Ο CEΟ της McLaren, Zak Brown, δήλωσε ότι η Formula 1 διατρέχει κίνδυνο να εγκαταλείψει τα σχέδια διεξαγωγής έξι σπριντ φέτος, λόγω συνεχιζόμενων διαμαχών όσον αφορά το όριο εξόδων.
Αφότου η Formula 1 ένιωσε ικανοποιημένη με το πείραμα των τριών σπριντ τη σεζόν του 2021 σε Silverstone, Monza και Interlagos, η πρόθεσή της είναι να διπλασιαστεί ο αριθμός των σπριντ για το 2022.
Τα έξι Grand Prix στα οποίες η F1 θέλει να διοργανώσει σπριντ φέτος, με τις ευλογίες των διοργανωτών, είναι: Μπαχρέιν, Εμίλια Ρομάνια (Imola), Καναδά, Αυστρίας, Ολλανδίας και Βραζιλίας.
Όπως έχει αναφερθεί, για να έχει τη δυνατότητα η Formula 1 να προχωρήσει στη διοργάνωση 6 σπριντ κατά τη διάρκεια της φετινής σεζόν, χρειάζεται την έγκριση 8 εκ των 10 ομάδων, αν περάσει μια συγκεκριμένη προθεσμία.
Ωστόσο, τρεις ομάδες (Mercedes, Red Bull και Ferrari), ζητάνε μεγαλύτερη αύξηση στο ανώτατο όριο εξόδων 140 εκατομμυρίων δολαρίων, από αυτό που προτείνει η F1 για να εγκρίνουν τη διεξαγωγή των 6 σπριντ φέτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το όριο των 140 εκατ. $ αφορά 21 Grand Prix και επιπλέον αγώνες που είναι προγραμματισμένοι για φέτος, αυξάνουν τον ανώτατο προϋπολογισμό κατά 2,4 εκατομμύρια δολάρια (1,2 εκατ. $ έκαστος).
Το 2021, με τη διεξαγωγή τριών σπριντ, το όριο εξόδων αυξήθηκε κατά 450.000 δολάρια (150.000 για κάθε σπριντ) με πρόβλεψη για 100.000 επιπλέον, σε περίπτωση ατυχήματος. Επίσης, τα έσοδα των ομάδων αυξήθηκαν κατά 300.000 δολάρια, δηλαδή 100.000 επιπλέον για κάθε σπριντ.
Για το 2022 η F1 πρότεινε αύξηση του budget κατά 500.000 δολάρια για καθένα από τα πέντε πρώτα σπριντ και 150.000 δολάρια επιπλέον για κάθε επιπλέον αγωνιστικό Σαββατοκύριακο αυτής της μορφής.
Αυτό σημαίνει αύξηση του ορίου εξόδων κατά περαιτέρω 2,65 εκατομμύρια δολάρια (5 x 500.000 + 150.000). Ωστόσο, οι τρεις πλουσιότερες ομάδες ζητούν αντ’ αυτού έως και 5 εκατ. $ αύξηση, όπως αποκάλυψε ο Zak Brown, με πρόφαση το φόβο ζημιών στα σπριντ.
Ο Brown αντιτίθεται σε αυτή την απαίτηση, όπως έχει ξεκαθαρίσει σε πρόσφατες δηλώσεις του. Αν η F1 δεν καταφέρει να βρει μια λύσει την οποία εγκρίνουν 8 ομάδες, ίσως αναγκαστεί να εγκαταλείψει τα σχέδιά της να διεξάγει οποιοδήποτε σπριντ φέτος.
Σε ερώτηση πως μπορεί η F1 να ξεπεράσει αυτό το εμπόδιο, ο Brown απάντησε: «Ίσως να μη μπορέσουμε, και αυτό θα είναι το δυσάρεστο».
«Όλοι έχουμε την ίδια πρόκληση. Αν τύχει να έχεις περισσότερα ατυχήματα, αυτό είναι ένα πρόβλημα που έχουμε όλοι. Και για μένα αυτό είναι μέρος του σπορ. Είναι η αντιμετώπιση των προκλήσεων: δε θέλω απλώς να το λύσω βγάζοντας το βιβλιάριο επιταγών μου».
