H Red Bull πιστεύει ότι μπορεί να κάνει το «1-2» στο Mεξικό και να ολοκληρώσει τη φετινή σεζόν της Formula 1, χωρίς να τοποθετήσει 5η μονάδα ισχύος στο μονοθέσιο του Max Verstappen, ευελπιστώντας, παράλληλα, ότι ο Lewis Hamilton θα αναγκαστεί να το κάνει.
Πέραν αυτού, ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, ο Αυστριακός Helmut Marko, μίλησε για τη νίκη του Verstappen στις ΗΠΑ και τη σημασία του τίτλου για τον Ολλανδό, τις προοπτικές ενόψει Μεξικού, καθώς και για τα μελλοντικά σχέδια της ομάδας όσον αφορά τη συνεργασία της με την Honda.
O 78χρονος Marko, πρώην οδηγός αγώνων και ο ίδιος, δήλωσε για την επιτυχία της ομάδας του στο GP ΗΠΑ: «Η νίκη ήταν απίστευτα σημαντική, από άποψη ηθικού. Οι τρεις τελευταίοι αγώνες γενικά. Σημειώσαμε περισσότερους βαθμούς από αυτούς που υπολογίζαμε».
«Περιμέναμε να βρισκόμαστε στην καλύτερη περίπτωση στο ίδιο επίπεδο, αλλά πιθανότατα με εμάς πίσω. Τώρα έχουμε προβάδισμα 12 βαθμών. Ελπίζουμε ότι οι προβλέψεις μας είναι σωστές. Ότι δηλαδή θα έχουμε πλεονέκτημα στο Μεξικό και τη Βραζιλία λόγω των κινητήρων».
«Στην πραγματικότητα, θα πρέπει να κάνουμε το 1-2 στο Μεξικό. Στη Βραζιλία, το υψόμετρο είναι παραπλήσιο αυτού στο Red Bull Ring. Στο Austin, είδαμε ότι η υπεροχή της Mercedes εξαφανίζεται, αν τοποθετήσουμε το αυτοκίνητο στο σωστό πλαίσιο. Στο Sochi και στην Τουρκία, είχε μεγάλη σημασία η θερμοκρασία των ελαστικών».
«Η παρούσα κατάσταση είναι ότι βρισκόμαστε λίγο πίσω από τη Mercedes, όσον αφορά την απόδοση του κινητήρα. Με τη βύθιση του πίσω μέρους, έχουν πλεονέκτημα στις μεγάλες ευθείες. Στην περίπτωση του πλαισίου, εξαρτάται από τις συνθήκες της ημέρας. Η υπεροχή που είχαμε στη Γαλλία έχει χαθεί».
«Οι αναβαθμίσεις που πραγματοποίησε στο Silverstone η Mercedes και η περαιτέρω εξέλιξη, λειτούργησαν πολύ καλά για αυτούς. Ίσως το αυτοκίνητό μας να είναι πιο δύσκολο στο στήσιμο. Αλλά αν ταιριάζει στην πίστα, είμαστε το ίδιο ανταγωνιστικοί με εκείνους».
«Τo Austin ήταν λίγο περίεργο. Στην πραγματικότητα, δυσκολευόμαστε ολοένα και περισσότερο με τη μέση γόμα. Εξαρτάται πολύ από τις θερμοκρασίες που επικρατούν, και την κατάσταση της ασφάλτου. Δεν έχουμε βαλτώσει με τις αναβαθμίσεις μας, αλλά μπορεί να μη βρίσκουμε πάντα το βέλτιστο».
Αξιοπιστία
Το μεγάλο ερώτημα είναι, φυσικά, αν μπορούν οι δύο διεκδικητές του τίτλου να ολοκληρώσουν τη σεζόν χωρίς να χρειαστεί να τοποθετήσουν επιπλέον κινητήρα στα μονοθέσιά τους. Ο Marko σχολίασε επί αυτού: «Με φυσιολογικούς αγώνες και χωρίς ατυχήματα, μπορούμε να βγάλουμε τη σεζόν με τους κινητήρες μας».
«Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, ευελπιστούμε ότι ο Hamilton θα πρέπει να αλλάξει ξανά (κινητήρα). Μέχρι στιγμής, ο κινητήρας της Honda ήταν απολύτως αξιόπιστος, αλλά δεν είσαι ποτέ απολύτως προστατευμένος από μια βλάβη. Ωστόσο, η κατάσταση του κινητήρα είναι σίγουρα πιο καθησυχαστική από την πλευρά της Honda, παρά από την πλευρά της Mercedes».
