Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την καινούργια μορφή sprint qualifying που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στη Formula 1 στο GP Μ. Βρετανίας αυτό το σαββατοκύριακο.
Η Formula 1 ήθελε να παρουσιάσει αλλαγές στη μορφή των αγωνιστικών τριημέρων εδώ και μερικά χρόνια. Αφότου απορρίφθηκε η ιδέα αντεστραμμένης σειράς εκκίνησης, προέκυψε η ιδέα του sprint qualifying.
Σκοπός της παρουσίασής του είναι να γίνουν τα αγωνιστικά τριήμερα πιο ενδιαφέροντα για τους θεατές τόσο στην πίστα όσο και στην τηλεόραση. Η F1 πιστεύει ότι η προσθήκη ενός μικρού αγώνα θα δώσει ένα πιο θεαματικό προϊόν. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αλλαγή στη μορφή του αγωνιστικού τριημέρου της F1 των τελευταίων δεκαετιών.
Τρεις αγώνες θα παρουσιάζουν φέτος sprint qualifying. Πέραν του Βρετανικού GP, θα δούμε την καινούργια διαδικασία και στο Ιταλικό GP, καθώς και σε έναν αγώνα προς το τέλος της σεζόν. Το αρχικό σχέδιο ήταν να συμβεί στο GP Βραζιλίας, αλλά είναι αμφίβολο ότι θα διεξαχθεί φέτος ο συγκεκριμένος αγώνας.
Μορφή τριημέρου
Την Παρασκευή, έπειτα από μονάχα μία περίοδο ελεύθερων δοκιμών (FP1) διάρκειας 60 λεπτών, θα διεξαχθούν στο Βρετανικό GP οι κατατακτήριες δοκιμές τριών σκελών, οι οποίες θα καθορίσουν τη σειρά εκκίνησης του sprint qualifying.
Το Σάββατο θα διεξαχθεί η δεύτερη και τελευταία περίοδος ελεύθερων δοκιμών (FP2), πριν το sprint qualifying, το οποίο θα είναι ένας αγώνας μικρής διάρκειας με εκκίνηση από στάση και τους οδηγούς να καλύπτουν 100 χλμ. δηλαδή το ⅓ ενός κανονικού GP. H διάρκεια του αγώνα θα είναι περίπου 30 λεπτά.
Για το GP Μ. Βρετανίας, οι διαδικασίες έχουν προγραμματιστεί να διεξαχθούν αρκετά αργά στην ημέρα. Το FP1 θα διεξαχθεί στις 16:30 ώρα Ελλάδας και οι κατατακτήριες δοκιμές στις 20:00. Το FP2 του Σαββάτου θα ξεκινήσει στις 14:00 ώρα Ελλάδας, ενώ το sprint qualifying είναι προγραμματισμένο για τις 18:30. Η εκκίνηση του αγώνα της Κυριακής θα είναι στις 17:00 ώρα Ελλάδας. Οι ελεύθερες δοκιμές μεταφέρθηκαν προς το απόγευμα για να είναι πιο σχετικές οι συνθήκες της πίστας με αυτές που θα αντιμετωπίσουν στις αγωνιστικές διαδικασίες ομάδες και οδηγοί.
Ο νικητής του sprint qualifying θα ανακηρύσσεται ο poleman του Grand Prix. Βαθμοί θα μοιράζονται και το Σάββατο, στους τρεις πρώτους του sprint qualifying: 3 για τον νικητή, 2 για τον δεύτερο και 1 για τον τρίτο. Δε θα υπάρχει τελετή απονομής στο βάθρο, αλλά ο νικητής θα παραλάβει ένα τρόπαιο, όπως η μικρογραφία ελαστικού (που είναι μοντέλο κλίμακας 60% για την αεροδυναμική σήραγγα) που λαμβάνει ο poleman τα τελευταία χρόνια.
Σετ ελαστικών
Κάθε οδηγός θα έχει στη διάθεσή του 12 σετ σλικ ελαστικών αντί για τα συνηθισμένα 13. Δύο εξ αυτών για το FP1 και πέντε σετ μαλακής γόμας για τις κατατακτήριες δοκιμές της Παρασκευής. Ένα σετ οποιασδήποτε γόμας επιλέξει η ομάδα, θα είναι διαθέσιμο για το FP2 του Σαββάτου.
Θα υπάρχει ελεύθερη επιλογή ελαστικών για το sprint qualifying, όπως και για την εκκίνηση του αγώνα της Κυριακής. Δε θα ισχύει ο κανονισμός που ορίζει ότι οι συμμετέχοντες στο Q3 θα πρέπει να εκκινήσουν τον αγώνα με το σετ ελαστικών που έγραψαν την ταχύτερη επίδοσή τους στο Q2.
