top icon
Formula 1

Προεπισκόπηση GP Ιταλίας

To GP Ιταλίας θα ολοκληρώσει το τρίπτυχο αγώνων της Formula 1 σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα έπειτα από το καλοκαιρινό διάλειμμα. Βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε ενόψει του 14ου γύρου του φετινού Παγκοσμίου Πρωταθλήματος F1.

Η Monza αποκαλείται «μαγική πίστα» ή «ναός της ταχύτητας» και στέκει αγέρωχη από το 1922. Είναι η τρίτη παλαιότερη πίστα του κόσμου, έπειτα από την Ινδιανάπολη και το Brooklands, το οποίο δε χρησιμοποιείται πια.

Στο πάρκο της Monza εκεί έχουν αγωνιστεί όλα τα μεγάλα ονόματα του σπορ, από την αρχή σχεδόν της ιστορίας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Εκεί έχουν χάσει και τη ζωή τους πολλοί οδηγοί, όπως ο Alberto Ascari, o Wolfgang von Trips, o Jochen Rindt και ο Ronnie Peterson. Διαθέτει μια μοναδική ατμόσφαιρα η οποία ενισχύεται συνήθως από την παρουσία χιλιάδων tifosi.

To Autodromo Nazionale di Monza έχει φιλοξενήσει όλα τα GP Ιταλίας που προσμέτρησαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 με μοναδική εξαίρεση αυτό του 1980, το οποίο διεξήχθη στην Imola, καθώς πραγματοποιούνταν έργα επισκευής στην πίστα του πάρκου της μικρής πόλης στα περίχωρα του Μιλάνο.

GP Ιταλίας

Οι απαιτήσεις της πίστας

Η Monza είναι η ταχύτερη πίστα του Πρωταθλήματος της Formula 1: 78% του χρόνου στο γύρο 85% του μήκους της διανύεται με τέρμα γκάζι. Συνεπώς, οι ομάδες επιλέγουν πολύ λεπτές αεροτομές, για να ελαχιστοποιήσουν την οπισθέλκουσα και να επιτυγχάνουν όσο το δυνατό υψηλότερες τελικές ταχύτητες στις ευθείες.

Η απόδοση εξαρτάται περισσότερο από την ισχύ του κινητήρα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πίστα και το παραμικρό κέρδος σε ιπποδύναμη μπορεί να αποφέρει κέρδη στο χρόνο γύρου.

Επίσης, το slipstream προπορευόμενου μονοθεσίου μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά, βελτιώνοντας το χρόνο στο γύρο έως και 0,7 δλ. Για αυτό και πολλές φορές χρησιμοποιείται από τις ομάδες η τακτική τοποθέτησης των δυο μονοθεσίων το ένα πίσω από το άλλο, ώστε το δεύτερο να επωφεληθεί από το slipstream.

Για αυτό επίσης κανείς δε θέλει να βρίσκεται επικεφαλής στο τρενάκι με αυτοκίνητα που εξέρχονται από τα pits, ιδίως στο Q3. Φέτος, στο GP Ιταλίας, οι κατατακτήριες δοκιμές θα διεξαχθούν την Παρασκευή και το Σάββατο θα πραγματοποιηθεί το κατατακτήριο σπριντ, όπως είχε συμβεί και στο Silverstone.

Τα χαμηλά επίπεδα παραγόμενης αρνητικής άντωσης και οι μεγάλες ευθείες κάνουν τη θερμοκρασία των ελαστικών να πέφτει αρκετά. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αστάθεια των μονοθεσίων κατά τη διαδικασία πέδησης λόγω της μειωμένης αρνητικής άντωσης, οδηγούν συχνά σε μπλοκάρισμα φρένων.

GP Ιταλίας

Δεδομένα από την Brembo για κάθε φρενάρισμα στην πίστα της Monza.

Με το στήσιμο για τις απαιτήσεις της Monza, τα μονοθέσια είναι πιο ασταθή και δυσκολεύουν τους οδηγούς, ιδίως στο φρενάρισμα.

Λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές (κυρίως τα chicane) η Monza είναι η τρίτη πιο απαιτητική πίστα του Πρωταθλήματος όσον αφορά της απαιτήσεις πρόσφυσης στην έξοδο από τις αργές στροφές.

Για αυτό και η μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση είναι υψηλής σημασίας στη Monza, η οποία επίσης διαθέτει αρκετά επιθετικά kerb στην έξοδο των αργών chicane. Το πως αποδίδουν τα μονοθέσια στην ανάβαση των kerb επίσης καθορίζει τις επιδόσεις στο γύρο. Αν το αυτοκίνητο αποσταθεροποιείται, μπορεί να οδηγήσει τον οδηγό πιο εύκολα σε λάθη.

Λόγω της υψηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας, εάν ο αγώνας δε διακοπεί από την παρέμβαση αυτοκινήτου ασφαλείας, μπορεί να έχει πολύ μικρή διάρκεια, μόλις 75 λεπτά.

H Pirelli έχει επιλέξει τη μεσαία γκάμα για τις γόμες ελαστικών του τριημέρου, όπως είχε συμβεί και πέρυσι. Ο περιοριστικός παράγοντας στη Monza είναι η καταπόνηση των πίσω ελαστικών, λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές.

