O Ott Tanak επιστρέφει το 2023 στην ομάδα της M-Sport Ford στην οποία ανδρώθηκε και την θεωρεί «σπίτι» του. Για αυτό και εμείς καταγράφουμε την πορεία του Εσθονού πρωταθλητή στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ μέχρι και σήμερα.
O Ott Tanak αναμφισβήτητα αποτελεί μια ιδιαίτερη προσωπικότητα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Από τα πρώτα του βήματα στους αγώνες Ράλλυ, ο Εσθονός έδειξε σε όλους το ταλέντο που είχε στο να οδηγά γρήγορα ενώ ταυτόχρονα οι μηχανικές γνώσεις που κατείχε τον έκαναν ξεχωριστό και περιζήτητο. Από την άλλη ο δύσκολος χαρακτήρας και η έλλειψη επικοινωνίας “έβαζαν” δύσκολα στην εξέλιξη του.
Τα πολλά εμπόδια και οι απογοητεύσεις σύμφωνα με κάποιους κάνουν το ταξίδι προς την επιτυχία πιο ενδιαφέρον. Ένα τέτοιο ταξίδι είχε ο Ott Tanak. Ο Εσθονός κατάφερε να ξεπεράσει όλα αυτά τα χρόνια κάθε δυσκολία που βρέθηκε μπροστά του και το 2019 έγινε ο πρώτος Εσθονός που κερδίζει παγκόσμιο τίτλο σε οποιοδήποτε σπορ, ενώ ταυτόχρονα, έσπασε τη γαλλική κυριαρχία των δύο Sebastien (Loeb και Ogier), που κρατούσε από το 2004!
Ας γνωρίσουμε τον Ott Tanak
Γεννημένος τον Οκτώβριο του 1987 στην επαρχία Karla Parish της Εσθονίας, ο Ott Tanak ξεκίνησε τους αγώνες ράλλυ στην εφηβική του ηλικία. Στα 14 του χρόνια έλαβε το “βάπτισμα του πυρός” στο Rally Sprint Saaremaa, αγωνιστικό όπλο του τότε νεαρού Tanak ήταν ένα Volkswagen Scirocco. Τις χρονιές 2002-2003 ο Εσθονός έχει ήδη λάβει μέρος σε 10 ράλλυ με Volkswagen Scirocco και Golf, έχοντας κατακτήσει τον τίτλο στην Junior U18 κατηγορία Folkrace, για παλαιότερα οχήματα.
Έως τα τέλη του 2006 το VW Golf ήταν το αγωνιστικό του Ott Tanak, το 2007 με συνοδηγό τον Raigo Molder και ένα Renault Clio καταφέρνει να πάρει τον τίτλο στα δικίνιτα αγωνιστικά αυτοκίνητα των αγώνων Rally Sprint. Η επόμενη χρονιά βρίσκει τον Ott Tanak πίσω από το τιμόνι ενός Subaru Impreza N14. Με συνοδηγό εκ νέου τον Raigo Molder, καταφέρνει να αναδειχθεί Πρωταθλητής και Κυπελλούχος Εσθονίας.
Το 2009 έχοντας την υποστήριξη του Markko Martin έκανε ντεμπούτο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, συμμετέχοντας με το Impreza N14 στο Ράλλυ Πορτογαλίας. Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους κατακτά το Ευρωπαϊκό σκέλος του Pirelli Star Driver, θεσμού που διοργάνωνε για ανάδειξη νέων ταλέντων, η Pirelli σε συνεργασία με την Mitsubishi. Την επόμενη χρονιά με συνοδηγό τον Kuldar Sikk ο Ott Tanak παίρνει μέρος στο Pirelli Star Driver με ένα Mitsubishi Lancer EVO X. Οι νίκες στα Ράλλυ Φινλανδίας και Ουαλίας έδωσαν σε όλους να καταλάβουν πως το μέλλον του ανήκει.
