X
Αγώνες

Γιάννης Παπαδημητρίου: Ο Έλληνας πρωταθλητής για το Ράλλυ Arctic

Με αφορμή τη διεξαγωγή του Ράλλυ Arctic στο πλαίσιο του WRC στις 26-28 Φεβρουαρίου ο Γιάννης Παπαδημητρίου, που διαθέτει σημαντική εμπειρία από το συγκεκριμένο αγώνα, μας μετέφερε πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες του.

Ο Πρωταθλητής Ελλάδος Ράλλυ 1999 και 2020, Γιάννης Παπαδημητρίου, διαθέτει εκτενή διεθνή εμπειρία, αφού έχει λάβει μέρος σε αρκετές δεκάδες αγώνων μεγάλης εμβέλειας και αυξημένου ανταγωνισμού, εκτός των τειχών.

Ένας από  αυτούς τους αγώνες είναι και το Ράλλυ Arctic στη Βόρεια Φινλανδία, όπου ο Έλληνας Πρωταθλητής έχει συμμετάσχει 8 φορές, ενώ ακόμη μία δεν τα κατάφερε λίγο πριν από την εκκίνηση. Αν και ατυχίες του επέτρεψαν να τερματίσει μόνο σε μια περίπτωση (2008), ο Γιάννης Παπαδημητρίου μόνο για… τουρισμό δε βρισκόταν στη Λαπωνία. Αυτό επιβεβαιώθηκε το 2007, όταν σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο σε μία ειδική διαδρομή, η οποία θα χρησιμοποιηθεί φέτος με μεγαλύτερο μήκος ως Power Stage, ενώ βρέθηκε να προηγείται προσωρινά στην κατάταξη, με Ford Focus RS WRC ’03 και συνοδηγό τον Allan Harryman.

Καθώς απομένουν λίγες ώρες για την εκκίνηση -για πρώτη φορά- του χιονισμένου φινλανδικού αγώνα στο πλαίσιο του WRC, αδράξαμε την ευκαιρία να τον ανακρίνουμε και εκείνος ανταπέδωσε, προσφέροντας άκρως ενδιαφέρουσες απαντήσεις.

Για την εμπειρία του σε αυτόν τον ξεχωριστό αγώνα, δήλωσε: “Έχω συμμετάσχει αρκετές φορές στο Ράλλυ Arctic. Το 2002 κάναμε δοκιμές, όμως δεν ξεκινήσαμε λόγω προβλήματος με τα διαφορικά στο Subaru Impreza Gr.A. Από εκεί και έπειτα, συμμετείχα ανελλιπώς έως και το 2009, οδηγώντας Ford Focus WRC ή Mitsubishi Lancer EVO. Το 2007 μάλιστα προηγηθήκαμε, έχοντας πετύχει τον ταχύτερο χρόνο στην ειδική διαδρομή “Aittajarvi” που φέτος, με μεγαλύτερο μήκος, θα αποτελέσει την ειδική διαδρομή της τελευταίας ημέρας, που στο δεύτερο πέρασμα θα γίνει Power Stage.

“Η τελευταία φορά, το 2019 με το Skoda Fabia R5 και τον Allan (Harryman), ήταν η χειρότερη. Είχε πάρα πολύ κρύο, ενώ από την εκκίνηση των ειδικών διαδρομών υπήρχε σκόνη από το χιόνι. Αυτό συμβαίνει όταν η θερμοκρασία βρίσκεται αρκετά κάτω από το μηδέν και το χιόνι παραμένει αιωρούμενο, όπως η σκόνη σε χωμάτινους αγώνες. Τότε ξεκινούσαμε ανά λεπτό, όμως ακόμη και όταν δόθηκε δίλεπτο, υπήρχε πρόβλημα. Όμως εντάξει, αυτή ήταν μια εξεζητημένη περίπτωση.

“Έχω αγωνιστεί σε περίπου 30 χιονισμένους αγώνες και μπορώ να πω με βεβαιότητα, ότι το Ράλλυ Arctic είναι ο αγαπημένος μου”.

Ποιο είναι όμως το στοιχείο που κάνει το Ράλλυ Arctic να ξεχωρίζει; “Βασικά, είναι δύο πράγματα: Η ατμόσφαιρα του αγώνα και οι ειδικές διαδρομές, που είναι ότι ταχύτερο υπάρχει στον κόσμο. Πρόκειται για πιο γρήγορο αγώνα από το Ράλλυ 1000 Λιμνών. Οι ειδικές διαδρομές είναι διαφορετικές από εκείνες στην Κεντρική Φινλανδία, όπου υπάρχουν διαρκώς λόφοι και χασίματα. Στο Ράλλυ Arctic οι ειδικές διαδρομές είναι πιο φλατ. Έχουν άλματα, όμως αυτά είναι πιο λίγα”.

