top icon
Formula 1

GP Σαουδικής Αραβίας: Η παγίδα

Οι οδηγοί αγώνων είναι εγωιστικά και οπορτουνιστικά θηρία. Θα εκμεταλλευτούν κάθε ίντσα «χώρου», κυριολεκτικά και μεταφορικά, όπου κι αν τους δοθεί, εφόσον αυτή θα τους φέρει πιο κοντά στον απόλυτο στόχο τους.

Σε μερικές περιπτώσεις, αν δεν τους δοθεί, μπορεί να τον «δημιουργήσουν» μόνοι τους. Όπως έκανε ο Max Verstappen στο GP Σαουδικής Αραβίας.

Κατά πόσο οι ρόλοι τους οποίους βλέπουμε να έχουν οι Max Verstappen και Lewis Hamilton στη μάχη του τίτλου καθορίζονται από τη βαθμολογική κατάσταση του Πρωταθλήματος; Αν οι ρόλοι ήταν αντεστραμμένοι, και ήταν ο Βρετανός αυτός που είχε το βαθμολογικό προβάδισμα, θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα;

Ο Hamilton από την πλευρά του, έχει δηλώσει ότι θέλει να το πάρει με «καθαρό» τρόπο. Αλλά αν ερχόταν η στιγμή όπου εκείνος είχε να επωφεληθεί από μια αμφιλεγόμενη επιλογή, δε θα πρέπει να υπάρχουν αμφιβολίες ότι θα ήταν διατεθειμένος και εκείνος να προβεί σε επιθετική κίνηση.

Αυτό είχε συμβεί στο Silverstone. Αυτό άλλωστε είναι και το αναμενόμενο από δύο υπεραθλητές που μάχονται για τον παγκόσμιο τίτλο. O Verstappen, συνήθως, είναι τέρας ψυχραιμίας ακόμα και στις πιο κρίσιμες στιγμές. Θα τραβήξει στο όριο -και πέραν αυτού- οποιαδήποτε ευκαιρία του δοθεί.

Πέραν πάντως των ρόλων που επιβάλλει η κατάσταση της βαθμολογίας, θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη κι άλλα γεγονότα που συμβάλλουν στην ψυχολογία των δύο διεκδικητών και τον τρόπο προσέγγισης του έχουν.

Πρώτον, ο Verstappen βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση, διότι ο αντίπαλός του διαθέτει στους τελευταίους αγώνες πολύ ταχύτερο μονοθέσιο. Ο Ολλανδός δε μπορεί να κάνει τίποτα για αυτό. Μετά το Μεξικό, είδε μία βαθμολογική διαφορά 19 βαθμών να εξανεμίζεται.

Επιπλέον, βρίσκεται σε διαφορετικό στάδιο της καριέρας του. Ναι μεν με 7 σεζόν εμπειρίας στην F1, αλλά μόλις 24 χρονών. Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι και ο Hamilton στα 24 του ήταν εντελώς διαφορετικός οδηγός και πολύ πιο ανώριμος σαν προσωπικότητα.

GP Σαουδικής Αραβίας

Στήνοντας την παγίδα

Στη Jeddah, ο Max έστησε μια αριστοτεχνική παγίδα στον Hamilton. Ήταν καρφωμένος στους καθρέπτες πριν ξεκινήσει καν να επιβραδύνει, επιλέγοντας το σημείο στο οποίο στενεύει περισσότερο η πίστα. Παρακολουθούσε κάθε κίνηση του Hamilton και κατευθυνόταν ανάλογα, για να κλείσει τις πιθανές διόδους του Βρετανού.

Ο Hamilton επίσης επιβράδυνε και άρχισε να πλησιάζει τη Red Bull, χωρίς να κάνει εξαρχής κίνηση να την αποφύγει. Ίσως δεν ήθελε να προδώσει προς τα που θα πάει. Ο τοίχος στα δεξιά ήταν πιο κοντά, οπότε η λογική λύση θα ήταν στα ήταν να πάει στα αριστερά.

Έχοντας επίγνωση αυτού και παρακολουθώντας από τους καθρέπτες του, ο Verstappen φρόντισε να μετακινηθεί προς το μέσο της πίστας. Καθώς πλησίαζε ο Hamilton οι κινήσεις του Ολλανδού έγιναν πιο έντονες. Όταν ο αντίπαλός του βρέθηκε σε ευάλωτη θέση, όπου δε θα προλάβαινε να αντιδράσει λόγω της μικρής απόστασης, ο Verstappen πάτησε απότομα τα φρένα.

