Το 2022, οι περίοδοι ελεύθερων δοκιμών διάρκειας 90 λεπτών επιστρέφουν στη Formula 1, έπειτα από μόλις μια σεζόν που είχε μειωθεί η διάρκειά τους σε μία ώρα.
Φέτος, η Formula 1 στοχεύει να έχει το μεγαλύτερο Πρωτάθλημα στην ιστορία του σπορ, με τη διεξαγωγή 23 Grand Prix εντός 36 εβδομάδων. Περισσότεροι αγώνες συνεπάγονται με περισσότερα χρήματα για το σπορ.
Μέχρι φέτος, οι διαδικασίες ενός Grand Prix ξεκινούσαν την Πέμπτη. Παρότι τις Πέμπτες δεν υπήρχε δράση στην πίστα, γίνονταν συνεντεύξεις Τύπου με όλους τους οδηγούς καθώς και ο τεχνικός έλεγχος των μονοθεσίων.
Ο τελευταίος θα μεταφερθεί φέτος για τις 9:00 το πρωί της Παρασκευής. Σε αυτόν, ενδέχεται να παρουσιαστούν βελτιώσεις στα τεστ ακαμψίας των αεροτομών, με διαφορετική κατεύθυνση του φορτίου που ασκείται.
Αξίζει να αναφερθεί σε αυτό το σημείο ότι η το τεχνικό τμήμα της F1 ακολούθησε μια διαδικασία στην οποία προσπάθησε να βρει «παραθυράκια» στη διατύπωση των καινούργιων τεχνικών κανονισμών και τους τομείς που ομάδες θα προσπαθούσαν ενδεχομένως να εκμεταλλευτούν, για να αποτρέψει κάτι τέτοιο.
Πρόγραμμα
Όλοι οι αγώνες θα γίνουν τριήμεροι, που σημαίνει ότι η παράδοση του GP Μονακό να διοργανώνει τις πρώτες ελεύθερες δοκιμές την Πέμπτη, θα αποτελεί παρελθόν φέτος.
Το πρωί της Παρασκευής, οι ομάδες θα πρέπει να παρουσιάζουν τα μονοθέσιά τους στους δημοσιογράφους και θα επεξηγούν τις αναβαθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε αυτά.
Σύμφωνα με τους νέους αγωνιστικούς κανονισμούς, οι ομάδες θα πρέπει να παρουσιάζουν στη FIA τις ‘προδιαγραφές αναφοράς’ του μονοθεσίου τους την Παρασκευή το πρωί. Το μονοθέσιο θα πρέπει να έχει αυτές τις προδιαγραφές από τις ελεύθερες δοκιμές του Σαββάτου.
Αυτό σημαίνει ότι οι ομάδες θα έχουν το δικαίωμα να παρουσιάσουν αναβαθμίσεις στις ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής (τις οποίες θα πρέπει να έχουν δηλώσει στη FIA από πριν), ακόμα και αν δεν τις χρησιμοποιήσουν το υπόλοιπο Σαββατοκύριακο.
Μετά τις κατατακτήριες δοκιμές, η F1 θα επιλέγει 5 μονοθέσια τα οποία θα επιδεικνύει στην τελική τους διαμόρφωση. Σε αυτή την επίδειξη, υπάρχει η πιθανότητα να αποκαλύπτονται και οι μονάδες ισχύος, από τις οποίες υπάρχουν ελάχιστες φωτογραφίες μέχρι στιγμής.
Οι δύο περίοδοι ελεύθερων δοκιμών θα έχουν και πάλι διάρκεια 90 λεπτών, αντί για 60 που ήταν το 2021, και θα είναι προγραμματισμένες να διεξάγονται αργότερα μέσα στην ημέρα. Μεταξύ τους θα παρεμβάλλεται χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο ωρών.
Στα περισσότερα Grand Prix, το FP1 θα ξεκινάει στις 13:00 τοπική ώρα (δυόμισι ώρες αργότερα από φέτος δηλαδή) και το FP2 στις 17:00. Το FP3 του Σαββάτου θα συνεχίσει να έχει διάρκεια μιας ώρας και θα είναι προγραμματισμένη για τις 12:00 το μεσημέρι. Οι κατατακτήριες δοκιμές θα διεξάγονται στις 15:00 (ή αργότερα), όπως και ο αγώνας, στις περισσότερες περιπτώσεις.
Αυτό σημαίνει ότι οι ομάδες δε θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάστουν την Παρασκευή τα μονοθέσια σε συνθήκες αντίστοιχες αυτών που θα επικρατούν κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών και του αγώνα.
Οι οδηγοί θα πρέπει να είναι επίσης να είναι διαθέσιμοι για 15 λεπτά (εντός πλαισίου μιας ώρας) για δραστηριότητες οπαδών (αυτόγραφα κ.λπ.) πριν το FP3 του Σαββάτου.
Το νέο πρόγραμμα τριημέρου έχει υιοθετηθεί για να υπάρχει λιγότερη χρονική πίεση για τους εργαζόμενους των ομάδων στη μετάβαση από προορισμό σε προορισμό, ιδίως σε αγώνες που λαμβάνουν χώρα σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα.
Ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι κάποια μέλη του προσωπικού των ομάδων θα έχουν περισσότερες υποχρεώσεις την Παρασκευή.
Δεδομένου στη σεζόν του 2022 ότι υπάρχουν δύο τριάδες αγώνων σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα, μερικοί από τους εργαζόμενους των ομάδων ενδέχεται να κάνουν έως και ένα μήνα να δουν τις οικογένειές τους.
