Η προσομοίωση αγώνα της Hyundai με το υβριδικό i20 N Rally1 στη Βόρεια Ιταλία ολοκληρώθηκε – Διαβάστε τι δήλωσαν οι Andrea Adamo, Ott Tanak, Thierry Neuville και Yves Matton.
Την εβδομάδα που μας πέρασε, η Hyundai Motorsport βρέθηκε στη Βόρεια Ιταλία για δοκιμές εξέλιξης του υβριδικού i20 N Rally1 -το οποίο ακόμη βρίσκεται σε μορφή πρωτοτύπου,- πραγματοποιώντας για πρώτη φορά, αγώνα προσομοίωσης με όλα τα δεδομένα που θα ισχύουν από το 2022.
Ανάμεσα σε αυτά, εντάσσεται και η κίνηση σε προκαθορισμένα σημεία των απλών διαδρομών μόνο με ηλεκτρική ενέργεια, όπως μπορείτε να δείτε και στο video που σας έχουμε ήδη παρουσιάσει.
Ποια ήταν η βασική διαφορά του αγώνα προσομοίωσης από τις πιο “απλές” δοκιμές εξέλιξης; Αντί για σειρά περασμάτων σε μία διαδρομή, η οποία θα προσέφερε τελειοποίηση στο στήσιμο και τις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου, προτιμήθηκε μια διαδικασία αγώνα, κατά την οποία το Hyundai i20 N Rally1 και τα πληρώματά του, δοκιμάστηκαν ακόμη πιο σκληρά.
Κατά τις δοκιμές εξέλιξης σε μία ειδική διαδρομή, το αυτοκίνητο βρίσκεται για αρκετές ώρες σταματημένο, δεχόμενο τις περιποιήσεις των μηχανικών, ενώ και τα πληρώματα έχουν μεγαλύτερο περιθώριο “διαλείμματος”, συνδυασμός που σε συνθήκες αγώνα δεν υφίσταται.
Ο αγώνας προσομοίωσης της Hyundai πραγματοποιήθηκε υπό το βλέμμα του Διευθυντή Ράλλυ της FIA, Yves Matton, ο οποίος εξέφρασε στην πεποίθησή του, πως η ομάδα του Andrea Adamo βρίσκεται σε καλό στάδιο ενόψει Ράλλυ Μόντε Κάρλο 2022.
Προσομοίωση αγώνα: Οι εντυπώσεις των Adamo, Tanak, Neuville και Matton
Στο ίδιο μήκος κύματος κυμάνθηκαν και οι δηλώσεις των ανθρώπων της Hyundai, για μια απαιτητική διαδικασία η οποία διοργανώθηκε στην ιδιαίτερη πατρίδα του επικεφαλής της ομάδας στο WRC, Andrea Adamo.
Μιλώντας στο DirtFish για την προσομοίωση αγώνα, η οποία είχε ως επίκεντρο το Piedmont, στο Cuneo της Βόρειας Ιταλίας από όπου κατάγεται, ο Ιταλός manager παρουσίασε τις δυσκολίες του εγχειρήματος.
“Αυτή η προσομοίωση αγώνα σε αυτή την περίοδο του χρόνου είχε σχεδιαστεί καλά”, ανέφερε ο Adamo. “Όπως μπορείτε να φανταστείτε, αυτό δε διοργανώθηκε εν μία νυκτί γιατί είναι ένας τριήμερος αγώνας, οπότε χρειαζόμασταν άδεια από όλες τις αρχές, ώστε να κλείσουμε τους δρόμους.
“Είχαμε 52 κριτές στις ειδικές διαδρομές και αυτό, δεν το πετυχαίνεις μια Κυριακή προς Δευτέρα”.
Η φυσιογνωμία των συγκεκριμένων δοκιμών ήταν πολύ διαφορετική από ότι έχουμε συνηθίσει, γεγονός που τονίστηκε από τον επικεφαλής της Hyundai Motorsport.
“Το καλό είναι πως πήραμε κάθε είδος πληροφόρησης που θεωρούσαμε ότι μπορούμε να έχουμε, γιατί είναι ένα πράγμα να κάνεις μια ειδική διαδρομή πάνω-κάτω μόνο για απόδοση και μετά να σταματάς και να ελέγχεις τα πάντα.
“Όμως, είναι άλλο πράγμα να κάνεις μια ειδική 25 χιλιομέτρων, μετά να σταματάς για λίγα λεπτά, να κάνεις 50 χιλιόμετρα απλής και μετά να ελέγχεις τις πιέσεις ελαστικών ξανά και να ξεκινάς.