Εφόσον ο Hamilton δεν ήθελε να προσπεράσει τη Red Bull για να μη φτάσει πρώτος στο σημείο ανίχνευσης του DRS, θα μπορούσε να μην πλησιάσει σε θέση που τον καθιστούσε ευάλωτο. Διότι όταν τον βρήκε εκεί ο Ολλανδός, πραγματοποίησε το απότομο φρενάρισμα.

Για να αναγκάσει τον Hamilton να τον προσπεράσει ή για να προκαλέσει την επαφή μεταξύ τους; Δεδομένου ότι ο Max ήταν κολλημένος στους καθρέπτες του, γνώριζε ακριβώς που βρισκόταν η Mercedes του αντιπάλου του και τις δυνατότητες αντίδρασης αν ο ίδιος πατούσε το φρένο τόσο απότομα. Μόλις πέτυχε αυτό που ήθελε, ξεκίνησε να επιταχύνει ξανά.

Πρόκειται περί δαιμόνιας ευφράδειας σε στιγμή που παίζεται ο τίτλος. Παρά την εμπειρία του, ο Hamilton παρουσίασε διστακτικότητα απέναντι σε έναν αντίπαλο με εντελώς αντίθετη προσέγγιση και έπεσε την παγίδα.

Ελαφρυντικό για τον ίδιο το γεγονός ότι βρέθηκε να ενημερώνεται για την ανταλλαγή θέσεων ενώ εκτυλίσσεται το περιστατικό. Πολύ σημαντικό σε αυτή την περίπτωση, είναι το χρονικό διάστημα το οποίο παρεμβλήθηκε στη μετάδοση του μηνύματος.

Ο διευθυντής μηχανολογίας πίστας της Mercedes, Andrew Shovlin δήλωσε για το περιστατικό της σύγκρουσης: «Αν αφήνεις τον ομόσταυλό σου να περάσει, όλοι ξέρουμε πώς το κάνεις αυτό. Αν παραδίδεις μια θέση, δε θα πρέπει να διαφέρει ουσιαστικά από αυτό. Πρέπει να παραχωρήσεις τη θέση».

GP Σαουδικής Αραβίας

Διεύθυνση αγώνα

Η διεύθυνση αγώνα επικοινώνησε πρώτα με τη Red Bull και έπειτα με τον αγωνιστικό διευθυντή της Mercedes, Ron Meadows, ο οποίος μετέδωσε το μήνυμα στον αρχιμηχανικό του Lewis, Peter Bonnington. Την ώρα που συνέβαινε το περιστατικό μεταξύ των διεκδικητών του τίτλου, o Bonnington μετέφερε το μήνυμα στον Hamilton.

O Meadows διαμαρτυρήθηκε στον Michael Masi ότι δεν είχε προλάβει να μεταφέρει το μήνυμα στον οδηγό του. H απάντηση του Αυστραλού ήταν ότι μόνο τόσα κουμπιά μπορεί να πατήσει την κάθε φορά. Εκεί ακούσαμε για πρώτη φορά πυγμή από τον Masi.

Ωστόσο, αν η καθυστέρηση προήλθε από τη διεύθυνση αγώνα, μήπως θα πρέπει περισσότεροι άνθρωποι να αναλαμβάνουν τις συνεννοήσεις με τους αγωνιστικούς διευθυντές των ομάδων; Επίσης κρίσιμο είναι το χρονικό διάστημα που χρειάστηκε η Mercedes να μεταβιβάσει το μήνυμα. Θα μπορούσε ίσως να το μεταδώσει απευθείας ο Meadows στον Hamilton;

Στο GP Σαουδικής Αραβίας, ο Verstappen είχε τη δυνατότητα να οδηγεί πιο… απερίσκεπτα, κατέχοντας το βαθμολογικό πλεονέκτημα. Η βαθμολογική κατάσταση είναι και πάλι υπέρ του, στο φινάλε της σεζόν, στο Αμπού Ντάμπι, εφόσον κανείς από τους δύο δε σημειώσει βαθμούς.

Βαθιά νερά για την FIA, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση για τη μάχη του τίτλου, δεδομένου ενός βεβαρυμμένου ιστορικού περιστάσεων στις οποίες ο Masi έχει φανεί «λίγος». Κάποιοι ισχυρίζονται ότι χρειάζεται περισσότερη πυγμή από τον διευθυντή αγώνων. Η δουλειά που καλείται να φέρει εις πέρας ο Masi δεν είναι ευκαταφρόνητη και αυτό θα πρέπει να υπογραμμιστεί.

