top icon
Αγώνες

Συνέντευξη: Ο Mattias Ekstrom για τη συμμετοχή του στο Extreme E

Ο Σουηδός Παγκόσμιος Πρωταθλητής Rallycross και 2 φορές Πρωταθλητής DTM, μίλησε στο www.4troxoi.gr για το νέο του εγχείρημα, καθώς από τη νέα χρονιά θα συμμετάσχει στο Extreme E ως οδηγός της ABT-Cupra.

Στο περιθώριο της επίσημης παρουσίασης του Extreme E, πρωταθλήματος με αμιγώς ηλεκτρικά SUV σε απομακρυσμένα σημεία του πλανήτη με αυξημένο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Mattias Ekstrom.

Ο 42χρονος Σουηδός, που έχει μεταξύ άλλων αναδειχθεί Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυκρος (2016), Πρωταθλητής DTM (2004, 2007), ενώ έχει αγωνιστεί και σε 8 αγώνες του WRC, αποτελεί μέχρι στιγμής τον σημαντικότερο οδηγό που θα συμμετάσχει στον νεοσύστατο θεσμό. Μάλιστα, ο Mattias Ekstrom θα συνεργαστεί εκ νέου με την ABT, ομάδα με την οποία έχει συνεργαστεί επί μακρόν στο DTM και επί του παρόντος, έχει αναλάβει την εκπροσώπηση της Cupra στο νεοσύστατο θεσμό. Η ισπανική μάρκα, της οποίας ο Ekstrom είναι και πρέσβης, είναι ο πρώτος κατασκευαστής που συμμετέχει στο Extreme E, το οποίο θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2021.

Mattias Ekstrom

Ιδιαίτερα ευδιάθετος, προσιτός και ομιλητικός, ο Mattias Ekstrom απάντησε μεταξύ άλλων σε ερωτήσεις μας για τη συμμετοχή του στο Extreme E, τη σημασία του θεσμού και της εκτεταμένης συμμετοχής γυναικών σε αυτόν, την είσοδο του ηλεκτρισμού στην αυτοκίνηση, καθώς και σε μια ερώτηση που σπάνια δέχεται από δημοσιογράφο.Καλή ανάγνωση!

Τι είναι αυτό που καθιστά το Extreme E ελκυστικό για έναν οδηγό όπως εσύ; > “Νομίζω ότι είναι η δομή, ο τύπος των αυτοκινήτων και τα μέρη που πηγαίνουμε. Σε αυτή τη συναρπαστική περίοδο, είμαστε έτοιμοι για μια νέα πρόκληση. Θα έλεγα πως το Extreme E είναι συνδυασμός Rallycross και Rally Raid, καθώς βρίσκεται πιο κοντά σε αυτά, παρά στους κλασικούς αγώνες πίστας.  Επίσης, πρέπει να παραδεχθώ πως όταν δημιουργεί κάτι ο Alejandro Agag, είμαι βέβαιος ότι θα το κάνει εξαιρετικά και πως οι διοργανωτές είναι πολύ πειστικοί προς ιδιοκτήτες ομάδων, οδηγούς, φίλους του σπορ ή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης”

Πόσο σημαντική είναι η ευαισθητοποίηση για σημαντικά ζητήματα όπως η βιωσιμότητα και η κλιματική αλλαγή; > “Θεωρώ ότι θα δοθεί μεγάλη προσοχή στον τρόπο ευαισθητοποίησης. Η αυτοκίνηση χαίρει προσοχής από το κοινό, είτε πρόκειται για αυτοκίνητα είτε για τις μετακινήσεις συνολικά. Νομίζω ότι ο καθένας πρέπει να προσπαθήσει όσο περισσότερο γίνεται στον συγκεκριμένο τομέα. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να βοηθήσουμε τον πλανήτη, από τις πτήσεις των αεροπλάνων μέχρι τις διατροφικές μας συνήθειες.

“Νομίζω ότι μπορούμε να αποτελέσουμε το παράδειγμα. Μπορείς να κάνεις αγώνες με διαφορετικό τρόπο, όπως για παράδειγμα να φροντίζεις πόσα σετ ελαστικών χρησιμοποιείς, και να πείσεις τους ανθρώπους ότι το να καταναλώνεις περισσότερο, δεν είναι απαραίτητα καλύτερο. Θεωρώ ότι θα υπάρξει ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος”.

