Ο James Allison, επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της Mercedes, δήλωσε ότι με τους καινούργιους τεχνικούς κανονισμούς της Formula 1 για το 2022, υπάρχει περίπτωση 1-2 ομάδες να ακολουθήσουν εντελώς λανθασμένη κατεύθυνση στο σχεδιασμό του μονοθεσίου τους.
Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί αποτελούν ευκαιρία για πολλές ομάδες να βελτιώσουν τη θέση τους στο grid και οι μηχανολόγοι και οι αεροδυναμιστές των ομάδων έχουν καταβάλει μεγάλη προσπάθεια να βρουν τις καλύτερες λύσεις για τα καινούργια μονοθέσια, όπως πάντα.
Ωστόσο, λόγω της νεότητας των κανονισμών που αποτελούν ανεξερεύνητο πεδίο, ελλοχεύει και ο κίνδυνος κάποιο τεχνικό τμήμα να κάνει σημαντικά λάθη στο σχεδιασμό του μονοθεσίου, κάτι το οποίο ενδέχεται να κρίνει τη μοίρα της ομάδας για ολόκληρη τη σεζόν.
Σε ένα βίντεο της Mercedes για τη σεζόν του 2022, ο James Allison δήλωσε: «Όλοι στην ομάδα μας, και όλοι σε κάθε άλλη ομάδα, έχουμε κάνει το καλύτερο δυνατό για να προσπαθήσουμε να βρούμε ένα σχεδιασμό και μια προσέγγιση που θα ταιριάζει με αυτό το νέο πλαίσιο κανονισμών».
«Και θα μάθουμε όλοι μαζί στην αρχή αυτής της σεζόν, στους αγώνες που θα πραγματοποιηθούν από εκεί και πέρα, πως ακριβώς θα εξελιχθεί αυτό».
«Φαντάζομαι, δεδομένου ότι τα μονοθέσια είναι τόσο καινούργια και τόσο διαφορετικά, ότι ένα ή δύο μονοθέσια στο grid θα έχουν πολύ μεγάλα λάθη στο σχεδιασμό τους και θα έχουν μια τρομερά οδυνηρή χρονιά».
«Φαντάζομαι ότι όλοι μας, σε κάποιο βαθμό, θα έχουμε παραλείψει πράγματα. Θα υπάρχουν λύσεις που δεν προβλέψαμε. Και θα κοιτάξουμε τα άλλα μονοθέσια και θα σκεφτούμε ‘α, γιατί δεν το σκεφτήκαμε αυτό;’»
«Τότε, θα προσπαθήσουμε να ενσωματώσουμε αυτή την ιδέα στο μονοθέσιό μας όσο το δυνατόν ταχύτερα, ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε, από όποια θέση και αν βρεθούμε στον πρώτο αγώνα, προς τα εμπρός».
«Ή, αν είμαστε αρκετά τυχεροί να βρισκόμαστε μπροστά, να κρατήσουμε τους επιτιθέμενους λύκους πίσω μας. Θα υπάρχει μεγάλη βιασύνη και σίγουρα θα είναι κάτι που θα μας κρατήσει άγρυπνους για ολόκληρη τη σεζόν».
«Όταν οι κανονισμοί αλλάζουν σε τόσο μεγάλο βαθμό όπως αυτοί, τότε το προσεγγίζουμε με όλη τη διασκέδαση και τη χαρά που αξίζει σε αυτή την πρόκληση».
«Η δουλειά μας είναι να αναζητούμε τις τεχνικές ευκαιρίες στους κανονισμούς και στη συνέχεια να χρησιμοποιούμε την έμπνευση, τις ικανότητές μας και όλη την προσπάθεια που καταβάλλουμε συλλογικά, για να βρούμε μια διαμόρφωση μονοθεσίου που θα είναι καλύτερη από την προσέγγιση οποιουδήποτε άλλου».
«Όταν όλα είναι τόσο καινούργια, τότε, όπου κι αν κοιτάξεις σε αυτό το πλαίσιο κανονισμών, (που είναι) διπλάσιο σε πάχος από το παλιό, υπάρχουν ευκαιρίες».