Μονομαχία κορυφαίων
Πρόσφατα, ο Max Verstappen δήλωσε ότι δεν πρόκειται να αλλάξει η ζωή του, αν δεν κατακτήσει τον τίτλο φέτος. Ο Marko διευκρίνησε: «Σίγουρα, η ζωή συνεχίζεται. Αλλά ο παγκόσμιος τίτλος είναι κάτι πολύ, πολύ σημαντικό για εκείνον και για εμάς. Δεν τίθεται ερώτημα».
«Κυνηγάμε τον παγκόσμιο τίτλο εδώ αρκετό καιρό. Θα είναι πικρή απογοήτευση για τον Μαξ αν δεν τον κατακτήσει. Αν πάρουμε τα στατιστικά, πόσα χιλιόμετρα έχουμε διανύσει επικεφαλής… Έχουμε περισσότερες νίκες. Η αστοχία στο Μπακού. Και, και, και… Υπήρχε κάποια υπεροχή, αλλά αυτό δεν αντικατοπτρίζεται στη βαθμολογία».
Ο Marko κλήθηκε να συγκρίνει τη φετινή σεζόν με το 2010, τότε που ο Sebastian Vettel και η Red Bull κατέκτησαν τον πρώτο τους τίτλο. Ο Marko τόνισε: «Ήταν εντελώς διαφορετική κατάσταση. Τότε, τέσσερις οδηγοί διεκδικούσαν το Πρωτάθλημα».
«Αυτή τη φορά είναι μια μονομαχία στο υψηλότερο επίπεδο μεταξύ Hamilton και Verstappen. Νομίζω ότι η ένταση είναι διαφορετική. Ο Verstappen είναι μοναχικός μαχητής για το μεγαλύτερο μέρος της σεζόν, επειδή ο Perez υστερούσε στις κατατακτήριες δοκιμές. Παρόμοια, αυτό συνέβη στον Χάμιλτον στο Austin» (όπου ο Bottas είχε δεχθεί ποινή και εκκινώντας πιο πίσω, δε μπορούσε να βοηθήσει τον team mate του).
Ο Marko πιστεύει ότι οι οδηγοί θα κάνουν τη διαφορά στη μάχη του φετινού τίτλου της F1: «Πρώτα από όλα, πρέπει και οι δύο ομάδες να είναι όσο το δυνατόν αλάνθαστες. Ούτε η Mercedes, ούτε εμείς το έχουμε πετύχει μέχρι τώρα».
«Τα λάθη σε επίπεδο στρατηγικής, προετοιμασίας και pit stop είναι ελάχιστα. Οπότε ολόκληρο το πακέτο πρέπει να είναι σωστό. Αλλά μπορείτε να δείτε ότι όταν ο Bottas έχει μια καλή μέρα, είναι μπροστά. Το ίδιο ισχύει και για τον Perez. Κανείς όμως δεν μπορεί να ακολουθήσει τους δύο κορυφαίους. Ο οδηγός κάνει τη διαφορά».
Δύσκολες αποφάσεις
Στο GP του Μεξικού, εμπρός σε χιλιάδες συμπατριώτες του Perez, η Red Bull ίσως αναγκαστεί να λάβει μερικές δύσκολες αποφάσεις, αν ο Μεξικανός βρίσκεται μπροστά από τον Verstappen στον αγώνα. Ο ίδιος ο Perez, δήλωσε περί αυτού: «Είναι περίπλοκο».
«Πρέπει να δούμε τι συνθήκες έχουμε στον αγώνα. Στο τέλος της ημέρας, είμαστε οδηγοί και δουλεύουμε ως ομάδα. Η κύρια εστίαση είναι στην ομάδα».
«Κοιτάμε τη μεγάλη εικόνα. Θα πρέπει να δούμε τις συνθήκες. Και αυτή είναι η ομορφιά των αγώνων: ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται στη στιγμή, σε δευτερόλεπτα, παρόλο που είναι πολύ περίπλοκα ζητήματα».
