Από το 2017 όταν και παρουσιάστηκε η νέα γενιά αυτοκίνητων WRC, μόνο ένας οδηγός έχει καταφέρει να είναι κάθε χρονιά μεταξύ των τιτλούχων: Ο Ott Tanak!
Με το επιθετικό τους παρουσιαστικό, τα αυξημένα αεροδυναμικά βοηθήματα, τη μεγαλύτερη ισχύ και συνολικά, τις εκπληκτικές τους επιδόσεις σε κάθε επιφάνεια, τα αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC 2017 έκλεψαν τις εντυπώσεις. Οι μάχες στις ειδικές διαδρομές ήταν και παραμένουν συναρπαστικές, αφού οι διαφορές μεταξύ των αυτοκινήτων δεν είναι μεγάλες, ενώ το θέαμα για όσους βρίσκονται στις ειδικές διαδρομές ή παρακολουθούν εκ του μακρόθεν, είναι υψηλού επιπέδου.
Ένας οδηγός που ανέκαθεν φημιζόταν για το ταλέντο του, αλλά από το 2017 έχει κάνει σαφή βήματα προόδου, όντας αναμφίβολα πια εκ των κορυφαίων, είναι ο Ott Tanak (διαβάστε το αφιέρωμα εδώ). Ο 33χρονος σήμερα Εσθονός, είναι ο μοναδικός οδηγός που κάθε χρόνο κατακτά κάποιον τίτλο, είτε των Οδηγών (2019), είτε των Κατασκευαστών (2017, 2018,2020) με την εκάστοτε ομάδα του.
Η παρουσία του Tanak αποδεικνύεται καταλυτική, αφού έχει υπάρξει μέλος της σύνθεσης οδηγών τριών διαφορετικών ομάδων (M-Sport Ford, Toyota, Hyundai), γεγονός που επίσης του προσφέρει μια σημαντική επιτυχία. Εκτός από την αδιαμφισβήτητη ταχύτητα, ο Ott Tanak διακρίνεται και για τις τεχνικές του γνώσεις. Χάρη σε αυτές, θεωρείται εκ των κορυφαίων (μαζί με τους Sebastien Ogier, Elfyn Evans ) εξελιγκτών.
Αυτό αποδεικνύεται και στην πράξη, αφού εκείνος εξέλιξε το Ford Fiesta WRC που κατέκτησε τον τίτλο στα χέρια του Ogier, ενώ από το 2018 ανέβασε επίπεδο την απόδοση του Toyota Yaris WRC. Ακόμη, πηγές από το εξωτερικό αναφέρουν πως οι παρεμβάσεις του Tanak στο Hyundai i20 Coupe WRC υπήρξαν πολύ σημαντικές, ώστε να βελτιωθεί η απόδοση του αυτοκινήτου συνολικά και ιδιαίτερα, σε γρήγορες χωμάτινες ειδικές διαδρομές όπως εκείνες των Ράλλυ Φινλανδίας ή Εσθονίας, όπου μέχρι πέρυσι υστερούσε.
Οι αριθμοί έρχονται να επιβεβαιώσουν του λόγου το αληθές. Ο Ott Tanak, έχοντας ως συνοδηγό τον Martin Jarveoja, έκανε μεγάλο μέρος της εξέλιξης, μαζί με τον Elfyn Evans, του Ford Fiesta WRC ενόψει 2017. Παρά τη μεταγραφή του Sebastien Ogier, ο Εσθονός έδειξε την ταχύτητά του, κατακτώντας τις δύο πρώτες νίκες της καριέρας του, σε Σαρδηνία και Γερμανία αντίστοιχα και όντας δεύτερος στον πίνακα ταχύτερων χρόνων (30). Στο τέλος της χρονιάς, η M-Sport Ford κατέκτησε το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, απέναντι σε εταιρείες-κολοσσούς όπως Hyundai, Toyota και Citroen.
Γνωρίζοντας πως η προσοχή των ανθρώπων της M-Sport θα είναι στραμμένη και το 2018 στον Sebastien Ogier, ο Tanak πήρε μεταγραφή για την Toyota, όπου ηγήθηκε των προσπαθειών της ομάδας του Tommi Makinen, με το Yaris WRC. Παρά το γεγονός ότι ήταν μακράν ο ταχύτερος οδηγός (70 ταχύτεροι χρόνοι ενώ ακολούθησε ο Neuville με 40) και πέτυχε 4 νίκες, όσες και ο πρωταθλητής Ogier, προβλήματα αξιοπιστίας δεν του επέτρεψαν να διεκδικήσει το Πρωτάθλημα Οδηγών, όπου τερμάτισε τρίτος. Ωστόσο, η Toyota στέφθηκε Πρωταθλήτρια Κατασκευαστών για πρώτη φορά μετά από 19 χρόνια.