«Φυσικά, υπάρχει και κίνδυνος, και προσπαθούμε να διαλέξουμε το δρόμο μας μέσα στο πιθανό ναρκοπέδιο και να μαζέψουμε όλα τα μικρά κουτάκια θησαυρού που μπορεί να βρίσκονται ανάμεσα στις νάρκες, για να καταλήξουμε σε ένα αυτοκίνητο που ελπίζουμε ότι θα μας δει να αγωνιζόμαστε για την πρώτη θέση του grid».
Παρότι ο Allison έχει εμπλακεί ενεργά στην εξέλιξη του φετινού μονοθεσίου της Mercedes, το οποίο θα παρουσιαστεί στις 18 Φεβρουαρίου, δεν αποτελεί πλέον τον τεχνικό διευθυντή της γερμανικής ομάδας.
Το ρόλο αυτό έχει καταλάβει από τον περασμένο Ιούλιο ο Mike Elliott, ο οποίος ήταν επικεφαλής αεροδυναμικής της Mercedes μεταξύ 2012 και 2017. Το 2017 χρίστηκε επικεφαλής τεχνολογίας της ομάδας, και πέρυσι ανέλαβε χρέη τεχνικού διευθυντή.
Όπως δήλωσε ο ίδιος ο Mike Elliott: «Από επικεφαλής τεχνολογίας, όπου επέβλεπα διάφορα τμήματα, έγινα τεχνικός διευθυντής, επιβλέποντας όλη την τεχνική εξέλιξη και την αγωνιστική ομάδα».
«Νομίζω ότι είμαι πολύ τυχερός που έχω μια πολύ καλή ομάδα γύρω μου και είναι όλοι πολύ έμπειροι. Από ομότιμος στην ομάδα αυτή, έγινα ο τεχνικός διευθυντής, και αυτή είναι μια περίεργη μετάβαση, επειδή είναι άνθρωποι με τους οποίους έχω μεγαλώσει μαζί στην εταιρεία. Τώρα, ξαφνικά είμαι το αφεντικό».
«Νομίζω όμως ότι με το στιλ ηγεσίας μου προσπαθώ να αντλήσω το καλύτερο δυνατό από τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι και δεν είμαι το είδος του δικτάτορα που στέκεται μπροστά».
«Νομίζω ότι μερικές φορές υπάρχει η εικόνα, εκτός των ομάδων, ότι ο τεχνικός διευθυντής είναι το άτομο που εμπλέκεται σε κάθε απόφαση και αυτός που ελέγχει τα πάντα. Στην πραγματικότητα, δε νομίζω ότι ισχύει σε πολλές ομάδες. Και σίγουρα δεν ισχύει σε αυτή την ομάδα».
«Η δουλειά μου είναι να προσπαθώ να διασφαλίσω ότι έχω τους σωστούς ανθρώπους στις σωστές θέσεις, και τους δίνω όλα τα εργαλεία που χρειάζονται για να μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους. Έτσι, από αυτή την άποψη, δε διαφέρει πολύ από αυτό που έκανα πριν. Απλά είναι μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας».
Οι περυσινοί τεχνικοί κανονισμοί, με τους περιορισμούς στις διαστάσεις του δαπέδου εμπρός από τους πίσω τροχούς, έπληξαν περισσότερο τις ομάδες που ακολουθούσαν σχεδιαστική φιλοσοφία χαμηλού rake, όπου το πίσω μέρος του μονοθεσίου δεν είναι τόσο ανασηκωμένο.
Ο Elliott δήλωσε επί αυτού: «Είναι δύσκολο να γνωρίζουμε τι κάνουν τα άλλα μονοθέσια, πως είναι η αεροδυναμική τους ιχνηλάτηση και πως βρίσκουν» (κέρδη απόδοσης).
«Αλλά διαπιστώσαμε ότι μόλις δεχθήκαμε το χτύπημα για τις αλλαγές στους κανονισμούς, είχαμε μία πραγματικά απότομη καμπύλη εξέλιξης, κάτι που είναι αναμενόμενο, όταν το μονοθέσιο έχει διαταραχθεί».
«Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας ήταν ότι οι αναβαθμίσεις σταμάτησαν αρκετά γρήγορα. Και αυτό που δεν ξέρω για τους ανταγωνιστές μας, είναι αν δέχτηκαν μικρότερο χτύπημα, ή αν στην πραγματικότητα η εξέλιξή τους συνεχίστηκε λίγο περισσότερο από τη δική μας».
