Οι ομάδες της Formula 1 ζητούν αύξηση του κατώτατου ορίου βάρους των μονοθεσίων του 2022, κατά μερικά κιλά, για να μην αναλωθούν σε έναν ακριβό αγώνα δρόμου για τα τελευταία γραμμάρια.
Το κατώτατο όριο βάρους των μονοθεσίων θα αυξηθεί το 2022 κατά 38 κιλά: από τα 752 κιλά που είναι τα φέτος, στα 790. Αυτό θα συμβεί λόγω του επιπλέον βάρους που θα επιφέρουν οι μεγαλύτερες ζάντες (από 13 στις 18 ίντσες), καθώς και τα μεγαλύτερα δισκόφρενα.
Επίσης, με τα πολύ πιο αυστηρά crash test έχει αυξηθεί σημαντικά και το βάρος των κατασκευών απορρόφησης συγκρούσεων. Το ρύγχος και τα πλευρικά προστατευτικά του cockpit θα υπόκεινται σε σχεδόν διπλάσιο φορτίο κατά τη διάρκεια των crash test, ενώ πιο ανθεκτική -κατά 15%- θα πρέπει να γίνει και η «ουρά» των μονοθεσίων, δηλαδή η πίσω κατασκευή απορρόφησης συγκρούσεων, εκεί όπου βρίσκεται το κεντρικό κόκκινο πίσω φως.
Ακόμα και με την αύξηση του βάρους όμως στα 790 κιλά, οι ομάδες συμφωνούν μεταξύ τους ότι η προσθήκη μερικών κιλών θα βοηθήσει τη μείωση κόστους.
Η εξέλιξη του κατώτατου βάρους των μονοθεσίων της F1 ανά τα χρόνια:
1990: 500 κιλά
1991-1993: 505 κιλά
1994: 515 κιλά
1995: 595 κιλά (συμπεριλαμβανομένου του οδηγού, το βάρος του οποίου εξαιρούνταν μέχρι τότε).
1995-2002: 600 κιλά
2003-2009: 605 κιλά
2010: 620 κιλά (αύξηση για τη διευκόλυνση χρήσης του KERS).
2011-2012: 640 κιλά (αύξηση για τη διευκόλυνση χρήσης του KERS).
2013: 642 κιλά
2014: 690 κιλά (με την παρουσίαση των σύγχρονων μονάδων ισχύος).
2015-2016: 702 κιλά (αύξηση λόγω ανησυχιών για την υγεία των οδηγών).
2017: 722 κιλά (με τη μετάβαση από μονοθέσια πλάτους 1,6 μέτρων στα 2 μέτρα, και φαρδύτερα ελαστικά).
2018: 733 κιλά (με την προσθήκη του halo).
2019: 740 κιλά (παρουσιάστηκε το ελάχιστο βάρος οδηγού/καθίσματος στα 80 κιλά).
2020: 746 κιλά
2021: 752 κιλά
2022: 790 κιλά (νέα μονοθέσια, βαρύτερες ζάντες, δισκόφρενα και κατασκευές απορρόφησης συγκρούσεων).
Ο τεχνικός διευθυντής της Alfa Romeo, o 43χρονος Γαλλογερμανός Jan Monchaux, δήλωσε σχετικά με το όριο βάρους για το 2022: «Το μεγαλύτερο θέμα συζήτησης τον τελευταίο καιρό, όπου όλες οι ομάδες έχουν ξεκάθαρη άποψη, είναι το ελάχιστο βάρος. Πιστεύουμε ότι δύο κιλά παραπάνω σίγουρα θα βοηθούσαν, και στην εξοικονόμηση κόστους. Είναι ένα πράγμα να πετύχεις έναν στόχο (βάρους), αλλά κάποια στιγμή γίνεται πολύ, πολύ ακριβό».
«Με όλες τις προσθήκες στους κανονισμούς και την πρόκληση που αποτελούν τα μεγαλύτερα ελαστικά, οι ζάντες και τα δισκόφρενα, το βάρος είναι σαφώς ένα πολύ μεγάλο ζήτημα για όλες τις ομάδες. Εξακολουθεί να συζητείται στο Τεχνικό Συμβουλευτικό Γκρουπ με τη FIA, διότι το αυξήσαμε κατά 40 κιλά και αυτό θα είναι εξαιρετικά προκλητικό. Αυτό είναι σίγουρα ένας μεγάλος παράγοντας για εμάς».
