top icon
Αγώνες

GP Πορτογαλίας: Bemvindo a Portimão!

Η Formula 1 επιστρέφει στην Πορτογαλία μετά από 24 χρόνια, όχι στο ιστορικό Estoril, αλλά στο «νέο» Portimao, σε μία ιδιαίτερη πίστα, με μοναδικές προκλήσεις για τους οδηγούς.

Η Πορτογαλία είχε περίοπτη θέση στο καλεντάρι της Formula 1 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Στις 14 Αυγούστου 1954, το Πάρκο Μονσάντο της Λισσαβώνας διοργάνωσε το πρώτο GP, αλλάμόνο για μία φορά – ήταν ένα τρομερά επικίνδυνο σιρκουί πόλης, στενό, διαπερνώντας τα δρομάκια της πρωτεύουσας της χώρας.

Η πραγματική ιστορία του Πορτογαλικού GP, όμως, ξεκινά με την ανέγερση της πίστας του Estoril κοντά στη Λισσαβώνα, το 1972.

Η -ιστορική πια- πίστα φιλοξενούσε αγώνες της Ευρωπαϊκής Formula 2 καθ’όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70, μέχρι να επαναφέρει την ιβηρική χώρα στο πρόγραμμα της F1 το 1984.

Ασφαλώς, ο πλέον γνωστός αγώνας που έχει διεξαχθεί εκεί είναι αυτός του 1985, όταν ο Ayrton Senna με τη μαύρη-χρυσή Lotus του κατέκτησε την πρώτη από τις 41 νίκες του στη Formula 1. Στην ίδια πίστα, δύο χρόνια αργότερα, ο Alain Prost πήρε την 28η νίκη της καριέρας του, ξεπερνώντας το ρεκόρ που κατείχε ως τότε ο Sir Jackie Stewart.

Το 1994, τα πράγματα έμοιαζαν άσχημα για το Πορτογαλικό GP. Ο θάνατος των Roland Ratzenberger και Ayrton Senna στην Ίμολα νωρίτερα μέσα στη χρονιά, έφερε αλλαγές στο Estoril, ειδικά στα Esses πριν την Parabolica, ώστε να μειωθεί η ταχύτητα των μονοθέσιων.

Μέχρι το 1996, η ισχύς του αγώνα στο διεθνές στερέωμα είχε φθίνει. Ρόλο σε αυτή τη μεταβολή έπαιξε ακόμα και το κλίμα. Η πίστα μαστιζόταν από ισχυρούς ανέμους, όντας πολύ κοντά στις ακτές του Ατλαντικού Ωκεανού, κάτι που καθιστούσε επικίνδυνη την οδήγηση σε αυτήν.

Φυσικά, κύρια αιτία της αποχώρησης της F1 από την Πορτογαλία ήταν η αδυναμία (ή μη θέληση) των τοπικών αρχών να αναβαθμίσουν το σιρκουί, μετά από επανειλημμένα αιτήματα της FIA.

Η χώρα βρέθηκε εκτός σπορ το 1997, αν και ήταν να φιλοξενήσει τον τελικό εκείνης της σεζόν, χάνοντας την θέση του από τη Jerez.

F1 -

Και τώρα, Portimao

Το Autodromo International do Algarve, που έμεινε να ονομάζεται Portimao από την περιοχή στην οποία βρίσκεται, είναι μία «νέα» πίστα. Η κατασκευή της ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2008, και κόστισε 195 εκ. ευρώ. Διαθέτει πίστα καρτ, τεχνολογικό πάρκο, πεντάστερο ξενοδοχείο, αθλητικό κέντρο και διαμερίσματα.

Είναι μία πίστα που κρατά την πρώτη τη τάξη βαθμολόγηση τόσο από τη FIA, όσο και τη FIM, όμως δε χρησιμοποιήθηκε ποτέ από τα κορυφαία πρωταθλήματα της κάθε Ομοσπονδίας – τουλάχιστον μέχρι φέτος.

Στην προσπάθειά της να βρει πίστες που θα μπορούσα να φιλοξενήσουν αγώνα εν μέσω πανδημίας, η Liberty Media ήρθε σε επαφή με το Algarve, με πρωτοβουλία της διοίκησης της πίστας, και έτσι η Πορτογαλία θα γυρίσει στην F1 για πρώτη φορά μετά το 1996.

Σαν πίστα, είναι ο ορισμός αυτού που λέγεται «τρενάκι του τρόμου». Αν και μικρή, μόλις στα 4,692 χιλιόμετρα, διαθέτει 14 στροφές και πολλές υψομετρικές αλλαγές, ειδικά στο δεύτερο sector, με τις Τ5 ως Τ11 να είναι τυφλές ή ανηφορικές.

Βίντεο της πίστας:

Ερωτηματικό θα είναι τα ελαστικά σε αυτή τη νέα διαδρομή. Σε αντίθεση με το κρύο και βροχερό Nurburgring, ο καιρός στο Portimao αναμένεται ηλιόλουστος, με θερμοκρασίες που μπορεί να φτάσουν ακόμα και τους 25βαθμούς Κελσίου, ακόμα κι αυτήν την εποχή του χρόνου.

Ο Mario Isola, επικεφαλής αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Pirelli στα της Formula 1, αναφέρει σχετικά:

«Για πρώτη φορά, οδεύουμε σε ένα back-to-backσε πίστες νέες για την F1 στην υβριδική της εποχή: αρχίζοντας με το Portimao, που κάνει το ντεμπούτο του. Αν και η Formula 1 δεν έχει τρέξει ποτέ ξανά εκεί, έχουμε εμπειρία από την πίστα από αγώνες GT και superbikes, που μας δίνει μία ιδέα για το τι να περιμένουμε.

«Είναι μία φοβερή πίστα και πιστεύουμε πως οι οδηγοί θα τη λατρέψουν. Το Portimaoείναι πολύ απαιτητικό στα ελαστικά, και αυτό θα μπορούσε να ενταθεί ως φαινόμενο από τον ζεστό καιρό, και για αυτό φέρνουμε τις τρεις πιο σκληρές γόμες.

«Επίσης, έχουμε προσαρμόσει τα διαθέσιμα σετ ανά οδηγό, με αυτούς να λαμβάνουν ένα επιπλέον σετ σκληρής γόμας και ένα λιγότερο μαλακής. Στο FP2, οι οδηγοί θα δοκιμάσουν τα ελαστικά 13 ιντσών του 2021 για πρώτη φορά, κατά το πρώτο ημίωρο της διαδικασίας. Ως συνήθως, θα είναι ‘τυφλό’ τεστ, ώστε οι οδηγοί να μη γνωρίζουν τι ακριβώς δοκιμάζουν.»

Στατιστικά για το Grand Prix:

  • Πρώτο Grand Prix: 1951
  • Περισσότερες νίκες (οδηγοί): Nigel Mansell, Alain Prost (3)
  • Περισσότερες νίκες (κατασκευαστές): Ferrari (7)
  • Μήκος πίστας: 4,692 χιλιόμετρα
  • Γύροι: 66

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