«Νομίζω ότι το 2019 είχαμε σίγουρα ένα μονοθέσιο που βρισκόταν στην κόψη του ξυραφιού. Και ήταν δύσκολο να στηθεί. Δε νομίζω ότι το πρόβλημα του μονοθεσίου (του 2021) ήταν ούτε κατά διάνοια τόσο μεγάλο όσο ήταν το 2019.
«Το πρόβλημα είναι ότι η συνολική διαφορά απόδοσης (μεταξύ των μονοθεσίων) ήταν απλά πολύ μικρότερη. Κατά συνέπεια, ένα δέκατο εδώ ή ένα δέκατο εκεί, σίγουρα σε κάνει από το να είσαι μπροστά, να βρεθείς πίσω».
«Νομίζω ότι τα προηγούμενα χρόνια, όταν είχαμε ένα μονοθέσιο που ήταν τρία ή τέσσερα δέκατα μπροστά, μερικές φορές περισσότερο, μερικές φορές λιγότερο, αν εμφανιζόσουν σε μια πίστα και δεν αντλούσες τα τελευταία δύο δέκατα από το στήσιμο, δεν είχε σημασία. Απλά δεν είχες τη διαφορά που είχες πριν».
«Ενώ νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο ότι (το 2021) συναντήσαμε τον υψηλότερο ανταγωνισμό που είχαμε εδώ και πολλά χρόνια».
«Νομίζω ότι η δυσκολία για όλες τις ομάδες ήταν οι κανονισμοί υπό τους οποίους λειτουργούσαμε. Είχαν καθιερωθεί εδώ και τόσο καιρό, ώστε τα κέρδη που αποκομίζεις να είναι σχετικά μικρά».
«Είναι μεγάλη η προσπάθεια που καταβάλλεται για να βρεθεί ένα ή δύο δέκατα στην αεροδυναμική σήραγγα. Ενώ τα κέρδη που θα βρεθούν στο φετινό μονοθέσιο είναι αρκετά μεγάλα».
«Πάντα ίσχυε ότι αν επενδύσεις αποκλειστικά σε μια χρονιά, θα έχεις πραγματικά μεγάλο πρόβλημα την επόμενη σεζόν, και αυτή η ισορροπία είναι πραγματικά δύσκολο να επιτευχθεί».
«Νομίζω ότι αν είσαι μια ομάδα πιο κάτω στο grid, ίσως είναι λίγο πιο εύκολο να αφοσιωθείς στο μονοθέσιο της επόμενης χρονιάς απ’ ό,τι είναι για εμάς».
«Και το άλλο πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, μαζί με τους ανταγωνιστές που βρίσκονται γύρω μας από άποψη επιδόσεων, είναι ότι οι περιορισμοί στις αεροδυναμικές δοκιμές, σημαίνουν ότι οι ομάδες που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις έχουν επίσης λιγότερες ώρες να ξοδέψουν (στην αεροδυναμική σήραγγα και το CFD). Έτσι, αυτό σε αναγκάζει να πάρεις και πάλι πραγματικά δύσκολες αποφάσεις».
«Ο αντίκτυπος μεταφέρεται στα μελλοντικά μονοθέσια. Πρέπει να σκεφτείς προσεκτικά: αξίζει το κομμάτι της έρευνας που κάνεις, ή το εξάρτημα που φέρνεις στο μονοθέσιο το κόστος που επιφέρει; Αλλά ως μηχανολόγος, νομίζω ότι αυτές οι αποφάσεις υπήρχαν πάντα».
«Στο παρελθόν μπορεί να ήταν αεροδυναμική απόδοση έναντι μηχανικής απόδοσης, ή συνολική αεροδυναμική και μηχανική απόδοση έναντι βάρους. Ακόμα και η εξίσωση του κόστους υπήρχε στο παρελθόν, επειδή ήταν σαφές ότι δε θα κάναμε πράγματα πολυέξοδα, που θα έφερναν λίγη απόδοση. Η ισορροπία έχει μετατοπιστεί ελαφρώς».
«Αλλά δεν νομίζω ότι ήταν τόσο πολύ. Νομίζω ότι θα το δούμε πολύ περισσότερο αυτό τη φετινή σεζόν, στον τομέα της εξέλιξης»._Φ.Λ.