Με την επικράτηση στο Ράλλυ Εσθονίας, ο Kalle Rovanpera παρέλαβε το “δαχτυλίδι” του νεότερου νικητή αγώνα στην ιστορία του WRC – Διαβάστε πώς έφτασε ως εδώ ο ταλαντούχος οδηγός, απολαμβάνοντας ευρύ φωτογραφικό υλικό και videos.
Υπάρχουν οδηγοί που από πολύ μικρή ηλικία, αναπτύσσουν το ταλέντο τους με στόχο τον πρωταθλητισμό και ο Kalle Rovanpera, αποτελεί τέτοια περίπτωση.
Διόλου τυχαία, όταν έκανε τα πρώτα του βήματα στα ράλλυ σε εφηβική ηλικία, το παιδί-θαύμα των ράλλυ παρομοιαζόταν με τον Max Verstappen, στη Formula 1.
Ποιος είναι όμως ο ταλαντούχος κύριος Kalle Rovanpera, που σπάει το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο και σήμερα αποτελεί πρωταγωνιστή του WRC;
Kalle Rovanpera: Αυτοκίνητο όπως… ποδήλατο
Γιος του νικητή στο Ράλλυ Σουηδίας 2001 με Peugeot 206 WRC και πρώην εργοστασιακού οδηγού των Seat, Peugeot, Mitsubishi και Skoda, Harri Rovanpera, ο μικρός Kalle γεννήθηκε σε περιβάλλον WRC, την 1η Οκτωβρίου 2000.
Διαβάστε ακόμη – 1η Οκτωβρίου 2000: Μια ξεχωριστή ημέρα για το WRC
Σε μια χώρα όπως η Φινλανδία, όπου τα ράλλυ βρίσκονται σε περίοπτη θέση στις συνειδήσεις των ανθρώπων, ο Kalle Rovanpera ακολούθησε ένα project πρωταθλητισμού, που όμοιό του δεν είχαμε ξαναδεί μέχρι τότε, στο θεσμό.
Όταν οι συμμαθητές του μικρού Kalle εξοικειώνονταν με το ποδήλατο ή το πολύ, με τα καρτ, εκείνος έκανε τα πρώτα του αγωνιστικά βήματα σε ηλικία 8 ετών, οδηγώντας ένα πισωκίνητο Toyota Starlet που προετοίμαζε ο πατέρας του, σε παγωμένες λίμνες και χιονισμένες ειδικές διαδρομές.
Τότε, που το διαδίκτυο και κυρίως, τα social media, δεν διέθεταν την απήχηση που έχουν σήμερα, οι πιο μυημένοι είχαν δει ένα video με πλάνα ενός ξανθού μικρούλη, να πλαγιολισθαίνει στο χιόνι.
Δείτε το video που με την πάροδο του χρόνου έγινε viral
Kalle Rovanpera: Με τη στήριξη των Φινλανδών
Καθώς οι Φινλανδοί δεν έχουν κατακτήσει Παγκόσμιο Πρωτάθλημα από το 2002, όταν είχε αναδειχθεί Πρωταθλητής ο Marcus Gronholm, η αναζήτηση του επόμενου συμπατριώτη τους που θα ανέβει στην κορυφή, ήταν διαρκής.
Από τη στιγμή που εμφανίστηκαν τα videos με το Toyota Starlet, ο επόμενος υποψήφιος ήταν ήδη γνωστός.
Μεγάλοι οδηγοί του παρελθόντος, όπως ο 4 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Juha Kankkunen, o δύο φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Marcus Gronholm και ο Markku Alen, έδειξαν τη στήριξή τους στο νέο παιδί-θαύμα των φινλανδικών ράλλυ.
Σε ηλικία 11 ετών, ο Kalle είχε ήδη αποκτήσει μεγάλη εμπειρία, οδηγώντας ισχυρά αυτοκίνητα σε χιόνι και όχι μόνο, μαθαίνοντας να ελέγχει ισχυρά αυτοκίνητα με πολλά χιλιόμετρα.