Όσον αφορά τα ελαστικά βροχής πέραν των 4 σετ ενδιάμεσων και 3 σετ βροχής που διαθέτει κάθε οδηγός για το τριήμερο, εάν το FP1 διεξαχθεί σε βρεγμένη πίστα, κάθε οδηγός θα λάβει ένα επιπλέον σετ ενδιάμεσων ελαστικών. Εάν οι κατατακτήριες δοκιμές Παρασκευής διεξαχθούν υπό βροχή, η ομάδα θα έχει το δικαίωμα να επιστρέψει ένα σετ ενδιάμεσων ελαστικών και να παραλάβει ένα καινούργιο από την Pirelli για κάθε οδηγό της.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν
Αν και η εκκίνηση οποιουδήποτε αγώνα της F1 προσφέρει θέαμα και ανακατατάξεις, το ερώτημα είναι αν οι οδηγοί θα είναι διατεθειμένοι να ρισκάρουν στο sprint qualifying για να κερδίσουν μια καλύτερη θέση εκκίνησης την Κυριακή. Το κόστος σε περίπτωση λάθους, επαφής ή ατυχήματος θα είναι πολύ μεγαλύτερο από το κέρδος που θα έχουν. Παρά το μικρό φορτίο καυσίμου, λόγω της φύσης των ελαστικών της Pirelli, πιθανότατα οι οδηγοί να μην έχουν τη δυνατότητα να πιέσουν στο απόλυτο όριο καθ’ όλη τη διάρκεια του sprint qualifying, κάτι που θα περίμενε κανείς σε έναν αγώνα που αποκαλείται «σπριντ».
Εάν οι οδηγοί θέλουν τα ελαστικά τους να διαρκέσουν μέχρι το τέλος του sprint qualifying, λογικά θα πρέπει να τα προστατεύσουν. Με την επιλογή πιο σκληρής γόμας ίσως έχουν τη δυνατότητα να πιέσουν πιο πολύ. Ωστόσο, η επιλογή πιο σκληρής γόμας θα έχει επιπτώσεις στην εκκίνηση του σπριντ, κοστίζοντας ίσως θέσεις στον πρώτο γύρο.
Αν και δεν υπάρχει σαφής πρόβλεψη για το ενδεχόμενο αυτό, εάν κάποιος οδηγός εγκαταλείψει στο sprint qualifying, θα εκκινήσει τον αγώνα από τη θέση που ορίζει η τελική κατάταξη του Σαββάτου. Ο πρώτος οδηγός που θα εγκαταλείψει το Σάββατο θα εκκινεί τελευταίος την Κυριακή, η δεύτερη εγκατάλειψη από την προτελευταία θέση κ.ο.κ. Κάθε ομάδα θα έχει τη δυνατότητα να αντικαταστήσει εξαρτήματα που έχουν υποστεί ζημιά ή βλάβη με πανομοιότυπα ανταλλακτικά. Εάν δεν έχει πανομοιότυπα εξαρτήματα, θα μπορεί να τοποθετήσει ανταλλακτικά διαφορετικών προδιαγραφών χωρίς ποινή (εκκίνησης από το pit lane π.χ.).
Τεχνικά
Με την έναρξη των κατατακτήριων δοκιμών Παρασκευής, τα μονοθέσια θα εισέρχονται υπό το καθεστώς parc ferme, με μερικές εξαιρέσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι ομάδες θα έχουν πολύ λιγότερο χρόνο στη διάθεσή τους για να καθορίσουν το στήσιμο του μονοθεσίου για το τριήμερο, αυξάνοντας την πιθανότητα λανθασμένων επιλογών.
Ωστόσο, οι ομάδες θα έχουν τη δυνατότητα μεταξύ Παρασκευής και Σαββάτου να αντικαταστήσουν ή να αλλάξουν ρυθμίσεις στους αποσβεστήρες και τις στρεπτικές ράβδους, να μεταβάλλουν το κάμπερ, τη γωνία toe (η γωνία κατεύθυνσης των τροχών σε σχέση με τον διαμήκη άξονα του αυτοκινήτου) και την απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος. Θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να αντικαταστήσουν το συμπλέκτη, μπουζί και φίλτρα αέρα και λαδιού.
Μεταξύ Σαββάτου και Κυριακής, θα επιτρέπεται στις ομάδες να αντικαταστήσουν δισκόφρενα και τακάκια, καθώς και αεραγωγούς φρένων.
Εφόσον η θερμοκρασία στην ατμόσφαιρα μεταβληθεί σημαντικά (πάνω από 10 βαθμούς Κελσίου σύμφωνα με τον επίσημη μετεωρολογική υπηρεσία της FIA), θα επιτρέπεται στις ομάδες να αλλάξουν ρυθμίσεις απαγωγής θερμότητας για τη μονάδα ισχύος και το κιβώτιο. Θα επιτρέπεται και η μεταβολή και της κατανομής βάρους.
Για κάθε αγώνα που έχει sprint qualifying, το ετήσιο όριο εξόδων των ομάδων υπό τους νέους οικονομικούς κανονισμούς αυξάνεται κατά μισό εκατομμύριο δολάρια. Σε περίπτωση ατυχήματος στο sprint qualifying, οι ομάδες θα λαμβάνουν «αποζημίωση» 600.000 δολαρίων, που θα προστίθεται στο όριο εξόδων για τη χρονιά.
Εάν η καινούργια μορφή αγωνιστικού σαββατοκύριακου κριθεί επιτυχημένη, υπάρχει περίπτωση να διεξαχθούν 6 αγώνες με sprint qualifying το 2022._Φ.Λ.
Tweets by FabrizioLazakis