Γύρω από τα καινούργια ελαστικά
Όπως είναι γνωστό, τα ελαστικά είναι ο παράγοντας στον οποίο οι ομάδες μπορούν να βρουν τα μεγαλύτερα κέρδη απόδοσης, βελτιστοποιώντας τη χρήση των μοναδικών μερών του μονοθεσίου που έρχεται σε επαφή με το έδαφος. Τα ελαστικά χαμηλού προφίλ που θα παρουσιαστούν το 2022 και η εκμαίευση απόδοσης από αυτά αποτελεί καινούργιο πεδίο για τα τεχνικά τμήματα όλων των ομάδων.
Ο Moncheux δήλωσε «Είναι αλήθεια ότι οι κανονισμοί είναι πολύ περιοριστικό, δεν περιμένω να δω πολύ διαφορετικές ιδέες στα μονοθέσια του 2022, πολύ απλά διότι οι κανόνες δεν παρέχουν αρκετή ελευθερία κινήσεων».
«Ακόμα και αν οι κανονισμοί είναι αρκετά περιοριστικοί ή σε καθοδηγούν σε πολλούς τομείς σχετικά με τους όγκους που μπορούν να έχουν μερικά πράγματα, είναι ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο με νέα ελαστικά, που είναι και η αφετηρία. Επομένως, το να σχεδιάσεις ένα αυτοκίνητο γύρω από αυτά τα ελαστικά, ελπίζοντας αντλήσεις το μέγιστο από αυτά, είναι πολύ βασικό».
«Πρέπει να κάνουμε τις σωστές επιλογές όσον αφορά την αεροδυναμική. Υποθέτω ότι είναι το ίδιο για όλες τις ομάδες, ελπίζοουμε ότι δεν θα μας ξεφύγει κάτι με τους νέους κανονισμούς».
«Πρέπει να λάβεις μερικές γενναίες αποφάσεις σχετικά νωρίς, γιατί πρέπει να στήσεις τη διάταξη του αυτοκινήτου: Μεταξόνιο, αρχιτεκτονική εμπρός και πίσω ανάρτησης, τοπολογία, εγκατάσταση ψυγείων… Έχεις μόνο τη δική σου αεροδυναμική σήραγγα και το CFD, αλλά κανένα πραγματικό σημείο αναφοράς από αυτό που μπορεί να προκύψει στην πίστα».
«Με τις αποφάσεις που έχουμε λάβει μέχρι τώρα είμαι πολύ χαρούμενος. Ήταν απλές και εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε καμία αμφιβολία να κάνουμε το τάδε και το δείνα για το 2022».
«Καθώς πρόκειται για μια συνεχή, επαναλαμβανόμενη διαδικασία, αν κάναμε ξανά μερικές δοκιμές πίσω ανάρτησης, τοπολογία ή εγκατάσταση ψυγείων έξι μήνες αργότερα, μπορεί να καταλήγαμε σε άλλα συμπεράσματα, επειδή το αυτοκίνητο έχει εξελιχθεί και τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά».
«Έτσι, υπάρχει ένα ορισμένο επίπεδο επιφυλακτικότητας, δε λέω, αλλά και σεβασμός απέναντι σε ορισμένες μεγάλες αποφάσεις που έπρεπε να πάρουμε, οι οποίες ήταν αρκετά απλές για εμάς, αλλά μόνο ο χρόνος θα δείξει αν ήταν οι σωστές».
«Η νέα αεροδυναμική είναι ένα πολύ διαφορετικό θηρία σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα που έχουμε αυτή τη στιγμή. Η αεροδυναμική χαρτογράφηση διαμορφώνει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου και η μεταβολή συμπεριφοράς σε σχέση με τον αέρα και το τιμόνι είναι πολύ διαφορετική».
«Έχεις πολύ λιγότερα εργαλεία για να ανακτήσεις τον έλεγχο της ροής αέρα από τους στροβιλισμούς που αφήνει πίσω του οι εμπρός και πίσω τροχοί και να παράγεις το ίδιο είδος χαρακτηριστικών που έχουμε συνηθίσει από τα αυτοκίνητα».
«Επομένως, υπάρχει πολλή δουλειά για να αξιοποιήσουμε, ελπίζουμε, με τον καλύτερο τρόπο την ‘τοποθέτηση’ του αυτοκινήτου και να ανακάμψουμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Ευαισθησία στον άνεμο, ισορροπία και η εξέλιξή της με την ταχύτητα, αεροδυναμική ισορροπία. Σε όλα αυτά, είμαι πολύ ευχαριστημένος με αυτά που βλέπω μέχρι στιγμής και με αυτά που έχουμε τη δυνατότητα να πετύχουμε. Αλλά μένουν ακόμη έξι μήνες μέχρι τον πρώτο αγώνα».