Κάποιοι αναπολούν τον Charlie Whiting. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν πολλά ηχητικά ντοκουμέντα συνομιλιών του Whiting με τις ομάδες σε αντίστοιχα περιστατικά. Σίγουρα η διατύπωση του Masi «σας προσφέρω» στις συνομιλίες του με τον αγωνιστικό διευθυντή της Red Bull Jonathan Wheatley, δεν ακούστηκε καλά.

Ίσως θα ήταν καλύτερη διατύπωση «σας συμβουλεύω να κάνετε αυτό» (φράση που έχει χρησιμοποιήσει ο Whiting) ή με προστατική, «κάντε αυτό, ειδάλλως θα αναφέρω το ζήτημα στους αγωνοδίκες». Μετά το τέλος του αγώνα, επιβλήθηκε χρονική ποινή στον Verstappen για τη σύγκρουση, η οποία δεν άλλαξε κάτι στο τελικό αποτέλεσμα.

Οι αγωνοδίκες φαίνεται ότι δε θέλουν να επέμβουν αλλοιώνοντας το τελικό αποτέλεσμα των αγώνων. Στις δύο πιο πρόσφατες, επίμαχες περιπτώσεις, ό,τι κι αν προσπάθησε να κάνει ο Verstappen, το τελικό αποτέλεσμα δεν ήταν αυτό που επεδίωκε, καθώς ο Hamilton κατέληξε νικητής και ο ίδιος ήρθε 2ος.

GP Σαουδικής Αραβίας

Υπεροχή ισχύος

Η Mercedes έχει επιτρέψει στον Hamilton να κάνει μια εκπληκτική ανάκαμψη, αντλώντας κάθε ψήγμα ισχύος από τον κινητήρα της, το οποίο εκμεταλλεύεται πλήρως ο Βρετανός με άψογη οδήγηση. Ίσως η γερμανική ομάδα να είχε πειραματιστεί με τη μονάδα του Bottas μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα για να βρει την κατάλληλη ισορροπία απόδοσης/αξιοπιστίας, για αυτό και είδαμε τον V6 του Φινλανδού να αντικαθίσταται τόσες πολλές φορές στην αρχή του φθινοπώρου.

Η Red Bull έκανε μια τελική μικρή προσπάθεια στο GP Σαουδικής Αραβίας, τροποποιώντας το δάπεδο της RB16B για να μειώσει την οπισθέλκουσα, αλλά έχασε αρκετή αρνητική άντωση στις στροφές και επέστρεψε στην παραδοσιακή λύση για κατατακτήριες δοκιμές και αγώνα.

Στη Jeddah, η Red Bull είδε μια ευκαιρία να αποσπάσει την pole position στις κατατακτήριες δοκιμές, δεδομένης της δυσκολίας προετοιμασίας των ελαστικών για έναν γρήγορο γύρο και επικεντρώθηκε σε αυτό, ευελπιστώντας ότι τα προσπεράσματα θα είναι πολύ δύσκολα στον αγώνα.

GP Σαουδικής Αραβίας

Λάθη και επανόρθωση

Το λάθος του Verstappen στην τελευταία στροφή της τελικής του προσπάθειας στο Q3, χάλασε τα σχέδια της Red Bull. Αλλά η πρώτη κόκκινη σημαία τους έκανε τη στρατηγική της Mercedes να μειονεκτεί, καθώς η γερμανική ομάδα είχε καλέσει στα pits τα μονοθέσιά της κατά τη διάρκεια του αυτοκινήτου ασφαλείας που είχε προηγηθεί.

Ακόμα και με δοκιμαστική εκκίνηση πριν τα μονοθέσια εξέλθουν από το pit lane πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας για το γύρο σχηματισμού, όπου ο Hamilton έπαιξε τα δικά του παιχνίδια καθυστερώντας το τρενάκι, το ξεκίνημα του Verstappen από την pole δεν ήταν καλό.