Mattias Ekstrom

Τι απαντάς στους επικριτές του εγχειρήματος; > “Όσον αφορά στους “haters”, που γνωρίζω πως υπάρχουν, ξέρω ότι θα πουν ότι αυτό δεν έχει νόημα. Όμως όσο περισσότερο το σκέφτεσαι, τόσο περισσότερο νόημα έχει και ειδικά, αν οι άνθρωποι αρχίσουν να σκέφτονται στην καθημερινή τους ζωή, ότι πρέπει να φροντίζουν περισσότερο τον κόσμο και τον πλανήτη συνολικά. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως η καθημερινή ζωή είναι αυτή που μετράει περισσότερο. Όπως έχω ξαναπεί, αν είμαι ένα άτομο που μπορεί να ευαισθητοποιήσει ανθρώπους σε αυτόν τον τομέα, θα είμαι πολύ χαρούμενος”.

Μπορεί το Extreme E να αποτελέσει τον “πρωτοπόρο”, ωθώντας και άλλες μορφές μηχανοκίνητου αθλητισμού να ακολουθήσουν το παράδειγμά του; > “Η Formula E ήρθε πολύ νωρίς και το Extreme E θα θέσει το ζήτημα ακόμη πιο “extreme”, πιο ακραία. Θεωρώ πως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός θα αλλάξει με πολλούς τρόπους, όχι μόνο λόγω του Extreme E. Αν οποιοδήποτε άλλο μηχανοκίνητο σπορ ακολουθήσει, αυτό θα είναι παραπάνω από απλά καλοδεχούμενο. Όλο αυτό αφορά το καύσιμο, τα ελαστικά, τον τρόπο φροντίδας και εκμετάλλευσης των υλικών. Αν ο καθένας κάνει το καλύτερο δυνατό, εντός των ορίων του εφικτού, θα προσφέρει ένα σημαντικό κομμάτι στην πίτα”.

Ποιο θα είναι το πιο δύσκολο κομμάτι του Extreme E για έναν οδηγό; > “Σε γενικές γραμμές νομίζω ότι το πιο δύσκολο σημείο είναι η λίγη προπόνηση στη διαδρομή. Πολλές κατηγορίες του μηχανοκίνητου αθλητισμού περιλαμβάνουν πολλές δοκιμές. Νομίζω ότι η “ανάγνωση” της πίστας, η απομνημόνευσή της και η οδήγηση σε αυτήν άμεσα, θα είναι το πιο δύσκολο σκέλος”.

Mattias Ekstrom

Υπάρχει κάτι που αναμένεις με ανυπομονησία ενόψει του Extreme E; > “Η “αγορά” μόλις άρχισε να ανοίγει για τις γυναίκες οδηγούς. Νομίζω ότι θα υπάρξει ανάπτυξη σε αυτό το σκέλος, όμως θέλω να τονίσω ότι σε καμιά περίπτωση δε θεωρώ ότι οι γυναίκες οδηγοί ήταν κακές αλλά στην πραγματικότητα, η αγορά για αυτές ήταν κακή. Δεν υπήρχαν πολλά κορίτσια που θα επεδίωκαν να βελτιωθούν, γιατί δεν υπήρχε πραγματική “αγορά”. Τώρα αυτό υφίσταται και πιστεύω ότι θα υπάρξει η μεγαλύτερη διαδικασία βελτίωσης σε αυτά τα χρόνια, καθώς έχουν πλέον λόγο να προπονηθούν και να γίνουν πραγματικά καλές, διότι υπάρχει ζήτηση. Αυτό είναι κάτι που ανυπομονώ να δω, δηλαδή πώς θα ξεκινήσουν τα κορίτσια από την πρώτη σεζόν, αν και δεν ξέρω ακόμη ποια θα είναι η teammate μου, όμως νομίζω ότι τα κορίτσια θα πάρουν πολύ σοβαρά αυτό το σπορ κατά τα επόμενα χρόνια.