«Συνεπώς, είναι ακόμα ο μισός μαραθώνιος. Τώρα, πρέπει πραγματικά να προσπαθήσουμε να μεγιστοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τα κέρδη στην αεροδυναμική σήραγγα και να διασφαλίσουμε ότι θα κατασκευάσουμε ένα αυτοκίνητο αξιόπιστο και κάτω από το όριο βάρους. Υπάρχουν αρκετά ανοιχτά θέματα μέχρι να βρεθούμε στην πίστα».
«Κρυμμένα» κέρδη
«Από όσα βλέπουμε στην αεροδυναμική σήραγγα, ορισμένες επιλογές που γίνονται σε περιοχές που δεν είναι καν ορατές, μπορούν να έχουν αρκετά σημαντικό αντίκτυπο στην αεροδυναμική απόδοση και κατά συνέπεια στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου».
«Μερικές ομάδες μπορεί να πήραν λάθος κατεύθυνση και να αναγκαστούν να κάνουν μεταβολή, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι θα δούμε πολύ διαφορετικά αυτοκίνητα, θα εκπλαγώ πολύ αν συμβεί αυτό».
«Εντέλει, πρέπει να είμαστε σαν… δικηγόροι. Δε μπορούν να πάνε στο δικαστήριο χωρίς να γνωρίζουν τους νόμους. Είναι σημαντικό οι τεχνικοί που εξελίσσουν το αυτοκίνητο να γνωρίζουν πολύ καλά τους κανονισμούς, διότι όσο περισσότερος χρόνος αφιερώνεται στην ανάγνωσή τους, τόσο πιο πιθανό είναι να μπορέσουμε να βρούμε ερμηνείες ή συνδέσεις ικανές να δικαιολογήσουν ένα σχεδιασμό που θέλουμε να εφαρμόσουμε».
«Κάθε εβδομάδα, οι τεχνικοί μας, ειδικά οι αεροδυναμιστές, αφιερώνουν ώρες για να επαληθεύσουν ότι είμαστε σύμφωνοι με τους κανονισμούς, έχουμε μια συνεχή μάχη με τις λέξεις! Ξεκινάμε πάντα με την ερώτηση ‘μπορούμε να το κάνουμε αυτό;’ Μερικές φορές αποδεικνύεται ότι λύση φαίνεται απαγορευμένη αλλά υπάρχει μια μικρή παράγραφος που αλλάζει την έννοια, λέγοντας κάτι διαφορετικό».
«Η πρόκληση είναι πάντα παρούσα, δηλαδή να καταλάβουμε αν ένας σχεδιασμός που θέλουμε να εφαρμόσουμε σέβεται τους κανονισμούς. Αυτός ο τομέας λειτουργεί μόνο αν οι τεχνικοί αξιολογούν και σκέφτονται μέρα-νύχτα, υιοθετώντας τη φιλοσοφία των κανονισμών ως δική τους. Με τον καιρό, οι κανονισμοί γίνονται ολοένα πιο πολλοί και περίπλοκοι, οπότε αυτή η διαδικασία είναι ολοένα και πιο απαραίτητη».
«Όσον αφορά τον κινητήρα του 2022, μπορώ να πω ότι δεν αλλάζει μαζικά. Αυτό που θα έχει ενδιαφέρον θα είναι το επάνω κάλυμμα του κινητήρα και τα ψυγεία, μια περιοχή στην οποία θα έχουμε μια ποικιλία σχεδιασμών. Όταν καλούνται οι μηχανολόγοι να αλλάξουν κάποιο μέρος του κινητήρα, αυτό συμβαίνει επειδή υπάρχουν αεροδυναμικές ανάγκες των οποίων τα πλεονεκτήματα επιβεβαιώνονται στην αεροδυναμική σήραγγα. Δεν γνωρίζω το σχεδιασμό του προμηθευτή μας για το επόμενο έτος, δεν μου επιτρέπεται, αλλά θα δείτε ότι η περιοχή κάτω από το κάλυμμα κινητήρα και η διαμόρφωση των πλευρικών ψυγείων θα είναι διαφορετικές μεταξύ των ομάδων».