Αν δεν του είχε πάρει την πρώτη στροφή στη δεύτερη εκκίνηση ο Hamilton, ο Verstappen δε θα είχε αναγκαστεί να «κόψει» το chicane και να επιστρέψει κάθετα στην πίστα στη στροφή 2. Οι κατατακτήριες δοκιμές και η δεύτερη εκκίνηση ήταν δύο πολύ καλές ευκαιρίες για να βρεθεί, και στη δεύτερη περίπτωση να διατηρηθεί σε πλεονεκτική θέση, αλλά ο Ολλανδός δεν τις αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο.

Βέβαια, όλα αυτά τα διόρθωσε με τη χειρουργικής ακρίβειας βουτιά στην πρώτη στροφή της 3ης εκκίνησης, όπου έπιασε τον Hamilton στον ύπνο, με ορθάνοιχτη την «πόρτα» της εσωτερικής, καθώς ο Βρετανός ήταν απασχολημένος στη μάχη του με τον… Ocon.

GP Σαουδικής Αραβίας

Έλλειψη συνοχής στις αποφάσεις

Για την κίνηση υπεράσπισης που πραγματοποίησε στην αρχή του 37ου γύρου ο Verstappen, που οδήγησε στην κλήση να παραχωρήσει τη θέση του στον Hamilton, ο Ολλανδός έχει δίκιο να αναρωτιέται γιατί αντιμετωπίστηκε διαφορετικά από το περιστατικό της Βραζιλίας.

Όπως ανέφερε ο Verstappen: «Στη Βραζιλία ήταν εντάξει και τώρα ξαφνικά, δέχομαι ποινή για αυτό». Το περιστατικό του GP Σάο Πάολο θα δημιουργούσε προηγούμενο επάνω στο οποίο θα μπορούσε να πατήσει ο Ολλανδός, για να ισχυριστεί ότι ανάλογες κινήσεις -καθυστέρηση πέδησης σε σημείο που δεν υπάρχει περίπτωση να πάρει τη στροφή κανονικά- δεν επιφέρουν ποινή.

Ωστόσο η διεύθυνση αγώνα διαχειρίστηκε διαφορετικά τις δύο, πολύ παρόμοιες μεταξύ τους, περιπτώσεις. Ίσως οι πράξεις του Max ήταν μία ένδειξη διαμαρτυρίας στη διαφορετική αντιμετώπιση που είχε η διεύθυνση αγώνα σε παρόμοια περιστατικά.

O διευθυντής της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε από την πλευρά του: «Θέλεις να το κερδίσεις στην πίστα. Όχι στην αίθουσα των αγωνοδικών, ούτε σε αμμοπαγίδα. Θέλεις να κερδίσεις».

«Ήταν μια σκληρή μάχη καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Υπήρξαν φανταστικοί αγώνες μεταξύ αυτών των δύο οδηγών και ελπίζω να είναι ένας δίκαιος και καθαρός αγώνας στο Αμπού Ντάμπι».

GP Σαουδικής Αραβίας

Jeddah

Παράλληλα, παρά τα παράπονα των οδηγών για το γεγονός ότι η πίστα της Jeddah -ή Suzuka με τοίχους- ήταν σε μερικά σημεία πιο επικίνδυνη απ’ όσο χρειάζεται, ο Masi δήλωσε ότι χρειάζεται μόνο μερικές μικρές διορθώσεις.

Ευτυχώς, δε συνέβη σοβαρό ατύχημα στη Formula 1, αλλά σε περίπτωση κάποιου τέτοιου ατυχήματος ίσως μιλούσαμε διαφορετικά πλέον για τη Jeddah. Το ζήτημα είναι ότι η F1 ήταν αυτή που με τη χρήση εργαλείων προσομοίωσης, σχεδίασε κατά κύριο λόγο τη χάραξη της πίστας και όχι o Carsten Tilke, που ανέλαβε την κατασκευή της.

Συνεπώς, η ευθύνη βαρύνει το ίδιο το σπορ, που προσπάθησε να χωρέσει μια πίστα μέσα σε πολύ περιορισμένο κομμάτι γης, μια λωρίδα παραλιακής η οποία δεν αποτελούσε την πιο βολική τοποθεσία για τη δημιουργία μιας πίστας, αλλά επελέγη για τις εμπορικές δυνατότητές της.

Άρα η ίδια η F1 θυσιάζει μέρος της ασφάλειας, για να εξοικονομήσει χρήματα από χώρες με προβλήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, για να διοργανώσει Grand Prix σαν κι αυτό της Κυριακής, ενώ κρίνεται ο τίτλος, στην καλύτερη μονομαχία της τελευταίας δεκαετίας._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