«Θα ήμουν περήφανος αν μπορούσα να πραγματοποιήσω ένα από τα παιδικά μου όνειρα. Φέτος έχω μια πραγματική ευκαιρία, που εξαρτάται από εμένα και την ομάδα μου, ενώ άλλες χρονιές εξαρτάτο από άλλους παράγοντες. Επομένως, υπάρχει μια πολύ πραγματική πιθανότητα, και το κίνητρό μου είναι στο 100%», κατέληξε ο Μεξικανός.
Το μέλλον
Στο τέλος της φετινής σεζόν, η Honda θα αποχωρήσει επίσημα από τη Formula 1, ωστόσο, θα συνεχίσει να παρέχει τεχνική υποστήριξη στη Red Bull, όπως αναφέρει ο Marko: «Έχουμε συνάψει συμφωνία ότι θα λαμβάνουμε υπηρεσίες από τη Honda έναντι αμοιβής. Το 2022 θα παραλάβουμε όλους τους κινητήρες από την Honda, όσον αφορά τη συναρμολόγηση και τη συντήρηση. Αυτή είναι περισσότερο δουλειά μηχανικών».
«Η εξέλιξη από καύσιμα Ε5 σε Ε10: Και αυτό θα πραγματοποιηθεί επί πληρωμή. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Η Honda θα είναι εκτός. Αυτό που θα κάνουν είναι να μας προσφέρουν υπηρεσίες επί πληρωμή».
Οι εγκαταστάσεις της Red Bull δε θα είναι έτοιμες να αναλάβουν τη συναρμολόγηση και συντήρηση των μονάδων ισχύος τα επόμενα δύο χρόνια. Ήδη, όσον αφορά το προσωπικό έχουν γίνει οι περισσότερες προσλήψεις, όπως αναφέρει ο Marko: «Έχουμε ήδη μια καλή βάση όσον αφορά τη βασική δομή. Αλλά λείπουν ακόμα άτομα για μια-δυο θέσεις. Δε φέραμε κόσμο μονάχα από την Mercedes, αλλά και από αλλού».
Το εργοστάσιο της Red Bull Powertrains, «θα πρέπει να είναι έτοιμο μεταξύ Απριλίου και Μαΐου, δηλαδή την άνοιξη του επόμενου έτους. Αυτό αφορά την κατασκευή του κτιρίου, και την τοποθέτηση των πάγκων δοκιμών, οι οποίοι θα βαθμονομηθούν και θα μπουν σε λειτουργία».
«Ήταν, λοιπόν, πολύ σημαντικό για εμάς η εξέλιξη των κινητήρων να είναι παγωμένη. Αυτό σημαίνει ότι δεν απαιτείται περίπλοκη δουλειά εξέλιξης από τους Ιάπωνες. Σταμάτησαν, γιατί χρειάζονταν τους μηχανολόγους της Formula 1 για άλλα εγχειρήματα».
Όσον αφορά τον περιορισμό προϋπολογισμού των κατασκευαστών μονάδων ισχύος, ο Marko δήλωσε: «Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε συζητήσεις. Έχει επιτευχθεί σχετική συμφωνία όσον αφορά τα ποσά».
«Σε αυτό που δεν έχουμε συμφωνήσει πλήρως, είναι όταν έρχονται άλλοι κατασκευαστές, ότι αρχικά θέλουν απεριόριστο χρόνο στους πάγκους δοκιμών. Δεν μας αρέσει πολύ αυτό. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, υπάρχει μια ορισμένη συναίνεση, καθώς η Mercedes είναι διατεθειμένη να αφαιρεθεί η MGU-H. Αλλά αυτό, είναι πρωτίστως για τον όμιλο VW».
«Βλέπουμε τον εαυτό μας ως νέο κατασκευαστή. Γιατί οι κινητήρες που θα χρησιμοποιούμε μέχρι το 2026 δεν εξελίχθηκαν από εμάς. Έχουμε τα πνευματικά δικαιώματα, αλλά είναι μια περίπλοκη ιστορία. Επιτρέπεται να τα χρησιμοποιούμε, αλλά δεν είναι διαθέσιμα με την έννοια της περαιτέρω εξέλιξης».
«Θα είμαστε σε θέση να κάνουμε τα πάντα ανεξάρτητα. Εάν παρουσιαστεί μια συνεργασία που θα αυξήσει περαιτέρω τη δύναμή μας, την ποιότητά μας, τότε σίγουρα θα το εξετάσουμε και θα το συζητήσουμε», κατέληξε ο Marko._Φ.Λ.