Νίκη από μη Σκανδιναβό και βάθρο χωρίς Φινλανδό οδηγό, είναι ασυνήθιστος συνδυασμός για στο Ράλλυ Φινλανδίας – Διαβάστε επίσης ποιο είναι το σπάνιο επίτευγμα του Elfyn Evans.
Το Ράλλυ Φινλανδίας ολοκληρώθηκε ικανοποιώντας ειδικούς και μη, χάρη στο εκπληκτικό θέαμα και τη συναρπαστική μάχη για τη νίκη, η οποία κατέληξε στους Elfyn Evans και Scott Martin με Toyota Yaris WRC.
H 5η νίκη της καριέρας του Evans είναι και η πιο σημαντική, αφού κατά γενική ομολογία συνοδεύτηκε από την καλύτερη εμφάνιση στην καριέρα του Ουαλού.
Με αυτήν, ο 32χρονος οδηγός της Toyota έγινε ο 8ος μη Σκανδιναβός που ανεβαίνει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου στο Ράλλυ Φινλανδίας, έπειτα από 70 χρόνια.
Μια ακόμη πιο σπάνια περίπτωση από μη Σκανδιναβό νικητή, είναι η απουσία Φινλανδών από την πρώτη τριάδα που διαμορφώνει το βάθρο.
Αυτό συνέβη φέτος, αφού στο πόντιουμ ανέβηκαν οι Elfyn Evans-Scott Martin (Μ. Βρετανία), Ott Tanak-Martin Jarveoja (Εσθονία) και Craig Breen-Paul Nagle (Ιρλανδία).
Επιπλέον, η νίκη των Evans-Martin στη Φινλανδία, έρχεται περίπου 20 μήνες μετά από την αντίστοιχη στη Σουηδία, που θεωρείται το έτερο σκανδιναβικό οχυρό.
Αυτό, δίνει ακόμη μεγαλύτερη αξία στην επίδοση του Ουαλού, αφού οι μόνοι μη Σκανδιναβοί που το έχουν καταφέρει, έχουν στεφθεί Παγκόσμιοι Πρωταθλητές Ράλλυ.
Οι μη Σκανδιναβοί νικητές του Ράλλυ Φινλανδίας
Σε 70 χρόνια ιστορίας, το Ράλλυ Φινλανδίας έγινε γνωστό για τα μεγάλα άλματα και τις ταχύτατες ειδικές διαδρομές , που απαιτούσαν ιδιαίτερη διαχείριση.
Για αυτόν τον λόγο, κυρίως οι Φινλανδοί και δευτερευόντως οι Σουηδοί, είχαν το μονοπώλιο στις νίκες από το 1951 έως και το 1990, όταν οι Ισπανοί Carlos Sainz-Luis Moya “εκπόρθησαν” το κάστρο, με Toyota Celica GT4.
Οι δεύτεροι μη Σκανδιναβοί που κατέκτησαν τη νίκη στον φινλανδικό αγώνα ήταν, το 1992, οι Γάλλοι Didier Auriol-Bernard Occelli, με Lancia Delta HF Integrale, τη γνωστή και ως “Deltona”.
Η κυριαρχία των Φινλανδών επέστρεψε για περίπου μια δεκαετία, προτού ο Εσθονός Markko Martin, με συνοδηγό στο Ford Focus RS WRC ’03 τον πρόωρα χαμένο Michael Park, ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου το 2003.
Εκείνη την περίοδο, υπήρξε μια συζήτηση για το κατά πόσο ο Martin έπρεπε να ενταχθεί στην κουβέντα για τους μη Σκανδιναβούς νικητές, επειδή η Εσθονία συνορεύει με τη Φινλανδία και παράλληλα, οι ειδικές διαδρομές της ομοιάζουν με εκείνες του Ράλλυ των 1000 Λιμνών.
Ωστόσο, μια τέτοια κουβέντα δεν έχει νόημα, από τη στιγμή που η Εσθονία δεν περιλαμβάνεται στη Σκανδιναβία.
Έτσι, η ίδια συζήτηση εύλογα δεν ξεκίνησε το 2018 και 2019, όταν νικητές αναδείχθηκαν οι επίσης Εσθονοί Ott Tanak και Martin Jarveoja με Toyota Yaris WRC.
Ενδιάμεσα, ακόμη 3 πληρώματα που δεν κατάγονταν από χώρες της Σκανδιναβίας, είχαν κερδίσει στο Ράλλυ Φινλανδίας.
Ο λόγος για τους Sebastien Loeb-Daniel Elena, οι οποίοι με τις 3 νίκες (2008, 2011, 2012) για λογαριασμό της Citroen, με C4 και DS3 WRC, είναι οι μοναδικοί μη Φινλανδοί που έχουν σημειώσει τέτοιο επίτευγμα.
Το 2013, στη Φινλανδία επικράτησαν και οι Sebastien Ogier-Julien Ingrassia με Volkswagen Polo R WRC.
