Ο 19ος γύρος του φετινού Πρωταθλήματος Formula 1 θα διεξαχθεί στο Interlagos της Βραζιλίας, ωστόσο, ο αγώνας ονομάζεται GP Σάο Πάολο.
Με τέσσερις αγώνες τα επόμενα πέντε Σαββατοκύριακα, η Formula 1 θα ολοκληρώσει τη φετινή σεζόν. Δεύτερο Grand Prix της τριάδας αγώνων σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα είναι το GP Σάο Πάολο.
Το GP Σάο Πάολο είναι ο τρίτος και τελευταίος αγώνας της φετινής σεζόν στον οποίο το πρόγραμμα του τριημέρου προβλέπει τη διεξαγωγή των κατατακτήριων δοκιμών την Παρασκευή και σπριντ (διάρκειας 24 γύρων) το Σάββατο.
Υπενθυμίζουμε το στατιστικό που θέλει τους δύο διεκδικητές του τίτλου να συγκρούονται σε κάθε Grand Prix του οποίου η σειρά εκκίνησης κρίθηκε από κατατακτήριο σπριντ. Ο Max Verstappen δεν έχει ακόμα τερματίσει σε αγώνα του οποίου το Σαββατοκύριακο είχε σπριντ.
Ο 24χρονος Ολλανδός κατευθύνεται προς τη Βραζιλία με προβάδισμα 19 βαθμών επί του Lewis Hamilton, ενώ στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών η Mercedes προηγείται με μόλις ένα βαθμό διαφορά επί της Red Bull.
Λίγη ιστορία…
Η κατασκευή της πίστας του Interlagos (όνομα που σημαίνει «μεταξύ δύο λιμνών») ολοκληρώθηκε το 1940. Με την αύξηση της δημοτικότητας του Emerson Fittipaldi, το πρώτο Grand Prix διοργανώθηκε εκεί το 1972 και η Formula 1 συμπεριέλαβε τον αγώνα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα το 1973.
Το GP Βραζιλίας συνέχισε να διοργανώνεται στο Σάο Πάολο μέχρι το 1980. Μεταξύ 1981 και 1989 φιλοξενήθηκε στο Rio de Janeiro, για να επιστρέψει στο Interlagos το 1990, στην ανασχεδιασμένη χάραξη της πίστας (με το μισό σχεδόν μήκος της αρχικής), στη διαμόρφωση της οποίας βοήθησε και ο Ayrton Senna.
Εκεί, ο Βραζιλιάνος κατέκτησε την πρώτη νίκη στην πατρίδα του το 1991, σε έναν δραματικό αγώνα. Η πίστα έχει το όνομα του Jose Carlos Pace, του Βραζιλιάνου οδηγού της δεκαετίας του 1970, νικητή ενός GP της F1, ο οποίος έχασε τη ζωή του σε αεροπορικό δυστύχημα το 1977.
Οι Βραζιλιάνοι θεατές πάντα δημιουργούν μια εκπληκτική ατμόσφαιρα, χορεύοντας σάμπα και τραγουδώντας.
Χαρακτηριστικά πίστας
Η αριστερόστροφη πίστα του Interlagos, είναι από η 4η μικρότερη του Πρωταθλήματος, διαθέτοντας το ίδιο σχεδόν μήκος με αυτήν του Μεξικού. Βρίσκεται επίσης σε αυξημένο υψόμετρο, 780 περίπου μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι η πυκνότητα του αέρα είναι ελαττωμένη κατά 8%.
Συνεπώς, τα τούρμπο των μονάδων ισχύος έχουν και πάλι βεβαρυμμένο έργο, αλλά όχι τόσο όσο στο Μεξικό. Παρότι εκεί η μονάδα της Honda είχε πλεονέκτημα απόδοσης, η διαφορά δεν ήταν όσο μεγάλη θα περίμενε κανείς. Οπότε, το προβάδισμα της Red Bull σε αυτό τον τομέα αναμένεται να είναι μικρότερο στο Interlagos.
Όσον αφορά τη χάραξη, μία από τις υποδείξεις που είχε κάνει ο Senna, ήταν η σχεδίαση του πρώτου chicane, που φέρει το όνομά του.
Το κατηφορικό φρενάρισμα για την κεκλιμένη πρώτη στροφή, αφαιρεί φορτίο από τον εσωτερικό τροχό και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα φρένων, χωρίς όμως να τραυματίζει τόσο πολύ το ελαστικό.