Ο Ott Tanak το 2011 αλλάζει κατηγορία και μεταπηδά στο SWRC οδηγώντας ένα Ford Fiesta S2000 της ομάδας του Markko Martin. Η ταχύτητα του είναι εντυπωσιακή ωστόσο αυτό που κάνει σε όλους εντύπωση είναι ο δύστροπος χαρακτήρας του Εσθονού καθώς αποφεύγει να επικοινωνήσει με τους εκπροσώπους τύπου αλλά και με την ίδια την ομάδα του. Το highlight της χρονιάς για τον νεαρό Εσθονό ήταν η συμμετοχή του στο Ράλλυ Ουαλίας με ένα αυτοκίνητο προδιαγραφών WRC. Ο Tanak κατάφερε να προσαρμοστεί γρήγορα στα δεδομένα του Ford Fiesta WRC τερματίζοντας ταυτόχρονα στην 6η θέση. Από εκείνη την στιγμή η σχέση του με το μεγάλο αφεντικό της Μ-Sport, Malcolm Wilson έγινε ακόμη πιο στενή.
Έτσι, το 2012 ο Ott Tanak ξεκινά την πρώτη του πλήρη σεζόν στο WRC. Ο δύσκολος χαρακτήρας του έκανε και πάλι δύσκολη την επικοινωνία, ενώ οι διαρκείς τάσεις υπερβολής έφεραν πολλές εξόδους κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Η ταχύτητα υπήρχε ωστόσο το νεαρό της ηλικίας του Tanak δεν βοηθούσε την κατάσταση. Η 3η θέση στο Ράλλυ Σαρδηνίας δεν έφτανε για να κρατήσει την θέση του στην M-Sport.
Το 2013 με την ψυχολογία του να βρίσκεται στο ναδίρ, ο Ott Tanak σκέφτεται να τα παρατήσει. Παρολαυτά επιστρέφει στην Εσθονία και συμμετέχει στο τοπικό πρωτάθλημα. Το 2014 η εταιρεία ελαστικών DMACK κρίνει πως ο Εσθονός μπορεί να τα καταφέρει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλλυ και του δίνει μια ακόμη ευκαιρία. Έτσι ο Tanak θα είχε τη δυνατότητα να πάρει μέρος σε όλο το πρωτάθλημα του WRC2 με Ford Fiesta R5 και σε 3 αγώνες με Ford Fiesta WRC. Η αλλαγή συμπεριφοράς του Εσθονού εκείνη την χρονιά ήταν εμφανής από την πρώτη στιγμή και για αυτό τα αγωνιστικά αποτελέσματα ήταν βελτιωμένα.
Το 2015 ο Ott Tanak επιστρέφει στην M-Sport αντικαθιστώντας τον Mikko Hirvonen που αποσύρθηκε. Η χρονιά του δεν είχε κάποιο ενδιαφέρον παρά μόνο ένα γεγονός που θα μείνει στην ιστορία του θεσμού, το περίφημο “Titanak”. Στο Ράλλυ Μεξικό ο Εσθονός έχοντας μια έξοδο βούλιαξε σε λίμνη το Ford Fiesta WRC, χωρίς περαιτέρω συνέπειες. Οι μηχανικοί επισκεύασαν το αυτοκίνητο, με τους Εσθονούς να τερματίζουν με την χρήση του SupeRally. Στη ράμπα του τερματισμού αντί για το κράνος τους φορούσαν μάσκες θαλασσής!
Η χρονιά της ολικής επαναφοράς για τον Ott Tanak ήρθε το 2016, η επιστροφή του στην DMACK του έδωσε την απαραίτητη ώθηση που χρειαζόταν. Η μεγάλη στιγμή του Εσθονού ήρθε στο Ράλλυ Πολωνίας, μπορεί ένα κλατάρισμα πριν το τέλος να του στέρησε τη νίκη, του χάρισε όμως το χειροκρότημα των συναθλητών του και μια σπάνια στιγμή. Ποιος μπορεί να ξεχάσει άλλωστε την εικόνα με τον Sebastien Ogier να σηκώνει στις πλάτες του τον Tanak μετά το τέλος της Power Stage.
Το 2017, παρουσιάστηκαν στο WRC τα αυτοκίνητα νέων προδιαγραφών. Ο Ott Tanak ο οποίος ήταν στο στρατόπεδο της M-Sport Ford είχε εξελίξει το νέο Ford Fiesta WRC, ενώ η αποχώρηση της Volkswagen, έφερε στην M-Sport Ford τον 4 φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή, Sebastien Ogier. Με νέο συνοδηγό τον Martin Jarveoja στο Ράλλυ Σαρδηνίας κατέκτησε την πρώτη του νίκη, ενώ ακολούθησε και η επικράτηση του στο Ράλλυ Γερμανίας.