Το 2019, αποδείχθηκε η χρονιά του Tanak και σε προσωπικό επίπεδο. Ο Εσθονός ήταν ο ταχύτερος οδηγός και παρά τα μικρότερα μεν, υπαρκτά δε προβλήματα αξιοπιστίας, έφτασε στην κατάκτηση του Πρωταθλήματος Οδηγών, σπάζοντας την κυριαρχία του Ogier και των Sebastien συνολικά. Έχοντας πετύχει 6 νίκες και σημειώσει 73 φορές τον ταχύτερο χρόνο (έναντι 42 του Neuville και 24 του Ogier), ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος.
Πάντως, το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών κατέληξε στη Hyundai, ομάδα όπου οι Tanak-Jarveoja μετακόμισαν στα τέλη του 2019. Εκεί, η αρχή ήταν δύσκολη, αφού η πορεία στη νέα ομάδα ξεκίνησε με μεγάλης έκτασης έξοδο στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο. Έπειτα, ακολούθησαν δύο τερματισμοί στη δεύτερη θέση (Σουηδία, Μεξικό) πριν από τη νίκη στην Εσθονία. Μηχανικά προβλήματα δεν του επέτρεψαν να φτάσει στον τίτλο Οδηγών, όπου τερμάτισε τελικά τρίτος, χάρη και στη δεύτερη θέση στο Ράλλυ Monza.
Ωστόσο, η Hyundai αναδείχθηκε ξανά Πρωταθλήτρια Κατασκευαστών, με τον Tanak να είναι ο μοναδικός οδηγός από το 2017 μέχρι σήμερα, που δεν έμεινε ποτέ με “άδεια χέρια” στο τέλος κάθε χρονιάς.
Ott Tanak: Στατιστικά
2017
Αγώνες: 13
Νίκες: 2 (Σαρδηνία, Γερμανία)
Τερματισμοί στο βάθρο: 7
Ταχύτεροι χρόνοι: 30 (2ος)
Κατάταξη (οδηγοί): 3ος (191 βαθμοί)
Κατάταξη (κατασκευαστές): 1η (428 βαθμοί)
Αυτοκίνητο: Ford Fiesta WRC
2018
Αγώνες: 13
Νίκες: 4 (Αργεντινή, Φινλανδία, Γερμανία, Τουρκία)
Τερματισμοί στο βάθρο: 6
Ταχύτεροι χρόνοι: 70 (περισσότεροι από κάθε άλλον)
Κατάταξη (οδηγοί): 3ος (144 βαθμοί)
Κατάταξη (κατασκευαστές): 1η (368 βαθμοί)
Αυτοκίνητο: Toyota Yaris WRC
2019
Αγώνες: 13
Νίκες: 6 (Σουηδία, Χιλή, Πορτογαλία, Φινλανδία, Γερμανία Ουαλία)
Τερματισμοί στο βάθρο: 9
Ταχύτεροι χρόνοι: 73 (περισσότεροι από κάθε άλλον)
Κατάταξη (οδηγοί): Παγκόσμιος Πρωταθλητής (219 βαθμοί)
Κατάταξη (κατασκευαστές): 2η (362 βαθμοί)
Αυτοκίνητο: Toyota Yaris WRC
2020
Αγώνες: 7
Νίκες: 1 (Εσθονία)
Τερματισμοί στο βάθρο: 4
Ταχύτεροι χρόνοι: 14 (4ος)
Κατάταξη (οδηγοί): 3η (105 βαθμοί)
Κατάταξη (κατασκευαστές): 1η (241 βαθμοί)
Αυτοκίνητο: Hyundai i20 Coupe WRC
Info
Ott Tanak
Εθνικότητα: Εσθονός
Συμμετοχές στο WRC: 112
Νίκες: 13
Τερματισμοί στο βάθρο: 30
Ταχύτεροι χρόνοι σε ε.δ.: 235
Βαθμοί: 975
Παγκόσμια Πρωταθλήματα: 1 (2019)
Συνοδηγός: Martin Jarveoja