X
WRC

Elfyn Evans και Craig Breen μιλούν για το υβριδικό σύστημα των αυτοκινήτων Rally1

Οι Elfyn Evans και Craig Breen υποστηρίζουν πως η βέλτιστη χρήση του υβριδικού συστήματος στα νέα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1, θα παίξει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της σεζόν.

Η προετοιμασία για την έναρξη της πρώτης υβριδικής χρονιάς στην ιστορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ κορυφώνεται, με τους Elfyn Evans και Craig Breen να αναφέρονται στη σημασία των νέων κινητήριων συνόλων.

Υπενθυμίζουμε, πως από το 2022 τα αυτοκίνητα της κορυφαίας κατηγορίας Rally1 συνδυάζουν τούρμπο κινητήρες εσωτερικής καύσης 1,6 λίτρων με ισχύ περίπου 380 ίππων και ηλεκτροκινητήρα ισχύος 100 kW (136 ίπποι) που είναι κοινός και έχει κατασκευαστεί από την Compact Dynamics.

Η βέλτιστη χρήση του υβριδικού συστήματος, θεωρείται κλειδί για την επιτυχία κατά τη διάρκεια της νέας χρονιάς.

Μετά από τα videos, μέσω των οποίων ο τεχνικός διευθυντής της Toyota, Tom Fowler και ο Επικεφαλής Μηχανικός Εξέλιξης της M-Sport Ford, Tim Jackson, μας εξηγούν πώς λειτουργεί το υβριδικό σύστημα, ήρθε η σειρά των οδηγών να πουν τη δική τους γνώμη.

Οι Elfyn Evans και Craig Breen για τη σημασία του υβριδικού συστήματος

Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τη νέα σεζόν, οι δύο οδηγοί των Toyota Gazoo Racing και M-Sport Ford έχουν ακολουθήσει ανάλογες πορείες ακόμη και στις άτυχες στιγμές, αφού είχαν από μία έξοδο έκαστος.

Αρχικά, ήταν οι Elfyn Evans-Scott Martin που βρέθηκαν εκτός δρόμου λίγες ημέρες μετά από την ολοκλήρωση του περσινού Πρωταθλήματος  με το Toyota GR Yaris Rally1, ενώ μόλις χθες ακολούθησαν οι Craig Breen-Paul Nagle με το Ford Puma Rally1 .

Ευτυχώς, οι έξοδοι δεν επέφεραν κάτι παραπάνω από υλικές ζημιές. Μάλιστα, μετά τη χθεσινή (Τετάρτη 12 Ιανουαρίου) έξοδο του Breen κατά τις δοκιμές ενόψει Ράλλυ Μόντε Κάρλο, οι μηχανικοί της M-Sport επισκεύασαν άμεσα το Puma Rally1, με τον Gus Greensmith να συνεχίζει σήμερα (Πέμπτη 13 Ιανουαρίου) τη διαδικασία, η οποία θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 16 Ιανουαρίου με τον Sebastien Loeb.

Επιστρέφοντας στην καλύτερη δυνατό χρήση του υβριδικού συστήματος, αυτή είναι αρκετά περίπλοκη και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally1 θα φορτίζονται στο service park των αγώνων σε ειδικούς φορτιστές αλλά και κατά την κίνηση, μέσω αναγεννητικής πέδησης.

Στις ειδικές διαδρομές, θα υπάρχει δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας υπό μορφή ώθησης (boost event), η οποία όμως θα προκύπτει εφόσον κατά την πέδηση έχει επιτευχθεί η αναγέννηση 30 kilojoules, κάτι που θα ελέγχεται μέσω λογισμικού.

Όπως φαίνεται, η νέα εποχή του WRC περιλαμβάνει νέες προκλήσεις, οι οποίες δυσκολεύουν μεν, εξάπτουν το ενδιαφέρον των οδηγών, δε.

Ο Evans θεωρεί πως η βέλτιστη χρήση της μπαταρίας θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη στις ειδικές διαδρομές, ενώ ο Breen χαρακτήρισε την υιοθέτηση του υβριδικού συστήματος ως τρίτη διάσταση στην οδήγηση.

“Νομίζω πως το υβριδικό σύστημα είναι κάτι πολύ νέο που όλοι μας ακόμη ανακαλύπτουμε”, ανέφερε στο Motorsport.com ο Elfyn Evans.

“Αυτό που γνωρίζουμε είναι πως η ποσότητα ανάπτυξης (ώθησης) που θα έχουμε ελέγχεται από την FIA και ασφαλώς αν αυτή βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο, τότε θα έχει σημαντική επίδραση στην επιτάχυνση του αυτοκινήτου.

“Αν εξάγεις λιγότερα από αυτές τις επιταχύνσεις, τότε ο χρόνος στην ειδική διαδρομή θα επηρεαστεί αρνητικά.  Η μπαταρία έχει μέγιστη ισχύ που ξεπερνά τους  100 ίππους. Αν δεν την έχεις σε επιταχύνσεις από αργές διασταυρώσεις, θα έχει μεγάλη επίδραση.

