Ο αγωνιστικός διευθυντής της Formula 1, Ross Brawn, σε δηλώσεις του, ξεκαθάρισε τους στόχους που έχει το σπορ σχετικά με την υιοθέτηση της μορφής τριημέρου με σπριντ το 2022 και επεκτάθηκε σε αρκετά άλλα ζητήματα.
Όπως είχε δηλώσει και ο CEO της F1, Stefano Domenicali, στόχος για το 2022 είναι να διπλασιαστούν οι αγώνες με σπριντ. Αν και τίποτα δεν είναι σίγουρο, ο συνολικός αριθμός σπριντ αναμένεται να επεκταθεί σε έξι αγώνες.
Ο Ross Brawn, πέραν του αριθμού των σπριντ, σχολίασε τις βαθμολογικές επιπτώσεις που ενδέχεται να έχει. Μέχρι στιγμής τίποτα δεν έχει αποφασιστεί και θα έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες μετά την ολοκλήρωση και του τρίτου φετινού σπριντ, στη Βραζιλία.
Υπάρχουν πολλές προτάσεις στο τραπέζι, ακόμα και αυτή μιας ξεχωριστής βαθμολογίας, αποκλειστικά για τα σπριντ. Φυσικά, τίθεται και το ζήτημα σε ποιον αποδίδεται η pole position.
Επιπλέον, ο Brawn σχολίασε και άλλα ζητήματα, όπως οι κανονισμοί που αφορούν το σετ ελαστικών με το οποίο υποχρεούνται να εκκινήσουν οι δέκα πρώτοι τον αγώνα, καθώς και το αυξημένο μήκος και βάρος των σύγχρονων μονοθεσίων.
Έξι σπριντ το 2022
Σύμφωνα με τον Brawn «έχουμε συμφωνήσει, κατ’ αρχήν, με τις ομάδες, ότι θα κοιτάξουμε (να υπάρχει σπριντ) σε έξι αγώνες για επόμενη χρονιά. Είναι ξεκάθαρο ότι κάθε διοργανωτής GP θα ήθελε να έχει σπριντ. Δεν υπάρχει κανένα μειονέκτημα για το διοργανωτή, καθώς η Παρασκευή γίνεται πλέον μια κανονική ημέρα» (ανταγωνισμού).
«Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψη. Το ένα είναι ο διαμοιρασμός κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Θα τα διαμοιράσουμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς; Μάλλον δεν είναι κάτι που θα θέλαμε να έχουμε στον πρώτο αγώνα, αλλά ούτε και στον τελευταίο».
«Ο τύπος πίστας, μόλις δούμε πώς λειτουργούν και εξελίσσονται αυτά τα μονοθέσια, θα ήταν ωραίο να έχουμε μια ποικιλία. Και πώς το κρίνουμε αυτό;»
«Θέλουμε οι διοργανωτές να μπορούν να βελτιώσουν τις Παρασκευές τους και να συγκεντρώσουν περισσότερους θεατές. Θέλουμε οι διοργανωτές να μπορούν να επιβραβεύουν τα πλήθη που έχουν. Αν κοιτάξουμε το Austin, είχαν πολύ κόσμο την Παρασκευή. Και αυτό ήταν διασκεδαστικό. Ήταν υπέροχο να το βλέπεις».
«Θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε τους αγώνες που μπορούν να προσελκύσουν αυτά τα πλήθη την Παρασκευή και επομένως, μπορούμε πραγματικά να τους αξιοποιήσουμε στο έπακρο; Οπότε, τα πράγματα είναι ανοιχτά. Είναι μια ανοιχτή συζήτηση. Όσον αφορά τους διοργανωτές, όλοι το θέλουν, 100%. Μπορείτε να καταλάβετε γιατί».
«Τα σπριντ έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην Παρασκευή απ’ ό,τι περιμέναμε. Η άποψή μας είναι ότι πρέπει να κάνουμε κάποια προοδευτικά βήματα για την επόμενη χρονιά, αλλά όχι ριζικά. Και αυτό, οφείλεται, εν μέρει, στο γεγονός ότι έχουμε ένα νέο μονοθέσιο, και όλοι πρέπει να κατασταλάξουν».