Για τη φύση του αγώνα, ο Γιάννης Παπαδημητρίου ανέφερε: “Συνολικά είναι πολύ καλός αγώνας και ένα από τα στοιχεία που μου άρεσαν, ήταν πως είχαμε 3-4 ημέρες στη διάθεσή μας για ελεύθερες δοκιμές, οπότε μπορούσαμε να κάνουμε 6-7 περάσματα, γεγονός που στη Φινλανδία είναι πολύ σημαντικό. Αν προσπαθήσεις να συμμετάσχεις π.χ. στις 1000 Λίμνες με 2 περάσματα, είναι αυτοκτονία, γιατί υπάρχουν πολύ υψηλές ταχύτητες, με χασίματα και άλματα που σχεδόν ποτέ δεν είναι ίσια. Οπότε, είναι πρακτικά αδύνατο να έχεις σωστές σημειώσεις, επειδή δε βλέπεις που πηγαίνεις, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο Ακρόπολις.

“Επίσης, σε απόσταση περίπου 60 χιλιομέτρων από το Rovaniemi υπάρχει το καλύτερο κέντρο οδήγησης, στο Vantauskoski. Στη… μέση του πουθενά, ένα χωράφι που μοιάζει με λίμνη έχει διαμορφωθεί σε 5-6 διαφορετικές ειδικές διαδρομές, ενώ υπάρχει και καταπληκτική υποδομή από εστιατόρια και συνεργεία. Εκεί μαθαίνεις πραγματικά να οδηγείς, σε εκείνον τον χώρο οδηγούσε ως παιδί ο Kalle Rovanpera το Starlet, αν θυμάστε”.

Ποια είναι η ιδανική θερμοκρασία για το Ράλλυ Arctic; “Κάποια στιγμή συζητούσα με τον Stig Blomqvist, ο οποίος μου έλεγε πως είναι ωραίος αγώνας, αλλά έχει πολύ κρύο. Και καταλαβαίνετε πως για να το λέει αυτό ένας Σουηδός, πάει να πει πως το κρύο είναι πραγματικά πολύ. Οι θερμοκρασίες της τάξης των -30 βαθμών Κελσίου ήταν συνηθισμένες, ενώ είχαμε συναντήσει και θερμοκρασία -42 βαθμών.

“Οι καλύτερες θερμοκρασίες για τον αγώνα είναι γύρω στους -10 βαθμούς Κελσίου, όπως φέτος, καθώς δε δημιουργείται “σκόνη” από το χιόνι, ενώ παράλληλα τα ελαστικά λειτουργούν καλά σε αυτή τη θερμοκρασία. Γενικά, το οδόστρωμα είναι στεγνό και ωραίο, ενώ όταν η θερμοκρασία πλησιάσει στο μηδέν, γίνεται βρώμικο και γλιστερό”.

Μια και η αναφορά στον Stig Blomqvist, ο Γιάννης Παπαδημητρίου μας μίλησε και για το Ράλλυ Arctic της δεκαετίας του ’70, με βάση την περιγραφή του “παππούλη”, Παγκόσμιου Πρωταθλητή Ράλλυ 1984: “Αυτό που μου είχε διηγηθεί ο Blomqvist, ήταν πως στα παλιά χρόνια, όταν εκείνος οδηγούσε Saab κατά τη δεκαετία του ’70, το Ράλλυ Arctic περιλάμβανε 2 ειδικές διαδρομές, μήκους 200 χιλιομέτρων έκαστη. Η πρώτη, κατέβαινε σε μια στρατιωτική βάση, όπου τα πληρώματα διανυκτέρευαν σε μεγάλες στρατιωτικές σκηνές, με μεγάλες σόμπες στο κέντρο. Την άλλη ημέρα, η ίδια διαδρομή διεξάγονταν ανάποδα και ολοκληρωνόταν ο αγώνας”.

Ποιο είναι το σχόλιό του για το οδόστρωμα, καθώς και τα φετινά ελαστικά της Pirelli; “Δεν είναι τυχαίο πως σε όλους αυτούς τους αγώνες, πλην του Ράλλυ Σουηδίας στο WRC ή του φετινού Arctic, οι ειδικές διαδρομές διεξάγονται μία φορά. Κάτω από τον πάγο υπάρχει περίπου μισό μέτρο παγωμένο χώμα. Τώρα, που οι ειδικές διαδρομές θα διεξαχθούν δύο φορές, ο πάγος θα φύγει στα σημεία φρεναρίσματος κατά το δεύτερο πέρασμα, αφού τα αυτοκίνητα WRC είναι πολύ ισχυρά και οι οδηγοί, πολύ γρήγοροι.