Διαβάστε ακόμη – Rally Estonia Debrief: Ίδια γεύση με διαφορετικούς πρωταγωνιστές (+videos)
Η φήμη του μικρού αυξανόταν, οπότε ήρθε η στιγμή για τις πρώτες τηλεοπτικές εμφανίσεις. Μια αυτές αυτές έγινε στο πλαίσιο του διαδικτυακού φινλανδικού περιοδικού Teknari, που έχει μεγάλη απήχηση στη σκανδιναβική χώρα.
Ο… ατυχής ρόλος του συνοδηγού δόθηκε στον παρουσιαστή Marko Terva-aho, ο οποίος βρέθηκε στο δεξί κάθισμα του 11χρονου Rovanpera, για μια βόλτα στην πίστα της σχολής αγωνιστικής οδήγησης του Juha Kankkunen, με Subaru Impreza WRX, ενώ μετά έλαβε και μαθήματα πλαγιολίσθησης από εκείνον.
Δείτε το σχετικό video
Στο μεταξύ, το ντεμπούτο στα ράλλυ είχε γίνει από το 2011, όταν ο Kalle Rovanpera με το Starlet σε φινλανδικά ράλλυ σπριντ, όπου δε χρειάζεται παρουσία συνοδηγού.
Για να αυξηθεί η εμπλοκή του στα ράλλυ, ο νεαρός ταξίδεψε, πάντα υπό το βλέμμα του πατέρα του, στη Λετονία, όπου επιτρέπεται η συμμετοχή οδηγών κάτω των 18 ετών.
Το επίσημο ντεμπούτο λοιπόν, έγινε τον Ιούνιο του 2013 στο Rallijsprints Gulbis, όπου ο Kalle Rovanpera οδήγησε ένα Citroen C2 R2 Max, έχοντας παραπλεύρως τον μόνιμο συνοδηγό του πατέρα του, Risto Pietilainen.
Kalle Rovanpera: Συλλογή διακρίσεων και πρεμιέρα στο WRC
Μετά από μία σεζόν επιλεκτικών αγώνων, το 2015 ήρθε και ο πρώτος τίτλος. Σε ηλικία 15 ετών, ο Kalle Rovanpera στέφθηκε τιτλούχος στην κατηγορία Open για δικίνητα αυτοκίνητα, στα Ράλλυ Σπριντ Λετονίας, πάντοτε με συνοδηγό στο Citroen C2 R2 Max τον Risto Pietilainen, ο οποίος οδηγούσε στις απλές διαδρομές, αφού ο Kalle δεν είχε ακόμη δίπλωμα.
Το 2016, κατέκτησε τον τίτλο της κλάσης LRC1 στη Λετονία, οδηγώντας Skoda Fabia S2000 και R5.
Εν έτει 2017, οι Rovanpera-Pietilainen αναδείχθηκαν Πρωταθλητές Λετονίας με 4 νίκες, οδηγώντας Skoda Fabia R5, ενώ ο μικρός πήρε πρώτη γεύση και από άσφαλτο, συμμετέχοντας σε ιταλικά ράλλυ με Peugeot 208 T16.
Προς το τέλος της χρονιάς και συγκεκριμένα στο Ράλλυ Λετονίας που προσμετρούσε στο ERC, το έργο του 54χρονου Pietilainen ολοκληρώθηκε, ώστε ο Kalle Rovanpera να συνεχίσει την καριέρα του με έναν νεότερο συνοδηγό, ο οποίος θα μπορούσε να σταθεί δίπλα του σε μακροπρόθεσμη βάση.
Το χρίσμα έλαβε ο 31χρονος τότε, Jonne Halttunen, που παραμένει μέχρι σήμερα στο πλευρό του Kalle Rovanpera, ενώ στο τέλος του 2017, ήρθε και η πρεμιέρα στο WRC, με Ford Fiesta R5, στο Ράλλυ Ουαλίας.
Λίγες ημέρες αργότερα, οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen τερμάτισαν στην 10η θέση του Ράλλυ Αυστραλίας, στο πλαίσιο του WRC, με τον Φινλανδό να σπάει το πρώτο του ρεκόρ, αφού σε ηλικία 17 ετών, 1 μηνός και 19 ημερών, έγινε ο νεότερος οδηγός που κατακτά βαθμό στο WRC.
Kalle Rovanpera: Ένας ανήλικος εργοστασιακός οδηγός
Καθώς η φήμη του Kalle Rovanpera είχε εξαπλωθεί -και την εκπροσώπησή του είχε αναλάβει ο περίφημος Φινλανδός manager Timo Jouhki,– η Skoda Motorsport φρόντισε να εξασφαλίσει τις υπηρεσίες του για το 2018.
