Για τον 20ό γύρο της φετινής σεζόν, η Formula 1 θα επισκεφθεί, για πρώτη φορά στην ιστορία της, το Κατάρ και την πίστα του Losail, η οποία έχει σχεδιαστεί περισσότερο για να φιλοξενεί αγώνες μοτοσικλέτας και όχι μονοθεσίων.
Για πρώτη φορά στην ιστορία της F1 από το 1984, η σεζόν περιλαμβάνει δύο καινούργιους προορισμούς (μαζί με τη Σαουδική Αραβία) στους τρεις τελευταίους αγώνες, οι οποίοι θα διεξαχθούν στη Μέση Ανατολή. Το Κατάρ θα γίνει η 33η χώρα στην ιστορία της Formula 1 που φιλοξενεί Grand Prix στο έδαφός της και το Losail η 74η πίστα που χρησιμοποιείται στην ιστορία.
Πέραν του φετινού αγώνα, το Κατάρ έχει υπογράψει 10ετές συμβόλαιο με τη Formula 1, για να φιλοξενεί Grand Prix από το 2023 και έπειτα, πιθανότατα σε διαφορετική τοποθεσία.
Το Losail αποτελεί άγνωστο πεδίο για όλες τις ομάδες της Formula 1. Για αυτό και η ευστοχία των προσομοιώσεων στη διαδικασία προετοιμασίας θα είναι κρίσιμης σημασίας, ώστε οι ομάδες να ξεκινήσουν με μια σωστή βάση στησίματος, για να προοδεύσουν επάνω της πραγματοποιώντας μικρές ρυθμίσεις.
Η διεξαγωγή των προσομοιώσεων είναι πιο δύσκολη, λόγω της έλλειψης δεδομένων, αλλά εάν κάποια ομάδα βρει το κατάλληλο στήσιμο εξαρχής, μπορεί να έχει πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων της.
Το έργο εύρεσης του κατάλληλου στησίματος δυσχεραίνει ο προγραμματισμός των διαδικασιών ελεύθερων δοκιμών, αφού όπως και στο Αμπού Ντάμπι, το FP1 και το FP3, διεξάγονται υπό το φως του ήλιου, με πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες ασφαλτοτάπητα, συνεπώς χωρίς να παρέχουν χρήσιμες και σχετικές πληροφορίες για τις συνθήκες στον αγώνα.
Το GP του Κατάρ θα διεξαχθεί σούρουπο, με την εκκίνηση να λαμβάνει χώρα στις 17:00 το απόγευμα τοπική ώρα (όπως και στο Αμπού Ντάμπι) δηλαδή στις 16:00 για την Ελλάδα, με τη δύση του ηλίου να έχει συμβεί 16 λεπτά νωρίτερα. Αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια του αγώνα οι θερμοκρασίες θα πέσουν αρκετά.
Δεδομένου ότι οι οδηγοί θα βρεθούν σε διαφορετική χρονική ζώνη μέσα σε τρεις εβδομάδες, με τη Βραζιλία βρίσκεται 10.000 χλμ. μακριά, έχοντας 8 ώρες διαφορά από το Κατάρ, το jet lag και η σωματική καταπόνηση που επιφέρει, θα είναι κάτι που οι οδηγοί θα πρέπει να αντιμετωπίσουν με τους προσωπικούς προπονητές τους.
Ιστορία του Losail
To Losail βρίσκεται στην έρημο, 30 χλμ. βόρεια της πρωτεύουσας Ντόχα και απέχει μόλις 110 χλμ. από την πίστα του Sakhir στο Μπαχρέιν. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 2004 (σε λιγότερο από ένα χρόνο από την έναρξη των εργασιών) και κόστισε 58 εκατομμύρια δολάρια. Την ίδια χρονιά φιλοξένησε τον πρώτο της αγώνα MotoGP.
To 2007 προστέθηκε από την Musco Lighting ο πιο δυνατός μέχρι τότε φωτισμός σε πίστα, με 3.600 προβολείς, να απαιτούν 3.000 τόνους τσιμέντο και 500 χλμ. καλωδιώσεων. Το 2008 η πίστα φιλοξένησε το πρώτο νυχτερινό αγώνα στην ιστορία του MotoGP.
Πέραν από αγώνες MotoGP και Superbike, τo 2009 το Losail φιλοξένησε -νυχτερινό- αγώνα του Πρωταθλήματος GP2 Asia, ενώ το WTCC αγωνίστηκε εκεί μεταξύ 2015 και 2017. O Sergio Perez είναι ο μοναδικός οδηγός του φετινού grid της F1 που έχει οδηγήσει σε αγώνα στο Losail (το 2009 στο GP2).
