο και να σημειώσει ένα καλό αποτέλεσμα, κάτι που μεταφράζεται με έναν τερματισμό στη δεκάδα.
WRC Entries
Πέρα από τις εργοστασιακές συμμετοχές, στη Φινλανδία θα δούμε ακόμα πέντε ακόμα αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC, που θα διεκδικήσουν το κάτι παραπάνω στον αγώνα. Από αυτές, αυτή που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι του Φινλανδού Jarkko Nikara. Ο πρώην Pirelli Star Driver είναι σπουδαίο ταλέντο και το έχει αποδείξει με ότι και αν συμμετάσχει στο παρελθόν, αλλά σίγουρα το γεγονός ότι δεν διαθέτει την ανάλογη οικονομική υποστήριξη δεν του έχει επιτρέψει να διακριθεί στο WRC. Στον αγώνα της πατρίδας του θα τον δούμε στο τιμόνι ενός Ford Fiesta WRC και αν το αυτοκίνητο αποδειχθεί ανταγωνιστικό, είναι ικανός για σπουδαία πράγματα. Ο ίδιος αναφέρει ότι στόχος του είναι ένας τερματισμός στην πρώτη πεντάδα έτσι ώστε να κεντρίσει το ενδιαφέρον των εργοστασιακών ομάδων, αλλά αν όλα κυλήσουν σύμφωνα με τις επιθυμίες του, έχει όλα τα φόντα να πετύχει ακόμα καλύτερη επίδοση! Από εκεί και πέρα, ο Martin Prokop θα διεκδικήσει σίγουρα μία θέση στην δεκάδα, όπως και ο Henning Solberg εκμεταλλευόμενος την τεράστια εμπειρία του. Ενδιαφέρον θα έχει να δούμε και τις επιδόσεις του οδηγού της Peugeot Sport στο ERC, Craig Breen, που θα λάβει φέτος μέρος για δεύτερη φορά φέτος με αυτοκίνητο προδιαγραφών WRC σε αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ.
Ράλλυ Φινλανδίας
Ημερομηνίες διεξαγωγής: 31 Ιουλίου – 3 Αυγούστου
Επιφάνεια: Χώμα
Πρώτος αγώνας στο WRC: 1973
Αγώνες που έχουν προσμετρήσει στο WRC: 40
Συν. Μήκος: 1.604,49 χλμ.
Ειδικές Διαδρομές: 26
Συν. Χλμ. Ειδικών: 360,82 χλμ.
Μεγαλύτερη Ε.Δ.: 1η – 3η Lankamaa 1&2 (23,47 χλμ.)
Μικρότερη Ε.Δ.: 4η-13η Harju 1&2 (2,20 χλμ.)
Μέση Ωριαία Ταχύτητα 2013: 119.21 χλμ./ώρα Οζιέ-Ινγκρασία (VW Polo WRC)
Mεγαλύτερη Μέση Ωραία Ταχύτητα: 2012 – 112,89 χλμ./ώρα Λεμπ-Ελενά (Citroen DS3 WRC)
Νίκες Οδηγών: Γκρένχολμ 7, Άλεν 6, Μάκινεν 4, Μίκολα 4, Λεμπ 3, Κάνκουνεν 3
Νίκες Κατασκευαστών: Ford 10, Peugeot 8, Fiat 4, Lancia 4, Mitsubishi 4
Βάθρο 2013
1 Οζιέ-Ινγκρασία (VW Polo R WRC)
2 Νεβίλ – Γκιλσούλ (Hyundai i20 WRC)
3 Όστμπεργκ – Άντερσον (Ford Fiesta WRC)
Συμμετοχές
Συνολικά: 81
Εργοστασιακές: 12
P1 & P2: 4
WRC 2: 12
WRC 3: 11
Ωράριο Αγώνα
Πέμπτη
Σέικνταουν: 08:00 πμ – 10:00 μμ
Ωράριο σκέλους: 15:00 πμ – 21:45 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 4 + 59,51
Παρασκευή
Ωράριο σκέλους: 07:30 πμ – 21:45 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 9 + 134,47
Σάββατο
Ωράριο σκέλους: 07:00 πμ – 21:51 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 10 + 130,36
Κυριακή
Ωράριο σκέλους: 08:15 πμ – 14:21 μμ
Ε.Δ. + χλμ.: 3 + 36,60
Ενημέρωση
Επίσημο site αγώνα: www.nesteoilrallyfinland.com
Επίσημο site WRC: www.wrc.com
Ραδιόφωνο: http://www.wrc.com/fanzone/world–rally–radio/