«Αλλά είμαστε θετικοί όσον αφορά το εγχείρημα και πολύ ευχαριστημένοι που η F1 ήταν αρκετά γενναία, ώστε να δοκιμάσει μια εναλλακτική ιδέα σε τρεις αγώνες, για να δούμε πώς θα λειτουργήσει. Νομίζω ότι στην πραγματικότητα, είναι ένα καλό παράδειγμα του πως θα πρέπει ίσως να εξετάζουμε τα πράγματα στο μέλλον».
Σε μελλοντικές σεζόν, υπάρχει περίπτωση το Πρωτάθλημα να περιλαμβάνει περισσότερους αγώνες με σπριντ, απ’ όσους με παραδοσιακό πρόγραμμα τριημέρου. Ο Brawn δήλωσε: «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην εξελιχθούν τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο».
«Το παίρνουμε προσεκτικά, βήμα προς βήμα. Μετά (από μία σεζόν με) τα έξι σπριντ, μπορούμε στη συνέχεια να αποφασίσουμε αν θέλουμε να αυξήσουμε τον αριθμό».
«Δε νομίζω ότι πρέπει να φοβόμαστε να το κάνουμε αυτό, διότι θα είναι ένας τρόπος μέτρησης της επιτυχίας του σπριντ. Και αν αυτή είναι η μορφή για το μέλλον, τότε νομίζω ότι το έχουμε κάνει με το σωστό τρόπο».
«Αλλά ίσως συμπεράνουμε ότι η χρήση του ως μέσο ανάδειξης κάποιων αγώνων, προσθέτει ένα ενδιαφέρον. Αυτό το ζήτημα είναι ανοιχτό. Θα μπορούσε να εξελιχθεί με αυτόν τον τρόπο, αλλά θα εξελιχθεί έτσι μόνο αν είναι η καλύτερη επιλογή».
Άποψη θεατών
«Οι φανατικοί οπαδοί, οι πραγματικοί, αφοσιωμένοι οπαδοί μας, δεν έχουν πειστεί ακόμα, είναι αδιάφοροι. Όλοι το παρακολούθησαν, παρεμπιπτόντως, δεν άλλαξαν κανάλι. Ήταν συνεπαρμένοι από αυτό».
«Αλλά η πλειονότητα των ‘κανονικών’ οπαδών μας, και ιδιαίτερα των νέων οπαδών μας, ήταν θετική για το εγχείρημα. Τους άρεσε ιδιαίτερα η δράση την Παρασκευή. Ένιωθαν ότι άξιζε πλέον να παρακολουθήσουν την Παρασκευή, κάτι που δεν ίσχυε πριν».
«Δεδομένων των εκατομμυρίων θεατών που παρακολουθούν τη διαδικασία, είναι σωστό να πούμε ότι οι οπαδοί που είναι αρκετά αφοσιωμένοι, ώστε να σχολιάσουν στα κοινωνικά δίκτυα, είναι ένα σχετικά μικρό ποσοστό -σημαντικό ποσοστό, μην με παρεξηγείτε. Είναι αυτοί που ανέφερα στην αρχή, οι φανατικοί οπαδοί, που ήταν λίγο αδιάφοροι για το σπριντ. Τους βάλαμε να πουν ‘ναι’ ή ‘όχι’».
«Όμως, καθώς εμβαθύνουμε σε όλες τις έρευνες που κάνουμε με διάφορους ‘μέσους’ οπαδούς, περιστασιακούς θεατές κτλ., λάβαμε πολύ θετικά σχόλια επί αυτού. Όλοι αναγνωρίζουμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι πάντα η καλύτερη οπτική γωνία για ένα σπορ που έχει 14 εκατομμύρια θεατές που παρακολουθούν έναν αγώνα».
