O Nico Rosberg μείωσε τη βαθμολογική διαφορά από τον Lewis Hamilton στους 2 βαθμούς, επικρατώντας στο Ιταλικό GP, αφού ο Βρετανός έχασε τον αγώνα στα πρώτα μέτρα, έπειτα από μια κακή εκκίνηση.
Όπως ανέφεραν και οι δύο οδηγοί της Mercedes, η εκκίνηση έκρινε τον αγώνα. Όλη η καλή δουλειά που είχε κάνει εχθές ο Hamilton εξανεμίστηκε στα πρώτα μέτρα, λόγω υπερβολικού σπιναρίσματος, γεγονός που τον έριξε στην 6η θέση. Αντιθέτως, ο Rosberg εκτέλεσε άψογα τη διαδικασία της εκκίνησης, παρ’ ότι η προηγούμενη προσομοίωση που είχε πραγματοποιήσει δεν ήταν καλή. Από εκεί και έπειτα, η δουλειά του Rosberg έγινε πολύ πιο εύκολη. Ο Γερμανός κατάφερε να διατηρήσει πίσω του τον Vettel, έχοντας την εσωτερική στην πρώτη στροφή. Οι Ferrari δεν είχαν το ρυθμό να απειλήσουν τον Rosberg, ο οποίος ανέπτυξε μια διαφορά 5 δλ. στους 10 πρώτους γύρους, για να τη διπλασιάσει στους επόμενους 5 γύρους. Ο Γερμανός είχε τη δυνατότητα να αυξήσει το ρυθμό του τη στιγμή που οι Ferrari έδειχναν να έχουν καταπονήσει τα ελαστικά τους. Για τον υπόλοιπο αγώνα, κανείς δεν πλησίασε τον Rosberg στα 10 δλ. ξανά. Ο Γερμανός εκτέλεσε άψογα τη στρατηγική ενός pit stop που είχε ορίσει ως πρώτη επιλογή η Mercedes από εχθές. Με τη δεύτερη συνεχόμενη νίκη του, ο Rosberg μηδένισε ουσιαστικά τη βαθμολογική διαφορά στο Πρωτάθλημα, το οποίο ξεκινάει ουσιαστικά από την αρχή!
Ο Hamilton ανέφερε στον ασύρματο να μην ανησυχούν για την εκκίνηση, καθώς ήταν δικό του λάθος. Αργότερα όμως εξήγησε ότι το έκανε αυτό για να μη σκέφτονται οι μηχανικοί του το συμβάν της εκκίνησης. Στις δηλώσεις του διευκρίνισε ότι δεν πιστεύει πως ήταν λάθος του και ανέφερε την αστάθεια στη συμπεριφορά του συμπλέκτη της Mercedes. Ο Βρετανός έπεσε στην 6η θέση, αλλά κατάφερε να προσπεράσει από την εξωτερική στην Curva Grande τον Daniel Ricciardo στο δεύτερο γύρο. Ο Valtteri Bottas όμως, που βρισκόταν μπροστά του ήταν πιο δύσκολος αντίπαλος, καθώς η Williams είχε υψηλή ταχύτητα στο τέλος των ευθειών. Ακολουθώντας διαφορετική γραμμή στην Parabolica, ο Hamilton κατάφερε να πραγματοποιήσει καλύτερη έξοδο και πέρασε μπροστά από τον Φινλανδό με τη βοήθεια του DRS στον 11ο γύρο. Είχε ήδη όμως χάσει πολύ χρόνο σε σύγκριση με τον Rosberg και η νίκη ήταν χαμένη υπόθεση για τον ίδια πλέον, εκτός σημαντικού απροόπτου, το οποίο δεν παρουσιάστηκε ποτέ. Αφότου οι Ferrari πραγματοποίησαν το πρώτο τους pit stop, ο Hamilton ανέβηκε αυτόματα στη δεύτερη θέση. Αν και είχε καταπονήσει τα ελαστικά του μαχόμενος με τον Bottas, παρέμεινε στη στρατηγική ενός pit stop. Ακόμα και αν ο Βρετανός δεν είχε τη δυνατότητα να κινηθεί ταχύτερα από τις Ferrari στους γύρους πριν το pit stop του, τα ιταλικά μονοθέσια έπρεπε να επισκεφθούν ξανά τα pits. Όταν το έκαναν, η δεύτερη θέση ήταν του Hamilton. Στη συνέχεια προσπάθησε να πιέσει τον Rosberg -από απόσταση- μειώνοντας τη διαφορά στα 10 δλ. Δώδεκα γύρους πριν την καρό σημαία όμως, ο Hamilton μπλόκαρε τα φρένα του και βγήκε εκτός πίστας στο πρώτο chicane. Κάπου εκεί σταμάτησε να πιέζει και φρόντισε να φέρει το μονοθέσιό του στον τερματισμό στη δεύτερη θέση.
