Ο 60χρονος Mohammed Ben Sulayem από το Ντουμπάι, είναι ο καινούργιος πρόεδρος της FIA, έχοντας συγκεντρώσει το 61.6% των ψήφων των αυτοκινητικών οργανισμών-μελών της Διεθνούς Ομοσπονδίας. Θα διαδεχθεί τον Jean Todt για να γίνει ο πρώτος μη Ευρωπαίος πρόεδρος της FIA.
O απερχόμενος Γάλλος πρόεδρος της FIA, Jean Todt, συμπλήρωσε το ανώτατο όριο θητειών που μπορεί υπηρετήσει ο πρόεδρος της FIA (τρεις) και έφτασε επίσης το ανώτατο όριο ηλικίας της Διεθνούς Ομοσπονδίας, τα 75 έτη. Φήμες τον συνδέουν με μια επιστροφή στη Ferrari σε συμβουλευτικό ρόλο.
Ο Mohammed Ben Sulayem ήταν ο υποψήφιος της αντίπαλης παράταξης από αυτήν του Todt και αναφέρει πως εκπροσωπεί την αλλαγή στη FIA, σε αντίθεση με την μάλλον συντηρητική επιλογή του Βρετανού αντιπάλου του, Graham Stoker, που συγκέντρωσε 36,6% των ψήφων, καθώς 1,8% ήταν απόντες.
H ομάδα του Ben Sulayem περιλαμβάνει τον 55χρονο Robert Reid, Παγκόσμιου Πρωταθλητή στο WRC το 2001 στο πλευρό του Richard Burns, για αντιπρόεδρο μηχανοκίνητου αθλητισμού. Στον τομέα των μεταφορών, αντιπρόεδρος είναι ο Tim Shearman, CEO του Αυτοκινητικού Συνδέσμου Καναδά (CAA).
O Carmelo Sanz de Barros, πρώην διευθυντής της πίστας της Jarama και πρόεδρος της Ισπανικής Αυτοκινητικής Λέσχης (RACE), θα αναλάβει την προεδρία της γερουσίας της FIA, που αστυνομεύει τα οικονομικά και την ηθική της Ομοσπονδίας.
Επίσης, η 44χρονη σύζυγος του Bernie Ecclestone, Fabiana (πρώην επικεφαλής μάρκετινγκ του GP Βραζιλίας) θα είναι εκπρόσωπος της Νότιας Αμερικής. Κάποιοι πιστεύουν ότι αυτό θα δώσει την ευκαιρία στον 91 ετών πλέον Ecclestone να έχει εμμέσως κάποια ισχύ μέσα στη FIA.
Άλλοι τοπικοί αντιπρόεδροι του Ben Sulayem συμπεριλαμβάνουν διοικούντες στον τομέα του μηχανοκίνητου αθλητισμού με χρόνια εμπειρίας, όπως η Anna Nordkvist (Σουηδία), που μαζί με τον Manuel Avino (Ισπανία), αποτελούν τους εκπροσώπους της Ευρώπης.
Στη Μέση Ανατολή θα είναι ο Abdulla Al Khalifa (Μπαχρέιν), πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Καρτ. Αφρικανός αντιπρόεδρος θα είναι ο Rodrigo Ferreira Rocha (Μοζαμβίκη), ενώ εκπρόσωπος της Βόρειας Αμερικής θα είναι ο Daniel Coen (Costa Rica), και της Ασίας ο Lung-Nien Lee (Σιγκαπούρη).
Την παράταξη του Ben Sulayem υποστηρίζει και ο 69χρονος David Richards, πρόεδρος της Prodrive και της Motorsport UK (Royal Automobile Club Motor Sports Association), που διοργάνωσε το Πρωτάθλημα Ράλλυ Μέσης Ανατολής.
Ο Ben Sulayem είναι γόνος πλούσιας οικογένειας από το Ντουμπάι.
Πήρε το βάπτισμα πυρός στα ράλλυ το 1983 και μετρά περισσότερες από 120 εκκινήσεις έως το 2002, όταν αποχώρησε ουσιαστικά από το σπορ, ως οδηγός.
Πέραν της κυριαρχίας του στο Πρωτάθλημα Μέσης Ανατολής (14 φορές Πρωταθλητής), ο Ben Sulayem έλαβε μέρος και σε 23 αγώνες του WRC.
Μάλιστα, πραγματοποίησε ντεμπούτο στο Ράλλυ Ακρόπολις το 1988 με Ford Sierra Cosworth.
Στον εθνικό μας αγώνα αγωνίστηκε συνολικά 5 φορές 1988, 1990, 1992, 1993, 1994) με αυτοκίνητα των Group Α και N, χωρίς να καταφέρει να τερματίσει.
Καλύτερό του αποτέλεσμα ήταν η 6η θέση Γενικής στο Ράλλυ Αργεντινής 1993, με συνοδηγό σε ένα Ford Escort RS Cosworth, τον Ιρλανδό Ronan Morgan.
Αφότου αποσύρθηκε από την ενεργό δράση, ασχολήθηκε με το πολιτικό κομμάτι, για να γίνει πρόεδρος της Λέσχης Αυτοκινήτου και Τουρισμού των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων το 2005.
Είναι επίσης εκπρόσωπος των ΗΑΕ στη FIVA, την κυβερνητικό οργανισμό για κλασικά αυτοκίνητα. O ίδιος άλλωστε έχει μια πολύ μεγάλη συλλογή αυτοκινήτων.