«Από την πλευρά των οπαδών, είχαμε καλή ανταπόκριση. Κοιτάμε τα δημογραφικά στοιχεία, και φαίνεται ότι έχουμε προσελκύσει το ενδιαφέρον ενός πιο νεανικού και περιστασιακού κοινού με το σπριντ».
«Όσον αφορά πόσο δραματική αλλαγή θα κάνουμε, θα είμαστε σχετικά συντηρητικοί στο βήμα που θα κάνουμε για την επόμενη χρονιά. Αυτό που δεν θέλουμε να κάνουμε, είναι να το χάσουμε επειδή ήμασταν υπερβολικά φιλόδοξοι».
«Πρέπει να έχουμε αρκετό περιεχόμενο και αρκετό ενδιαφέρον για να το κάνουμε να αξίζει τον κόπο. Δε θέλουμε να το χαλάσουμε υπερβαίνοντας τα όρια, και ο κόσμος να νιώθει ότι έχει πάει πολύ μακριά το πράγμα. Επιπλέον, έχουμε τα νέα μονοθέσια του χρόνου, τα οποία θα είναι από μόνα τους μια πολύ μεγάλη ιστορία».
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι συζητάμε με τις ομάδες τρόπους με τους οποίους το Σάββατο θα μπορούσε να γίνει λίγο πιο απαιτητικό και ελκυστικό».
Pole position
«Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι τα νέα μονοθέσια θα βοηθήσουν, λόγω της ικανότητάς τους να αγωνίζονται πιο κοντά μεταξύ τους. Και αυτό που συζητείται, είναι πως μπορούμε να κάνουμε τις ανταμοιβές του Σαββάτου μεγαλύτερες, έτσι ώστε να υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο, από άποψη βαθμών, ώστε να αγωνίζονται οι οδηγοί το Σάββατο».
«Πιστεύω ότι πιθανότατα η αντιστροφή της σειράς εκκίνησης είναι μια καλή λύση. Θα ήμουν πολύ ενθουσιασμένος με αυτό, πρέπει να πω. Ωστόσο, νομίζω ότι ίσως πάει πολύ μακριά. Αλλά υπάρχουν μερικά πράγματα που βρίσκονται στο τραπέζι προς συζήτηση».
«Η pole position την Παρασκευή: σαφώς δεν ήταν δημοφιλές να μην αποδίδεται η pole position στον ταχύτερο οδηγό των κατατακτήριων δοκιμών Παρασκευής. Άρα αυτό είναι στην ημερήσια διάταξη».
«Προσωπικά, πιστεύω ότι πρέπει οπωσδήποτε να το κοιτάξουμε. Αυτό ήταν ένα κοινό σχόλιο μεταξύ οπαδών, μέσων ενημέρωσης, οδηγών κλπ.: ότι ο οδηγός που σημειώνει τον ταχύτερο χρόνο με χαμηλό φορτίο καυσίμου σε αυτή τη διαδικασία, θα πρέπει να είναι ο κάτοχος της pole position».
«Μάλλον δεν το είχαμε σκεφτεί διεξοδικά, για να είμαι ειλικρινής, όταν ξεκινήσαμε αυτή τη νέα μορφή τριημέρου».
«Προσωπικά, θα ήθελα να δω μια επαναφορά σε αυτό, (ο ταχύτερος οδηγός των κατατακτήριων δοκιμών να βρίσκεται) στην pole position. Ξέρετε, αυτά τα πράγματα αποφασίζονται με τη FIA και τις ομάδες».
«Πιστεύω πως επικρατεί ευρέως η άποψη ότι η Παρασκευή πρέπει να καθορίζει την pole position για τα Σαββατοκύριακα με σπριντ. Οπότε, είναι κάτι που ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να περάσουμε για την επόμενη χρονιά».
«Υπάρχει μια διαδικασία διακυβέρνησης, όπως γνωρίζετε, έχει τροποποιηθεί βάσει της τελευταίας Συνθήκης Ονομοίας (ώστε να μην απαιτείται πλέον παμψηφία), ωστόσο, απαιτεί σεβαστή πλειοψηφία για να διεκπεραιωθούν αυτά τα πράγματα. Αλλά είμαι αισιόδοξος για αυτό».