«Μία ομάδα συγκεκριμένα, ήθελε αύξηση του ανώτατου ορίου του προϋπολογισμού κατά 5 εκατομμύρια δολάρια, η οποία είναι απλά γελοία και δεν έχει κανένα λογικό επιχείρημα υποστήριξης».
«Στη συνέχεια, όταν αμφισβητείς αυτά τα γεγονότα, λένε, ‘αλλά πρέπει να προβλέψεις τα πράγματα για κάθε ενδεχόμενο’. Οπότε απλά κάθεσαι εκεί και λες: ‘Αυτό είναι απλά ανοησία’».
«Θα ήθελα να μη βρεθούμε σε μια κατάσταση όπου ψηφίζουμε για το 2022 και πρέπει να επιστρέψουμε σε οκτώ ψήφους, επειδή περάσαμε την προθεσμία».
«Νομίζω ότι πρέπει να προχωρήσουμε και να κλειδώσουμε τώρα το 2023, χωρίς καμία αύξηση του ανώτατου ορίου προϋπολογισμού, αν θέλεις να είσαι σκληρός με αυτό».
«Τότε, είτε μπορεί να γίνει ένας συμβιβασμός και να το αυξήσουμε λίγο, ώστε να προχωρήσουμε και να ξεκινήσουμε με το 2022, είτε να παραλείψουμε το 2022. Τότε, πιστεύω ότι μερικές από αυτές τις ομάδες θα πρέπει να εξηγήσουν στους οπαδούς γιατί δεν υπάρχουν σπριντ».
Περί Hamilton…
Ο Zak Brown είχε αναφέρει πρόσφατα ότι θέλει να δει πιο σθεναρή διακυβέρνηση του σπορ από τη FIA και τη Formula 1 και επεκτάθηκε και στο ζήτημα της παραμονής του Lewis Hamilton στο σπορ: «Δε θα μου προκαλούσε σοκ αν ο Lewis σταματούσε».
«Δε νομίζω ότι οποιοσδήποτε πρέπει να θεωρεί δεδομένο ότι θα επιστρέψει. Είναι απλώς η προσωπική μου άποψη ότι θα επιστρέψει, αλλά δε νομίζω ότι πρέπει να προεξοφλήσουμε ή να μην αναγνωρίσουμε την απογοήτευσή του και το θυμό του».
«Ίσως να μην έχει πάρει ακόμα την απόφασή του. Ίσως παίρνει χρόνο για να πάρει αυτή την απόφαση, γιατί όταν αυτό συμβεί, έγινε. Οπότε δε νομίζω ότι πρέπει να το αποκλείσουμε ή να το υποτιμήσουμε».
McLaren και Volkswagen
Πέραν των ανησυχιών του για τα φετινά σπριντ, ο Zak Brown παραδέχθηκε μόνο ότι η McLaren είχε συνομιλίες με τον όμιλο Volkswagen, παρά τις φήμες για… πολλά περισσότερα: «Ακούω ότι θα κάνουν κάτι με τη Red Bull, όσον αφορά το μέτωπο της Porsche. Νομίζω ότι έχουν μιλήσει με μερικούς ανθρώπους στο grid και, όπως φαντάζεστε, έχουμε συζητήσεις».
«Αλλά βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, είμαστε πολύ ευχαριστημένοι εκεί που είμαστε (με τη Mercedes ως προμηθευτή μονάδων ισχύος). Οπότε θα περιμένουμε και θα δούμε: θα εισέλθουν στο σπορ; Γιατί νομίζω ότι αυτό δεν έχει αποφασιστεί οριστικά».
«Αν το κάνουν, έχουμε συμβόλαιο μέχρι το τέλος αυτής της περιόδου (το τέλος του 2025 δηλαδή, που η εξέλιξη των μονάδων ισχύος θα παραμείνει παγωμένη). Φυσικά, θα αξιολογήσουμε που βρισκόμαστε και ποιοι είναι στο άθλημα, και στη συνέχεια θα πάρουμε μια απόφαση για το τι θα κάνουμε το 2026 εν ευθέτω χρόνω».