Άλλος ένας παράγοντας που οδηγεί στο φαινόμενο αυτό, είναι ότι το εμπρός αριστερό ελαστικό λειτουργεί ελάχιστα από την έξοδο της στροφής 10 έως την 6, για 3,5 περίπου χιλιόμετρα. δηλαδή. Συνεπώς, η διατήρησή του στη σωστή θερμοκρασία αποτελεί μεγάλη πρόκληση.
Οι οδηγοί διανύουν το πρώτο και το τρίτο τμήμα της πίστας με πάνω από 75% του χρόνου στο γκάζι, αλλά στο μεσαίο, του οποίου η χάραξη περιλαμβάνει πολλές αργές στροφές και θυμίζει λίγο πίστα καρτ, χρησιμοποιούν το γκάζι λιγότερο από 50%.
Συνεπώς, στις αεροδυναμικές ρυθμίσεις πρέπει να γίνει ο κατάλληλος συμβιβασμός για καλή πρόσφυση στις αργές στροφές του 2ου sector και αρκετά υψηλή τελική ταχύτητα στις ευθείες του 1ου και του 3ου.
Συνήθως, οι ομάδες υιοθετούν ρυθμίσεις παραγωγής αρκετά υψηλών επιπέδων αρνητικής άντωσης καθώς υπάρχει μικρή απώλεια αεροδυναμικής απόδοσης λόγω της χαμηλότερης πυκνότητας αέρα.
Tο σύστημα πέδησης δε χρησιμοποιείται πολύ στο Interlagos. Οι οδηγοί ακουμπάνε το πεντάλ του φρένου μόνο επτά φορές στο γύρο. Μόλις σε μία εξ αυτών οι επιβράδυνση ξεπερνάει τα 4G για περισσότερο από 0,4 δλ.
Τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα, με δύο ζώνες DRS και γίνεται ακόμα πιο δύσκολο για τους αμυνόμενους οδηγούς να υπερασπιστούν τη θέση τους, αφού λόγω της έλλειψης διαδικασιών πέδησης, δεν υπάρχουν ευκαιρίες για το υβριδικό σύστημα να ανακτήσει ενέργεια.
Από την έξοδο της στροφής 12, έως τη ζώνη πέδησης της πρώτης στροφής, οι οδηγοί είναι με τέρμα γκάζι για 1,2 χλμ. και ανεβαίνουν μια ανωφέρεια ύψους 33 μέτρων. Η συνολική διαφορά του υψηλότερου σημείου (ευθεία εκκίνησης/τερματισμού) και του χαμηλότερου (στροφή 4) είναι 40 μ.
Μια καλή έξοδος από τη στροφή 12 είναι υψίστης σημασίας, για την ανάπτυξη καλής τελικής ταχύτητας στο τέλος της ευθείας.
Ελαστικά και καιρός
Οι περισσότερες στροφές έχουν μικρή διάρκεια, οπότε τα ελαστικά δε φορτίζονται πολύ. Περισσότερη σημασία έχει η πρόσφυση στην έξοδο των στροφών και στις ζώνες πέδησης.
Η Pirelli έχει επιλέξει τις γόμες ελαστικών μέσης σκληρότητας για το GP Βραζιλίας, με τις κατώτερες πιέσεις να έχουν οριστεί στα 22 psi εμπρός (στους 100 βαθμούς Κελσίου) και 20 psi στον πίσω άξονα (στους 80ο C).
Με την επιλογή αυτή, η Pirelli επιστρέφει στην τακτική του 2018, αφού το 2019 η σκληρή γόμα χρησιμοποιήθηκε ελάχιστα και το 2020 δεν έγινε αγώνας στη Βραζιλία, λόγω πανδημίας. Αυτό, ίσως αναγκάσει τους οδηγούς να προβούν σε λίγο μεγαλύτερη συντήρηση των ελαστικών τους από το συνηθισμένο.
O καιρός μπορεί πολλές φορές να είναι απρόβλεπτος στο Interlagos. Λόγω των πολλαπλών υψομετρικών αλλαγών κατά τη διάρκεια του γύρου και παρά τις εργασίες βελτίωσης της απομάκρυνσης των όμβριων υδάτων (με αυλακώσεις στον ασφαλτοτάπητα), δεν είναι σπάνιο να διασχίζουν ρυάκια νερού την πίστα.