Είχε εκλεγεί ως μέλος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA μεταξύ 2008 – 2013 και διατέλεσε ως αντιπρόεδρος μηχανοκίνητου αθλητισμού της FIA. Μεταξύ 2013 – 2017 ήταν αντιπρόεδρος μεταφορών και τουρισμού της FIA.
Ο Ben Sulayem είχε θέσει αρχικά υποψηφιότητα για την προεδρία της FIA στις εκλογές του 2013, την οποία στη συνέχεια απέσυρε, για να δεχθεί το ρόλο του αντιπροέδρου μεταφορών και τουρισμού στο πλάι του Todt. Το 2017 δεν έθεσε υποψηφιότητα πάντως.
Ο Ben Sulayem έχει στηρίξει την προεκλογική του εκστρατεία σε μηνύματα παροχής στα μέλη της FIA αυτών που χρειάζονται, την ενίσχυση της πολυμορφίας και της συμπερίληψης και στοχεύει να κάνει τη Διεθνή Ομοσπονδία ηγετικό διαμορφωτή γνώμης όσον αφορά τις βιώσιμες μεταφορές.
Βέβαια, ο ίδιος διαμένει στα ΗΑΕ και θα μεταβαίνει στο Παρίσι με το ιδιωτικό του τζετ, κάτι που μάλλον δεν συμβαδίζει με την καμπάνια της FIA για βιωσιμότητα μεταφορών, αν και θα πρέπει να σημειωθεί ότι και ο Jean Todt ταξίδευε μερικές φορές έτσι.
Στο πλαίσιο της εκστρατείας του, ανέθεσε μια μελέτη για την πολυμορφία και την ένταξη, η οποία έχει τρία βασικά υπόβαθρα, δηλαδή τον εντοπισμό και την υποστήριξη ταλέντων, την προώθηση των θεμάτων STEM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανολογία και μαθηματικά) σε βασικούς τομείς.
Επίσης, ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός ταμείου που θα χρηματοδοτείται από ένα ποσοστό των εσόδων από τους διοργανωτές των εκδηλώσεων, ώστε οι οπαδοί να μπορούν να εξελιχθούν από θεατές σε συμμετέχοντες.
Ο Ben Sulayem βασίστηκε σε ευρεία υποστήριξη από αναπτυσσόμενες χώρες, πολλές από τις οποίες πιστεύουν ότι ήρθε η ώρα να σπάσει η παράδοση και να εκλεγεί ένας μη Ευρωπαίος πρόεδρος για πρώτη φορά στην ιστορία (117 ετών) της FIA.
Αυτό είναι ένα ισχυρό χαρτί, δεδομένου ότι η Ευρώπη αποτελεί περίπου το 45% των μελών της FIA με δικαίωμα ψήφου. Έτσι, πάνω από τα μισά βρίσκονται πλέον εκτός της ιδρυτικής επικράτειας.
Η Μέση Ανατολή, τροφοδοτούμενη από την άνθηση των τιμών της ενέργειας, επεκτείνεται σε διάφορους κλάδους. Η περιοχή διαθέτει τα περισσότερα κατά κεφαλήν Grand Prix από οποιαδήποτε άλλη. Το Κατάρ φιλοξενεί το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου του χρόνου. Συνεπώς, δεν είναι παράλογο να προεδρεύει ένας Άραβας στις λέσχες αυτοκινήτου του κόσμου.
Παρότι παρουσιάζει τον εαυτό του ως μεταρρυθμιστή, είναι λογικό να προέρχεται από ένα πιο συντηρητικό περιβάλλον, δεδομένης της καταγωγής του. Η θέση αυτή σίγουρα του προσδίδει κύρος.
Θα είναι ενδιαφέρον να διαπιστωθεί πως θα αντιμετωπίσει ο νέος πρόεδρος της FIA την έρευνα όσον αφορά της αποφάσεις της διεύθυνσης αγώνων της F1 καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν και τι ρόλο θα αποφσίσει να διαδραματήσει στον πολιτικό χώρο της Formula 1.
Ο Ben Sulayem δήλωσε: «Είναι μεγάλη τιμή για μένα να εκλεγώ πρόεδρος της FIA. Σας ευχαριστώ όλους πάρα πολύ. Ευχαριστώ όλους τους oμίλους μέλη για την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη που δείξανε σε εμένα και την ομάδα μου και δεσμευόμαστε να διοικούμε προς το συμφέρον όλων των μελών».
«Θα ήθελα επίσης να αποτίσω φόρο τιμής στον Jean Todt για την ηγεσία του τα τελευταία 12 χρόνια και να συγχαρώ τον Graham Stoker για την εκστρατεία του. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με όλους όσους επιδιώκουν τη βελτίωση αυτής της Ομοσπονδίας που όλοι αγαπάμε».
«Δεσμεύομαι να συνεχίσω το σημαντικό έργο και να κάνω τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και τις μεταφορές να κάνουν περαιτέρω βήματα προς τα εμπρός».
Σε συνέντευξή του, το καλοκαίρι, ο Ben Sulayem είχε αναφέρει: «Σκοπεύω να δημιουργήσω καλύτερες και οικονομικά προσιτές οδούς για τους νέους οδηγούς. Αυτή είναι η αλλαγή. Δεν μπορείς απλώς να επαναλάβεις ό,τι έκανε ο προηγούμενος πρόεδρος, δεν θα λειτουργήσει. Οι προκλήσεις είναι διαφορετικές».
«Το τοπίο αλλάζει, αλλά δεν θα με εκτρέψει από τον κύριο στόχο: να δημιουργήσω καλύτερες και οικονομικά προσιτές οδούς για τους νέους»._Φ.Λ.