Η διαχείριση των ακραία υψηλών θερμοκρασιών ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που είχαν να αντιμετωπίσουν ομάδες και οδηγοί στην πρώτη ημέρα δράσης του GP Ουγγαρίας.
Ωστόσο, με τις προγνώσεις να λένε ότι οι θερμοκρασίες θα πέσουν για το Σαββατοκύριακο, οι επιδόσεις των μονοθεσίων σε αυτές τις ακραίες συνθήκες ίσως να μην έχουν πολύ σημασία στην εξέλιξη του τριημέρου.
Η θερμοκρασία στον ασφαλτοτάπητα άγγιξε τους 64 βαθμούς Κελσίου και η διαχείριση των ελαστικών -αλλά και των φρένων- ήταν εξαιρετικά δύσκολη.
Ενώ τα πίσω ελαστικά έφταναν άμεσα στις ιδανικές θερμοκρασίες λειτουργίας και σύντομα ξεκινούσε η θερμική καταπόνηση, τα εμπρός δεν ξεκινούσαν καν να φτάσουν τις ιδανικές θερμοκρασίες, ακόμα και στο τέλος του γύρου.
Στον ένα γρήγορο γύρο, αυτό ισοδυναμούσε με εμφάνιση υποστροφής για σχεδόν ολόκληρο το grid, σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα το μονοθέσιο, με τα πίσω ελαστικά να παραδίδουν το πνεύμα στις τελευταίες δύο στροφές.
Το γεγονός αυτό οδηγούσε σε έλλειψη πρόσφυσης στον εμπρός άξονα στο πρώτο τμήμα της πίστας και απώλεια πρόσφυσης στον πίσω άξονα προς το τέλος του γύρου.
Εάν η ομάδα έστηνε το μονοθέσιο για να αντιμετωπίσει την αρχική υποστροφή και να έχει καλή απόδοση στον ένα γύρο, έκανε την απόκρισή του υπερστροφική στην προσομοίωση αγώνα, ιδιαίτερα με τη μέση γόμα. Αυτό ακριβώς συνέβη με τη Red Bull την Παρασκευή στο Hungaroring και ιδιαίτερα στο μονοθέσιο του Verstappen.
To πόσο μικρό ήταν αυτό το πλαίσιο συμβιβασμού μεταξύ των δύο καταστάσεων, καθόριζε το θεωρητικό όριο που μπορούσε να φτάσει το μονοθέσιο, και η Red Bull φάνηκε να δυσκολεύεται περισσότερο από την Mercedes.
Με λίγα καύσιμα και μαλακή γόμα, ο Verstappen έκανε παράπονα στον ασύρματο για υποστροφή, ενώ στη συνέχεια, με τη μέση γόμα και βαρύ φορτίο καυσίμου, η συμπεριφορά της Red Bull μετατράπηκε σε υπερστροφική. Η Mercedes έδειχνε ότι μπορούσε να αντιμετωπίσει καλύτερα τις δύο καταστάσεις.
Ωστόσο, τα δείγματα της Παρασκευής πιθανότατα να έχουν λίγη σημασία για το υπόλοιπο τριήμερο, καθώς οι θερμοκρασίες αναμένεται να πέσουν. Υπάρχει μάλιστα πρόγνωση για βροχή το Σάββατο.
Πάντως ο Verstappen δε φαινόταν να ανησυχεί ιδιαίτερα, καθώς πιστεύει ότι η ομάδα απλά πρέπει να βρει ποιες λύσεις λειτούργησαν, όσον αφορά το στήσιμο της RB16B, και ποιες όχι. Ο Ολλανδός προσπάθησε με τις δηλώσεις του να δείξει ότι τα προβλήματα που αντιμετώπισε η Red Bull δεν ήταν τόσο σοβαρά: «Θα έλεγα ότι είμαστε εντάξει ακόμα και αν οι θερμοκρασίες παραμείνουν έτσι».
