O James Allison, επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της Mercedes, εξήγησε τους λόγους πίσω από διάφορες πτυχές του αγώνα της γερμανικής ομάδας στο GP Μ. Βρετανίας.
Ο 53χρονος Βρετανός, αποσαφήνισε διάφορα πράγματα όσον αφορά τα τεκταινόμενα της περασμένης Κυριακής. Από τη διαφορά ρυθμού του Lewis Hamilton μεταξύ των δύο stint, μέχρι την κακή εκκίνηση του Βρετανού στο κατατακτήριο σπριντ, το λόγο για τον οποίο η ομάδα επέλεξε να επισκευάσει και όχι να αντικαταστήσει την εμπρός αεροτομή στο μονοθέσιο #44 κατά τη διάρκεια της κόκκινης σημαίας καθώς και άλλα.
Διαφορά ρυθμού πριν και μετά το pit stop
Για την εμφανή διαφορά απόδοσης που είχε ο Hamilton σε σύγκριση με τον Leclerc από το πρώτο στο δεύτερο stint, o Allison δήλωσε: «Καλέσαμε τον Lewis στα pits περίπου στην ιδανική στιγμή για τη στρατηγική ενός pit stop που ακολουθήσαμε στο Silverstone. Δεν ήμασταν ιδιαίτερα ευχαριστημένοι με το ρυθμό μας με τη μέση γόμα, το μονοθέσιο τα υπερθέρμανε λίγο, για να είμαστε ειλικρινείς. Όταν τοποθέτησε τα σκληρά ελαστικά, το αυτοκίνητο ήταν διαφορετικό θηρίο. Η υπερθέρμανση εξαφανίστηκε και ο Lewis είχε τη δυνατότητα να πιέσει αρκετά δυνατά. To ελαστικό ήταν ανθεκτικό και ο Lewis είχε τη δυνατότητα να το πιέζει ολοένα και πιο πολύ καθώς μειώθηκε το φορτίο καυσίμου».
«Καθώς οι γύροι περνούσαν, η Ferrari μπροστά δυσκολευόταν λίγο με μερικά πράγματα. Πρώτον, νομίζω ότι η Ferrari δεν ήταν και πολύ ανταγωνιστική με τη σκληρή γόμα, όσο ήταν με τη μέση. Επίσης, είχαν πρόβλημα με την κατανάλωση καυσίμου, διότι χρησιμοποίησαν περισσότερο στο πρώτο κομμάτι του αγώνα και είχαν ένα… χρέος να πληρώσουν στο δεύτερο μισό. Αυτό μεγαλοποίησε τη διαφορά ρυθμού με τον Leclerc για μεγάλο μέρος του stint του Lewis. Νομίζω ότι μέχρι ο Lewis να φτάσει τον Charles, η Ferrari είχε διαχειριστεί το πρόβλημα με τα καύσιμα. Αλλά μέχρι τότε, η φθορά ελαστικών που είχε η Ferrari τη δυσκόλεψε. Τα ελαστικά του Lewis ήταν ακόμα σε πολύ καλή κατάσταση και είχαμε τη δυνατότητα να προσπεράσουμε με δύο γύρους να απομένουν».
Εκκίνηση σπριντ
Καθώς οι οδηγοί περιμένουν -ιδίως οι πρωτοπόροι- ολόκληρο το grid να παραταχθεί στις θέσεις εκκίνησης, οι θερμοκρασίες των ελαστικών πέφτουν. Συνεπώς, πριν παραταχθούν στη θέση που τους αντιστοιχεί, οι οδηγοί κάνουν μερικά burnout (ελεγχόμενο σπινάρισμα πίσω τροχών) για να υπερθερμάνουν την επιφάνεια των πίσω ελαστικών. Με αυτό τον τρόπο, όταν θα έρθει η ώρα να σβήσουν τα κόκκινα φώτα, τα ελαστικά θα βρίσκονται στην επιθυμητή θερμοκρασία.
Με τα burnout που έκανε, ο Hamilton ξεπέρασε τη θερμοκρασία που είχε θέσει η Mercedes ως στόχο. Παραταύτα, μέχρι να σβήσουν τα κόκκινα φώτα, οι θερμοκρασίες των πίσω ελαστικών είχαν πέσει χαμηλότερα από το επιθυμητό.
Μόλις σβήσουν τα κόκκινα φώτα, ο οδηγός απελευθερώνει το συμπλέκτη, αλλά όχι εντελώς. Υπάρχει ένας συγκεκριμένος στόχος (ο οδηγός ενημερώνεται από την οθόνη του τιμονιού το ποσοστό στο οποίο έχει “ενεργοποιημένο” το συμπλέκτη) τον οποίο οδηγός πρέπει να πετύχει. Αυτός, έχει προκαθοριστεί από τη μελέτη των δεδομένων των δοκιμαστικών εκκινήσεων.
Με τα ελαστικά να παρέχουν λιγότερη πρόσφυση, όντας κάτω από το ιδανικό θερμοκρασιακό πλαίσιο, στην αρχική απελευθέρωση του συμπλέκτη, ο Hamilton ένιωσε σπινάρισμα. Για το λόγο αυτό, επέλεξε να διατηρήσει το συμπλέκτη σε θέση ολίσθησης για περισσότερο χρόνο από το συνηθισμένο, φοβούμενος ότι αν τον άφηνε εντελώς, θα προκαλούσε ακόμη περισσότερο σπινάρισμα, λόγω της επιπλέον ισχύος που θα μεταδιδόταν στον πίσω άξονα.