Σχολιάζοντας τη διαφορά στις διαθέσιμες ώρες που θα έχουν στην αεροδυναμική σήραγγα οι ομάδες, αντιστρόφως ανάλογα με την κατάταξη της βαθμολογίας του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών, ο Monchaux δήλωσε: «Αν συγκρίνουμε τις διαφορές μεταξύ των ομάδων που τερμάτισαν στην 7η, 8η ή 9η στο πρωτάθλημα Κατασκευαστών πέρυσι, δεν είναι τεράστιες, αλλά αν συγκρίνουμε με τις ομάδες που τερμάτισαν στην πρώτη τριάδα, δεν είναι αμελητέες».
«Αν σκεφτούμε ότι οι κορυφαίες ομάδες έχουν αναπτύξει τα φετινά αυτοκίνητά τους περισσότερο από εμάς, η ευκαιρία γίνεται ακόμη μεγαλύτερη. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πόσο μπορούμε να μειώσουμε τη διαφορά με τις κορυφαίες ομάδες την επόμενη χρονιά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι κορυφαίες ομάδες έχουν καλύτερες μεθοδολογίες, οπότε πιθανότατα να έχουν ακόμα ένα μικρό πλεονέκτημα».
«Ωστόσο, αυτή η ευκαιρία μας βοηθά να μειώσουμε τη διαφορά, είναι ένας κανονισμός που θα αποδώσει καρπούς με την πάροδο του χρόνου, οπότε δεν είναι είναι ουτοπικό να πιστεύουμε ότι μπορεί να βοηθήσει στην ισοστάθμιση της ανταγωνιστικότητας του grid. Αλλά νομίζω ότι θα έχουμε πιο σημαντικές επιπτώσεις το 2023, και το 2024, δε νομίζω ότι θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στη σεζόν του 2022».
Αποχωρήσεις και προσχωρήσεις
Πριν από μερικούς μήνες, η Alfa Romeo έχασε τον επικεφαλής σχεδιασμού της, Luca Furbatto, ο οποίος θα προσχωρήσει στην Aston Martin. Ο Moncheux σχολίασε πως επηρέασε το σχεδιασμό του καινούργιου μονοθεσίου η αποχώρησή του: «Ενεπλάκη στα πρώτα βήματα του εγχειρήματος. Προφανώς, όταν ανακοίνωσε την αποχώρησή του δεν είχε πλέον πρόσβαση στην εργασία που κάναμε. Αλλά το αυτοκίνητο έχει αλλάξει πολύ από τότε που έφυγε».
Επιπλέον, η Alfa Romeo θα καλωσορίσει του χρόνου τον Valtteri Bottas, ο οποίος θα πάρει τη θέση του Kimi Raikkonen. O Monchaux ανέφερε σχετικά με την έλευση του Φινλανδού από την Mercedes: «Σίγουρα θα μας βοηθήσει πολύ. Ξεκινώντας από την προετοιμασία για το Σαββατοκύριακο, για παράδειγμα. Είναι πάντα ενδιαφέρον να γνωρίζουμε πώς λειτουργεί μια κορυφαία ομάδα, αλλά γενικά υπάρχουν πολλοί τομείς. Ξέρουμε πώς να αντιμετωπίσουμε κάποια προβλήματα, αλλά είναι προφανές ότι αυτοί (στη Mercedes) είναι σίγουρα πιο μπροστά σε ορισμένους τομείς, οπότε θα έχει ενδιαφέρον να έχουμε τη συνεισφορά του».
«Μιλάω για προτάσεις για το πώς να βελτιώσουμε το Σαββατοκύριακό μας, να βελτιώσουμε τον τρόπο με τον οποίο προετοιμαζόμαστε για τις κατατακτήριες δοκιμές και τον αγώνα. Λίγος φρέσκος αέρας, σε αυτό το ανταγωνιστικό περιβάλλον, είναι πάντα καλός, και προτιμώ να προέρχεται από την κορυφή της κατάταξης».
«Επίσης, ο Valtteri θα μας βοηθήσει να ολοκληρώσουμε το τελευταίο βήμα με τον προσομοιωτή μας. Ψάχνουμε έναν πολύ πιο φυσικό και οργανικό τρόπο από αυτόν που κάνουμε σήμερα, τόσο για να προετοιμαζόμαστε καλύτερα για το Σαββατοκύριακο όσο και για να εξετάσουμε ορισμένες δυνατότητες για το μέλλον»._Φ.Λ.