Το φετινό πρωτάθλημα της Formula 2 είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά στο motorsport για το 2020, οπότε μέρες πριν τον μεγάλο τελικό στο Σακχίρ, είναι ευκαιρία να δει κανείς ποιοι διεκδικούν τον τίτλο, και τι σημαίνει αυτό για το μέλλον τους.
Από το 2017 και την εξαγορά του προϊόντος της FOM από τη Liberty Media, η έμφαση που έχει δοθεί στην προβολή των υποστηρικτικών θεσμών της Formula 1 είναι αξιοσημείωτη. Οι Αμερικανοί αντιλήφθηκαν άμεσα πως το GP2 και GP3 (πλέον Formula 2 και Formula 3) είναι πρωταθλήματα που παρουσιάζουν σημαντικό ενδιαφέρον, με το ταλέντο των συμμετεχόντων και το επίπεδο της ανταγωνιστικότητας να έχουν αυξηθεί τα τελευταία αρκετά χρόνια. Ας μην ξεχνάμε πως οι Gasly, Leclerc και Russell είναι πρωταθλητές των GP2/F2, και τώρα βρίσκονται στο grid της F1.
Συν τοις άλλοις, ο θεσμός παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ακριβώς γιατί είναι μία junior κατηγορία, που -με απλά λόγια- σημαίνει ενιαία οχήματα, ελαστικά και μικρές αλλαγές στο set-up.
Πιο συγκεκριμένα, τα μονοθέσια είναι σχεδιασμένα από την Dallara και τον σχεδιαστή Luca Pignacca, βάρους 720 κιλών, ενώ διαθέτουν έναν V6 κινητήρα της Mecachrome, χωρητικότητας 3,4 λίτρων, υπερτροφοδοτούμενο, ισχύος 650 ίππων, χωρίς ηλεκτρονικά βοηθήματα όπως traction control. Δίχως υπερβολή, η έξοδο από τις αργές στροφές με αυτά τα μονοθέσια είναι τρομερά δύσκολη και απαιτητική, και μαζί με τον ήχο του turbo και τις φλόγες που βγαίνουν από την εξάτμιση, δημιουργείται ένα υπέροχο αγωνιστικό θέαμα.
Σε αντίθεση με τις Moto2 και Moto3 που επιτρέπουν στις ομάδες να κατεβαίνουν στους αγώνες χωρίς να είναι αναγκασμένες να ξοδέψουν υπέρογκα ποσά, η Formula 2 είναι πιο ακριβό σπορ. Η αγορά του σασί φτάνει τις 500.000 ευρώ, ενώ ο Mecachrome V634T κοστίζει επιπλέον 67.000 ευρώ.
Ως εκ τούτου, οι ομάδες (ακόμα κι αυτές του επιπέδου της Prema και της Carlin) πρέπει να εξασφαλίζουν χορηγίες για να συντηρούνται. Ακόμα πιο εύκολα γίνονται τα πράγματα όταν κι οι ίδιοι οι οδηγοί φέρνουν τις δικές του χορηγίες στο τραπέζι.
Αυτό, όμως, δεν έχει αποτρέψει ταλαντούχους οδηγούς από το να συμμετάσχουν στον θεσμό. Και τούτο, διότι οι ομάδες της Formula 1 έχουν δημιουργήσει ακαδημίες νέων οδηγών, παίρνοντας υπό την προστασία τους ταλαντούχους νέους, κατά τα πρότυπα της Red Bull, που υπήρξε πρώτη διδάξασα σε αυτόν τον τομέα.
Δεν είναι τυχαίο πως, από τους πρώτους 10 του φετινού πρωταθλήματος, οι 7 ανήκουν σε κάποια ακαδημία, είτε εκείνη της Ferrari, είτε της Renault, της Honda και της Red Bull.
Και τώρα, τελικός
Η Formula 2 ακολούθησε τη Formula 1 σχεδόν σε όλους τους αγώνες του φετινού πρωταθλήματος. Ξεκινώντας από την Αυστρία, η F2 έτρεχε τα ίδια Σ/Κ με το κορυφαίο πρωτάθλημα μέχρι και το Ρωσικό Grand Prix. Επέστρεψε στο πρόγραμμα στο Μπαχρέιν, για να τρέξει και στο δεύτερο GP στην αραβική χώρα, στο Outer Circuit το προσεχές τριήμερο (4-6 Δεκεμβρίου).
Η διαφορά της F2 με την F1 είναι πως διεξάγονται δύο αγώνες ανά Grand Prix, ένας το Σάββατο που δίνει τους ίδιους βαθμούς με την F1 (25 βαθμούς για τον πρώτο, 18 για τον δεύτερο, κ.ο.κ.), κι ένας την Κυριακή, ο sprint αγώνας, που δίνει και λιγότερους βαθμούς εξαιτίας της μειωμένης διάρκειάς του.
Με το πέρας του πρώτου τριημέρου στο Σακχίρ, το πρωτάθλημα των οδηγών δεν έχει ακόμη κλειδώσει προς τη μεριά κανενός εκ των διεκδικητών – κι αυτοί είναι όχι ένας ή δύο, αλλά πέντε!
