X
Αγώνες

Τα αυτοκίνητα-πρωταγωνιστές του φετινού Dakar

Toyota Hilux, Mini John Cooper Works Buggy και BRX Hunter. Πόσο διαφορετικοί είναι μεταξύ τους οι τετράτροχοι πρωταγωνιστές του κορυφαίου αγώνα αντοχής στον πλανήτη;

Κάθε χρόνο, τα αυτοκίνητα παίρνουν σημαντικό μερίδιο της λάμψης του Dakar και η φετινή εκδοχή, στη Σαουδική Αραβία, δεν αποτελεί εξαίρεση. Στους δύο γνωστούς πρωταγωνιστές, Mini JCW Buggy και Toyota Hilux, προστέθηκε τρίτος μνηστήρας, το BRX Hunter, που κατασκευάζεται από την Prodrive.

Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε, πως στο Dakar υπάρχουν ορισμένες ελευθερίες που δεν υφίστανται σε άλλους αγώνες cross country, γεγονός που καθιστά την κατανόηση των διαφορών στα τεχνικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων, πιο δύσκολη.

Ποια είναι τα κοινά και ποια τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των τριών, τελευταίας εξέλιξης, αγωνιστικών που συμμετέχουν στο Dakar;

Καταρχάς, όλα εντάσσονται στην κατηγορία T1, που είναι η κορυφαία των αυτοκινήτων. Ο πιο κοινός τύπος οχημάτων, έγκειται στη δημιουργία ενός πρωτοτύπου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές και τις προδιαγραφές ασφαλείας της FIA. Βάση του κάθε οχήματος είναι ένα σωληνωτό πλαίσιο, όπου τοποθετούνται τα μηχανικά μέρη και στα συστήματα ασφαλείας. Επιπλέον, όλα διαθέτουν 6άρι σειριακό κιβώτιο και ελαστικά της BF Goodrich.

Κάπου εδώ, αρχίζουν οι διαφορές. Τα συγκεκριμένα αγωνιστικά μπορεί να μοιάζουν περισσότερο, όπως το Toyota Hilux ή λιγότερο, όπως το Mini JCW Buggy με κάποιο όχημα παραγωγής, όμως στην πράξη είναι αγωνιστικά, αποκλειστικά για αυτή τη χρήση. Είναι δικίνητα ή τετρακίνητα, με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου και αποτελούν ότι ταχύτερο στο Dakar.

Μια σημαντική διαφοροποίηση στο φετινό Dakar, είναι πως για πρώτη φορά επιτράπηκε η χρήση υπερτροφοδοτούμενου βενζινοκινητήρα, λύση που υιοθετεί η Prodrive με το BRX Hunter. Ως τώρα, επιτρέπονταν είτε οι τούρμπο πετρελαιοκινητήρες, όπως συμβαίνει με το Mini JCW Buggy, είτε οι ατμοσφαιρικοί βενζινοκινητήρες, σαν εκείνον που διαθέτει το εργοστασιακό Toyota Hilux.

Κάθε αυτοκίνητο έχει διαφορετικές επιδόσεις και δυνατότητες, αφού π.χ. τα τετρακίνητα αυτοκίνητα όπως το Toyota Hilux υπερτερούν σε πιο αργές διαδρομές έναντι των δικίνητων Mini Buggies.

Όσον αφορά στο βάρος, το μοναδικό δικίνητο όχημα της παρέας (Mini JCW Buggy-1.585 κιλά) είναι κατά περίπου 300-400 κιλά ελαφρύτερο από τους τετρακίνητους αντιπάλους του (Toyota Hilux-1950, BRX Hunter-1850 κιλά).

Ας τα αναλύσουμε:

Toyota Hilux

Το επιτυχημένο Pick-Up της Toyota, αποτελεί τη βάση για την εμπλοκή στο Dakar, από το 2018. Κατά την προσφιλή τακτική της μαμάς εταιρείας, η ευθύνη της συμμετοχής έχει δοθεί σε αγωνιστικό παρακλάδι, που στην προκειμένη περίπτωση είναι η Toyota Gazoo Racing Νοτίου Αφρικής, η οποία διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία στους αγώνες rally raid.

Το ειδικά διαμορφωμένο Hilux, που έφτασε στη νίκη το 2019 χάρη στους Nasser Al Attiyah-Matthieu Baumel διαθέτει ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα Lexus ISF 5 λίτρων σε διάταξη V8, τοποθετημένο στη μέση. Αν και η ισχύς του είναι περίπου μεταξύ 340-365 ίππων, ανάλογα με τα καύσιμα και με βάση κάποιες ελευθερίες που επιτρέπονται ειδικά για το Dakar, αυξάνεται έως και στους 390 ίππους.