Ονομασία και βαθμολόγηση
«Η ονομασία της διαδικασίας, αφού όλοι το αποκαλούμε αγώνα, είναι κάτι που θέλουμε να τακτοποιήσουμε. Έπειτα, ίσως και η κατανομή βαθμών για το Σάββατο, θα μπορούσε να το κάνει πιο προκλητικό και ελκυστικό για τους οδηγούς να αγωνιστούν».
«Προσωπικά, πρότεινα για το σπριντ περίπου το ένα τρίτο των βαθμών που αποδίδονται σε έναν αγώνα. Αυτή ήταν η αρχική πρόταση, η οποία δεν έγινε δεκτή γιατί υπήρχε η αίσθηση ότι πρέπει πρώτα να δούμε πώς θα λειτουργήσει το σπριντ πριν μοιράσουμε βαθμούς. Οπότε πιστεύουμε ότι αυτό θα είναι το σημείο εκκίνησης για τη συζήτηση».
«Είναι αρκετά σημαντικό για να αξίζει τον κόπο και να εκτείνεται αρκετά χαμηλά στην κατάταξη, ώστε οι οδηγοί στις πιο πίσω θέσεις να θέλουν να παλέψουν για αυτό. Αλλά δεν πρέπει να είναι ένας αριθμός που θα έχει υπερβολική επιρροή στο πρωτάθλημα. Θα έχει επιρροή στο πρωτάθλημα, πρέπει να έχει, και αυτό θέλουμε, αλλά όχι σε υπερβολικό βαθμό».
Με την εφαρμογή του σπριντ όμως, υπάρχει ο κίνδυνος το Σάββατο να είναι πιο βαρετή ημέρα. Ο Brawn σχολίασε: «Προσωπικά, πιστεύω ότι είναι ένα τίμημα που αξίζει να πληρώσουμε, αν το Σάββατο δεν είναι εξαιρετικά συναρπαστικό. Δεν είμαι σίγουρος ότι θα γίνει ποτέ. Πιστεύω ότι συνολικά, το Σαββατοκύριακο έχει βελτιωθεί τόσο πολύ, που θα πορευτούμε με αυτό».
Πρωταθλητής σπριντ;
Ο CEO της F1, Stefano Domenicali, έχει δηλώσει ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο να υπάρχει μια διαφορετική βαθμολογία για τα σπριντ, που θα ανακηρύσσει διαφορετικό Πρωταθλητή. Ο Brawn σχολίασε επί αυτού: «Ναι, νομίζω ότι είναι μια πιθανότητα».
«Νομίζω ότι όπως είδαμε με την Crypto ότι είχαμε τη δυνατότητα να φέρουμε ένα νέο εμπορικό συνεργάτη, που ήταν εν μέρει επικεντρωμένος γύρω από το σπριντ, επομένως αυτό θα μπορούσε να είναι μια πολύ ελκυστική πτυχή για τους εμπορικούς συνεργάτες μας».
«Το κόλπο είναι να βεβαιωθούμε ότι δε θα αφαιρέσουμε αξία από το βασικό γεγονός του τριημέρου. Ο αγώνας την Κυριακή είναι το κύριο γεγονός. Αποτελεί το μεγάλο έπαθλο και θέλουμε να το βελτιώσουμε και όχι να το υποβαθμίσουμε».
«Οπότε, ό,τι κι αν κάνουμε, προσέχουμε να μην αφαιρούμε αξία από το γεγονός της Κυριακής. Επομένως, εάν κάναμε κάτι, θα έπρεπε να το λάβουμε υπόψη αυτό. Αλλά είναι μια επιλογή».