Αν και οι Ferrari πέρασαν το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα στη 2η και 3η θέση, αυτό συνέβη επειδή βρίσκονταν σε διαφορετική στρατηγική από τις Mercedes. H προεργασία της Ferrari έδειχνε ότι η ταχύτερη προσέγγιση του αγώνα ήταν η διεξαγωγή των δύο πρώτων stint με τη supersoft γόμα και το τελικό κομμάτι του αγώνα με τη μαλακή. Εντέλει, ο Sebastian Vettel ανέβηκε στο τρίτο σκαλί του βάθρου, καθώς ο Kimi Raikkonen δεν του επιτέθηκε όταν ο Γερμανός επέστρεψε στην πίστα ακριβώς μπροστά από τον team mate του έπειτα από ένα χρονοβόρο pit stop. H 3η και η 4η θέση ήταν το μέγιστο που μπορούσε να πετύχει στην Monza η Ferrari.
Ένα από τα καλύτερα προσπεράσματα της χρονιάς κατάφερε ο Daniel Ricciardo επί του Valtteri Bottas για να πάρει πίσω την 5η θέση που είχε χάσει από τον Φινλανδό στις κατατακτήριες δοκιμές εχθές, για ένα χλστ. του δλ. Η Red Bull ήταν ταχύτερη από την Williams, ιδίως στο τέλος των stint, που το βρετανικό μονοθέσιο είχε καταπονήσει πολύ τα ελαστικά του. Συνεπώς, η Williams αποφάσισε να αποτρέψει το undercut, φέρνοντας στα pits τον Bottas νωρίτερα. Ο Ricciardo δέχθηκε εντολή να κάνει το αντίθετο από τον Φινλανδό. Για να αντεπιτεθεί η Red Bull, αποφάσισε να επεκτείνει το δεύτερο stint του Ricciardo και να τοποθετήσει supersoft ελαστικά για τους τελευταίους γύρους. Με πιο μαλακά και νεότερα κατά 5 γύρους ελαστικά, ο Αυστραλός πλησίασε τον Bottas και 5 γύρους πριν τον τερματισμό εξαπέλυσε την επίθεσή του. Στην προσέγγιση της πρώτης στροφής, ο Ricciardo, από πολύ πίσω, βούτηξε στην εσωτερική αφήνοντας το φρενάρισμά του για… μεθαύριο, χωρίς όμως να μπλοκάρει τροχό και αφήνοντας αρκετό χώρο για τη Williams. Ήταν ένα άψογα εκτελεσμένο προσπέρασμα στα οποία μας έχει συνηθίσει ο σχεδόν πάντα χαμογελαστός Αυστραλός.
Στον επόμενο γύρο από το προσπέρασμα του Ricciardo επί του Bottas, η Red Bull είδε τον Max Verstappen να αποσπά την 7η θέση από τον Sergio Perez στο chiacne της Roggia. O Ολλανδός είχε πιο δύσκολο αγώνα από τον team mate του, διότι στην εκκίνηση ενεργοποιήθηκε το σύστημα anti-stall το οποίο διατηρεί τον κινητήρα αναμμένο σε περίπτωση που πέσουν οι στροφές κάτω από ένα προκαθορισμένο όριο. Ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, δήλωσε ότι ο Verstappen δεν έκανε λάθος και αντέδρασε πολύ γρήγορα για να απενεργοποιήσει το anti-stall. Ωστόσο, έπεσε στην 12η θέση, πίσω από την Manor του Pascal Wehrlein. O 18χρονος πραγματοποίησε μια εντυπωσιακή ανάκαμψη στους πρώτους γύρους, διενεργώντας πολλαπλά προσπεράσματα. Αν και η Red Bull ηττήθηκε σήμερα από την Ferrari, διατηρήθηκε εμπρός από την Scuderia στο βαθμολογικό πίνακα του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.
Αν και o Bottas δεν κατάφερε να διατηρήσει την 5η θέση μέχρι την καρό σημαία και κατέληξε μεταξύ των δύο Red Bull, επρόκειτο για επιτυχημένη ημέρα για την ομάδα της Williams, η οποία ανέκτησε την 4η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών από την Force India. O Bottas ήταν κάπως απογοητευμένος, καθώς ο σημερινός του στόχος ήταν το βάθρο. Ο Felipe Massa ακολούθησε στρατηγική παρόμοια με αυτήν του Ricciardo, αλλά δεν πρόλαβε να επιτεθεί στον Perez για την 7η θέση στους τελευταίους γύρους. Η Force India δεν ήταν ευχαριστημένη από την απόδοση του μονοθεσίου της στην Monza.
Τον ταχύτερο γύρο σημείωσε ο Fernando Alonso με την McLaren-Honda, τοποθετώντας ένα σετ supersoft ελαστικών στους τελευταίους τρεις γύρους για αυτόν ακριβώς το σκοπό, έπειτα από έναν απογοητευτικό αγώνα._Φ.Λ.