Μέχρι στιγμής, οι μετεωρολογικές προγνώσεις αναφέρουν ότι υπάρχει πιθανότητα βροχής για την Παρασκευή και το Σάββατο. Το αυτοκίνητο ασφαλείας κάνει αρκετά συχνά την εμφάνισή του στον αγώνα αυτό. Τo Grand Prix του 2016 είχε έξι παρεμβάσεις SC και δύο κόκκινες σημαίες.
Μάχη τίτλου
Δεδομένου ότι η Mercedes δεν είχε μεγάλες απώλειες όσον αφορά την ισχύ του κινητήρα στο Μεξικό, λογικά θα βρίσκεται πιο κοντά σε απόδοση στη Βραζιλία. H χαμηλότερη αεροδυναμική αντίσταση της Mercedes σίγουρα θα την βοηθήσει στις ευθείες και στις στροφές του μεσαίου τμήματος αναμένεται να επικρατεί η Red Bull.
Όπως έχουμε δει και σε προηγούμενα Grand Prix, οι θερμοκρασίες μπορούν παίξουν καθοριστικό ρόλο στην έκβαση της μάχης μεταξύ των
Σύμφωνα με τον διευθυντή της Mercedes, Toto Wolff, το Interlagos «δεν ήταν η πιο δυνατή πίστα για εμάς τις τελευταίες σεζόν και είχε την τάση να να ταιριάζει περισσότερο στη Red Bull, αλλά η φετινή χρονιά έχει αποδείξει ότι όλα μπορούν να συμβούν. Επίσης, είναι το τελευταίο Σαββατοκύριακο με σπριντ, κάτι το οποίο δημιουργεί περισσότερες ευκαιρίες».
O Max Verstappen δήλωσε: «Καθώς κατευθυνόμαστε προς τη Βραζιλία, είναι δύσκολο να πούμε πόσο ανταγωνιστικοί θα είμαστε. Το 2019 κερδίσαμε τον αγώνα, αλλά ήταν μια στενή μάχη, καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα και περιμένω κάτι παρόμοιο και φέτος».
«Είναι επίσης υπάρχει σπριντ αυτό το Σαββατοκύριακο. Έχω την τάση να τα πηγαίνω καλά στο σπριντ, και μετά να έχω κακό αποτέλεσμα στον αγώνα, οπότε θα προσπαθήσουμε να το ανατρέψουμε αυτό».
Ο Sergio Perez ευελπιστεί να συνεχίσει το καλό σερί παρουσιών στο βάθρο που έχει στους τρεις τελευταίους αγώνες.
Best of the rest
H AlphaTauri έχει σημειώσει πολύ καλά αποτελέσματα στο παρελθόν στην πίστα αυτή. Ο Pierre Gasly ανέβηκε στο δεύτερο σκαλί του βάθρου το 2019 και οι προϋποθέσεις συνιστούν ότι η ιταλική ομάδα μπορεί και αυτό το Σαββατοκύριακο να είναι ανταγωνιστική και να παρεισφρήσει στη μάχη μεταξύ Ferrari και McLaren.
Η αναβάθμιση του υβριδικού συστήματος έδωσε ένα επιπλέον όπλο στη Ferrari, έναντι των ταχύτατων στις ευθείες (λόγω χαμηλότερης οπισθέλκουσας και πιο ισχυρής κινητήριας μονάδας) McLaren._Φ.Λ.
Πρόγραμμα τριημέρου
Τηλεοπτική μετάδοση: Cosmote Sport 5HD, ΕΡΤ Sports
Παρασκευή 5 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 17:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 21:00
Σάββατο 6 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 17:00
Κατατακτήριο σπριντ: 21:30
Κυριακή 7 Νοεμβρίου
Αγώνας: 19:00
GP Σάο Πάολο, Interlagos – Autodromo Jose Carlos Pace
19ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2021
Μήκος πίστας: 4.309 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,879 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:10.540 (219,909 χ.α.ώ. μ.ω.τ.) Valtteri Bottas (Mercedes), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:07.281 (230,561 χ.α.ώ. μ.ω.τ.) Lewis Hamilton (Mercedes), 2018
Στροφές: 15 (10 αριστερές, 5 δεξιές)
Μέσος συνολικός χρόνος pit stop: 22,5 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 195 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 64%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 74%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 36
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 3-4, 15-1)