Χαρακτηριστικά πίστας
Πρόκειται για γρήγορη πίστα, με τη χάραξη να έχει ροή, παρουσιάζοντας στροφές μέσης και υψηλής ταχύτητας. Δεν υπάρχει ούτε ένα chicane. Λόγω των γρήγορων στροφών και της ύπαρξης μόνο μίας ζώνης DRS, τα προσπεράσματα θα είναι αρκετά δύσκολα.
Συνεπώς, η απόδοση στις κατατακτήριες δοκιμές θα έχει μεγάλη σημασία. Τα μονοθέσια θα έχουν αεροδυναμικές ρυθμίσεις παραγωγής υψηλών επιπέδων αρνητικής άντωσης. Αναμένεται να είναι πίστα που θα αρέσει στους οδηγούς.
To πλάτος της πίστας είναι αρκετά μεγάλο, συνεπώς υπάρχουν πολλές στροφές όπου οι οδηγοί μπορούν να ακολουθήσουν διαφορετικές γραμμές. Επίσης, πίστα είναι αρκετά επίπεδη, χωρίς μεγάλες ανωφέρειες ή κατωφέρειες. Λόγω των δύο αυτών παραγόντων, είναι λίγο δύσκολο για τους οδηγούς να διακρίνουν τις στροφές, τουλάχιστον στον προσομοιωτή.
Υπάρχουν μεγάλοι ασφαλτοστρωμένοι χώροι διαφυγής, οι οποίοι όμως καταλήγουν σε αμμοπαγίδες, αν ένας οδηγός βγει πολύ εκτός πίστας.
Στις τροποποιήσεις που υπήρξαν για να προσαρμοστεί η πίστα στις απαιτήσεις της Formula 1, συμπεριλαμβάνεται η διαμόρφωση της εισόδου του pit lane, η είσοδος του οποίου βρισκόταν στην αρχή της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού και τώρα μεταφέρθηκε μεταξύ των δύο τελευταίων στροφών.
Επίσης, προστέθηκαν kerb στην κορυφή μερικών στροφών και τοποθετήθηκαν διπλά kerb στην έξοδο μερικών στροφών.
Γύρος του Losail
Η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού έχει μήκος 1.068 μέτρα και περιβάλλεται από τεχνητό χλοοτάπητα για να μην παρασύρει ο άνεμος άμμο στην πίστα. Σε αυτήν θα βρίσκεται η μοναδική ζώνη DRS της πίστας. Η ζώνη ενεργοποίησης ξεκινάει 200 μέτρα μετά την τελευταία στροφή (16) και το σημείο ανίχνευσης βρίσκεται 125 μέτρα πριν από αυτήν.
Στο τέλος της ευθείας αυτής, τα μονοθέσια αναμένεται να αναπτύσσουν ταχύτητες 320 χ.α.ώ., ενώ η μέση ωριαία ταχύτητα της πίστας εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στα 237 χ.α.ώ. στις κατατακτήριες δοκιμές. To ρεκόρ γύρου στον αγώνα αναμένεται να πέσει κάτω από το 1:30 και μπορεί να φτάσει στο 1:28.6, ενώ στις κατατακτήριες δοκιμές μπορεί να πέσει έως και το 1:22.5.
Η απόσταση της pole position με την πρώτη ζώνη φρεναρίσματος (371 μέτρα) μπορεί να δημιουργήσει μερικές ανακατατάξεις στην εκκίνηση του αγώνα.
Η ζώνη φρεναρίσματος για την πρώτη στροφή αποτελεί το πιο εμφανές σημείο στο οποίο αναμένεται να δούμε προσπεράσματα. Ωστόσο, η πρώτη φουρκέτα δεν είναι πάρα πολύ αργή, καθώς οι οδηγοί θα τη διανύουν με 5η σχέση στο κιβώτιο και 160 χ.α.ώ. σε γύρο κατατακτήριων δοκιμών.
Η δεύτερη στροφή είναι αρκετά γρήγορη, ενώ η 3η θα πρέπει να διανύεται εύκολα με τέρμα γκάζι. Οι στροφές 90 μοιρών 4 και 5 ολοκληρώνουν το πρώτο τμήμα (sector) της πίστας, με την 4 να είναι λίγο πιο ανοιχτή από την 5.
Η φουρκέτα της 6 αποτελεί την πιο αργή στροφή της πίστας (περίπου 100 χ.α.ώ. σε γύρο κατατακτήριων δοκιμών) με την οποία ξεκινάει το πιο τεχνικό, δεύτερο τμήμα της πίστας με τις σχετικά πιο αργές στροφές (6, 7, 10). Οι οδηγοί δε θα επιλέγουν πουθενά στο γύρο σχέση μικρότερη της 3ης στο κιβώτιο.
