Οι οδηγοί του WRC θεωρούν άδικα και υπέρογκα τα πρόστιμα που τους επιβάλλονται σχετικά με τη χρήση «ακατάλληλης γλώσσας», στέλνοντας συγχρόνως το λάθος μήνυμα.
Η Παγκόσμια Ένωση Οδηγών Ράλλυ (World Rally Drivers Association) ιδρύθηκε το 2024, με τα μέλη της, μέσω της Παγκόσμιας Συμμαχίας Οδηγών Ράλλυ (World Rally Drivers Alliance – WoRDA), να εκδίδουν σήμερα κοινή δήλωση εκφράζοντας την αντίθεσή τους στις κυρώσεις της FIA για τη χρήση «ακατάλληλης γλώσσας» από τους οδηγούς.
Στη δήλωση αυτή ζητούν άμεση επικοινωνία με τον πρόεδρο της FIA, Mohammed Ben Sulayem, για την εξεύρεση λύσης στο ζήτημα των προστίμων που επιβάλλονται για την περιστασιακή χρήση «ακατάλληλης γλώσσας».
Ο οδηγός της Hyundai, Adrien Fourmaux, έγινε ο πρώτος οδηγός φέτος στον οποίο επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 30.000€ σύμφωνα με τις οδηγίες του Παραρτήματος 12.2.1 του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα 2025 της FIA, καθώς ο Γάλλος χρησιμοποίησε τη λέξη «f***» σε τηλεοπτική του συνέντευξη μετά την τελευταία ειδική διαδρομή του Ράλλυ Σουηδίας.
Ακολουθεί η πλήρης δήλωση της WORDA:
«Οι οδηγοί στους αγώνες ράλλυ και οι συνοδηγοί της WORDA, εμπνευσμένοι από τους συναδέλφους τους στη GPDA, ενώνονται για να εκφράσουν τη γνώμη τους, να αναζητήσουν σαφήνεια και να συνεργαστούν για ένα καλύτερο μέλλον.
Πρώτα και κύρια, θέλουμε να δηλώσουμε ότι, όπως συμβαίνει με κάθε άθλημα, οι αγωνιζόμενοι πρέπει να συμμορφώνονται με τις αποφάσεις. Ο σεβασμός αυτής της αρχής δεν αμφισβητείται.
Δεν είμαστε όλοι επαγγελματίες πλήρους απασχόλησης, ωστόσο όλοι αντιμετωπίζουμε τις ίδιες ακραίες συνθήκες με το ίδιο πάθος. Είτε οδηγούμε μέσα σε πυκνά δάση και σε παγωμένους δρόμους μέσα στη νύχτα, είτε μέσα από τη σκόνη των ύπουλων χωμάτινων ειδικών διαδρομών, πιέζουμε τους εαυτούς μας στα άκρα – ενάντια στα στοιχεία της φύσης, τον χρόνο αλλά και σε σχέση με τα δικά μας όρια.
Πέρα από τους αγώνες, ο ρόλος μας έχει διευρυνθεί. Σήμερα, οι οδηγοί ράλι και οι συνοδηγοί δεν είναι μόνο αθλητές, αλλά και διασκεδαστές, δημιουργοί περιεχομένου και προσωπικότητες των μέσων ενημέρωσης. Από τα έξυπνα τηλέφωνα των θεατών μέχρι τις επίσημες κάμερες του WRC, αναμένεται να είμαστε διαθέσιμοι ανά πάσα στιγμή – πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον αγώνα, από την αυγή μέχρι το σούρουπο.
Η WORDA αναγνώριζε πάντα τις ευθύνες και τη δέσμευσή μας να συνεργαζόμαστε με εποικοδομητικό τρόπο με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου της FIA, προκειμένου να προωθήσουμε και να εξυψώσουμε το εξαιρετικό μας άθλημα προς όφελος όλων.
Τους τελευταίους μήνες, ωστόσο, υπήρξε μια ανησυχητική αύξηση της αυστηρότητας των κυρώσεων που επιβλήθηκαν για μικρές, μεμονωμένες και ακούσιες γλωσσικές παραλείψεις. Αυτό έφτασε σε απαράδεκτο επίπεδο.
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι:
– Η κοινή καθομιλουμένη δεν μπορεί να θεωρηθεί και να κριθεί ως ίση με μια γνήσια προσβολή ή πράξη επιθετικότητας
– Για όσους δεν μιλούν την μητρική τους γλώσσα μπορούν να χρησιμοποιούν ή να επαναλαμβάνουν όρους χωρίς πλήρη επίγνωση της σημασίας και της σημασίας τους
– Δευτερόλεπτα μετά από μια ακραία άνοδο της αδρεναλίνης, δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε τον τέλειο και συστηματικό έλεγχο των συναισθημάτων.
Το ράλλυ είναι ακραία: το επίπεδο κινδύνου για τους αθλητές, η ένταση της εστίασης, η διάρκεια των ημερών…
Σε μια τέτοια περίπτωση αμφισβητούμε τη συνάφεια και την εγκυρότητα της επιβολής κάθε είδους ποινής. Επιπλέον, τα υπέρογκα πρόστιμα είναι πολύ δυσανάλογα με το μέσο εισόδημα και τον προϋπολογισμό στα ράλι.
Ανησυχούμε επίσης για την εντύπωση που δημιουργούν στο κοινό αυτά τα υπερβολικά ποσά, υποδηλώνοντας ότι πρόκειται για έναν κλάδο όπου τα χρήματα δεν έχουν σημασία.
Αυτό εγείρει επίσης ένα θεμελιώδες ερώτημα: πού πάνε τα χρήματα από αυτά τα πρόστιμα; Η έλλειψη διαφάνειας απλώς ενισχύει τις ανησυχίες και υπονομεύει την εμπιστοσύνη στο σύστημα.
Σίγουρα οι αρνητικές εντυπώσεις γύρω από αυτές τις ποινές υπερτερούν κατά πολύ των επιπτώσεων οποιουδήποτε γλωσσικού κενού.
Ζητούμε άμεση επικοινωνία και δέσμευση μεταξύ του προέδρου της FIA και των μελών της WORDA για να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή και επείγουσα λύση.»
Την επιστολή υπογράφουν όλοι οι οδηγοί και συνοδηγοί των αυτοκινήτων Rally1, αρκετοί από την WRC2 καθώς και ο Julien Ingrassia.