Ωστόσο, ο Hamilton διατήρησε το συμπλέκτη σε αυτή τη θέση για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου περισσότερο από το ιδανικό, μειώνοντας τη μετάδοση ισχύος στον πίσω άξονα, γεγονός που επέτρεψε στον Verstappen να περάσει μπροστά.
O Allison σχολίασε: «Είναι ένα πολύ μικρό λάθος, το οποίο προκλήθηκε από το δικό μας λάθος στην εκτίμηση των σωστών θερμοκρασιών στην εκκίνηση, οι οποίες προκάλεσαν το μικρό, αρχικό σπινάρισμα».
«Πως μπορούμε να κάνουμε τις εκκινήσεις καλύτερες στο μέλλον; Καθένα από τα πολλά βήματα που πρέπει να είναι σωστά, με ακρίβεια, πρέπει να τα σχεδιάσουμε ώστε να έχουμε περισσότερο περιθώριο. Να μπορείς να είσαι πάνω ή κάτω από τις ιδανικές τιμές χωρίς να κάνει πολύ μεγάλη διαφορά. Να μη στέκεσαι στο χείλος του γκρεμού, όπου αν κάνεις το παραμικρό λάθος, κατακρημνίζεσαι με καταστροφικές συνέπειες. Θα προσπαθούσες να κάνεις κάθε μέρος αυτής της διαδικασίας να επιτρέπει λίγο μεγαλύτερο περιθώριο λάθους, ώστε όταν όλα τα ασυνήθιστα πράγματα που μπορούν να συμβούν στην εκκίνηση, συμβαίνουν, δεν επηρεάζουν τόσο αρνητικά το αποτέλεσμα. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε εδώ και χρόνια, και κάνουμε βελτιώσεις. Αλλά δεν είναι τέλειο και ποτέ δεν πρόκειται να είναι».
Επισκευή αεροτομής
Ο Βρετανός τεχνικός διαφώτισε επίσης το λόγο για τον οποίο η Mercedes επέλεξε να μην αντικαταστήσει ολόκληρο το ρύγχος και την εμπρός αεροτομή του Hamilton κατά τη διάρκεια της κόκκινης σημαίας. Η μοναδική ζημιά που είχε υποστεί η αεροτομή ήταν ότι είχε σπάσει το στήριγμα της υπεριώδους κάμερας που κοιτάζει προς τα πίσω και μετράει τη θερμοκρασία της επιφάνειας των ελαστικών και βρίσκεται στο εσωτερικό του πλευρικού τοιχώματος της αεροτομής. Ο Allison δήλωσε ότι ήταν πιο εύκολο για την ομάδα να χρησιμοποιήσει κόλλα και ταινία για να επισκευάσει τη ζημιά.
Allison: «Αεροδυναμικά, όλη η αεροτομή ήταν ανεπηρέαστη από το συμβάν. Όλα τα εξαρτήματα που παράγουν αρνητική άντωση και είναι κρίσιμα για την απόδοση του μονοθεσίου ήταν άθικτα. Γνωρίζαμε ξεκάθαρα την ισορροπία του μονοθεσίου με αυτή την αεροτομή, εκείνη την ημέρα. Δε χρειαζόταν να διαταράξουμε το αυτοκίνητο με οποιοδήποτε τρόπο, τοποθετώντας μια καινούργια εμπρός αεροτομή, διότι οι μικρές κατασκευαστικές διαφορές μεταξύ των αεροτομών μπορεί να έφερναν κάποια μικρή αλλαγή στην ισορροπία. Ήταν πιο βολικό να επισκευάσουμε τη ζημιά που είχε παρουσιαστεί και ο καλύτερος τρόπος να διασφαλίσουμε ότι μετά την επανεκκίνηση θα έχουμε πανομοιότυπη απόδοση με πριν».
Για για τις αναβαθμίσεις που παρουσίασε η Mercedes στο GP Μ. Βρετανίας, ο Allison σχολίασε: «Εάν κοιτάξουμε το χρονόμετρο, μπορούμε να δούμε ότι σχετικά με το υπόλοιπο grid είχαμε προοδεύσει αυτό το Σαββατοκύριακο. Είχαμε τη δυνατότητα να καλύψουμε έδαφος από την Red Bull και ως αποτέλεσμα, είχαμε ένα πιο ανταγωνιστικό Σαββατοκύριακο».
Για τη σύγκρουση…
Όσον αφορά το συμβάν του πρώτου γύρου με τον Verstappen, μπορείτε να διαβάσετε εδώ, αναλυτικά, το σκεπτικό υπό το οποίο λειτούργησαν οι αγωνοδίκες και αποφάσισαν να επιβάλουν ποινή στον Hamilton. Ο βασικός λόγος ήταν διότι η Mercedes του Βρετανού δεν πλησίασε ποτέ προς την κορυφή της στροφής, δηλαδή ότι η γραμμή του Hamilton ήταν αρκετά «ανοιχτή» και θα μπορούσε να βρίσκεται πιο δεξιά στην πίστα.
Ωστόσο, ο Allison σχολίασε: «Δεν υπάρχει καμία υποχρέωση να βρίσκεσαι στην κορυφή της στροφής. Δε χρειάζεται να έχεις ολόκληρο το μονοθέσιό σου εμπρός από το άλλο. Άμα κοιτάξετε το έγγραφο (κατευθυντήριων υποδείξεων) των αγωνοδικών, τότε, ο Lewis δεν έκανε τίποτα λανθασμένο»._Φ.Λ.