“Η πίεση που δίνεται στο αυτοκίνητο είναι εντελώς διαφορετική, όπως και η διαχείριση -αν θέλουμε να την πούμε έτσι- της κίνησης με ηλεκτρική ενέργεια, της κατανόησης του περάσματος από τον ηλεκτροκινητήρα σε εκείνον της εσωτερικής καύσης και αντίστροφα”.
Ο Adamo στάθηκε ακόμη σε επιμέρους λεπτομέρειες της διαδικασίας, τονίζοντας παράλληλα πως όσοι παραβρέθηκαν στο τεστ, έγιναν μάρτυρες του μέλλοντος των ράλλυ.
“Επίσης υπάρχει το κομμάτι της χαρτογράφησης του κινητήρα για τις απλές διαδρομές και όλα αυτά τα πράγματα: η άνεση στο αυτοκίνητο, η θερμοκρασία – επειδή υπάρχει εντελώς διαφορετικό σύστημα ανάμεσα στην εξάτμιση, το κεντρικό τούνελ, οπότε οι θερμοκρασίες που βλέπουμε τώρα στο αυτοκίνητο είναι αρκετά υψηλές.
“Το αυτοκίνητο κινούνταν για 3,5 ώρες χωρίς σταματημό. Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από τις δοκιμές. Σκεφτόμουν πως γίναμε μάρτυρες του μέλλοντος των ράλλυ, αν θέλουμε να έχουμε ράλλυ στο μέλλον”.
Με την τελευταία του πρόταση, ο Adamo απαντά εμμέσως και στους επικριτές του περάσματος στην υβριδική τεχνολογία, αφού ο εξηλεκτρισμός κάθε μορφής της αυτοκίνησης και κατά συνέπεια του μηχανοκίνητου αθλητισμού συνιστά, είτε μας αρέσει είτε όχι, το εγγύς μέλλον στον τομέα.
Από εκεί και έπειτα, όπως είναι αναμενόμενο για αυτή τη φάση της εξέλιξης, η διαδικασία δεν ολοκληρώθηκε χωρίς προβλήματα, αφού ο Ott Tanak “εγκατέλειψε” προσωρινά από τεχνικό πρόβλημα, όμως σύντομα επανήλθε στη δράση.
“Είναι ωραία και ήσυχα και μπορείς να μιλήσεις στον συνοδηγό του”, ανέφερε ο Εσθονός για τη χρήση του αμιγώς ηλεκτρικού προφίλ (EV mode) σε επιμέρους σημεία των απλών διαδρομών. “Είναι διασκεδαστικός (ο ηλεκτροκινητήρας), όμως δεν κάνει μεγάλη διαφορά στις ειδικές διαδρομές, αλλά μαζί με το PR που προσφέρει δεν είναι τόσο κακό”.
Για τις δοκιμές καθαυτές και την προσέγγιση που χρειάζεται, ο Tanak σχολίασε: “Ακόμη μαθαίνουμε και ακόμη προσπαθούμε να κατανοήσουμε. Υπάρχουν πολλά που πρέπει να εξελιχθούν.
“Δεν βρισκόμαστε στο τέλος της διαδικασίας εξέλιξης οπότε υπάρχουν αρκετά πράγματα να κάνουμε, ενώ και εγώ προσωπικά χρειάζεται να καταλάβω αρκετά.
“Υπάρχουν νέες στρατηγικές για το αυτοκίνητο και άλλα πράγματα που πρέπει να αναλογιστούμε, οπότε είναι μια διαφορετική πρόκληση, ενώ και το αυτοκίνητο είναι πιο μεγάλο και βαρύ.
“Κατά συνέπεια, απαιτείται πολύ διαφορετική προσέγγιση”.
Παράλληλα, ο Tanak στάθηκε στη σημασία αυτού του διαφοροποιημένου είδους δοκιμών, σε σχέση με ότι έχουμε συνηθίσει:
“Είναι πολύ σημαντικό γιατί σε ένα τεστ συνήθως πάμε σε μια διαδρομή, κάνουμε δύο περάσματα και επιστρέφουμε, όμως τώρα έπρεπε να κάνουμε απλές διαδρομές, να περάσουμε από ζώνες EV κλπ. ώστε να δούμε πραγματικά πώς δουλεύουν τα πράγματα και πού μπορούμε να βελτιωθούμε”.
Εκτός από τον Tanak, στα πηδάλια του υβριδικού Hyundai i20 N Rally1 βρέθηκε και ο Thierry Neuville, ο οποίος πρόσφατα είχε υπάρξει επικριτικός με τους νέους κανονισμούς, όμως με το πέρασμα των ημερών φαίνεται πιο διαλλακτικός.