Έτσι, ο μικρός έγινε εργοστασιακός οδηγός πριν καν ενηλικιωθεί, αφού μόλις είχε κλείσει τα 17 χρόνια, ενώ απέκτησε και ως χορηγό τη Red Bull.
Το πρόγραμμα της πρώτης σεζόν περιλάμβανε 7 αγώνες στο WRC με εργοστασιακό Skoda Fabia R5, και τον Rovanpera να κατακτά δύο νίκες στο πλαίσιο του WRC2 (Ουαλία, Καταλονία).
Το 2019, αν και υπήρξαν φήμες για προσέγγιση της Toyota του Tommi Makinen (τότε), ομάδας με την οποία ο Kalle Rovanpera είχε πραγματοποιήσει και δοκιμές εξέλιξης (αντοχής) στο Yaris WRC, ο νεαρός προτίμησε να παραμείνει στην Skoda Motorsport, ώστε να διευρύνει τις αγωνιστικές του εμπειρίες.
Δείτε video όπου ο Kalle Rovanpera προσκαλεί στο δεξί μπάκετ μια από τις μεγάλες δόξες των φινλανδικών ράλλυ, τον Markku Alen
Έχοντας πλήρες πρόγραμμα στο θεσμό και εμπειρία ενός έτους, οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen ξεκίνησαν το 2019 ως φαβορί για τον τίτλο στο WRC 2 Pro, για ομάδες με αυτοκίνητα R5.
Πράγματι, ο Φινλανδός δεν απογοήτευσε όσους πίστευαν σε εκείνον και κατέκτησε τον τίτλο, έχοντας σημειώσει 4 νίκες (Χιλή, Πορτογαλία, Σαρδηνία, Ουαλία) και 5 τερματισμούς στο βάθρο (Μόντε Κάρλο, Σουηδία, Γερμανία, Τουρκία, Καταλονία).
Kalle vs Harri Rovanpera και Skoda Fabia R5 vs Skoda Fabia WRC: Μια ιστορία εξέλιξης
Ώρα WRC για τον Kalle Rovanpera
Πριν φτάσει καν στα 20 χρόνια λοιπόν, ο Kalle Rovanpera ήταν έτοιμος να ανελιχθεί στην κορυφαία κατηγορία του WRC.
Άλλωτε, πέραν του αστείρευτου οδηγικού ταλέντου, ο Kalle Rovanpera ξεχωρίζει και για την κατανόησή του ως προς το αυτοκίνητο, που βοηθά ιδιαίτερα τους μηχανικούς κατά τη διαδικασία εξέλιξης.
Η είδηση της υπογραφής συμβολαίου διάρκειας 2+1 ετών με την Toyota μόνο έκπληξη δεν προκάλεσε, λόγω του φινλανδικού DNA της ομάδας, της οποίας πλέον ηγείται ο Jari Matti Latvala, που αντικατέστησε τον Tommi Makinen.
To 2020 χαρακτηρίστηκε από την πανδημία και περιλάμβανε μόλις 7 αγώνες, όμως οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen πρόλαβαν να δείξουν μέρος του ταλέντου τους.
Ο τερματισμός στην τρίτη θέση του Ράλλυ Σουηδίας σε ηλικία 19 ετών, 4 μηνών και 16 ημερών, κατέστησε τον Kalle Rovanpera στο νεότερο οδηγό που τερματίζει στο βάθρο αγώνα WRC.
Λίγους μήνες αργότερα, όταν οι αγώνες επανεκκίνησαν με το Ράλλυ Εσθονίας, ο νεαρός έφτασε σε ακόμη μια κορυφή. Σε ηλικία 19 ετών, 11 μηνών και 5 ημέρων, έγινε ο νεότερος επικεφαλής αγώνα στην ιστορία του WRC, έστω και αν στη συνέχεια, ένα κλατάρισμα τον έριξε πιο πίσω στην κατάταξη.
