Αν και η υβριδική εποχή του WRC μόλις ξεκίνησε, η FIA επιθυμεί άμεση έναρξη των εργασιών σχετικά με τους νέους κανονισμούς, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ το 2025.
Η “πράσινη” στροφή του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ ξεκίνησε τυπικά πριν από μερικές εβδομάδες, με το Ράλλυ Μόντε Κάρλο να αποτελεί την πρεμιέρα του 2022.
Η φετινή σεζόν είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον κορυφαίο θεσμό ράλλυ, καθώς η υιοθέτηση υβριδικών κινητήριων συνόλων και η χρήση πλήρως βιώσιμων καυσίμων στα κορυφαία αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1, αποτελούν τις μεγαλύτερες αλλαγές κανονισμών των τελευταίων δεκαετιών.
Πάντως, η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) δε σταματά εκεί, αφού πιέζει τον διοργανωτή (Promoter) του WRC να επισπεύσει τις διαδικασίες σχετικά με την οριστικοποίηση των κανονισμών που θα ισχύουν στο θεσμό από το 2025, αφού ο παρών κύκλος έχει τριετή διάρκεια.
FIA: Προσπάθεια να ανακτηθεί το “χαμένο έδαφος”
Με την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία να έχει στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση και να επεξεργάζεται και άλλες τεχνολογίες για το μέλλον, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ θέλει να ακολουθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
Άλλωστε, το ενδιαφέρον και κατ’ επέκταση η παρουσία των κατασκευαστών είναι ζωτικής σημασίας για το θεσμό, οπότε η “πράσινη στροφή” είναι, είτε μας αρέσει είτε όχι, απόλυτα αιτιολογημένη.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, πως και οι τρεις κατασκευαστές που εμπλέκονται φέτος στο WRC, έχουν σαφή προσανατολισμό προς την ηλεκτροκίνηση.
Η Hyundai έχει θέσει ως στόχο να διαθέτει 12 ηλεκτρικά οχήματα (Battery Electric Vehicles” έως το 2025, τη στιγμή που ηToyota, σχεδιάζει να έχει 30 ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) στην παραγωγή, έως το 2030.
Αντίστοιχα, η Ford ευελπιστεί να πετύχει ισοζύγιο πωλήσεων μεταξύ ηλεκτρικών και αυτοκινήτων που διαθέτουν και κινητήρα εσωτερικής καύσης, έως το 2030, επενδύοντας 11,4 δις δολάρια για νέα εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η υβριδική στροφή του WRC ήρθε έως και αργά, αφού τόσο οι υπάρχοντες κατασκευαστές, όσο και η Citroen, εκπρόσωπος του Group PSA και πλέον Stellantis, στην κορυφαία κατηγορία του θεσμού ως το 2019, επιθυμούσαν κάτι τέτοιο να έχει συμβεί νωρίτερα.
Σε αντίστοιχο μήκος κύματος κινείται και η νέα ηγεσία της FIA, με Πρόεδρο τον Mohamed Ben Sulayem και αναπληρωτή τον Robert Reid, Παγκόσμιο Πρωταθλητή Συνοδηγών 2001 στο πλευρό του Richard Burns.
“Σίγουρα ένα από τα πράγματα που έχω ήδη πει στον Promoter είναι ότι πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε τώρα για το επόμενο αυτοκίνητο (Rally1)”, ανέφερε ο Robert Reid, κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο motorsport.com .
“Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι συνεχίζουμε να κάνουμε βήματα. Αυτό που κάνουμε τώρα (υβριδικά αυτοκίνητα) είναι καλό βήμα.
“Θα έλεγα ότι μάλλον είμαστε μερικά χρόνια πίσω σε σύγκριση με το πού θέλαμε να είμαστε, αλλά δεν πρόκειται για καταστροφή“.
Όσον αφορά στους κανονισμούς που θα υιοθετηθούν στο εγγύς μέλλον, ο Reid τόνισε πως υπάρχουν αρκετές επιλογές.