Κανονισμοί περί σετ ελαστικών εκκίνησης
Με τους κανονισμούς που ισχύουν τα τελευταία χρόνια, οι οδηγοί που προάγονται στo τρίτο σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών, είναι υποχρεωμένοι να εκκινήσουν τον αγώνα με το σετ ελαστικών που χρησιμοποίησαν όταν σημείωσαν τον ταχύτερο χρόνο τους στο Q2.
O Brawn δήλωσε ότι ο συγκεκριμένος κανονισμός ενδέχεται να αλλάξει στο μέλλον και εξήγησε τους λόγους γιατί μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο: «Ένα από τα ατυχή πράγματα, όσον αφορά τα ελαστικά για τον αγώνα στο Q2, είναι ότι προσφέρουν σε όσους είναι πραγματικά γρήγοροι, ακόμη μεγαλύτερο πλεονέκτημα, επειδή μπορούν εύκολα να επιλέξουν όποιο ελαστικό θέλουν για το Q2, ενώ εκείνοι που θέλουν απελπισμένα να περάσουν στο τελικό σκέλος, πρέπει να χρησιμοποιήσουν τη μαλακή γόμα».
«Συνεπώς, έχει ένα ελαφρώς αντίθετο αποτέλεσμα θα έλεγα. Δε νομίζω ότι η κατάργησή του είναι μεγάλο ζήτημα. Είναι σίγουρα κάτι που κοιτάμε για το μέλλον, αν τα ελαστικά αγώνα στο Q2 εξακολουθούν να είναι κάτι συνολικά καλύτερο ή χειρότερο για τον αγώνα».
«Ένα από τα πράγματα που προσπαθεί να πετύχει η Pirelli, είναι να κάνει τα ελαστικά λιγότερο ευαίσθητα στις θερμοκρασίες. Θέλουν να υπάρχει η δυνατότητα για έναν οδηγό να πιέζει ένα λάστιχο στο όριο και αν το ξεπεράσουν, να επανέρχεται (η απόδοσή του). Αυτό είναι λίγο δύσκολο με τα ελαστικά που έχουμε τώρα. Φαίνεται ότι σημειώνουν πρόοδο σε αυτό τον τομέα».
«Πιστεύουμε ότι οι οδηγοί αρχίζουν να απολαμβάνουν τα χαρακτηριστικά των νέων ελαστικών. Αλλά μέχρι να οριστικοποιήσουμε τις τελικές προδιαγραφές και να δούμε πως λειτουργούν με το νέο μονοθέσιο, δε μπορούμε να τα αξιολογήσουμε σωστά».
Παρότι τα μονοθέσια του 2022 θα είναι 40 κιλά πιο βαριά από τα φετινά, οι χρόνοι στο γύρο που θα έχουν τη δυνατότητα να σημειώσουν αναμένεται να απέχει μόλις 0,5 με 2 δλ. στο γύρο, ανάλογα τα χαρακτηριστικά της εκάστοτε πίστας.
Ο Brawn σχολίασε: «Δε βλέπουμε κάτι ανησυχητικό, μέχρι στιγμής. Οι ομάδες είναι αρκετά συνεργάσιμες και μοιράζονται αυτό που κάνουν με τη FIA. Η FIA δε βλέπει κάτι που να προκαλεί ανησυχία».
«Μόνο όταν δούμε τα πραγματικά αυτοκίνητα στην πίστα, μπορούμε να τα αξιολογήσουμε. Είμαι αισιόδοξος, τόσο με τα μονοθέσια, όσο και με τις ζάντες 18 ιντσών και την εξέλιξη ελαστικών που πραγματοποιεί η Pirelli, η οποία είναι ενθαρρυντική και προς αυτή την κατεύθυνση. Είμαι αισιόδοξος για όλο το πακέτο».