Τα δεδομένα από το GPS των μονοθεσίων έδειχναν ότι η Mercedes κέρδιζε 0,5 δλ. στις ευθείες και η Red Bull ανακτούσε τη μισή από αυτή τη διαφορά στις αργές και μέσης ταχύτητας στροφές. Η Mercedes διατηρούσε το πλεονέκτημα στις γρήγορες στροφές.Η Red Bull έχανε πάρα πολύ χρόνο στο πρώτο τμήμα της πίστας, με τα εμπρός ελαστικά να μην έχουν έρθει στην ιδανική θερμοκρασία.
Ωστόσο, αυτό προέκυπτε από δύο μονοθέσια που δεν είχαν βρει το ιδανικό τους στήσιμο, καθώς και από τις πιο συντηρητικές ρυθμίσεις μονάδας ισχύος που υιοθέτησε η Honda.
Άλλωστε, η ιαπωνική εταιρεία έπρεπε να ελέγξει και αν ο V6 του Verstappen είχε επιβιώσει το ατύχημα του Silverstone χωρίς σημαντικές ζημιές. Εντέλει, διαπιστώθηκε ότι ο κινητήρας του Ολλανδού μπορεί να χρησιμοποιηθεί κανονικά στους επόμενους αγώνες χωρίς φόβο προβλημάτων αξιοπιστίας.
Η Honda αντικατέστησε κάποια περιφερειακά συστήματα της μονάδας ισχύος του Verstappen όπως είχε το δικαίωμα να κάνει χωρίς να παραβιάσει τις σφραγίδες που τοποθετεί η FIA στους κινητήρες μεταξύ των αγώνων για να μην υπάρχουν παρεμβάσεις από του κατασκευαστές. Επίσης, η Red Bull αντικατέστησε το σετ εξατμίσεων στο μονοθέσιο του Ολλανδού.
Ως αποτέλεσμα των προαναφερθέντων παραγόντων οι προσομοιώσεις αγώνα των Verstappen και Hamilton (καθώς και του Perez) δεν ήταν αρκετά ενδεικτικές ώστε να οδηγήσουν σε κάποιο συμπέρασμα. Αμφότεροι οι οδηγοί διέκοψαν τα stint τους για επισκέψεις στα pits ώστε να πραγματοποιήσουν οι μηχανικοί τους αλλαγές στις ρυθμίσεις κυρίως της εμπρός αεροτομής.
Εντούτοις, όπως δήλωσε ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, «οι συνηθισμένες λύσεις αντιμετώπισης υποστροφής δε βοήθησαν. Για αυτό θα πρέπει να ανησυχούμε. Σε κάποιο σημείο απλά αποφασίσαμε απλά να συνεχίσουμε για να κάνουμε τουλάχιστον κάποιου είδους προσομοίωση αγώνα».
Ο Verstappen βρήκε πολύ μποτιλιάρισμα σε αυτή την μικρού μήκους πίστα, ενώ ο Hamilton είχε και μια έξοδο. Πιο αντιπροσωπευτικός ήταν ο ρυθμός του Valtteri Bottas, ο οποίος είχε μέσο όρο χρόνων σε 9 γύρους στο 1:23.5. Ο ρυθμός του Φινλανδού με τη μέση γόμα μπορεί να συγκριθεί με τον ταχύτερο εκ των ομάδων που βρίσκονται στο μέσο του grid, δηλαδή το 1:24.2 του Esteban Ocon, με τα μαλακά ελαστικά.
Πολύ μεγάλη ήταν η διαφορά απόδοσης μεταξύ της μέσης και της μαλακής γόμας στον ένα γρήγορο γύρο, ξεπερνώντας σε μερικές περιπτώσεις και το 1 δλ. Το γεγονός αυτό εξέπληξε την Pirelli, η οποία περίμενε τη διαφορά να κυμανθεί μεταξύ 0,6 και 0,7 δλ., όπως παραδέχθηκε ο αγωνιστικός διευθυντής της ιταλικής εταιρείας, Mario Isola.