“Για να είμαι ειλικρινής, κατανοώ γιατί οι άνθρωποι επιζητούν ειδικά τα ράλλυ, να είναι όσο πιο θεαματικά γίνεται”, δήλωσε ο Neuville. “Όμως, όλοι γνωρίζουμε πως βρισκόμαστε σε κρίσιμη κατάσταση, όχι μόνο οικονομικά αλλά και από πλευράς βιωσιμότητας και χρειάζεται να γίνουμε πιο πράσινοι και αυτή την εικόνα θέλουμε να δώσουμε”.
Ταυτόχρονα, ο Thierry Neuville δείχνει τη δική του αντιμετώπιση, στην τάση για εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης που δε βρίσκεται άπαντες σύμφωνους.
“Πάντα πρέπει να γίνονται συμβιβασμοί, για αυτό συμμετέχουμε με υβριδικά και όχι με πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θα προσαρμοστούμε στα πάντα, οι άνθρωποι είναι φτιαγμένοι για αυτό.
“Όπως και για αυτό διατηρώ συλλογή με όλα τα παλιά μου αγωνιστικά, επειδή μου αρέσει ο ήχος τους, με διασκεδάζουν και ευελπιστώ σε 20 χρόνια να μπορούμε ακόμη να τα οδηγούμε.
“Το μέλλον είναι ηλεκτρικό, δεν έχουμε άλλη επιλογή. Όμως νομίζω πως υπάρχουν πολλές καλά στοιχεία σε αυτό (το υβριδικό σύστημα), πρόκειται ανάμιξη και προφανώς θα χάσουμε όσους φίλους του σπορ δε μπορούν να το συνηθίσουν, όμως πιθανώς να κερδίσουμε νέους”.
Όσον αφορά στο Hyundai i20 N Rally1, o Βέλγος οδηγός σχολίασε: “Τα πάντα είναι νέα, οπότε υπάρχουν πολλά πράγματα να ανακαλύψουμε. Από την πρώτη εντύπωση, είναι αρκετά ενδιαφέροντα.
“Μου αρέσουν οι νέες προκλήσεις και δεν είμαι εναντίον της ενσωμάτωσης του υβριδικού κιτ, που θα κάνει την επόμενη σεζόν απαιτητική και ενδιαφέρουσα.
“Από την άλλη θα υπάρξουν τεχνικές υποβαθμίσεις σε σύγκριση με τα τωρινά WRC, που είναι λίγο απογοητευτικό.
“Όμως είμαι πεπεισμένος πως η ομάδα μας εργάζεται καθημερινά και μέσα στην επόμενη σεζόν θα βελτιώσουμε την οδηγησιμότητα, θα βρούμε επιπλέον απόδοση και θα κάνουμε τα πάντα λίγο καλύτερα, ώστε να αποκτήσουμε αντίστοιχη αίσθηση με τα τρέχοντα αυτοκίνητα”.
Όπως προαναφέραμε, παρούσα στην προσομοίωση αγώνα της Hyundai ήταν και η FIA, μέσω του διευθυντή ράλλυ Yves Matton.
“Εξεπλάγην θετικά, ιδιαίτερα για τους θεατές επειδή στην αρχή της ιδέας υπήρχε μπέρδεμα ανάμεσα στα υβριδικά και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με ερωτήσεις αν τα αυτοκίνητα θα κάνουν θόρυβο κλπ.”, είπε στο DirtFish ο Matton.
“Τώρα μπορούμε να δούμε ότι ο ενθουσιασμός που προσφέρουν τα αυτοκίνητα, η ταχύτητα και η απόδοση, παραμένουν εκεί.
“Είναι πολύ σημαντικό για τους φίλους του σπορ, να διατηρήσουμε ότι έχουμε αυτή τη στιγμή, όμως σίγουρα θα πρόκειται για έναν νέο κόσμο με αυτά τα νέα αυτοκίνητα, το υβριδικό κιτ θα μπορεί να προσφέρει επιπλέον απόδοση στις ειδικές διαδρομές και να κινηθούμε πλήρως ηλεκτρικά σε κάποιες απλές διαδρομές”.
Ο διευθυντής ράλλυ της FIA μίλησε και για τις εντυπώσεις του από τις δοκιμές-αγώνα προσομοίωσης της Hyundai:
“Από ότι είδα, μπορούν να κάνουν έναν πλήρη αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ.
“Σίγουρα η δουλειά δεν έχει τελειώσει, αλλά όπως κάθε φορά που έχουμε νέα αυτοκίνητα, πιστεύω ότι στο Μόντε Κάρλο αυτά θα είναι παρόντα, με δυνατότητα να κάνουν ολόκληρο αγώνα, έχοντας επαρκή απόδοση και αξιοπιστία.
“Μετά, η απόδοση θα βελτιωθεί βήμα-βήμα αλλά αυτό είναι φυσιολογικό όταν υπάρχουν νέοι κανονισμοί”.
Photos: Hyundai Motorsport