Το 2018 ο Ott Tanak με δεδομένη την παρουσία του Sebastien Ogier ως νούμερο ένα στην M-Sport Ford αποφασίζει να μετακομίσει στην Toyota Gazoo Racing. Ο Εσθονός νιώθει άνετα με το Toyota Yaris WRC, με την πρώτη νίκη του να έρχεται στο Ράλλυ Αργεντινής. Μπορεί οι Tanak-Jarveoja να σημείωσαν 4 νίκες κατά τη διάρκεια της χρονιάς δεν κατάφεραν όμως να κατακτήσουν τον τίτλο.
Το 2019 όμως ήταν η χρονιά τους, με τις νίκες στα Ράλλυ Σουηδίας, Χιλής, Πορτογαλίας, Φινλανδίας, Γερμανίας και Ουαλίας κατάφεραν να κατακτήσουν το πρώτο τους Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ με την ομάδα της Toyota Gazoo Racing. Ο Ott Tanak έγινε ταυτόχρονα ο πρώτος Εσθονός που κατακτά τον τίτλο στο WRC.
Το 2020 ο Ott Tanak, πήρε τη μεγάλη απόφαση να μετακομίσει στη Hyundai. Το ξεκίνημα δεν ήταν τόσο αισιόδοξο για τον πρωταθλητή του 2019 καθώς η τρομακτική έξοδο που είχε στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο ήταν ένα καμπανάκι κινδύνου. Ωστόσο η 2η θέση που κατέκτησε σε Σουηδία και Μεξικό, έδειξε το αντίθετο. Η σεζόν λόγω της πανδημίας COVID-19 έφερε τα πάνω κάτω, με πολλούς από τους αγώνες να ακυρώνονται. Παρολαυτά ο Ott Tanak κατάφερε να κερδίσει το Ράλλυ Φινλανδίας και να κατακτήσει την τρίτη θέση στο πρωτάθλημα οδηγών.
Το 2021 ο Εσθονός ήθελε να επιστρέψει στο θρόνο του πρωταθλητή, ωστόσο αυτό δεν έγινε ποτέ. Η σεζόν του είχε πολλά σκαμπανεβάσματα και μόνο μία νίκη στο Ράλλυ Σουηδίας. Χαρακτηριστικό ήταν το γεγονός πως στο τέλος της χρονιάς το μόνο που πέτυχε ήταν να τερματίσει στην 5η θέση του πρωταθλήματος.
Η τρίτη χρονιά του Ott Tanak στην ομάδα της Hyundai όπως αποδείχθηκε ήταν αυτή που και οι δύο πλευρές θα θέλουν να ξεχάσουν. Μπορεί το 2022 ο Εσθονός να πέτυχε 2 νίκες με το i20 N WRC Rally1 και να τερμάτισε στη δεύτερη θέση του πρωταθλήματος οδηγών πίσω από τον Kalle Rovanpera ωστόσο οι καβγάδες τόσο με τον teammate του Thierry Neuville όσο και με την διοίκηση της ομάδας έκαναν την παρουσία του Tanak στην ομάδα πολύ “ζόρικη”. Για τον λόγο αυτό ήρθε και το διαζύγιο πριν από λίγες ημέρες με τον Εσθονό να μετακομίζει “σπίτι” του στην ομάδα της M-Sport Ford.