Μεταξύ των στροφών 4 και 9, υπάρχει πιθανότητα να υπερθερμαίνονται τα ελαστικά και οι οδηγοί θα πρέπει να είναι προσεκτικοί. Σε αυτό το κομμάτι συμπεριλαμβάνεται και η ταχύτατη αλλαγή κατεύθυνσης μεταξύ των στροφών 8 και 9.
Οι στροφές 1, 6 και 10, είναι οι πιο αργές της πίστας και ίσως προσφέρουν περαιτέρω ευκαιρίες για προσπέρασμα. Η καμπή της στροφής 11 θα είναι με τέρμα γκάζι.
Οι στροφές 12 έως 14, με τις οποίες ξεκινάει το τρίτο τμήμα του Losail, δημιουργούν μια παρατεταμένη καμπή τριών κορυφών, παρόμοια με τη στροφή 8 της Τουρκίας (αλλά με αντίθετη κατεύθυνση), όπου τα πλευρικά φορτία θα φτάνουν τα 5,2 G. Η στροφή 13 είναι η ταχύτερη της πίστας και τα μονοθέσια θα περνάνε από εκεί με 260 χ.α.ώ. στις κατατακτήριες δοκιμές.
Η στροφή 15 είναι επίσης ταχύτατη (240 χ.α.ώ.), ενώ η 16 διανύεται με 165 χ.α.ώ. και το πλάτος της πίστας είναι αρκετά μεγάλο εκεί ώστε να επιτρέπει την επιλογή διαφορετικών αγωνιστικών γραμμών.
Ελαστικά
Το κομμάτι μεταξύ των στροφών 12 και 14, θα κάνει πιθανότατα την καταπόνηση του εμπρός αριστερού ελαστικού τον περιοριστικό παράγοντα. Με πληθώρα γρήγορων στροφών, οι προσομοιώσεις τοποθετούν το Losail στις πίστες όπου τα ελαστικά αντιμετωπίζουν υψηλή καταπόνηση, όπως το Silverstone και το Mugello.
Επιπλέον, ο ασφαλτοτάπητας (ακόμα αυτός του 2004) θεωρείται αρκετά φθοροποιός. Τα επίπεδα πρόσφυσης θα εξαρτώνται και από το πόσο θα είναι καλυμμένη η πίστα με άμμο. Για τους λόγους αυτούς, η Pirelli αποφάσισε να φέρει τις πιο σκληρές γόμες ελαστικών στο GP Κατάρ.
Οι κατώτερες επιτρεπτές πιέσεις έχουν καθοριστεί από την Pirelli στα 22 psi εμπρός (στους 100 βαθμούς Κελσίου) και στα 19,5 psi (στους 80 βαθμούς Κελσίου) στον πίσω άξονα.
Η απουσία υποστηρικτικών αγώνων και το γεγονός ότι η πίστα δεν έχει χρησιμοποιηθεί πρόσφατα, σημαίνει ότι στην αρχή, ο οδηγοί θα τη βρουν αρκετά σκονισμένη και ολισθηρή, με τις συνθήκες να βελτιώνονται δραματικά κατά τη διάρκεια του τριημέρου, αν δε φυσάει για να τη γεμίζει ξανά με άμμο.
Όντας στην έρημο, η πίστα του Losail είναι εκτεθειμένη σε πολύ ισχυρούς ανέμους. Το ζήτημα είναι αν η άσφαλτος θα παρέχει επαρκή πρόσφυση για να είναι αποδοτικά τα μονοθέσια στις στροφές, ή θα οδηγήσει σε υψηλή φθορά λόγω ολίσθησης και εύκολη προθέρμανση των ελαστικών.
Το στοιχείο αυτό θα επηρεάσει και την επιλογή στρατηγικής στον αγώνα, όπου είναι πολύ πιθανό να δούμε πολλές ομάδες να επιλέγουν δύο pit stop, καθώς η καταπόνηση των ελαστικών προβλέπεται ότι θα είναι αρκετά υψηλή.
Καθώς η θερμοκρασία του ασφαλτοτάπητα θα πέφτει, η ισορροπία των μονοθεσίων θα μετατρέπεται από υπερστροφική σε πιο υποστροφική.
Μάχη τίτλου
Πριν καν τα μονοθέσια πατήσουν στην πίστα, την Πέμπτη, στις 17:00 τοπική ώρα (16:00 Ελλάδας), εκπρόσωποι της Mercedes και της Red Bull θα συναντηθούν με τους αγωνοδίκες, έπειτα από αίτημα της γερμανικής ομάδας να επανεξεταστεί το συμβάν της 4ης στροφής στον 48ο γύρο του GP Σάο Πάολο.