Ο Ιταλός προειδοποίησε ότι αν οι θερμοκρασίες πέσουν κατά 20 βαθμούς το Σάββατο, ο παράγοντας graining αναμένεται να επανεμφανιστεί. Σύμφωνα με τον Isola, σε αυτές τις συνθήκες, η μέση γόμα θα έχει το πλεονέκτημα έναντι της μαλακής, καθώς εμφανίζει πιο δύσκολα graining.
Εφόσον οι κατατακτήριες δοκιμές διεξαχθούν σε στεγνή πίστα, οι οδηγοί των δύο κορυφαίων ομάδων αναμένεται να προσπαθήσουν να προαχθούν στο τελικό σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών χρησιμοποιώντας τη μέση γόμα στο Q2. Εάν η διαφορά απόδοσης μεταξύ της μέσης και της μαλακής γόμας παραμείνει στα ίδια επίπεδα, το έργο τους θα είναι αρκετά δύσκολο.
H Alpine έδειχνε πολύ δυνατή στο FP2, τόσο στον ένα γύρο όσο και στις προσομοιώσεις αγώνα. Η γαλλική ομάδα δοκίμαζε μερικά ελαφρύτερα εξαρτήματα που επέτρεπαν καλύτερη κατανομή βάρους
Στον αντίποδα, ενώ η Ferrari έδειχνε δυνατή στην πρωινή περίοδο, δυσκολεύτηκε πάρα πολύ με τις αυξημένες απογευματινές θερμοκρασίες. Μάλιστα, η εικόνα της Ferrari έκανε τον διευθυντή της McLaren, Andreas Seidl να δηλώσει «περιμέναμε να είναι πιο ανταγωνιστικοί».
Ο Carlos Sainz χαρακτήρισε «παράξενη» τη σημερινή ημέρα για τη Scuderia: «Ήμασταν αρκετά ευχαριστημένοι με το πως πήγαν τα πράγματα στο FP1. Στο FP2 δεν αισθανόμουν το μονοθέσιο χειρότερο, απλά οι υπόλοιποι κατάφεραν να βελτιωθούν. Με πιο υψηλές θερμοκρασίες πίστας πήγαμε λίγο προς τα πίσω».
O Charles Leclerc προσέθεσε: «Δυστυχώς, πριν έρθουμε εδώ γνωρίζαμε ότι έχουμε μερικές αδυναμίες στο μονοθέσιό μας. Ξέραμε ότι σε συγκεκριμένες στροφές δεν επρόκειτο να είναι πολύ καλό. Αυτό αποδείχθηκε σήμερα. Στο Μονακό δε θα ήμασταν ποτέ δέκατοι ή ενδέκατοι στις ελεύθερες δοκιμές».
Αν και ο Sainz ευχήθηκε για βροχή το Σάββατο, ο Leclerc προτιμά απλά να πέσουν οι θερμοκρασίες, χωρίς να υπάρξει βροχόπτωση. Όπως συνηθίζει να κάνει φέτος, η εικόνα της McLaren αναμένεται να βελτιωθεί αύριο. Ο Lando Norris δήλωσε ότι Alpine και AlphaTauri έδειχναν πιο ανταγωνιστικές από το αναμενόμενο.
Ο Pierre Gasly βρέθηκε και στις δύο περιόδους ακριβώς πίσω από την καλύτερη ομάδα του δεύτερου γκρουπ, δηλαδή τη Ferrari το πρωί και την Alpine το απόγευμα. Στην άλλη πλευρά του γκαράζ της AlphaTauri, με το ατύχημα που είχε στο FP1 ο Yuki Tsunoda, προκάλεσε ζημιές στο κιβώτιο. Οι επισκευές ήταν χρονοβόρες, και όταν ολοκληρώθηκαν, ο χρόνος που είχε απομείνει στον Ιάπωνα αρκούσε για μόλις ένα γρήγορο γύρο._Φ.Λ.
Tweets by FabrizioLazakis