To 2016, νικητές αναδείχθηκαν οι Kris Meeke-Paul Nagle, οι οποίοι έγιναν το πρώτο πλήρωμα από το Ηνωμένο Βασίλειο που πετυχαίνει κάτι τέτοιο.
Σημειωτέον, πως τότε ο Meeke και φέτος ο Evans, έφτασαν σε νίκες που δεν πέτυχαν οδηγοί-θρύλοι και Παγκόσμιοι Πρωταθλητές από το Νησί, όπως οι Colin McRae και Richard Burns.
Ράλλυ Φινλανδίας και βάθρο χωρίς Φινλανδό
Η νίκη από μη σκανδιναβούς οδηγούς ήταν κάτι ασυνήθιστο κατά το παρελθόν, όμως έχει αυξηθεί γεωμετρικά τα τελευταία 15 χρόνια.
Αντίθετα, αυτό που παραμένει ιδιαίτερα σπάνιο, είναι η απουσία Φινλανδών από το βάθρο των νικητών, δηλαδή από την πρώτη τριάδα.
Η φετινή περίσταση, ήταν μόλις η τρίτη στην ιστορία του αγώνα, που συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Η πρώτη φορά που δεν υπήρξε φινλανδικό πλήρωμα στο βάθρο του Ράλλυ Φινλανδίας, ήταν το 2003.
Τότε, τους νικητές Martin-Park, είχαν πλαισιώσει οι Petter Solberg-Phil Mills -με τον Νορβηγό οδηγό του Subaru Impreza WRC να “διασώζει” την τιμή των Σκανδιναβών- και Richard Burns-Robert Reid με Peugeot 206 WRC.
Ο μετέπειτα πολυνίκης του αγώνα μαζί με τον Hannu Mikkola, Marcus Gronholm, είχε εγκαταλείψει τότε, επειδή έχασε τροχό μετά από έξοδο.
Η δεύτερη φορά που δεν υπήρξε Φινλανδός στο βάθρο, ήταν το 2013. Εκείνη τη χρονιά, τους νικητές Ogier-Ingrassia είχαν ακολουθήσει οι Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul και Mads Ostberg-Jonas Andersson, αμφότεροι με Ford Fiesta RS WRC.
Και σε εκείνη την περίπτωση, οι Ostberg-Andersson κράτησαν ψηλά την υπόληψη των Σκανδιναβών.
Όσον αφορά στους κορυφαίους Φινλανδούς, οι Jari Matti Latvala-Miika Anttila είχαν πέσει πολύ πίσω όταν έσπασαν την ανάρτηση του Volkswagen Polo R WRC και οι Mikko Hirvonen-Jarmo Lehtinen, τερμάτισαν στην 4η θέση με Citroen DS3 WRC.
Από τότε μέχρι φέτος δεν υπήρξε αγώνας που να μην υπάρχει έστω ένα φινλανδικό πλήρωμα στο βάθρο, οπότε αυτή ήταν μόλις η τρίτη φορά σε 70 χρόνια, χωρίς τοπικό πλήρωμα στην πρώτη τριάδα του Ράλλυ Φινλανδίας.
Νίκη στη Φινλανδία + νίκη στη Σουηδία = Παγκόσμιο Πρωτάθλημα
Πρόκειται για μια αδόκιμη εξίσωση, που φέρνει ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα.
Το Ράλλυ Σουηδίας αποτελεί ακόμη έναν αγώνα του WRC όπου κυριαρχούσαν οι Σκανδιναβοί και μάλιστα, διατηρήθηκε “απόρθητο” για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Συγκεκριμένα, πρώτοι μη Σκανδιναβοί νικητές του χιονισμένου αγώνα που διεξάγεται από το 1950 ήταν οι Sebastien Loeb-Daniel Elena με Citroen Xsara WRC, το 2004.
Έκτοτε, στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου ανέβηκαν 3 φορές οι Sebastien Ogier-Julien Ingrassia (2013, 2015, 2016) και από μία φορά οι Ott Tanak-Martin Jarveoja (2018), Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul (2019) και Elfyn Evans-Scott Martin (2020).
Από τους προαναφερθέντες, νικητές τόσο σε Σουηδία όσο και σε Φινλανδία έχουν αναδειχθεί οι Loeb-Elena, Ogier-Ingrassia, Tanak-Jarveoja που όλοι τους έχουν στεφθεί Παγκόσμιοι Πρωταθλητές.
Φυσικά, αυτό δεν αποτελεί από μόνο του, αναγκαία και ικανή συνθήκη ώστε και οι Evans-Martin να κατακτήσουν το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (WRC) στην καριέρα τους, αφού μεταξύ άλλων το περσινό Ράλλυ Σουηδίας είχε ελάχιστο χιόνι στις ειδικές διαδρομές.
Όμως, αποτελεί μια καλή βάση για τον χαμηλών τόνων Ουαλό, ο οποίος έχει ήδη κερδίσει αγώνες που απαιτείται στόφα πρωταθλητή, όπως τα αποτελέσματα αποδεικνύουν…
Photos: Toyota Gazoo Racing, Red Bull Content Pool, Αρχείο 4Τ