Η βαθμολογία πηγαίνοντας για τους δύο τελευταίους αγώνες:
Θέση | Οδηγός | Βαθμοί |
1 | Mick Schumacher | 205 |
2 | Callum Ilott | 191 |
3 | Nikita Mazepin | 162 |
4 | Robert Shwartzman | 159 |
5 | Yuki Tsunoda | 157 |
6 | Christian Lundgaard | 149 |
7 | Louis Deletraz | 134 |
8 | Guanyu Zhou | 125,5 |
9 | Felipe Drugovich | 105 |
10 | Luca Ghiotto | 104 |
11 | Dan Ticktum | 82,5 |
12 | Marcus Armstrong | 52 |
13 | Jehan Daruvala | 51 |
14 | Jack Aitken | 48 |
15 | Nobuharu Matsushita | 42 |
16 | Juri Vips | 16 |
17 | Giuliano Alesi | 8 |
18 | Artem Markelov | 5 |
19 | Roy Nissany | 5 |
20 | Sean Gelael | 3 |
21 | Pedro Piquet | 2 |
22 | Marino Sato | 1 |
23 | Jake Hughes | 0 |
24 | Guilherme Samaia | 0 |
25 | Theo Pourchaire | 0 |
Οι πρώτοι πέντε (Schumacher, Ilott, Mazepin, Shwartzman και Tsunoda) βρίσκονται ακόμα μαθηματικά στην διεκδίκηση του τίτλου, ο καθένας με διαφορετικές πιθανότητες με το μέρος του.
Στην περίπτωση του Mick Schumacher, ο Γερμανός διένυσε μία εξαιρετική χρονιά στην δεύτερη σεζόν του στον θεσμό. Ο οδηγός της Ferrari Driver Academy, και προσεχώς της Haas στην F1, ξεκίνησε νωχελικά τη σεζόν, όμως από το Ουγγρικό GP και μετά έχει ανακάμψει, με αποκορύφωμα της σεζόν -ως τώρα- τη νίκη του στη Μόντσα. Ο λόγος που δεν έχει ανοίξει τη διαφορά του από τον δεύτερο Ilott είναι γιατί το φετινό grid είναι άκρως ανταγωνιστικό, ίσως το πλέον ανταγωνιστικό των τελευταίων 10 ετών. Με 11 διαφορετικούς νικητές σε 22 αγώνες, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.
Ο Callum Ilott, λοιπόν, διατηρεί ζωντανές τις ελπίδες του για τον τίτλο του πρωταθλητή, και παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ανακοίνωσε πως δεν θα βρίσκεται στη Formula 1 το 2021, το κίνητρο να κερδίσει τον Schumacher, τον αντίζηλό του στη FDA, είναι μεγάλο και υπαρκτό. Ξεκίνησε τη σεζόν του ιδανικά με νίκη στην Αυστρία, όμως διάφορα ατυχή συμβάντα και δικά του λάθη τον έριξαν στη βαθμολογία, μέχρι που πήρε ξανά την ανιούσα, φτάνοντας τώρα στους 14 βαθμούς πίσω από τον πρωτοπόρο.
Τρίτος είναι ο Nikita Mazepin. Ο Ρώσος είναι γόνος ζάμπλουτης οικογένειας, και ως τέτοιος εξασφαλίζει την θέση πλάι στον Schumacher στη Haas το 2021. Σε καμία περίπτωση δε στερείται ταλέντου, έχει δείξει σε αρκετές περιπτώσεις την δυναμική που μπορεί να έχει μέσα στη σεζόν.
Παρόλα αυτά, υπάρχει ο ομοεθνής του, Robert Shwartzman, που στη rookie χρονιά του στην F2 έχει πάρει τις περισσότερες νίκες από όλους, με 4, και από ατυχίες δεν μπόρεσε να βρεθεί πιο ψηλά στη βαθμολογία, ειδεμή να στεφθεί πρωταθλητής. Λογικά θα μείνει για ακόμα μία χρονιά στο πρωτάθλημα, για το οποίο θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να κατακτήσει, και μετά ο δρόμος για την F1 θα είναι πολύ πιο εύκολος.
Τέλος, στη διεκδίκηση του τίτλου μένει κι ο Yuki Tsunoda. Έχουν περάσει 6 χρόνια από τότε που ένας Ιάπωνας βρέθηκε στην F1, όταν ο Kamui Kobayashi έφυγε από την Caterham (μαζί με την ομάδα) το 2014, αλλά το 2021 αυτή η ανομβρία θα έρθει στο τέλος της, με τον Tsunoda-san να ανεβαίνει στην AlphaTauri. Έχει κερδίσει δύο φορές φέτος σε Silverstone και Spa, αλλά κι αυτός έχει ταλαιπωρηθεί από αρκετές ατυχίες, μετρώντας και 2 DNF’s.
Στο Σακχίρ, κι οι 5 πηγαίνουν ως επίδοξοι πρωταθλητές. Ο Schumacher, πάντως, κρατά την τύχη του στα χέρια του, και θα χρειαστεί έστω έναν καλό feature race (το Σάββατο) για να μην αγχωθεί την Κυριακή.
Το πρόγραμμα του τριημέρου – Τηλεοπτική μετάδοση από την Cosmote Sport5HD (μόνο οι αγώνες) και το F1TV (όλο το τριήμερο)
Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου:
Ελεύθερες δοκιμές: 14:05-14:50
Κατατακτήριες: 17:45-18:15
Σάββατο 5 Δεκεμβρίου:
Race 1: 14:10
Κυριακή 6 Δεκεμβρίου:
Race 2: 14:20