“Επίσης, θεωρώ πως αυτό θα είναι ένα παράδειγμα για το μέλλον. Περιμένω από τους αγώνες πίστας να κάνουν το ίδιο. Θα εκπλαγώ αν κανείς δεν το δει, και αναμένω να υπάρχουν άνδρες και γυναίκες οδηγοί σε άλλες μορφές αγώνων. Νομίζω ότι αυτή είναι μόνο η αρχή, οπότε το μέλλον φαίνεται ιδιαίτερα λαμπρό για τα κορίτσια στον μηχανοκίνητο αθλητισμό…”.

Φανταζόμαστε πως δεν εννοείς ότι το μέλλον θα είναι λιγότερο λαμπρό για τους άντρες οδηγούς, απλά πιθανώς να γίνει πιο ανταγωνιστικό. > “Όχι, άλλωστε ήταν πάντα ανταγωνιστικό, ενώ παράλληλα δε νομίζω ότι η αγορά θα γίνει μικρότερη για τα αγόρια. Απλά αυτό δημιουργεί χώρο και για τα κορίτσια και όταν ο κόσμος το καταλάβει, θα υπάρξει εξέλιξη. Ανυπομονώ καθώς οτιδήποτε είναι νέο, σου επιτρέπει να μάθεις κάτι από αυτό”.

Mattias Ekstrom

Είσαι επίσημος οδηγός της ABT, σε συνεργασία με την Cupra, που αποτελεί τον πρώτο κατασκευαστή στο Extreme E. Θεωρείς ότι το πρωτάθλημα αποτελεί κατάλληλη πλατφόρμα ώστε να ακολουθήσουν και άλλοι κατασκευαστές; > “Ναι, θεωρώ ότι θα έρθουν και άλλοι κατασκευαστές. Αυτή η περίοδος είναι δύσκολη, λόγω και του COVID. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κάτι συναρπαστικό, οπότε δε νομίζω ότι θα πάρει πολύ καιρό προτού αποφασίσουν να εισέλθουν. Συνολικά, θεωρώ πως αφού ξεκινήσουν οι αγώνες και ο κόσμος καταλάβει το σπορ, θα υπάρξει αυξημένο ενδιαφέρον για αυτόν.

“Ξέρετε, αυτό συμβαίνει συχνά, καθώς για ότι νέο ξεκινάει, υπάρχουν δύο τύποι συμπεριφοράς. Ο ένας, είναι πως θέλεις να είσαι ο πρώτος που θα το κάνει και αυτό, είναι συναρπαστικό. Ο δεύτερος είναι πιο παθητικός, σαν μια παραδοχή ότι “πήγαινε εσύ πρώτα και αν είναι καλά, θα εισέλθω άμεσα”. Προφανώς η ABT και εγώ είμαστε από αυτούς που αποφάσισαν να μπουν πρώτοι και αυτό είναι διασκεδαστικό, όμως αυτό δε σημαίνει ότι έχω έλλειψη σεβασμού σε όσους δεν αρέσκονται σε κάτι τέτοιο.  Νομίζω επίσης ότι είναι ωραίο που εισέρχεται η Cupra στο Extreme Ε. Γνωρίζουμε από τότε που ξεκίνησαν, ότι είναι μια αντισυμβατική μάρκα, που της αρέσει να αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις”

Mattias Ekstrom

Ποια είναι η γνώμη σου για το Odyssey 21, αυτοκίνητο του Extreme E; > “Δεν το έχω οδηγήσει ακόμη, καθώς κατά τη διάρκεια των δοκιμών στη Γαλλία δε μπορούσα να παραβρεθώ λόγω υποχρεώσεων σε παρουσίαση για το Cupra Formentor στο Μόναχο και των υγειονομικών περιορισμών του COVID. Παρακολούθησα onboards και μίλησα με τους οδηγούς που βρέθηκαν εκεί. Ίσως φαινόταν λίγο πιο αργό λόγω του επιπλέον βάρους, γιατί οι πρώτες δοκιμές έγιναν σε χωμάτινη πίστα.