Το χρονικό της μεταγραφής του Ott Tanak στην M-Sport Ford
Με το κλίμα στην ομάδα της Hyundai τη φετινή αγωνιστική χρονιά να μην είναι και το καλύτερο, ο Ott Tanak είχε ξεκινήσει να ψάχνει τον επόμενο σταθμό της καριέρας του από τον Σεπτέμβριο και συγκεκριμένα από το Ράλλυ Ακρόπολις. Ο φωτογράφος μας Θάνος Ηλιόπουλος είχε «πιάσει κυριολεκτικά στα πράσα», τους Οtt Tanak και Malcolm Wilson να συνομιλούν στο service park στην πόλη της Λαμίας την τρίτη ημέρα του αγώνα κατά τις βραδινές ώρες. Φυσικά πολλοί μπορούν να πουν ότι ήταν μια συνηθισμένη συζήτηση δύο ανθρώπων που έχουν εξαιρετική σχέση και μιλούν για τα όσα συμβαίνουν μέχρι στιγμής στον αγώνα, ποιος όμως το πιστεύει αυτό;
Ο ασκός του Αιόλου για τον Εσθονό «άνοιξε» ουσιαστικά μετά το τέλος του Ράλλυ Ακρόπολις, η κόντρα του Εσθονού με τον ομόσταυλό του στην Hyundai Thierry Neuville έγινε ακόμη πιο έντονη καθώς δήλωσε πως τόσο η ομάδα όσο και ο Βέλγος teammate του, του στέρησαν τη δυνατότητα να καρπωθεί 7 παραπάνω βαθμούς -στο Ράλλυ Ακρόπολις η ομάδα της Hyundai έκανε το πρώτο 1-2-3 στην ιστορία της με νικητές τους Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe- οι οποίοι ενδεχομένως να άλλαζαν τα δεδομένα στο πρωτάθλημα των οδηγών.
Παράλληλα η κόντρα του Tanak με την διοίκηση της ομάδας της Hyundai πήρε τεράστιες διαστάσεις. O Εσθονός είχε δηλώσει ότι δεν θεωρεί πως ο προσωρινός επικεφαλής της ομάδας, Julien Moncet, είναι ο κατάλληλος για την θέση αυτή, ενώ στο media day του Ράλλυ Ισπανίας δήλωσε πως αυτός που κάνει “κουμάντο” στις αποφάσεις για το μελλοντίκο line-up της ομάδας είναι ο Thierry Neuville.
Με όλα αυτά να συμβαίνουν, το μέλλον του Tanak στην Hyundai ήταν πια προδιαγεγραμμένο απλά όλοι περίμεναν την είδηση του διαζυγίου. Αυτή τελικά ήρθε προς τα τέλη Οκτωβρίου, με τον Εσθονό οδηγό να ανακοινώνει μέσω των social media πως θα διακόψει την συνεργασία του με την Hyundai στο τέλος της τρέχουσας σεζόν παρά το γεγονός πως το συμβόλαιο του έληγε το 2023.
Επιστροφή στο σπίτι
Η ελληνική παροιμία «ο κόσμος το ‘χει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι» ταιριάζει γάντι στην περίπτωση του πρωταθλητή του 2019. Ενώ όλοι γνώριζαν πως ο επόμενος σταθμός στην καριέρα του θα είναι και πάλι η M-Sport Ford, ο ίδιος προσπαθούσε να “θολώσει τα νερά”. Ωστόσο οι φήμες σήμερα επιβεβαιώθηκαν καθώς ανακοινώθηκε από την Βρετανική ομάδα πως το αγαπημένο τους παιδί ο Ott Tanak επιστρέφει σπίτι (διαβάστε περισσότερα για την ανακοίνωση της M-Sport Ford).
Με το βλέμμα στραμμένο ξεκάθαρα στην κατάκτηση του τίτλου στο WRC με το Ford Puma Rally1, o Ott Tanak θέλει να ηγηθεί της M-Sport Ford το 2023 κάνοντας ένα νέο ξεκίνημα.
Πληροφορίες για τον Ott Tanak
Ημ. Γέννησης: 15/10/1987
Εθνικότητα: Εσθονός
Συμμετοχές στο WRC: 136 (Ράλλυ Ιαπωνίας 2022)
Νίκες: 17
Τερματισμοί στο βάθρο: 42
Ταχύτεροι χρόνοι σε ε.δ.: 325
Βαθμοί: 1308
Παγκόσμια Πρωταθλήματα: 1 (2019 Toyota)
Αυτοκίνητο: Ford Puma Rally1
Συνοδηγός: Martin Jarveoja
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Θάνος Ηλιόπουλος, Rallypixels, M-Sport, Toyota Gazoo Racing WRT, Hyundai Motorsport