Στη συνάντηση θα διαπιστωθεί αν τα καινούργια πλάνα που δημοσιοποιήθηκαν από την onboard κάμερα που κοιτάζει το cockpit της Red Bull του Max Verstappen, αποτελούν αρκετά σχετικά και σημαντικά νέα στοιχεία. Αυτό θα κρίνει εάν θα επανεξεταστεί ή όχι το περιστατικό.
Τα πρώτα σημάδια δείχνουν ότι ενδέχεται να είναι πίστα όπου η Mercedes θα είναι πιο ανταγωνιστική από την Red Bull.
Πέραν της ανταγωνιστικότητας του γερμανικού μονοθεσίου στον προηγούμενο αγώνα και της μεγάλης ευθείας του Losail, την τελευταία φορά που η φύση του ασφαλτοτάπητα ήταν ιδιαίτερα τραχιά με αρκετές γρήγορες στροφές, στην Τουρκία, η Red Bull αντιμετώπισε έντονα προβλήματα υποστροφής.
Ο διευθυντής μηχανολογίας πίστας της Mercedes, Andrew Shovlin, δήλωσε: «Το μονοθέσιο λειτουργούσε καλά στον έναν γύρο και είχαμε καλό ρυθμό στις πιο δροσερές συνθήκες στο σπριντ».
«Διατηρούμε τα ελαστικά σε μια πολύ καλή περιοχή, και μέρος του να μπορείς να κάνεις μια ανάκαμψη όπως αυτή (του Lewis Hamilton στη Βραζιλία) είναι να μπορείς να αποτρέψεις την υπερθέρμανση των ελαστικών, γιατί αυτό τείνει να εξουδετερώνει το πλεονέκτημά σου και τραβάει τους πάντες στον ίδιο ρυθμό».
«Στον αγώνα ήταν μια πολύ δυνατή εμφάνιση, αλλά σε μια πολύ θερμή άσφαλτο, στους 50 βαθμούς Κελσίου και είναι μια επιθετική πίστα. Το μονοθέσιο όμως, εξακολουθούσε να λειτουργεί πολύ καλά».
«Έτσι, η καλή μας απόδοση στις διάφορες διαδικασίες, σε ένα τέτοιο εύρος συνθηκών, ήταν πραγματικά ενθαρρυντικό, όταν κοιτάμε τις προκλήσεις που θα έχουμε στις επόμενες τρεις πίστες».
«Το γεγονός ότι καταφέραμε να κάνουμε το μονοθέσιο να λειτουργήσει καλά σε μια πίστα που καταπονεί τα πίσω ελαστικά, σε υψηλές θερμοκρασίες, μας δίνει μεγάλη αυτοπεποίθηση».
«Νομίζω ότι φεύγοντας από το Μεξικό, είχαμε την ελπίδα ότι θα μπορούσαμε να τα κερδίσουμε και τα δύο Πρωταθλήματα. Τώρα νομίζω ότι περνάμε στην πεποίθηση ότι μπορούμε να τα κερδίσουμε αμφότερα. Και θα δουλέψουμε πολύ σκληρά για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να το κάνουμε αυτό».
Σημαντικός παράγοντας στη μάχη του τίτλου, θα είναι επίσης πόσο γρήγορα θα παρέλθει το κέρδος σε ιπποδύναμη του καινούργιου κινητήρα του Hamilton. Όπως δήλωσε ο διευθυντής της γερμανικής ομάδας, Toto Wolff: «Παρόλο που θα αγωνιζόμαστε με τον κινητήρα αυτό μέχρι το τέλος της σεζόν, σίγουρα θα χάσουμε σε απόδοση».
«Έχουμε ακόμα ερωτηματικά όσον αφορά την αξιοπιστία, αλλά ελπίζουμε ότι είχαμε τις σωστές απαντήσεις και ότι θα πάμε μέχρι το τέλος».
Η Ferrari φαίνεται ότι έχει το πάνω χέρι στη μάχη για την 3η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών και η AlphaTauri ελπίζει ο Pierre Gasly να έχει αυτή τη φορά σύμμαχο στη μάχη του εναντίον των Alpine για την 5η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών._Φ.Λ.
Πρόγραμμα τριημέρου
Τηλεοπτική μετάδοση: Cosmote Sport 5HD, ΕΡΤ Sports
Παρασκευή 5 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 12:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 16:00
Σάββατο 6 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 16:00
Κυριακή 7 Νοεμβρίου
Αγώνας: 16:00
GP Κατάρ – Losail
20ός γύρος του Πρωταθλήματος F1 2021
Μήκος πίστας: 5.380 μ.
Γύροι: 57
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,660 χλμ.
Στροφές: 16 (6 αριστερές, 10 δεξιές)
Διέλευση από το pit lane με περιοριστή 80 χ.α.ώ.: 18,9 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 371 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 61%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 68%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 36
Ζώνες DRS: 1 (μεταξύ των στροφών 16-1)