Έπειτα από τις αστοχίες ελαστικών στο Μπακού και τα πιο αυστηρά μέτρα επιτήρησης που θέσπισε η FIA όσον αφορά τις πιέσεις που χρησιμοποιούν οι ομάδες, ήταν δεδομένο ότι το θέμα αυτό θα βρισκόταν στο επίκεντρο των ερωτήσεων της συνέντευξης Τύπου της Πέμπτης, η οποία διεξάγεται με ζευγάρια οδηγών, ένα εκ των οποίων ήταν αυτό των Lewis Hamilton και Max Verstappen.
Από το GP Γαλλίας, οι ομάδες θα δεχθούν πολύ υψηλότερη επιτήρηση από την πλευρά της FIA, σχετικά με τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα ελαστικά τους.
Ο Βρετανός Πρωταθλητής, ίσως κάπως προβλέψιμα, δήλωσε ότι οι αστοχίες ελαστικών στο Μπακού δεν ήταν ευθύνη της Pirelli, υποννοώντας ότι η υπαιτιότητα βαρύνει τη Red Bull. O Hamilton είπε: «Όπως γνωρίζετε, κάθε σαββατοκύριακο, όποτε προκύψει αστοχία, πάντοτε ανεβάζουν τις πιέσεις, οπότε αυτό σου λέει κάτι. Τις πιο πολλές φορές, τα ελαστικά δε διατηρούνται στις ζητούμενες πιέσεις. Δεν είχαμε πρόβλημα με τα δικά μας ελαστικά. Νομίζω ότι έχουν (η Pirelli) κάνει εξαιρετική δουλειά με τα ελαστικά φέτος, είναι πιο ανθεκτικά από πριν και δεν πιστεύω ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, φταίει η Pirelli».
Ο Hamilton δήλωσε ευχαριστημένος με τα πιο αυστηρά μέτρα παρακολούθησης των πιέσεων των ελαστικών που θέσπισε η FIA για το GP Γαλλίας: «Στο τέλος της ημέρας, η ασφάλεια είναι πάντα η προτεραιότητα. Για εμένα και την ομάδα μου υπήρχαν ξεκάθαροι κανόνες και υποδείξεις ως προς το που μπορούμε να λειτουργήσουμε. Οπότε, φυσικά ήμουν έκπληκτος που είδα ότι έπρεπε να τους αποσαφηνίσουν (η FIA). Προφανώς, μπορείτε να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα».
«Είμαι ευχαριστημένος που αναγνώρισαν ότι πρέπει να το αποσαφηνίσουν και νομίζω ότι αυτό που είναι πολύ σημαντικό εφεξής είναι η επιτήρηση. Μέχρι τώρα δεν παρακολουθούσαν πως χρησιμοποιούνται τα ελαστικά, τις πιέσεις, τις θερμοκρασίες τους και πρέπει να κάνουμε καλύτερη δουλειά. Είναι καλό που εξέδωσαν τεχνική ντιρεκτίβα, αλλά αυτή είναι η δράση για τώρα. Πρέπει να τους δούμε να το διεκπεραιώνουν και να είναι πραγματικά επάγρυπνοι για να εξασφαλιστεί ότι είναι ίσο σε όλο το grid».
Απάντηση Verstappen
Η απάντηση του Verstappen ήταν ότι η Pirelli δε μπορεί να ρίξει το φταίξιμο στη Red Bull: «Φυσικά, εξήγησαν ότι δεν έχουν τα εργαλεία μέτρησης κατά τη διάρκεια του αγώνα, αλλά τους δώσαμε τις πιέσεις των ελαστικών μας και ήταν εντός των ορίων που είχαν θέσει. Εάν αυτά τα όρια δεν είναι σωστά, δεν υπάρχει τίποτα που μπορούμε να κάνουμε, απλά ακολουθούμε ό,τι είναι εφικτό εντός των κανονισμών. Εάν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ανεβάσουμε τις πιέσεις, θα το κάνουμε, όλοι θα τις ανεβάσουμε».
«Αλλά λένε ότι δεν είχαν τις σωστές μετρήσεις. Εμείς τις παρείχαμε μετά τον αγώνα και αποδείχθηκε ότι δεν κάναμε κάτι εσφαλμένα εκεί. Επίσης, ούτε η Aston Martin έκανε κάτι εσφαλμένο. Οπότε, δε μπορούν να μας ρίξουν το φταίξιμο. Νομίζω ότι πρέπει να κοιτάξουν τον εαυτό τους. Και εμείς είμαστε εδώ, πρόθυμοι φυσικά να βοηθήσουμε με οτιδήποτε. Ήδη αύξησαν τις πιέσεις από την Παρασκευή το Σάββατο (στο Μπακού), οπότε αυτό κάτι σημαίνει. Ίσως δεν ήταν αρκετό».