Επιλογή σετ ελαστικών
Η επιλογή σετ ελαστικών για το τριήμερο θα είναι και φέτος στα χέρια της Pirelli. To 2019 oι ομάδες είχαν το δικαίωμα να επιλέξουν τον αριθμό σετ ελαστικών κάθε γόμας (εντός του ορίου των 13 σετ ανά οδηγό ανά GP) που επιθυμούσαν.
Η δυνατότητα αυτή όμως απαγορεύθηκε για τη σεζόν του 2020 και του 2021, λόγω των περιορισμών στις μεταφορές εξοπλισμού που επέφερε η πανδημία.
Ωστόσο, οι ομάδες ήταν απρόθυμες να επενδύουν χρόνο και πόρους στον καθορισμό του ιδανικού αριθμού σετ ελαστικών για κάθε γόμα, οπότε η Pirelli θα φέρνει προκαθορισμένο αριθμό σετ ελαστικών (2 σετ σκληρής γόμας, 3 σετ μέσης και 8 σετ μαλακής) για κάθε οδηγό.
Σπριντ
Σε 6 από τα 23 φετινά Grand Prix, αναμένεται να πραγματοποιηθεί σπριντ το Σάββατο. Με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, αυτά τα GP θα είναι: του Μπαχρέιν (με τους διοργανωτές ανοιχτούς στο ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθεί η χάραξη του GP Σακχίρ του 2020 για το σπριντ), της Εμίλια Ρομάνια (Imola), του Καναδά, της Αυστρίας, της Ολλανδίας και της Βραζιλίας.
Η επιλογή της Imola και του Zandvoort, οι οποίες είναι πίστες όπου δύσκολα πραγματοποιούνται προσπεράσματα παραξενεύουν ως επιλογές, αλλά το κίνητρο που οδήγησε στην επιλογή αυτή δε λαμβάνει υπόψη απαραίτητα τα χαρακτηριστικά της πίστας, αλλά ποιοι διοργανωτές είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε μια τέτοια κίνηση.
Υπάρχει όμως και η συνεχιζόμενη διαμάχη των τριών μεγαλύτερων ομάδων με τις υπόλοιπες, όσον αφορά την περαιτέρω αύξηση του ορίου εξόδων λόγω των 6 σπριντ. Η F1 ενδέχεται να χρειαστεί την έγκριση 8 ομάδων αν θέλει να προχωρήσει με τα σχέδιά της για τα σπριντ, αλλά σύμφωνα με τον CEO της McLaren, Zak Brown, υπάρχει περίπτωση να μην τα καταφέρει.
Προετοιμασίες
Φέτος, η Formula 1 θα κάνει υποχρεωτική την απαίτηση να είναι εμβολιασμένοι όλοι οι εργαζόμενοι στα paddock. Η πλειονότητα ήταν ήδη, αν και υπήρχαν μερικές εξαιρέσεις, όπως ο πρώην οδηγός του ιατρικού αυτοκινήτου Alan van der Merwe.
Στην Αυστραλία π.χ. υπάρχει η απαίτηση από όλους τους ταξιδιώτες που έρχονται από άλλες χώρες να είναι εμβολιασμένοι. Οι εργασίες αναβάθμισης της πίστας της Μελβούρνης έχουν ολοκληρωθεί και ο αγώνας, που είναι προγραμματισμένος για τις 10 Απριλίου, όντας ο 3ος γύρος του φετινού Πρωταθλήματος, θα έχει θεατές στις κερκίδες.
Οι εργασίες αναβάθμισης της πίστας του πάρκου της Μελβούρνης ολοκληρώθηκαν. Πραγματοποιήθηκε διαπλάτυνση των στροφών 1, 6, 15 (με την παλιά αρίθμηση) και του pit lane, ενώ αφαιρέθηκε το chicane των στροφών 9/10 και έγινε πιο κλειστό το σημείο μεταξύ των στροφών 13 και 14.
Η Μελβούρνη θα έχει πλέον 14 στροφές συνολικά και οι χρόνοι στο γύρο θα κατέβουν 5 δλ. (από το 1:21 στο 1:15.8) με τη μέση ωριαία ταχύτητα στις κατατακτήριες δοκιμές να αυξάνεται κατά 15 χ.α.ώ., από τα 236 στα 251 χ.α.ώ.
Τροποποιήσεις στις πίστες της Βαρκελώνης, του Spa (με την επέκταση διάφορων περιοχών διαφυγής και την τοποθέτηση αμμοπαγίδων) και του Austin πραγματοποιούνται αυτό τον καιρό. Στο Circuit of the Americas του Austin πραγματοποιήθηκε ασφαλτόστρωση μεταξύ των στροφών 2-10 και 12-16, για να εξομαλυνθούν οι ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η F1 απαγόρευσε στους διοργανωτές των GP να πραγματοποιούν επιδείξεις με μαχητικά αεροσκάφη πριν την έναρξη των αγώνων, όπως συνέβαινε π.χ. σε Silverstone και Monza, προς υποστήριξη των στόχων βιωσιμότητας που έχει θέσει το σπορ.
Για άλλους τύπους αεροσκαφών που θα πετάνε επάνω από την πίστα πριν την εκκίνηση, θα πρέπει απαραιτήτως να χρησιμοποιούνται βιώσιμα καύσιμα._Φ.Λ.
Φωτογραφίες: Alfa Romeo, Ferrari