“Ασφαλώς είναι κρίσιμο στοιχείο της οδήγησης, νομίζω θα είναι πιο κρίσιμο σε ορισμένους αγώνες από άλλους. Αν βρίσκεσαι σε γλιστερό αγώνα δε θα είναι τόσο σημαντική, όμως σε στεγνή άσφαλτο θα μπορεί να γίνει πλήρης χρήση της δύναμης”.

Παρά τις δοκιμές, ο Elfyn Evans παραδέχεται πως δεν βρίσκεται εκεί που θα ήθελε, αναφορικά με την άνεσή του κατά την οδήγηση του Toyota GR Yaris Rally1.

“Τα πάντα δείχνουν πολύ πολύ νέα και πολύ πολύ διαφορετικά με πριν”, τόνισε ο Ουαλός, δευτεραθλητής το 2020 και 2021.

“Παραμένει ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο, όμως υπάρχουν πολλά νέα πράγματα. Ο τρόπος λειτουργίας του είναι εντελώς διαφορετικός και αυτό συμβαίνει πριν σκεφτούμε το υβριδικό (σύστημα), για να είμαι ειλικρινής.

“Υπάρχουν πολλά νέα πράγματα και ας πούμε, αισθήσεις, που πρέπει να συνηθίσεις. Θα έλεγα πως οι δοκιμές πήγαν καλά. Όπως πάντα με τα νέα αυτοκίνητα, τίποτα δεν είναι ακριβώς ξεκάθαρο.

“Πάντα νιώθεις πως δεν έχεις αρκετό χρόνο ώστε να περάσεις αυτά που χρειάζεσαι. Είναι δύσκολο να κρίνεις, επειδή δεν έχεις κανένα μέτρο (σύγκρισης) ως προς το πού βρίσκεσαι.

“Προσωπικά συνεχίζω να αισθάνομαι πως δε βρίσκομαι εκεί που θέλω ακόμη, όμως είμαι βέβαιος πως υπάρχουν και άλλοι στην ίδια θέση.

“Θα θεωρούσα τον εαυτό μου ως ιδιότροπο οδηγό όσον αφορά το στήσιμο και όταν τα πράγματα είναι τόσο καινούργια. Εκτιμώ ότι θα χρειαστεί λίγος χρόνος. Αισθάνομαι ότι υπάρχει ακόμα αρκετή δουλειά για να φτάσω στα μέγιστα επίπεδα αυτοπεποίθησης”.

“Είναι συναρπαστικό, πρέπει να πω”, δήλωσε στο ίδιο Μέσο ο Craig Breen. “Οι νέοι κανονισμοί φέρνουν μια νέα διάσταση. Δεν είχαμε δουλέψει ποτέ με υβριδικά (συστήματα).

“Θα είναι ενδιαφέρον, αφού φυσιολογικά έπρεπε να ακούμε το συνοδηγό και να οδηγούμε, ενώ τώρα πρέπει να σκεφτόμαστε μια τρίτη διάσταση. Το υβριδικό σύστημα υπήρξε σίγουρα απαιτητικό, είναι ένα μεγάλο βήμα σε σύγκριση με ότι είχαμε.

“Δε χρειαζόταν ποτέ να σκεφτόμαστε πράγματα όπως αναγέννηση και τώρα πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης και οδήγησης.

Ειλικρινά, νομίζω ότι προσαρμόστηκα αρκετά γρήγορα, μου αρέσει. Είναι σίγουρα ενδιαφέρον και όταν όλα συνδεθούν, γίνεται πολύ γρήγορο και ισχυρό αυτοκίνητο”.

Αναφορικά με την “υποβάθμιση” ορισμένων μηχανικών μερών, ώστε να μην εκτοξευθεί το κόστος, ο Breen σχολίασε: “Οι υπόλοιποι κανονισμοί είναι ένα βήμα προς τα αυτοκίνητα R5 (Rally2).

“Εντάξει τα αυτοκίνητα θα δείχνουν αισθητικά καλύτερα και θα είναι ένας συμβιβασμός σε σχέση με τα αυτοκίνητα της περσινής χρονιάς και ίσως εκείνα πριν από το 2017, αλλά είναι όλα προς το καλύτερο”.

Συνολικά πάντως, ο 31χρονος οδηγός, που ετοιμάζεται για την πρώτη του πλήρη σεζόν ως επικεφαλής ομάδας του WRC, είναι αισιόδοξος: “Το σπορ πηγαίνει προς το καλύτερο. Νομίζω πως με την υβριδική μονάδα τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να είναι απίστευτα γρήγορα. Δε νομίζω πως το θέαμα θα μειωθεί”.

Το πρώτο πραγματικό μέτρο σύγκρισης, θα τεθεί την ερχόμενη εβδομάδα, με τον πρώτο αγώνα της υβριδικής εποχής του WRC, που είναι το Ράλλυ Μόντε Κάρλο στις 20-23 Ιανουαρίου.

Photos: Toyota Gazoo Racing, M-Sport Ford, Red Bull Content Pool

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!