“Νομίζω πως όταν πάμε σε περισσότερο εκτός δρόμου καταστάσεις, τα πράγματα θα είναι διαφορετικά. Οι διαδρομές που είδα θύμιζαν περισσότερο πίστες rallycross, που δε νομίζω ότι θα έχουν πολλή σχέση με τις διαδρομές που θα γίνονται οι αγώνες. Όταν το βάλουμε στην πραγματική του φύση, που είναι πιο σκληρή, θα βρεθεί στο στοιχείο του.

“Αν πάρουμε ένα τέτοιο αυτοκίνητο και το βάλουμε σε πίστα rallycross, θα το αδικήσουμε, καθώς δεν έχει κατασκευαστεί για αυτό. Αν δεις την απόσταση από το έδαφος, μπορείς να περάσεις πάνω από έναν καναπέ καθιστικού χωρίς να το καταλάβεις, ενώ ένα αυτοκίνητο rallycross θα ήταν τέλειο στην χωμάτινη πίστα, αλλά σε έρημο πιθανώς θα κόλλαγε μετά από 100 μέτρα. Οι αγώνες, περιμένω ότι δε θα διεξάγονται σε συνθήκες “καθιστικού” αλλά σε πιο σκληρό περιβάλλον”.

Mattias Ekstrom

Συμφωνείς με την άποψη πως “ο ηλεκτρισμός είναι το καύσιμο του μέλλοντος”;  > “Προσωπικά, θεωρώ πως είναι συναρπαστική εποχή, καθώς υπάρχουν διαφορετικές εναλλακτικές. Έχουμε κινητήρες εσωτερικής καύσης, υβριδικά, plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα. Νομίζω ότι ναι, στο μέλλον θα υπάρχουν περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως όσο υπάρχει εξέλιξη, θα προκύπτουν και υβριδικά plug-in και άλλες εκδόσεις. Οπότε, δεν τολμώ να πω ότι αυτοί θα αντικαταστήσουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης για πάντα, αλλά θα πω ότι ο ηλεκτρισμός θα είναι μέρος του κοντινού μέλλοντος. Πόσα χρόνια θα κρατήσει αυτό, νομίζω ότι θα εξαρτηθεί και από τον αριθμό των επιπλέον concepts που θα εμφανιστούν. Όμως για τα επόμενα 5-10 χρόνια, σίγουρα τα εξηλεκτρισμένα οχήματα θα αυξηθούν πολύ”.

Έχεις συμμετάσχει με επιτυχία σε αγώνες πίστας, rallycross και ράλλυ. Αν έπρεπε να επιλέξεις μόνο μια μορφή εξ αυτών, ποια θα ήταν και γιατί; > “Τόσα χρόνια, αν και με ρωτούν σε ιδιωτικές συζητήσεις, σε πολύ λίγες περιπτώσεις έχω δεχθεί τέτοια ερώτηση από δημοσιογράφο! Σε αυτές τις λίγες περιπτώσεις απαντώ το ίδιο: Ανήκω σε μια πολύ μικρή ομάδα ανθρώπων που μπορούν να απαντήσουν πως, μου αρέσει να τα κάνω όλα και μπορώ να τα κάνω όλα.

Οπότε, όσο μπορώ να το κάνω, θα συνεχίζω. Κάθε μορφή αγώνων έχει τη δική της γοητεία. Συμμετείχα στο DΤΜ για πολλά χρόνια και ήταν φανταστικό, τώρα εξερευνώ το Extreme E. Όταν είδα το Odyssey 21, με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τα μεγάλα ελαστικά, ένιωσα ενθουσιασμό. Μου αρέσει να εξερευνώ νέα πράγματα, κατά τη διάρκεια της καριέρας μου στο DTM οδήγησα Nascar, Le Mans, Supercars. Έπειτα οδήγησα σε Rallycross, WRC και τώρα στο Extreme E. Αν δείτε το βιογραφικό μου, έχω δοκιμάσει πολλά και μου άρεσαν όλα. Μου αρέσει το Rallycross και το WRC. Αν έπρεπε να πω ότι κάτι δεν με τρελαίνει πια, μάλλον είναι οι αγώνες αντοχής, δε νομίζω ότι θα κάνω αγώνες διάρκειας 24 ωρών πια”.

Photo credits: ABT-Cupra

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