“Η Pirelli, σωστά έχει επιλέξει να δημιουργήσει ελαστικά των οποίων τα καρφιά εξέχουν 7 χιλιοστά από τη γόμα. Αν εξείχαν για παράδειγμα 8 χιλιοστά, θα προσέφεραν μεν καλύτερη πρόσφυση, όμως εφόσον εμφανιστεί χώμα όπως προείπαμε, θα “ξεσκιστούν”. Αυτό θα συμβεί, παρά το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα θα είναι πολύ καλά σε πάγο και χιόνι, λόγω της πατέντας που έχει κάνει η Pirelli με το βουλκάνισμα”.

Καθώς ο Γιάννης Παπαδημητρίου έχει αγωνιστεί τόσο στο Ράλλυ Arctic όσο και στο Ράλλυ Σουηδίας, είναι ο κατάλληλος να μας μιλήσει για τις βασικές διαφορές ανάμεσα στους δύο “χιονισμένους” αγώνες: “Το Ράλλυ Σουηδίας είναι πολύ γρήγορο, έχει πιο τεχνικές ειδικές διαδρομές, όμως τα τελευταία χρόνια είναι ασταθές ως προς τις καιρικές συνθήκες. Είναι πολύ καλός αγώνας, όμως τι να το κάνεις αν δεν έχει τις κατάλληλες χειμερινές συνθήκες; Από την άλλη, το Ράλλυ Arctic έχει εγγυημένες χειμερινές συνθήκες και για αυτό, είναι πάρα πολύ καλός αγώνας”.

Ποια είναι η πρόβλεψη του Γιάννη Παπαδημητρίου για τον νικητή του Ράλλυ Arctic Φινλανδίας; “Θα παρακολουθήσω ολόκληρο τον αγώνα. Όσο για την πρόβλεψη, θα σας εξηγήσω τι συμβαίνει. Έχω πάει εκεί 9 φορές, έτρεξα τις 8 και τερμάτισα μία. Άλλες φορές εγκατέλειψα από βλάβη και άλλες, από έξοδο. Εκεί, είναι εύκολο να κάνεις έξοδο και να κολλήσεις, καθώς το χιόνι λειτουργεί σαν αμμοπαγίδα. Συνήθως σε γλιτώνει από άσχημα επακόλουθα, αλλά είναι πολύ εύκολο να κολλήσεις και να χάσεις χρόνο.

“Ως εκ τούτου, θεωρώ ότι εκεί θα κερδίσει κάποιος γρήγορος, ψύχραιμος, αλλά και που δε θα οδηγήσει 100% οριακά. Μπορεί να οδηγήσει κάποιος σαν τον Loeb; Τέτοια οδήγηση απαιτείται, με διατήρηση υψηλής κεκτημένης ταχύτητας, αλλά χωρίς πολλά γυρίσματα του αυτοκινήτου. Πάντως, θεωρώ πως τόσο οι Σκανδιναβοί, όσο και οι υπόλοιποι οδηγοί θα είναι πολύ γρήγοροι”.

Μια και τα τελευταία χρόνια αγωνίζεται με αυτοκίνητο προδιαγραφών Rally2, τον ρωτήσαμε και για αυτή την κατηγορία: “Πιστεύω ότι  και εδώ, ο συναγωνισμός θα είναι πολύ υψηλού επιπέδου. Για να βρεθεί κάποιος στην εξάδα του WRC2 και γενικά των αυτοκινήτων προδιαγραφών Rally2, πρέπει να προσπαθήσει πάρα πολύ. Ο συναγωνισμός είναι και σε αυτή την κατηγορία κορυφαίου επιπέδου και αυτό είναι το ζητούμενο”.

Κλείνοντας, ο Γιάννης Παπαδημητρίου μας είπε πως δεν έχει ακόμη οριστικοποιήσει τα δικά του αγωνιστικά σχέδια για φέτος: “Δε γνωρίζω ακόμη, καθώς η οικονομική κατάσταση συνεχίζει να είναι άσχημη. Θα δούμε”.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΡΧΕΙΟ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Υπενθυμίζουμε, πως το Ράλλυ Arctic Φινλανδίας διεξάγεται στις 26-28 Φεβρουαρίου και μπορείτε να διαβάσετε το αναλυτικό μας preview εδώ.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!