Τα ελαστικά δέχονται υψηλά φορτία όχι τόσο πλευρικά, αλλά λόγω του υψηλού ρυθμού περιστροφής στις μεγάλες ευθείες, σε συνδυασμό με τις χαμηλές θερμοκρασίες. Η Pirelli καθόρισε τις ελάχιστες πιέσεις ελαστικών για αυτό το τριήμερο στα 24 psi εμπρός και 21,5 psi στον πίσω άξονα.

GP Ιταλίας

Το Σάββατο θα υπάρξει και μία εκδήλωση για την μετονομασία της τελευταίας στροφής της πίστας, της θρυλικής Parabolica. Θα πάρει το όνομα του Michele Alboreto, οδηγού της Ferrari στη Formula 1 από το 1984 έως το 1988 (είναι επίσης ο τελευταίος νικητής της Tyrell), 20 χρόνια μετά το θάνατό του σε δοκιμές για τις 24 Ώρες του Mans, στο Lausitzring, με Audi R8.

Λόγω της πανδημίας, η Monza θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει τους μισούς θεατές από τη χωρητικότητα των κερκίδων (δε θα πωληθούν εισιτήρια γενικής εισόδου), δηλαδή περίπου 30.000 εισιτήρια. Λόγω της αναγκαστικά μειωμένης προσέλευσης, οι διοργανωτές του αγώνα διπλασίασαν τις τιμές των εισιτηρίων.

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις κακές πρόσφατες επιδόσεις της Ferrari αλλά και της πανδημίας, η πώληση των εισιτηρίων βρίσκεται μεταξύ 15-16.000 εισιτηρίων, 30% των οποίων έχουν αγοράσει Ολλανδοί. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Αυτοκινητικού Συλλόγου Ιταλίας (ACI), Angelo Sticchi Damiani, η χαμηλή προσέλευση μπορεί να οδηγήσει σε έλλειμμα 15-16 εκατομμυρίων ευρώ…

Mercedes vs Red Bull

Τόσοι οι άνθρωποι της Mercedes, όσο και αυτοί της Red Bull, πιστεύουν ότι η Monza είναι πίστα που θα ευνοήσει τα πλεονεκτήματα του γερμανικού μονοθεσίου. Πέραν της υπεροχής ισχύος που απολαμβάνει τουλάχιστον από το Silverstone η εξακύλινδρη μονάδα της Mercedes, το μονοθέσιο παράγει λιγότερη αεροδυναμική αντίσταση από την Red Bull.

Mε αυξημένη γωνία rake, το πίσω μέρος του μονοθεσίου της Red Bull είναι ανασηκωμένο. Συνεπώς, η πίσω αεροτομή βρίσκεται πιο ψηλά σε σύγκριση με την W12, δημιουργώντας μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια.

Υπάρχει πιθανότητα η Red Bull να επιλέξει το GP Ιταλίας για να τοποθετήσει στο μονοθέσιο του Max Verstappen την 4η φετινή μονάδα ισχύος. Πρόκειται για μια πίστα που ανταμείβει το επιπλέον κέρδος σε ισχύ που προσφέρει ένας φρέσκος κινητήρας και επίσης τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα στη Monza.

H Red Bull ίσως σκεφτεί περισσότερο την επιλογή αυτή για τo GP Ιταλίας, λόγω της παρουσίας του κατατακτήριου σπριντ, που θα δώσει στον Verstappen να ξεκινήσει έναν αγώνα διάρκειας 100 χλμ. από τις τελευταίες θέσεις, για να βελτιώσει τη θέση του στη σειρά εκκίνησης του Grand Prix της Κυριακής.

Midfield

Τo GP Ιταλίας ίσως δώσει στη McLaren να επιστρέψει με καλύτερη εικόνα έπειτα από την απογοητευτική εμφάνιση στην Ολλανδία. Η MCL35M είναι μονοθέσιο που παράγει χαμηλές τιμές αεροδυναμικής αντίστασης και φαίνεται ότι το DRS της είναι από τα πιο αποδοτικά του grid, κάτι που θα βοηθήσει τους οδηγούς της στις κατατακτήριες δοκιμές.

Στον αντίποδα, τα χαρακτηριστικά του μονοθεσίου της Ferrari, που παράγει αρκετή αντίσταση και δεν έχει τον πιο ισχυρό κινητήρα. Οπότε η Scuderia δεν έχει υψηλές προσδοκίες για τον αγώνα στην έδρα της.

Με ρυθμίσεις χαμηλών τιμών αρνητικής άντωσης, η Alpine έδειχνε πολύ γρήγορη στο Spa, οπότε δεν υπάρχει λόγος να μην είναι ανταγωνιστική και στη Monza, τα χαρακτηριστικά της οποίας αναμένεται να ευνοήσουν και τη σχεδιαστική φιλοσοφία της Aston Martin, ενώ η AlphaTauri θα μπορεί να ποντάρει στην ισχύ της μονάδας της Honda._Φ.Λ.

Πρόγραμμα τριημέρου

Τηλεοπτική μετάδοση: Cosmote Sport 5HD, ΕΡΤ Sports
Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 15:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 19:00
Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 13:00
Κατατακτήριο σπριντ: 17:30
Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 16:00

GP Ιταλίας – Monza

14ος γύρος του Πρωταθλήματος 2021
Μήκος πίστας: 5.793 μ.
Γύροι: 53
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,720 χλμ.
Στροφές: 11 (4 αριστερές, 7 δεξιές)
Μέσος συνολικός χρόνος pit stop: 24 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 458 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 78%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 85%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 36
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 7-8 και 11-1)

GP Ιταλίας

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Προεπισκόπηση GP Ιταλίας
  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