«Νομίζω ότι μπορούμε να κερδίσουμε με κινητήρα Mercedes. Ξέρω ότι εδώ και πολύ καιρό υπάρχει η άποψη ότι δε μπορείς να κερδίσεις με πελατειακό κινητήρα. Εγώ νομίζω ότι μπορείς, και είμαστε πολύ σίγουροι ότι η μονάδα ισχύος της Mercedes που χρησιμοποιούμε είναι πανομοιότυπη με τη δική τους. Δεν έχουμε δει τίποτα που να λέει το αντίθετο».
«Βρίσκεσαι λίγο σε μειονεκτική θέση από άποψη συνολικού σχεδιασμού, διότι, όπως είναι λογικό, έχουν τη δική τους άποψη για το πως πρέπει είναι η αρχιτεκτονική (της μονάδας). Έτσι, υπάρχει ένα μειονέκτημα στο να είσαι ομάδα πελατών. Αλλά δεν είναι η ίδια η μονάδα ισχύος. Είναι η γνώση που αποκτάς έχοντας κατά κάποιο τρόπο μια πρώτη ματιά» (στο σχεδιασμό της μονάδας).
Renault
Δεδομένου ότι γίνεται λόγος για μονάδες ισχύος, αξίζει να αναφερθεί ότι σε δηλώσεις του στη γαλλική αθλητική εφημερίδα L’Equipe, ο πρώην αγωνιστικός σύμβουλος της Alpine, Alain Prost, ανέφερε ότι η Renault αντιμετωπίζει δυσκολίες με τη μονάδα του 2022: «Υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα αξιοπιστίας με τον κινητήρα του 2022».
«Κατά τη διάρκεια των προσομοιώσεων στους πάγκους δοκιμών, έχουν ανακαλύψει ότι η μονάδα ισχύος δε λειτουργεί ακόμα στο επιθυμητό επίπεδο».
Η μονάδα ισχύος της Renault αναμένεται φέτος να ακολουθήσει την αρχιτεκτονική που παρουσίασε το 2014 η Mercedes και έχει υιοθετήσει και η Honda, με διαχωρισμένο το συμπιεστή του τούρμπο από τη φτερωτή.
Τα δύο εξαρτήματα είναι συνδεδεμένα μέσω ενός άξονα, επάνω στον οποίο «κάθεται» μεταξύ τους ο ηλεκτροκινητήρας MGU-H, ο οποίος βοηθάει την αντιμετώπιση της καθυστέρησης απόκρισης του τούρμπο, ανεβάζοντας τις στροφές του, πέραν της δυνατότητας απεριόριστης συλλογής ενέργειας.
Σύμφωνα με τον CEO της Renault, Luca de Meo, η νέα μονάδα ισχύος του Viry-Chatillon, «είναι μικρότερη, ελαφρύτερη και με χαμηλότερο κέντρο βάρους, το οποίο θα αφήσει χώρο για τη βελτίωση της αεροδυναμικής».
Επιστρέφοντας στο ζήτημα της διακυβέρνησης του σπορ, ο Alain Prost αποκάλυψε και ένα ακόμα μυστικό: «Ήμουν στα πρόθυρα να θέσω υποψηφιότητα για την προεδρία της FIA, αλλά ήταν πολύ αργά».
«Βρίσκομαι στη Formula 1 για σχεδόν 40 χρόνια, σε όλες τις θέσεις, από οδηγός έως επικεφαλής ομάδας, συμπεριλαμβανομένων των καθηκόντων μου στα διοικητικά συμβούλια» (της McLaren στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και της Renault/Alpine από το 2015).
«Ήμουν επίσης πρόεδρος του GPWC (μια οργάνωση που δημιούργησαν οι ομάδες το 2009, απειλώντας ότι θα διοργανώσουν δικό τους Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, βρισκόμενες σε αντιπαράθεση με τον Bernie Ecclestone και τη FIA), οπότε είναι ένας ρόλος που θα μου άρεσε”.
«Αλλά δεν ψάχνω συγκεκριμένα για κάτι. Θέλω απλώς να είμαι ευτυχισμένος και να δουλεύω με ανθρώπους με τους οποίους περνάω καλά»._Φ.Λ.