Onboard με τους Rovanpera-Halttunen από αγώνες του 2020
Kalle Rovanpera: Η πρώτη νίκη
Εδώ και αρκετό καιρό, άπαντες καταλάβαιναν πως η πρώτη νίκη, ήταν θέμα χρόνου. Διόλου τυχαία, οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen θεωρήθηκαν εκ των φαβορί για τη νίκη στο χιονισμένο Ράλλυ Arctic Φινλανδίας, αγώνα που αντικατέστησε το ακυρωθέν Ράλλυ Σουηδίας.
Αν και τερμάτισαν τελικά στη δεύτερη θέση, έφυγαν από το Rovaniemi επικεφαλής της βαθμολογίας Οδηγών, με τον Rovanpera να γίνεται και σε αυτή την περίπτωση, ο νεότερος οδηγός που πετυχαίνει κάτι τέτοιο.
Η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη, με τον νεαρό να βιώνει την πρώτη… κρίση της καριέρας του. Μια έξοδος στην πρώτη ειδική διαδρομή του Ράλλυ Κροατίας έφερε την εγκατάλειψη, ενώ αντίστοιχη κατάληξη είχαν και οι εμφανίσεις των Rovanpera-Halttunen σε Πορτογαλία, Σαρδηνία και Σαφάρι.
Πάντως, η πίστη του επικεφαλής της Toyota Gazoo Racing, Jari Matti Latvala, δε χάθηκε σε κανένα σημείο. Καθώς βρισκόμαστε σε περίοδο που οι ομάδες σχεδιάζουν την επόμενη σεζόν, ο Φινλανδός manager επαναλάμβανε διαρκώς ότι ο Rovanpera θα παραμείνει στην ομάδα και του χρόνου, ενώ μάλιστα τον έχρισε υποψήφιο για νίκη σε κάποιον από τους επόμενους αγώνες.
Ενδεικτική είναι η δήλωση του Latvala, με αφορμή την πρόσφατη βελτίωση του Takamoto Katsuta, όπου εμπλέκεται και ο Kalle Rovanpera: “Ο Taka έχει κάνει πραγματικά καλά βήματα και είμαι σίγουρος πως θα τον δούμε στο βάθρο ξανά στο εγγύς μέλλον.
“Το επόμενο βήμα για τη νίκη είναι μεγάλο. Είναι δύσκολο να το δω να συμβαίνει φέτος, ιδιαίτερα όταν υπάρχουν άλλοι οδηγοί όπως ο Kalle, που είχε κακοτυχία πρόσφατα και είναι πεινασμένος για τη νίκη”.
Δεν πέρασε ούτε ένας μήνας από αυτή τη δήλωση και στην Εσθονία, όπου κατοικεί, ο Kalle Rovanpera, φρόντισε να ανταποδώσει με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο την εμπιστοσύνη του “αφεντικού” του, αποκαθηλώνοντάς τον από το “θρόνο” του νεότερου νικητή αγώνα στην ιστορία του WRC.
Και έπεται συνέχεια…
Kalle Rovanpera
Ημ. Γέννησης: 1/10/2000
Πρώτος αγώνας: 2011, Εσθονία
Συμμετοχές (WRC): 34 (μέχρι και το Ράλλυ Εσθονίας 2021)
Ντεμπούτο (WRC): 2017, Ράλλυ Ουαλίας με Ford Fiesta R5
Νίκες: 1 (Εσθονία 2021)
Τερματισμοί στο βάθρο: 3
Ταχύτεροι χρόνοι σε ε.δ.: 20
Διακρίσεις:
Νεότερος νικητής αγώνα WRC (Εσθονία 2021)
Νεότερος επικεφαλής βαθμολογίας Οδηγών WRC (Arctic 2021)
Νεότερος επικεφαλής αγώνα WRC (Εσθονία 2020)
Νεότερος οδηγός που έχει ανέβει στο βάθρο αγώνα WRC (Σουηδία 2020)
Νεότερος οδηγός που βαθμολογείται στο WRC (Αυστραλία 2017)
Πρωταθλητής WRC 2 Pro 2019
Πρωταθλητής Λετονίας 2017
Photos: Toyota Gazoo Racing, Νίκος Κατίκης-Rallypixels, 4Τ-Θάνος Ηλιόπουλος, Red Bull Content Pool, FIA ERC, Kalle Rovanpera Social Media
Onboard με τους Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen από το Ράλλυ Εσθονίας