Ελαφρύτερα μονοθέσια το 2026;
Υπό τους κανονισμούς του 2022, τα μονοθέσια της F1 θα είναι 40 κιλά πιο βαριά από τα φετινά, με το ελάχιστο βάρος (συμπεριλαμβανομένου του οδηγού) να αυξάνεται από τα 752 στα 792 κιλά κυρίως λόγω του υψηλότερου βάρους από τις ζάντες 18 ιντσών. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι το ελάχιστο βάρος το 2009 ήταν τα 605 κιλά…
Επιπλέον, έχει αυξηθεί πάρα πολύ και το μήκος των μονοθεσίων που ξεπερνάνε τα 5 μέτρα. Ο Brawn σχολίασε: «Είναι μεγάλα. Εξετάζουμε μια νέα μονάδα ισχύος για το 2026 (η οποία μάλλον δε θα έχει MGU-H). Και ένα νέο μονοθέσιο να τη συνοδεύσει. Και αυτός είναι ένας από τους πρωταρχικούς στόχους».
«Μπορούμε να εξοικονομήσουμε βάρος; Είναι δύσκολο με ένα υβριδικό αυτοκίνητο και τις πρωτοβουλίες ασφάλειας που έχουμε στα μονοθέσια πλέον. Μπορούμε να έχουμε ένα ελαφρύτερο αυτοκίνητο, σίγουρα. Μπορούμε να έχουμε ένα μικρότερο αυτοκίνητο; Πιστεύουμε ότι μπορούμε».
«Πιστεύουμε ότι με τις προδιαγραφές που εξελίσσονται για το 2026, θα είναι πολύ πραγματική η πιθανότητα να έχουμε ένα πιο συμπαγές μονοθέσιο».
«Καθώς αυξάνεται το βάρος, συνεπάγεται με διάχυση περισσότερης ενέργειας, μεγαλύτερα φρένα, περισσότερα καύσιμα κ.ο.κ. Δε μου είναι πλήρως κατανοητό».
Μείωση παραγόμενου σπρέι στο βρεγμένο
Το φιάσκο του Spa δημιούργησε εφαλτήριο για τη μελέτη τρόπων με τους οποίους μπορεί να μειωθεί το σπρέι που παράγεται από τα μονοθέσια σε βρεγμένη πίστα, κάτι που είναι αρκετά δύσκολο να γίνει, λόγω των φαρδιών ελαστικών.
Ο Brawn ανέφερε σχετικά: «Έγινε μια πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά όσον αφορά το σπρέι νερού που ανασηκώνουν τα μονοθέσια και την ορατότητα. Ο Pat Symonds, μαζί με ορισμένα μέλη της FIA, μίλησε με αρκετούς οδηγούς, στους δύο τελευταίους αγώνες, για την εμπειρία του Spa και την εμπειρία τους γενικά. Συγκεκριμένα, επικεντρωθήκαμε στους οδηγούς που έχουν αγωνιστεί και με άλλα είδη αυτοκινήτων».
«Ο (Fernando) Alonso μας έδωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα άποψη. Είπε ότι η ικανότητα να αγωνίζεσαι στη βροχή είναι καλύτερη με ένα αυτοκίνητο αντοχής, παρά με ένα μονοθέσιο F1. Κάποιος μπορεί να σκεφτεί το αντίθετο, δεδομένης της παρουσίας παρμπρίζ, αλλά ο Fernando υπογράμμισε πως είναι διαφορετικός ο τρόπος με τον οποίο ανασηκώνεται το σπρέι από τα αυτοκίνητα».
«Θα μελετήσουμε αυτή την άποψη. Έχουμε ήδη κάποιες ιδέες, αλλά είναι ένας παράγοντας που θα αναλύσουμε προσεκτικά. Τα δύο μεγάλα προβλήματα κατά την οδήγηση στο βρεγμένο, είναι η υδρολίσθηση και η ορατότητα».
«Το πρώτο είναι μια πρόκληση για τα ελαστικά, και μπορεί να λυθεί μέχρι ένα ορισμένο σημείο. Το δεύτερο είναι κάτι πάνω στο οποίο μπορούμε να δουλέψουμε, και τώρα βρίσκεται στον κατάλογο με τα πράγματα που πρέπει να κάνουμε για να δούμε αν μπορούμε να επιφέρουμε βελτίωση»._Φ.Λ.