Η ροπή του Toyota Hilux είναι 620 Nm, την ώρα που το αυτοκίνητο κινείται χάρη σε σειριακό 6άρι της Sadev και, γεγονός πολύ σημαντικό για το Dakar, είναι τετρακίνητο, με 3 διαφορικά. Το βάρος του, είναι περίπου 1.950 κιλά.

Πληρώματα: Nasser Al Attiyah-Matthieu Baumel, Giniel De Villiers-Alex Haro, Henk Lategan-Brett Cummings, Shameer Variawa – Dennis Murphy

Mini John Cooper Works (JCW Buggy)

Η ιδέα της δημιουργίας ενός buggy υπήρχε για αρκετό καιρό, αποκαλύπτει ο επικεφαλής της X-Raid, Sven Quandt. Αυτό έγινε πραγματικότητα το 2017, όταν το πρώτο κατασκευασμένο από κέβλαρ και ανθρακονήματα Mini John Cooper Works Buggy, το “καπάκι” του οποίου θυμίζει Mini JCW, πήρε μπροστά, με τις ευλογίες αλλά χωρίς μεγάλη στήριξη από τη BMW.

Το 2020, οι κόποι της ομάδας απέφεραν καρπούς, με τους Carlos Sainz-Lucas Cruz να αναδεικνύονται νικητές στο Dakar, ενώ φέτος, στα μισά του αγώνα, προηγούνται οι Stephane Peterhansel-Edouard Boulanger, επίσης με Mini JCW Buggy.

Συνοπτικά, ο πετρελαιοκινητήρας του Mini JCW Buggy διαθέτει τούρμπο και βασίζεται σε κινητήρα παραγωγής της BMW. Έχει χωρητικότητα 3 λίτρων (2.993 κ.εκ.), αποδίδοντας ισχύ 261 kW (355 ίππους) στις 3500 στροφές και ροπή 770 Nm από τις 2.150 στροφές.

Η τελική ταχύτητα έχει περιοριστεί βάσει κανονισμών στα 180 χλμ./ώρα, ενώ η κίνηση του Buggy μεταδίδεται στους πίσω τροχούς και το κιβώτιο, είναι 6τάχυτο σειριακό Xtrac. Η διαδρομή της ανάρτησης είναι 400 χιλιοστά και τα ελαστικά, είναι BF Goodrich.

Πληρώματα: Carlos Sainz-Lucas Cruz, Stephane Peterhansel-Edouard Boulanger

Bahrain Raid Xtreme Hunter T1

Ο νέος μνηστήρας της νίκης στο Dakar, που όπως όλα δείχνουν από την εξέλιξη του αγώνα αναβάλλεται για κάποια από τις επόμενες σεζόν, ονομάζεται BRX Hunter. Πρόκειται για την υλοποίηση ενός project που ξεκίνησε η Prodrive του David Richards, έχοντας τη χρηματοδότηση του Bahrain και χορηγία της Red Bull.

Το αμάξωμα θυμίζει λίγο την Jaguar F-Type, αφού σχεδιαστής είναι ο Ian Callum, πρώην επικεφαλής σχεδιασμού της μάρκας, ενώ ο twin-turbo βενζινοκινητήρας χωρητικότητας 3,5 λίτρων σε διάταξη V6 Ford Ecoboost, είναι τοποθετημένος στο εμπρός μέρος.

Η ισχύς του συνόλου είναι 400 ίπποι, ενώ αποδίδει ροπή 700 Nm. Το BRX Hunter είναι τετρακίνητο, με 3 διαφορικά και διαθέτει σειριακό κιβώτιο 6 σχέσεων.

Από πλευράς διαστάσεων είναι λίγο μικρότερο από το Mini JCW Buggy ως προς το μεταξόνιο (2,9 έναντι 3,1 μέτρα), ενώ διαφέρει σχετικά από πλευράς διαστάσεων (4,5 x 2 x 1,8 έναντι 4,332 x 2,2 x 1,935).

Η ανάρτηση διαθέτει διπλά ψαλίδια, ρυθμιζόμενα αμορτισέρ σε κάθε τροχό (διάστασης 16 X 7) και τα φρένα είναι 6πίστονα.  Το βάρος του, είναι 1.850 κιλά.

Πληρώματα: Sebastien Loeb-Daniel Elena, Nani Roma-Alexandre Winocq

Photos: Red Bull Content Pool

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!