«Για εμένα, ήταν απλά λίγο αόριστη η ανακοίνωση. Αλλά το μόνο πράγμα που μπορώ να πω είναι ότι από τη δική μας πλευρά, νομίζω ότι η ομάδα έκανε ό,τι θα έπρεπε να έχει κάνει. Ακολούθησαν όλες τις υποδείξεις με τις πιέσεις ελαστικών. Οπότε δεν υπήρχε τίποτα να βρεθεί εκεί. Σίγουρα θα ανεβάσουμε τις πιέσεις για αυτό το σαββατοκύριακο, και ελπίζουμε ότι αυτό θα είναι αρκετό. Πιθανότατα έχει να κάνει με αυτό που συνέβη στο Μπακού, αλλά θα ήταν επίσης καλό, απλά να ξέρουμε εάν είχε να κάνει με την πίεση του ελαστικού. Θα πρέπει απλά να μιλήσουν (η Pirelli). Θα ήταν πιο εύκολο να κατανοήσουμε νομίζω απ’ ότι η εξήγηση που πήραμε μέχρι στιγμής, γιατί η ομάδα δεν έκανε κάτι λανθασμένο».
H γνώμη του Vettel
Σε ερώτηση αν εμπιστεύεται την ακεραιότητα των ελαστικών της Pirelli, o Sebastian Vettel δήλωσε από την πλευρά του: «Νομίζω ότι η σύντομη απάντηση θα ήταν δε μπορώ να πω 100% ναι, και δε μπορώ να πω 100% όχι». Σε ερώτηση αν νιώθει μεγαλύτερη ανησυχία με τα προϊόντα της Pirelli σε σύγκριση με ελαστικά άλλων εταιρειών (όπως της Bridgestone) που έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν στην καριέρα του, ο Γερμανός τετράκις Πρωταθλητής απάντησε: «Όχι. Δε νομίζω ότι πρέπει να προσθέσω πολλά. Οι απαιτήσεις είναι πολύ υψηλές και δεν είναι πάντοτε εύκολο να κάνεις τα πάντα σωστά. Οπότε, εάν προσπαθείς για το τέλειο προϊόν, για να ευχαριστήσεις όλους τους εμπλεκόμενους, πιθανότατα δεν πρόκειται να συμβεί. Νομίζω ότι θα το αφήσω εκεί. Είπα αρκετά».
Οι συγκρατημένες δηλώσεις του Vettel ίσως ρίχνουν φως σε μέρος του προβλήματος. Οι απαιτήσεις από την Pirelli είναι ενδεχομένως αρκετά υψηλές, με συγκεκριμένες απαιτήσεις (γρήγορος πρώτος γύρος, συγκεκριμένη διάρκεια ζωής, κλιμάκωση σκληρότητας, ταχύτητας και διάρκειας γομών κ.ο.κ.) και περιορισμένη δυνατότητα διεξαγωγής δοκιμών. Επιπλέον, τα σύγχρονα μονοθέσια παράγουν τις υψηλότερες τιμές αρνητικής άντωσης στην ιστορία, ασκώντας τρομακτικές πιέσεις στα πλευρικά τοιχώματα των ελαστικών.
Δεδομένης της περιορισμένης επίβλεψης όσον αφορά τις πιέσεις των ελαστικών, ήταν δεδομένο ότι οι ομάδες θα πίεζαν τα όρια του επιτρεπτού τηρώντας τις απαιτήσεις της διατύπωσης των κανονισμών, αλλά στην ουσία παραβαίνοντας το πνεύμα του. Οι τακτικές αυτές προφανώς είναι γνώριμες τόσο στην Pirelli, όσο και στην FIA. Ίσως αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα τελευταία χρόνια βλέπουμε τις πιέσεις των ελαστικών να είναι ιδιαίτερα αυξημένες, στα επίπεδα των 19-20 psi. Θέτοντας πολύ υψηλά όρια, η Pirelli προσπαθεί ίσως να προβλέψει την πτώση της πίεσης που θα προσπαθήσουν να πετύχουν οι ομάδες. Ωστόσο δεν υπάρχει ασφαλής τρόπος επιτήρησης των πραγματικών πιέσεων που εφαρμόζουν οι ομάδες.
To 2013, οι ελάχιστες πιέσεις των ελαστικών της Pirelli κυμαίνονταν σε επίπεδα 14 psi. Τότε βέβαια τα μονοθέσια παρήγαγαν πολύ λιγότερη αρνητική άντωση. Ωστόσο και τότε ήταν πολυάριθμες οι αστοχίες ελαστικών και για αυτόν ακριβώς το λόγο θεσπίστηκαν τα όρια πιέσεων από την FIA, κατ’ απαίτηση της Pirelli το 2013, έπειτα από τις πολυάριθμες αστοχίες του Βρετανικού GP. Όπως και οι εύκαμπτες αεροτομές, δεν είναι ένα καινούργιο πρόβλημα για την F1. Ωστόσο φαίνεται ότι με τα μέτρα που έλαβε η FIA δε θα πρέπει να αποτελέσει πρόβλημα ξανά._Φ.Λ.
Βρείτε εδώ την προεπισκόπηση του GP Γαλλίας.