“Ας δούμε πού θέλουν να πάνε οι κατασκευαστές”, ανέφερε ο 56χρονος Άγγλος.
“Είναι σαφές ότι μεγάλο μέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας καθοδηγείται πιθανώς από πολιτικές αποφάσεις και ότι κατευθύνεται προς τα EV. Νομίζω ότι υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία για τη FIA και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό γενικότερα, να αποτελέσει το πεδίο δοκιμών για πολλές διαφορετικές λύσεις.
“Διαθέτουμε αέριο υδρογόνο, υγρό υδρογόνο, υβριδικά, EVs και βιώσιμα καύσιμα χωρίς ορυκτά. Και το βιοκαύσιμο που είναι 100% συνθετικό είναι εφικτό σήμερα, αλλά είναι ακριβό, αν και η τιμή του θα πέσει.
“Έχουμε πολλές διαφορετικές επιλογές και λύσεις για διαφορετικά προβλήματα και διαφορετικά σπορ, στα οποία μπορούμε να προσαρμόσουμε αυτές τις τεχνολογίες”.
Πάντως, ο Reid θεωρεί, όπως είχε δηλώσει πρόσφατα και ο Sebastien Ogier κατά τη διάρκεια παρουσίασης του ντοκιμαντέρ για την καριέρα του, ότι το κοντινό μέλλον του WRC δε βρίσκεται σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως λόγω της υπάρχουσας τεχνολογίας μπαταριών.
“Γνωρίζω από την οδήγηση ενός Tesla ότι δεν έχεις ίδια αυτονομία όταν οδηγείς σε κρύες συνθήκες, όσο το καλοκαίρι”, πρόσθεσε ο Reid. “Επί του παρόντος υπάρχουν περιορισμοί σχετικά με αυτό. Θα έλεγα ότι τα πλήρως ηλεκτρικά ταιριάζουν σε αγώνες μικρότερης διάρκειας και εύκολης πρόσβασης σε διαδικασία φόρτισης, παρά σε αγώνες που εξελίσσονται στην ύπαιθρο”.
Εφόσον οι νέοι κανονισμοί τεθούν σε ισχύ από το 2025 και με δεδομένο το γεγονός ότι απαιτείται τουλάχιστον ένας χρόνος εξέλιξης για νέο αυτοκίνητο, η έλευση ενός νέου κατασκευαστή σε αυτή την τριετία, δε φαντάζει ως ιδιαίτερα πιθανή.
Αν και δεν πετάει στα σύννεφα, ο Reid παρουσιάστηκε ευχαριστημένος με την αύξηση του βαθμού εμπλοκής της Ford στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, λόγω της υβριδικής στροφής των κανονισμών.
“Δε θα έλεγα πως δε βλέπω (νέο κατασκευαστή)”, σχολίασε ο Βρετανός. “Η Ford είναι ένα παράδειγμα. Οι φετινοί κανονισμοί την ενθάρρυναν να εμπλακεί περαιτέρω.
“Γνωρίζω πως πολλοί άνθρωποι (σ.σ. και ο Mohamed Ben Sulayem) μιλούν για 2,5 κατασκευαστές, όμως μάλλον τώρα είναι 2,7 ή 2,8.
“Είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπουμε όλους τους εμπλεκόμενους κατασκευαστές να αγκαλιάζουν την ευκαιρία των νέων κανονισμών και τη Ford, ως κατασκευαστή, να αυξάνει τη δέσμευσή της εξαιτίας αυτού.
“Σίγουρα θα σκεφτόμασταν, βλέποντας αυτό, ότι θα ήταν ελκυστικό και για άλλους κατασκευαστές”.
Τέλος, ο Robert Reid επιβεβαίωσε πως δεν υπάρχει βιασύνη για την αντικατάσταση του Yves Matton, ο οποίος αποχώρησε από το πόστο του Διευθυντή Ράλλυ της FIA, αμέσως μετά από την εκλογή της νέας διοίκησης.
Photos: M-Sport Ford, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, FIA